Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies hdd nas

Pagina: 1
Acties:

• max.schollen
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-11 22:59
Beste mensen ik heb een synology ds 218 play
Ik heb er een wd bleu schijf in zitten van 6Tb
Wat ik voornamelijk doe met mijn server is bestanden van de mac overzet
Het gaat dan voornamelijk over foto’s .
Nu is mijn vraag voldoet deze schijf voor waar ik mijn server voor gebruik ?
Heb al wel op Google gezocht maar het is een compleet raadsel aangezien de adviezen heel erg uiteen lopen
Hoop dat er iemand is die mij goed advies kan geven
De os van de server staat op een 240gb Ssd

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
Volgens mij heeft synology voor al hun nas producten een compatibility list voor hdd's online staan. Daar zou je even naar kunnen kijken.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Als deze oplossing nu snel en ruim genoeg is voor jouw gebruik, voldoet hij.
Ik ben wel benieuwd wat je doet aan het maken van backups van je data, want dat heb je wel nodig en ik lees er niets over.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Ga er altijd van uit dat de schijf kapot gaat. Dat kan over een uur zijn maar ook over tien jaar. Omdat je niet weet wanneer hij precies stuk gaat, maak je een back-up en houdt je die netjes bij.

Een WD Blue schijf is prima om bestanden op te slaan. Elke andere harde schijf ook...
Vergeet geen back-up te maken :)

while (! ( succeed = try ()));

• max.schollen
hans_lenze schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:51:
Ga er altijd van uit dat de schijf kapot gaat. Dat kan over een uur zijn maar ook over tien jaar. Omdat je niet weet wanneer hij precies stuk gaat, maak je een back-up en houdt je die netjes bij.

Een WD Blue schijf is prima om bestanden op te slaan. Elke andere harde schijf ook...
Vergeet geen back-up te maken :)
Ja ik heb hier en daar gelezen dat de normale schijven eerder kapot kunnen gaan in de nas dan een nas schijf
Ik vroeg mij af ik hoe verre de bleu schijf geschikt is voor wat ik er mee doe .

Ik heb nu bijna alle belangrijke dingen op een wd portable schijf staan en op de server

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
check de disk op smart errors en bad sectors, onder linux kan dat met smartctl ik weet alleen niet of synology er wat voor heeft. verder hebben hgst ultrastar disken een goede naam. 1 disk is wel erg living on the edge, dan is ook echt alles weg als deze stuk gaat. raid 1 met backups is al een stuk beter. maar er zijn vast nog betere oplossingen, maar ja deze kosten ook meer (disks). voor foto's denk aan Flickr, of als het gratis moet Google foto's oid.

[ Voor 44% gewijzigd door pennywiser op 19-10-2020 20:46 ]

• max.schollen
pennywiser schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:43:
check de disk op smart errors en bad sectors, onder linux kan dat met smartctl ik weet alleen niet of synology er wat voor heeft. verder hebben hgst ultrastar disken een goede naam. 1 disk is wel erg living on the edge, dan is ook echt alles weg als deze stuk gaat. raid 1 met backups is al een stuk beter. maar er zijn vast nog betere oplossingen, maar ja deze kosten ook meer (disks). voor foto's denk aan Flickr, of als het gratis moet Google foto's oid.
Ja nu gaan alle foto's ook op een andere schijf .
Maar is wel dubbel werk
Naar de nas schrijven en naar de externe mini schijf (gekoppeld aan de mac )

• hans_lenze
max.schollen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:39:
[...]

Ja ik heb hier en daar gelezen dat de normale schijven eerder kapot kunnen gaan in de nas dan een nas schijf
Ik vroeg mij af ik hoe verre de bleu schijf geschikt is voor wat ik er mee doe .

