Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:21
Wij zijn bezig ons huis te verkopen, en inmiddels is het verkocht onder voorbehoud. Alleen nu willen de kopers het huis zo snel mogelijk hebben, dus op hun verzoek is de overdrachtsdatum op half december (17 uit mijn hoofd) gezet.

Mijn luxeprobleem is nu, dat ik een behoorlijke overwaarde heb, en we zijn verhuisd naar een huurhuis. Het geld komt dus vrij te vallen, met als gevolg dat ik hier vermogensrendementheffing over ga moeten betalen.

Ik heb even gekeken en het gaat dus om meer dan 1000 euro wat ik extra aan VRH moet gaan betalen, en dat alleen omdat het geld net voor het nieuwjaar op mijn rekening staat, zou het geld 2 weken later op mijn rekening staan dan bespaar ik mezelf dus dik 1000 euro.

Mijn vraag nu dus: Is er een mogelijkheid waarop ik het geld juist net pas in het nieuwe jaar op mijn rekening kan krijgen? Kan ik het misschien wat langzamer door de notaris laten verwerken ofzo.

Het huis pas later verkopen zal niet gaan, aangezien de kopers erop staan dat alles zo snel mogelijk moet, met de kerstvakantie zullen ze waarschijnlijk willen klussen. En aangezien ze een goed bod gedaan hebben wil ik ook nu niet ineens rare eisen gaan stellen en hun daarmee wegschrikken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizenzoeker
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-07 20:52
Kun je niet aan de notaris vragen of zij het geld pas na 1-1-21 naar je kunnen overmaken? Weet niet of dat kan hoor..

Maar je zou ook de VRH wat kunnen verlagen door bijv de zorgpremie voor het hele gezin vooruit te betalen. Misschien kan dat ook bij de autoverzekering, energieleverancier etc. Al krijg je daar niet de VRH mee naar 0..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:33
Zijn de kopers niet toevallig nog jong en is dit hun eerste huis? Dan hoeven ze vanaf 1 januari namelijk geen overdrachtsbelasting te betalen. Dat gaat voor hun dan zeker om een paar duizend euro.

Maar zoals je zelf al zegt gaan ze waarschijnlijk klussen. Als er dan spullen geleverd worden en zo, dan gaan zij dat natuurlijk niet opschuiven. Maar niet geschoten is altijd mis. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badpete
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-06 20:17
Het hoeft niet eens hun eerste huis te zijn.

https://www.rijksoverheid...maal/overdrachtsbelasting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dit had je moeten bedenken voor je akkoord ging met de verkoop en voorwaarden. De enige legale mogelijkheid die je hebt, is met het geld voor 31-12 een nieuw huis te kopen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

<dubbel>

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 19-10-2020 16:31 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Het zijn mensen van in de 50, die als het zou kunnen vandaag nog de sleutel zouden willen. Aangezien ze hier zo op zaten te hameren wilde ik niet ineens de eis gaan stellen dat we pas in januari de overdracht willen, terwijl het huis inmiddels al leeg staat.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Mijn vraag nu dus: Is er een mogelijkheid waarop ik het geld juist net pas in het nieuwe jaar op mijn rekening kan krijgen? Kan ik het misschien wat langzamer door de notaris laten verwerken ofzo.
Je kunt de notaris vragen om het geld pas in het nieuwe jaar over te maken, maar dat veranderd weinig aan de zaak.
Je hebt dan feitelijk een vordering op je notaris, deze moet je opgeven bij je belastingaangifte en telt dus mee voor je vermogen. Niet opgeven mag niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:33

Saven

Administrator

Tja 1000 euro is relatief wel wat geld. Maar op de gehele huizenprijs is het natuurlijk peanuts. Dan leen je straks lekker 1k bij voor je nieuwe hypotheek ;)

Ben je al fiscaal partner trouwens? Anders dat even regelen. Maar voor deze bedragen zou ik persoonlijk me al die ellende niet op de hals halen joh.

[ Voor 31% gewijzigd door Saven op 19-10-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Saven schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:19:
Tja 1000 euro is relatief wel wat geld. Maar op de gehele huizenprijs is het natuurlijk peanuts. Dan leen je straks lekker 1k bij voor je nieuwe hypotheek ;)

Ben je al fiscaal partner trouwens? Anders dat even regelen. Maar voor deze bedragen zou ik persoonlijk me al die ellende niet op de hals halen joh.
dat is een beetje het punt, enerzijds is het maar een fractie van de verkoopprijs. Als de hoogste bieder 5k minder had geboden was ik waarschijnlijk ook wel akkoord gegaan, en nu loop ik te zeuren om 1k.

