Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen; welke materialen en zelf leggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 16:25
Ik wil graag een simpele installatie van zonnepanelen aan jullie voorleggen.

Het verbruik 2800 kwh per jaar (2 personen), de verwachting is dat dit niet oploopt de komende jaren.
dakhelling 50, ligging zuid-zuid-oost.

een foto maakt hopelijk veel duidelijk (uiteraard rechts):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCPZZJVaMhItnX4vcnZS0XMtQgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqMdSQ6Mbfqpof8GjLapVAfk.png?f=fotoalbum_large

Wat ik eventueel wil aanschaffen is het volgende:
  • 8 panelen van 390w (Phono Solar 390 WP Full Black)
  • 1450 euro
  • 2 micro-omvormers (APsystems QS)
  • 750 euro
  • ClickFit EVO complete montageset voor 8 panelen landscape op een schuin pannendak.
  • Op Verticale rails.[/li] 250 euro
+ bekabeling en verzendkosten max 2700 euro + kosten installateur

Mijn vragen/overwegingen:
  1. Zelf kopen en laten installeren (werkspot o.i.d.) of complete offertes aanvragen en alles uit handen geven.
  2. Cosmetisch en kosten technisch lijkt 8 panelen in een rij mij ideaal. of is het toch beter alles vol te leggen en dan eventueel 325 watt panelen
  3. Micro-omvormers zodat er later nog uitgebreid kan worden, of toch een Growatt MIN 3000TL-XE welke goedkoper is maar waar 1 string op aangesloten kan worden gaat dit goed ivm de schaduw die de luchtuitvoer geeft?
  4. ik heb nog een groep over (van de droger) kan ik die hiervoor gebruiken?
  5. nu doen of in het voorjaar?
alle input is welkom!

Beste antwoord (via cky op 22-10-2020 09:26)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik betwijfel ook of 390wp daar tussen past, gezien de buren al op de rand zitten en gebaseerd op de panelen die zij hebben liggen vermoed ik dat dat rond de 300-315wp panelen zijn (dus rond de 164cm lang bij 1 meter breed). Je zou kunnen overwegen om de 2 naast het pijp niet te leggen, en er bijvoorbeeld 2 boven de dakkapel te laten leggen , gelijk aan de andere rij van 6 - alhoewel 5 waarschijnlijk beter uitkomt, met dan 2 ernaast. Dus dan heb je 7 of 9 (als je boven het dakkapel er 2 boven elkaar plaatst - en indien er geen raam in de weg zit wat niet te zien is op de foto)

Dan zou je bijvoorbeeld 350wp panelen kunnen pakken in full black.

Qua kosten met installatie zou je uitkomen rond:
8x panelen 350wp full black
1x omvormer Growatt MIN XE 2500 (of de nieuwe kleine 1-string MIC2500 - zijn heel schattig en klein) + wifi
1x montage materiaal ESDEC EVO (zwart)
-- 1882 euro incl. BTW
1x montage (optie) - 1100 euro incl. BTW

Kosten voor 7 of 9 panelen zou vanzelfsprekend iets duurder of goedkoper zijn.

BTW kun je terug vragen van de belastingdienst, scheelt 500 euro.

Ter illustratie: voor 9 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bo3V2w1ikDWQW9qyNczSV98petI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fu1CDQuCBBFGq4PVBMtheqJK.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door HSA.Solar op 20-10-2020 01:33 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Alle reacties

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
Zo op het eerste oog krijg je die panelen nooit landscape tussen de dakrand en de schoorsteen, de panelen die je noemt zijn 2 meter lang. Ik zou eerst zeker weten of je die ruimte hebt.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:53
Ik zou wegblijven van Werkspot, het meeste wat je daar tegenkomt zijn beunhazen.
Bij Solarbouwmarkt kun je de montage ook meenemen in de bestelling.
Aan een set voor 8 panelen in landscape heb je niets, bij die set gaat men en vanuit dat je alle panelen in één rij legt van links naar rechts. Wat jij nodigt hebt is 8 stuks á 1 paneel landscape.