Ik heb nu bijna alle belangrijke dingen op een wd portable schijf staan en op de server
Ja, dan heb je het over statistiek. Als je 10000 dezelfde schijven koopt, is dat interessant omdat je het dan over een uitval percentage hebt.
Als je een handvol koopt is het minder interessant omdat je graag de garantie wilt dat hij het de komende week nog blijft doen. Of in elk geval tot je de volgende back-up hebt voltooid. Omdat je die garantie niet krijgt en de schijf wel een keer stuk gaat, moet je 'm behandelen alsof hij morgen sterft om dataverlies te voorkomen. En als je er toch rekening mee houdt, kun je net zo goed de aller goedkoopste schijf halen in plaats van een model dat het misschien langer doet.
Ergo: je werkwijze verandert niet als een type schijf volgens de statistiek/marketing betrouwbaarder is, omdat jouw exemplaar niet betrouwbaarder is...

• max.schollen
hans_lenze schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

Ja, dan heb je het over statistiek. Als je 10000 dezelfde schijven koopt, is dat interessant omdat je het dan over een uitval percentage hebt.
Als je een handvol koopt is het minder interessant omdat je graag de garantie wilt dat hij het de komende week nog blijft doen. Of in elk geval tot je de volgende back-up hebt voltooid. Omdat je die garantie niet krijgt en de schijf wel een keer stuk gaat, moet je 'm behandelen alsof hij morgen sterft om dataverlies te voorkomen. En als je er toch rekening mee houdt, kun je net zo goed de aller goedkoopste schijf halen in plaats van een model dat het misschien langer doet.
Ergo: je werkwijze verandert niet als een type schijf volgens de statistiek/marketing betrouwbaarder is, omdat jouw exemplaar niet betrouwbaarder is...
Klopt inderdaad als je er zo naar kijkt .
Nu is het alleen de vraag hoe ik mijn schijf het beste kan behandelen.

• Renault
- een "NAS-type" harddisk hoeft niet béter of betrouwbaarder te zijn dan een ander type, maar zo'n harddisk heeft enkele andere instellingen, waardoor je NAS minder snel offline gaat bij (kleine) problemen.

- als ik je posts zo eens doorlees, ben je voornamelijk bezorgd over je data (m.n. het verlies ervan): die bezorgdheid kan je zelf volledig wegnemen door een goed uitgevoerd backupregime: dan heb je je data actueel op zoveel plaatsen met een verschillend risicoprofiel staan, dat dataverlies zeer onwaarschijnlijk wordt.

• max.schollen
Renault schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:19:
- een "NAS-type" harddisk hoeft niet béter of betrouwbaarder te zijn dan een ander type, maar zo'n harddisk heeft enkele andere instellingen, waardoor je NAS minder snel offline gaat bij (kleine) problemen.

- als ik je posts zo eens doorlees, ben je voornamelijk bezorgd over je data (m.n. het verlies ervan): die bezorgdheid kan je zelf volledig wegnemen door een goed uitgevoerd backupregime: dan heb je je data actueel op zoveel plaatsen met een verschillend risicoprofiel staan, dat dataverlies zeer onwaarschijnlijk wordt.
misschien een externe harddisk er aan hangen ?

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
max.schollen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:38:
[...]
misschien een externe harddisk er aan hangen ?
Voor backups hanteert men vaak de volgende 3-2-1 regel:
3 kopieën
2 locaties
1 extern

Voor wat betreft die Blue schijf, dat hoeft voor een Synology echt geen probleem te zijn. Zeker niet als het gaat om data opslag. Ik heb er meerdere in mijn Synology gehad en die hebben het járen goed gedaan. Slechts één failure op het einde. Dus ik zou die Blue schijf lekker blijven gebruiken, maar wel zorgen voor goede backups.

• max.schollen
Freakster86 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:48:
[...]

Voor backups hanteert men vaak de volgende 3-2-1 regel:
3 kopieën
2 locaties
1 extern

Voor wat betreft die Blue schijf, dat hoeft voor een Synology echt geen probleem te zijn. Zeker niet als het gaat om data opslag. Ik heb er meerdere in mijn Synology gehad en die hebben het járen goed gedaan. Slechts één failure op het einde. Dus ik zou die Blue schijf lekker blijven gebruiken, maar wel zorgen voor goede backups.
Ja het is nu meer de vraag hoe ga ik de backups doen
Heb geen bay meer over
Dus misschien een externe mini schijf (dus zonder power ) waar een backup programma elke week een backup maakt op die externe schijf ?