Anderzijds: hoe je het ook wend of keert, het is gewoon ontzettend zonde dat je 1000 euro extra belasting moet betalen omdat het huis op papier net 2 weken te vroeg verkocht wordt.

fiscaal partner e.d. is allemaal meegenomen in de berekening ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 19-10-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-06 20:17

Eens met Saven.
Je stelt dat de kopers ook een goed bod hebben gedaan, dat is waarschijnlijk boven verwachting? Dan de 1000 euro gewoon in mindering brengen op het goede bod.
Dan is het waarschijnlijk nog steeds een goed bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Badpete schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:27:
[...]
1000 euro gewoon in mindering brengen op het goede bod.
Dan is het waarschijnlijk nog steeds een goed bod?
Dat klopt, dat is ook de rationale... ik vrees dat ik het moet accepteren. Maar ik wilde het toch gewoon even weten, als er een legale manier was om dat geld 14 dagen onderweg te laten zijn, dan was dat makkelijk verdient.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

ConQuestador schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Dat klopt, dat is ook de rationale... ik vrees dat ik het moet accepteren. Maar ik wilde het toch gewoon even weten, als er een legale manier was om dat geld 14 dagen onderweg te laten zijn, dan was dat makkelijk verdient.
Ook als dat geld 14 dagen onderweg zou zijn, moet je het gewoon opgeven bij de belasting. Het is al jouw geld, daarvoor hoeft het niet per se op jouw rekening te staan.
Vertraagd uitbetalen en vervolgens niet opgeven is belastingontduiking ;) er is dus geen legale manier voor wat jij wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 19-10-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Storten in een koopsompolis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Staat de woning dan ook niet langer leeg? Dat brengt op zichzelf ook kosten en risico’s met zich mee.

Persoonlijk zou ik de sleutel zo snel mogelijk willen overdragen, zodat ik geen verantwoordelijkheid over de woning meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Het is ondertussen denk ik wel duidelijk dat het je niet gaat lukken om je vermogensgroei ná 1-1-2021 te realiseren. De vraag wordt dan hoe je je VRH kan drukken. Aantal voor de hand liggende opties:
1) Uitgeven :D
2) Huis kopen en vermogen inbrengen
3) Investeren in groene beleggingen die vrijgesteld zijn van VRH:
https://www.belastingdien...gen_met_belastingvoordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 14:05
Of belastingvrij schenken aan familieleden in 2020 zodat ze je dat geld in 2021 weer terug kunnen schenken? Weet niet of daar nog addertjes onder het gras zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
SantaMuerte schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:58:
Of belastingvrij schenken aan familieleden in 2020 zodat ze je dat geld in 2021 weer terug kunnen schenken? Weet niet of daar nog addertjes onder het gras zitten.
Dan moeten ze wel onder de vrijstelling zitten, anders verschuif je de belasting alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:00
Dat had je natuurlijk vooraf moeten zeggen. Bij het tekenen is het jouw geld ongeacht waar het staat. Je had kunnen zeggen dat dit mogelijk is maar dan 1k extra kost (iig jouw makelaar had dat netjes kunnen overleggen). Dat heb ik ook gedaan en toen was 2 jan prima.. je communiceert toch ook een opleverdatum vooraf? Wat stond daar dan?

Volgens mij had je niet zo snel akkoord moeten geven maar eerst moet bekijken met je makelaar hoe je dit ging aanvliegen (heb ik ook gedaan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De notaris kost ook gewoon geld, hun derdenrekening staat negatieve rente op.

https://www.homefinance.n...e-betalen-aan-de-notaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:16
Groene belegging zoals door @Longcat aangegeven is een goede optie, dit kan bijv via asn bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bommel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:11:
Groene belegging zoals door @Longcat aangegeven is een goede optie, dit kan bijv via asn bank
Die kan je al een poos niet meer aankopen. Ik zou geen bank weten waar je tegenwoordig nog even in december alles op een groene rekening kan zetten om het er in januari weer af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:19

SambalBij

We're all MAD here

Overdracht toch in januari plannen en het huis voorafgaand daaraan vanaf december eerst een maand aan die kopers verhuren?
Kunnen zij er vast in, en heb jij je geld pas in januari :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:58

Barrycade

Through the...

Je hebt nu dubbele huur en hypotheek voor minimaal 3 maanden maar toch wil je €1000 uit sparen?

Klinkt niet echt logisch, kan die oplevering niet morgen? Dan bespaar je dubbele huur en hypotheek tot einde jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkels0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09-2021
Je kunt ook altijd nog proberen om het gewoon te vragen aan de kopers. Als het goed is staat er in de overeenkomst dat de datum in overleg tussen verkoper en koper nog veranderd kan worden. Zoals mijn wijze oma altijd zei: nee heb je, ja kun je krijgen.