• cky
quote]Cereal schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:56:
Zo op het eerste oog krijg je die panelen nooit landscape tussen de dakrand en de schoorsteen, de panelen die je noemt zijn 2 meter lang. Ik zou eerst zeker weten of je die ruimte hebt.
[/quote]

Net even gemeten, van twee meter gaat inderdaad niet passen. Dus dan maar meer.
205Gutmann schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:44:
Ik zou wegblijven van Werkspot, het meeste wat je daar tegenkomt zijn beunhazen.
Bij Solarbouwmarkt kun je de montage ook meenemen in de bestelling.
Aan een set voor 8 panelen in landscape heb je niets, bij die set gaat men en vanuit dat je alle panelen in één rij legt van links naar rechts. Wat jij nodigt hebt is 8 stuks á 1 paneel landscape.
Goeie! Inderdaad rekening mee houden. En zal eens kijken daar naar de montage

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lekker volleggen op een normale stringomvormer.
Ken je https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ al?
Kies rode knopje nieuw project.
Je kan het aantal panelen ook handmatig invoeren ipv tekenen.

Doe het gewoon in 1 keer goed. BTW kan je ook maar 1x terugvragen in de 3 jaar.

En neem een goodwe of SMA voor de schaduw van de schoorsteen.
Ben benieuwd hoeveel panelen er passen (pannen tellen en een paar opmeten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJI_tj--LCy2gXTrgO-dhKLtTRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MCoWN7K4PMPfxAAP0pUep1W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX-wft7n93NcDZCXWXVq5vOiOEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UMbUNHb3inZPnqzJVwEa4mc.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:04
205Gutmann schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:44:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ndqy92niLGZ6Z8irURrJfrynCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uHqFP7LBQ1Teg9zA4UFpYMsk.png?f=fotoalbum_large
Uuuuuuuuuh 8)7

Acties:
  • Beste antwoord

• HSA.Solar
Ik betwijfel ook of 390wp daar tussen past, gezien de buren al op de rand zitten en gebaseerd op de panelen die zij hebben liggen vermoed ik dat dat rond de 300-315wp panelen zijn (dus rond de 164cm lang bij 1 meter breed). Je zou kunnen overwegen om de 2 naast het pijp niet te leggen, en er bijvoorbeeld 2 boven de dakkapel te laten leggen , gelijk aan de andere rij van 6 - alhoewel 5 waarschijnlijk beter uitkomt, met dan 2 ernaast. Dus dan heb je 7 of 9 (als je boven het dakkapel er 2 boven elkaar plaatst - en indien er geen raam in de weg zit wat niet te zien is op de foto)

1x omvormer Growatt MIN XE 2500 (of de nieuwe kleine 1-string MIC2500 - zijn heel schattig en klein) + wifi
-- 1882 euro incl. BTW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bo3V2w1ikDWQW9qyNczSV98petI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fu1CDQuCBBFGq4PVBMtheqJK.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door HSA.Solar op 20-10-2020 01:33 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@HSA.Solar
Waarom blijf je growatt promoten met zo een knoeperd van een schaduw?
HSA.Solar in "Welke omvormer voor 6 x 375W panelen"

Goodwe (1x per uur) of SMA (6 minuten) veranderd de mppt telkens.
Je zou de posts van anderen ook eens moeten lezen, misschien steek je er nog wat van op.
Of heeft growatt inmiddels ook de kennis in huis, wat ze voorheen niet hadden?

• cky
HSA.Solar schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 01:16:

-- 1882 euro incl. BTW

[Afbeelding]
bedankt voor je reactie, misschien dat boven de dakkapel een betere optie is. 9 panelen past en dan is er geen sprake van schaduw op de onderstaande manier. Het maakt dan ook niet uit of het een paneel van 168 is of van 200, moet beide op deze manier passen. De omvormer kan dan ook goedkoper aangezien er geen sprake is van schaduw.