• Renault
Het minimale is wel dat je ergens (dus wellicht inderdaad op een extern USB-harddiskje) een kopie maakt van al je data (bv. elk kwartaal).
Dat zou je kunnen aanvullen met een dagelijkse incremental backup (= alleen alle sinds gisteren gewijzigde bestanden) naar een gratis clouddienst.
Hiervoor zou je bv. Duplicati2 kunnen gebruiken (gratis) en mega.nz (gratis 15 GB opslag, wat in dit geval méér is dan wat je nodig hebt). Deze incremental backups kan je permanent en nagenoeg unattended laten doorlopen (zoals in "elke maand de laatste backupdatum controleren") als je in Duplicati2 de optie "versleutelen" en "intelligent backuppen" aanzet: dan gaat alle data versleuteld bij je de deur uit en de ruimte in de cloudopslag wordt dan periodiek bijgewerkt (dag- naar weekbackups, week- naar maandbackups enz.).

Maar dit laatste zit in een simpele vorm voor je originele datamappen ook al standaard ingebakken in Windows10: "File History": als je alle Windows mappen daarop exclude houd je alleen data over en die wordt dan elke dag incremental opgeslagen op een medium naar keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door Renault op 20-10-2020 10:13 ]

• Freakster86
  • Niet online
max.schollen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 00:04:
[...]

Ja het is nu meer de vraag hoe ga ik de backups doen
Heb geen bay meer over
Dus misschien een externe mini schijf (dus zonder power ) waar een backup programma elke week een backup maakt op die externe schijf ?
Werken met externe (netwerk) schijven lijkt me vooralsnog het makkelijkst. Zeg 3 schijven.
1 voor thuis
1 voor bij bijvoorbeeld je ouders
1 om om te wisselen om de x maanden bij je ouders

En dan maak je een backup taak met Hyper Backup aan en start je die wanneer de schijf is aangesloten. Zorg altijd dat je je backups voorziet van encryptie. Wel zo veilig.

Maar het hangt echt af van de hoeveelheid data. Een backup naar een clouddienst kan ook prima werken, mits het geen 6TB is :P, of een mooie extra toevoeging zijn. Of als je het wilt automatiseren; een kleine Synology bij je ouders zetten en die zo instellen dat hij alleen aangaat wanneer je een backup draait. Er zijn veel mogelijkheden wat dat betreft.

Maar houdt rekening met het volgende; alles wat op één locatie is kan in één klap gestolen worden of in brand vliegen. Alles aangesloten aan je NAS kan bij een ransomware aanval allemaal verloren zijn. Vandaar de 3-2-1 regel. Klinkt allemaal paranoïde, maar vraag het mensen die het daadwerkelijk is overkomen. Dan zul je horen hoe ze alles kwijtgeraakt zijn en wat ze achteraf allemaal wel/niet hadden willen doen.

• max.schollen
Freakster86 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Werken met externe (netwerk) schijven lijkt me vooralsnog het makkelijkst. Zeg 3 schijven.
1 voor thuis
1 voor bij bijvoorbeeld je ouders
1 om om te wisselen om de x maanden bij je ouders

En dan maak je een backup taak met Hyper Backup aan en start je die wanneer de schijf is aangesloten. Zorg altijd dat je je backups voorziet van encryptie. Wel zo veilig.

Maar het hangt echt af van de hoeveelheid data. Een backup naar een clouddienst kan ook prima werken, mits het geen 6TB is :P, of een mooie extra toevoeging zijn. Of als je het wilt automatiseren; een kleine Synology bij je ouders zetten en die zo instellen dat hij alleen aangaat wanneer je een backup draait. Er zijn veel mogelijkheden wat dat betreft.

