Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxelK
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-12-2020
Hallo allemaal,

Ik heb een MacBook Pro 13" mid 2012. Nu vond ik een tijdje geleden dat het wel eens tijd was voor een upgrade van het ram-geheugen, dus bestelde ik een 4gb kaartje om bij het 4gb kaartje dat er in zat bij te steken.

Na de installatie startte hij gewoon op en bij info en in de activiteitenweergave gaf hij aan nu over 8gb te beschikken. Ik merkte ook een duidelijk verschil tijdens het gebruik en was dus zeer tevreden.

Een paar dagen later zette de Macbook zich vanzelf uit en toen ik hem wilde opstarten hoorde ik om de 5 seconden de 3x biebtoon, een probleem met het Ram-geheugen dus. Om te achterhalen ben ik beginnen testen en met 1 geheugenkaart er in doet hij het altijd (elk kaartje in elke geheugensleuf). Met de 2 kaartjes tegelijk er in (in beide manieren) komt het probleem nog wel voor. Als ik een paar uurtjes wacht kan ik hem overigens wel gewoon terug opstarten zonder iets veranderd te hebben.

Weet iemand wat hier het probleem kan zijn? Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken.

Oh ja, op internet vind ik overal dat in mijn Macbook 1600MHz kaartjes horen te zitten. Mijn MacBook geeft zelf overal aan dat er 1333MHz in moet, en dat zit er dus ook in (zowel degene die er al in zat toen ik hem kocht als de nieuwe die ik heb besteld). Ik weet nu niet of dit een probleem kan zijn en/of dit normaal is?

Alvast bedankt voor het deskundige advies.

Axel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxelK
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinks als slecht contact in een van de beide RAM slots.

Heb je al bepaald welke van de twee het is, of komt het in beide voor?

In dat geval is het een geheugencontroller issue of een bankje dat niet best meer is. Zou je nog een 4gb reepje moeten scoren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:58
dit klinkt voor mij dat de 2 geheugen modules (te) verschillend zijn.

mijn MBP (early 2011) geeft bij memory het volgende
"Your Mac contains 2 memory slots, each of which accepts a 1333 MHz DDR3 memory module."

ik heb er in 2016 2 reepjes van dit geheugen in gezet, besteld bij azerty:
Kingston - DDR3 - 8 GB - SO DIMM 204-PIN - 1333 MHz / PC3-10600 - 1.5 V - niet-gebufferd - niet-ECC - voor Apple MacBook Pro

het loopt sindsdien als een trein (in combinatie met een 500Gb SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxelK
Ik heb enkele dagen geleden beslist om maar verder te werken met 4gb nadat hij tijdens een videocall voor school was uitgevallen. Toen ik dan 1 kaartje (het oudste) van 4gb in het onderste slot stak, gaf hij bij het opstarten ook zwart scherm en 3x een biebtoon, lijkt mij dus dat hij daar een slecht contact kan zitten. Het al geprobeerd deze proper te maken maar zonder succes.

Dat de 2 kaartje verschillend zijn kan ook kloppen, het ene kaartje zit er al even lang in als dat hij oud is, het andere heb ik net nieuw gekocht. Beiden wel 4gb ddr3 1333MHz.

Het probleem moet dus bij het onderste slot of het oudste kaartje liggen, ik heb nog een nieuw kaartje besteld en ga daarmee kijken of het opgelost kan geraken.

Alvast erg bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Waarom zat er maar 1 4Gb module in? Standaard werden deze MBP geleverd -als je de 4Gb configuratie had- met 2x 2Gb modules. Dus er is al eerder iets aan het geheugen veranderd, misschien om dezelfde reden waar je nu tegenaan loopt? 1 memorybank kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxelK
Goede opmerking, dat wist ik niet. Ik heb de Macbook zelf nog maar 2 jaar en dus niet nieuw gekocht. Toen ik hem kocht zat er dus inderdaad 1 kaartje van 4gb in dus 1 defecte memorybank zal de verklaring voor dit probleem zijn. Is dit op te lossen of ben ik best af met 1x 8GB er in te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonsberg
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-03-2024
Al een oud topic maar als er 1 defecte memorybank in zit. Zou ik zeker 1 van 8 er in doen. Hij kan 16 Gb aan maar weet niet of dat kan in 1 slot.

Grtz
Pagina: 1