Er passen natuurlijk wel meer panelen op het dak, maar met 9 of 10 panelen dek ik 100% van mijn verbruik af. Wat zou dan de overweging zijn om meer panelen te leggen? toekomst? of beter rendement?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuOI9qfsMG9ViKojAsd14eMkC2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3R9vgGbJDQvsdZwvNkGBuLN.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:37

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

cky schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:33:
[...]Er passen natuurlijk wel meer panelen op het dak, maar met 9 of 10 panelen dek ik 100% van mijn verbruik af. Wat zou dan de overweging zijn om meer panelen te leggen? toekomst? of beter rendement?
Wellicht dat je in de toekomst meer thuis gaat werken?
Stijging toekomstig verbruik door elektrische auto (of fiets, hoewel ik geen idee heb of die veel stroom vreten)?
Zomers worden warmer, dus wellicht in de toekomst een airco?
Gezinsuitbreiding?
Warmtepomp ipv CV?
etc.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]

Wat zou dan de overweging zijn om meer panelen te leggen? toekomst? of beter rendement?
Verslaving.

Je krijgt spijt als je het niet meteen vol legt.

Edit: wat is de hoogte van pan tot pan? 32 cm?
Breedte is 30 cm volgens mij.

Maw.. de maten erin aub

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2020 12:21 ]

• HSA.Solar
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:34:
@HSA.Solar
Waarom blijf je growatt promoten met zo een knoeperd van een schaduw?
HSA.Solar in "Welke omvormer voor 6 x 375W panelen"

Goodwe (1x per uur) of SMA (6 minuten) veranderd de mppt telkens.
Je zou de posts van anderen ook eens moeten lezen, misschien steek je er nog wat van op.
Of heeft growatt inmiddels ook de kennis in huis, wat ze voorheen niet hadden?
Mag van mij ook een ander merk wezen hoor, ik heb geen voorkeur. De nieuwe modellen van Growatt werken nu eenmaal goed, een hele verbetering tov de oudere S-serie. GoodWe vind ik ook prima, of SMA., of SolarEdge, het maakt mij echt niks uit. Prijstechnisch kwam ik in dit geval op de Growatt uit, maar hadden ook 2 micro omvormers kunnen zijn. Schaduw valt mee in die opstelling die ik gaf als voorbeeld omdat je beneden de pijp blijft. Anders kunnen de diodes het wel oplossen en in het ergste geval een TIGO of Honeybee optimizers op die enkele of 2 panelen.

• HSA.Solar
[...]

bedankt voor je reactie, misschien dat boven de dakkapel een betere optie is. 9 panelen past en dan is er geen sprake van schaduw op de onderstaande manier. Het maakt dan ook niet uit of het een paneel van 168 is of van 200, moet beide op deze manier passen. De omvormer kan dan ook goedkoper aangezien er geen sprake is van schaduw.

Er passen natuurlijk wel meer panelen op het dak, maar met 9 of 10 panelen dek ik 100% van mijn verbruik af. Wat zou dan de overweging zijn om meer panelen te leggen? toekomst? of beter rendement?

[Afbeelding]
Zo passen ze inderdaad ook, zonder schaduw problemen. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt tussen het dakkapel en de ramen? Als dat inderdaad 2 meter is dan heb je de keuze uit een hele reeks panelen. De 350's die ik eerder noemde hebben een lengte van 1775mm x 1038mm.

Als het mijn dak was, had ik hem ook vol gegooid met panelen, o.a. omdat je de BTW dan in 1x kan terug vragen en dat de installateur maar 1x het dak op hoeft. (2x BTW kan ook onder bepaalde voorwaarden maar dat is alleen maar lastig).

• cky
Ik ga ook eens met de buren in overleg, misschien wat schaalvoordeel mogelijk :) En zal eens wat offertes gaan opvragen.

begin ook steeds meer te voelen voor volgooien van het dak. Een airco, jacuzzi, electrische auto etc. gaat er toch misschien wel ooit komen.

• HSA.Solar
Buren korting is vaak wel mogelijk, als ze toch bezig zijn met installeren op 1 dak kunnen ze net zo makkelijk de buren ook meteen meenemen, dat scheelt weer tijd met het opbouwen van de stelling e.d. en tenslotte blijft tijd = geld.

Pagina: 1