Maar houdt rekening met het volgende; alles wat op één locatie is kan in één klap gestolen worden of in brand vliegen. Alles aangesloten aan je NAS kan bij een ransomware aanval allemaal verloren zijn. Vandaar de 3-2-1 regel. Klinkt allemaal paranoïde, maar vraag het mensen die het daadwerkelijk is overkomen. Dan zul je horen hoe ze alles kwijtgeraakt zijn en wat ze achteraf allemaal wel/niet hadden willen doen.
ja ik heb er wel eens aan te dacht om foto’s op dvd’s te branden en die ergens anders dan thuis neer te leggen maar vaak past niet de hele foto map (dus niet alles foto’s maar per map ) op de dvd

• max.schollen
Renault schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:10:
Het minimale is wel dat je ergens (dus wellicht inderdaad op een extern USB-harddiskje) een kopie maakt van al je data (bv. elk kwartaal).
Dat zou je kunnen aanvullen met een dagelijkse incremental backup (= alleen alle sinds gisteren gewijzigde bestanden) naar een gratis clouddienst.
Hiervoor zou je bv. Duplicati2 kunnen gebruiken (gratis) en mega.nz (gratis 15 GB opslag, wat in dit geval méér is dan wat je nodig hebt). Deze incremental backups kan je permanent en nagenoeg unattended laten doorlopen (zoals in "elke maand de laatste backupdatum controleren") als je in Duplicati2 de optie "versleutelen" en "intelligent backuppen" aanzet: dan gaat alle data versleuteld bij je de deur uit en de ruimte in de cloudopslag wordt dan periodiek bijgewerkt (dag- naar weekbackups, week- naar maandbackups enz.).

Maar dit laatste zit in een simpele vorm voor je originele datamappen ook al standaard ingebakken in Windows10: "File History": als je alle Windows mappen daarop exclude houd je alleen data over en die wordt dan elke dag incremental opgeslagen op een medium naar keuze.
mijn idee was om een externe schijf te kopen zonder power en die aan de nas te hangen om wekelijks een backup te laten maken

• Freakster86
  • Niet online
max.schollen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:24:
[...]
ja ik heb er wel eens aan te dacht om foto’s op dvd’s te branden en die ergens anders dan thuis neer te leggen maar vaak past niet de hele foto map (dus niet alles foto’s maar per map ) op de dvd
Gewoon een paar 2,5" externe schijven kopen met de hoeveelheid opslag die je nodig hebt. Persoonlijk zou ik dan WD als merk mijden, omdat ze de usb controller solderen op de schijf. Indien de controller stuk gaat, dan kun je ook niet meer bij je data. Seagate doet dat bijvoorbeeld niet (voor zover ik weet).

• max.schollen
Freakster86 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Gewoon een paar 2,5" externe schijven kopen met de hoeveelheid opslag die je nodig hebt. Persoonlijk zou ik dan WD als merk mijden, omdat ze de usb controller solderen op de schijf. Indien de controller stuk gaat, dan kun je ook niet meer bij je data. Seagate doet dat bijvoorbeeld niet (voor zover ik weet).
ja ik wou voor deze gaan .
https://www.mediamarkt.nl...portable-5tb-1631709.html

• Freakster86
  • Niet online
Ja, dat is een goeie. Bij Amazon.nl/de regelmatig voor ~90 euro te koop. Schrijf je bij MM in voor de nieuwsbrief en je krijgt 10 euro korting ;)

Zorg wel dat je na aanschaf de schijven eerst grondig test voordat je ze in gebruik neemt.

[ Voor 8% gewijzigd door Freakster86 op 20-10-2020 12:24 ]

• Renault
Sterker nog: elke keer het bestandssysteem controleert voordat je er een backup op wegschrijft.

• max.schollen
de schijf hangt aan de nas nu is het de vraag hoe kan ik het beste backups maken .
Het liefste op gezetten tijden

[ Voor 77% gewijzigd door max.schollen op 20-10-2020 21:10 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

max.schollen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:46:
de schijf hangt aan de nas nu is het de vraag hoe kan ik het beste backups maken .
Het liefste op gezetten tijden
Hyper backup installeren op de NAS :)

Die instellen op de gezette tijden.

Zelf maak ik elke vrijdagavond een back-up en de schijf haal ik er dan zaterdagochtend weer af.

Belangrijkste data gaat via een webdav koppeling de cloud in.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• max.schollen
nelizmastr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Hyper backup installeren op de NAS :)

Die instellen op de gezette tijden.

Zelf maak ik elke vrijdagavond een back-up en de schijf haal ik er dan zaterdagochtend weer af.

Belangrijkste data gaat via een webdav koppeling de cloud in.
De server komt in de meterkast dus kan er niet makkelijk bij
liefste laat ik die schijf er aan hangen

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

max.schollen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

De server komt in de meterkast dus kan er niet makkelijk bij
liefste laat ik die schijf er aan hangen
Hyper backup werpt de schijf uit na de backup, want die backup schijf hoort niet
mee te draaien met je NAS continu. Je NAS heeft toch een USB poort aan de voorkant?
Plug je hem daarin. Anders even je meterkast opruimen ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• max.schollen
nelizmastr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

Hyper backup werpt de schijf uit na de backup, want die backup schijf hoort niet
mee te draaien met je NAS continu. Je NAS heeft toch een USB poort aan de voorkant?
Plug je hem daarin. Anders even je meterkast opruimen ;)
Aan de achterkant heb ik 2 usb poorten
Daar kan ik hem gewoon in laten zitten neem ik aan ?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

max.schollen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:55:
[...]

Aan de achterkant heb ik 2 usb poorten
Daar kan ik hem gewoon in laten zitten neem ik aan ?
Ja dat kan, maar nogmaals, hyper backup koppelt je schijf automatisch af. Na je eerste backup schakelt de schijf uit en kan niet meer gebackupt worden totdat je de schijf er opnieuw aan hangt.

Het systeem is ontworpen op regelmatig wisselen van de schijf. Dus daar kan je je beter aan conformeren.

Als je niet goed bij de achterkant kunt komen, laat dan alleen de USB kabel erin zitten maar neem de schijf eraf. Zo kan je makkelijker af- en aankoppelen na de backup.

• max.schollen
nelizmastr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

Ja dat kan, maar nogmaals, hyper backup koppelt je schijf automatisch af. Na je eerste backup schakelt de schijf uit en kan niet meer gebackupt worden totdat je de schijf er opnieuw aan hangt.

Het systeem is ontworpen op regelmatig wisselen van de schijf. Dus daar kan je je beter aan conformeren.

Als je niet goed bij de achterkant kunt komen, laat dan alleen de USB kabel erin zitten maar neem de schijf eraf. Zo kan je makkelijker af- en aankoppelen na de backup.
Binnen hyper backup kan je gewoon aangeven dat hij je schijf niet moet uitwerpen .
Vraag mij alleen af doet hij met een schema al je aangeven mappen backupen of kijkt hij telkens naar nieuwe bestanden ?

• Renault
Een permanent aangesloten schijf is sowieso geen goede "backup": de bescherming tegen cyptovirussen van zowel originelen als backupbestanden is in dat geval nul.

• max.schollen
Oké maar hoe groot is de kans op dit virus ?
zijn de meeste anti virus programma's er al niet al lang op ingericht (dat ze het virus herkennen)
Gebruik zelf de antivirussoftware van Synology.
Is die een beetje goed ?
Doet hyper backup steeds een nieuwe complete backup of kijkt hij naar nieuwe of gewijzigde bestanden?

• hans_lenze
Een cryptolocker is geen virus dus je antivirus doet hier precies niets tegen.

Hyper Backup doet aan incrementele back-ups, dus alleen de nieuwe en gewijzigde data komt in de volgende back-up.
Zie voor meer informatie ook https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/hyper_backup (of https://www.synology.com/en-us/dsm/feature/hyper_backup voor minder tenenkrommend Nederlands).

Pagina: 1