En wat @barrycade hierboven ook aangeeft: als het huis nu toch al leeg staat en zij de sleutel liever gister al hadden gehad - waarom de oplevering niet naar voren schuiven om dubbele kosten qua hypotheek en huur te verminderen. Scheelt je waarschijnlijk meer dan de 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Mikkels0n schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:01:
En wat @barrycade hierboven ook aangeeft: als het huis nu toch al leeg staat en zij de sleutel liever gister al hadden gehad - waarom de oplevering niet naar voren schuiven om dubbele kosten qua hypotheek en huur te verminderen. Scheelt je waarschijnlijk meer dan de 1000 euro.
Omdat die mensen uiteraard eerst een hypotheek moeten regelen, en daar gaat 6 tot 8 weken overheen.

En de kosten van 2 maand een leegstaand huis zijn zo hoog niet he! alleen de rente van de hyptheek zijn echte kosten, het overige deel van de hypotheeklasten krijg je weer terug bij verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:26
ConQuestador schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:07:
Ik heb even gekeken en het gaat dus om meer dan 1000 euro wat ik extra aan VRH moet gaan betalen, en dat alleen omdat het geld net voor het nieuwjaar op mijn rekening staat, zou het geld 2 weken later op mijn rekening staan dan bespaar ik mezelf dus dik 1000 euro.
Is dat gerekend met de oude (2020) tarieven en vrijgestelde bedragen? Of de nieuwe (2021)?

Het voornemen is om het vrije vermogen te verhogen van 30k naar 50k (per persoon).
Daar staat wel tegover dat de tarieven ook iets omhoog gaan.

bron
In het wetsvoorstel Wet aanpassing box 3 wordt voorgesteld de vermogensrendementsheffing in box 3 aan te passen om tegemoet te komen aan de kleinere spaarders en beleggers. Het heffingvrije vermogen wordt fors verhoogd van € 30.846 (2020) naar € 50.000. Voor partners wordt het heffingvrije vermogen met ingang van genoemde datum verhoogd naar € 100.000. Als het vermogen lager is dan het heffingvrije vermogen is, net als nu, geen box 3-heffing verschuldigd. Als gevolg van de verhoging van het heffingvrije vermogen daalt het aantal belastingplichtigen dat belasting betaalt over inkomen in box 3 met ongeveer 0,9 miljoen. Om dit pakket deels te dekken wordt het belastingtarief in box 3 verhoogd naar 31%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
dj1981 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Is dat gerekend met de oude (2020) tarieven en vrijgestelde bedragen? Of de nieuwe (2021)?
Scherp, scheelt toch weer een paar honderd euro, nu is het net geen 1000 euro ipv dik 1000 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
SantaMuerte schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:58:
En dan blijken ze het geld niet terug te schenken, en dan ben je het kwijt. Daarnaast krijg je twee keer met schenkbelasting te maken.

Een koopsompolis was al genoemd. Als je een pensioentekort hebt en het geld niet direct nodig hebt, is dat een optie. Een spaar-bv is ook een mogelijkheid, maar dan moet het geld minimaal zes maanden in de bv blijven. Er komen dan wel kosten bij voor het oprichten (350 euro), kvk-inschrijving (50 euro), bankrekening (80 euro), en je moet een jaarrekening opstellen of laten opstellen, dus heel veel schiet je er niet mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:59
En je betaald 't pas in 2022, want je bezit 't pas op 1 januari 2021 tenzij je 't in twee weken weet uit te geven.
Dat is de waarde van uw bezittingen min uw schulden op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet, min uw heffingsvrij vermogen
Mijn vraag nu dus: Is er een mogelijkheid waarop ik het geld juist net pas in het nieuwe jaar op mijn rekening kan krijgen?.
Alles kan, maar dat heeft in dit geval een naam, namelijk belasting ontduiking dan wel ontwijking.

koopsompolis is volgens mij alleen om geld te spreiden rond de AOW leeftijd. Bijvoorbeeld geld dat vrij komt bij de verkoop van een bedrijf vlak voor je pensioen. vergelijkbaar met een spaarBV. Maar daarmee wordt 't geld bruto en later weer als inkomen gezien/belast als 't uit keert. Dus ook dat levert weinig op.

Creatieve oplossingen zijn er zat:
- een berg TV's online kopen terug sturen op 2 januari onder de WKOA.
- Staatsloten kopen en hopen dat 't remdement 1:1 of beter is.
- Rekeningen voor 2021 alvast vooruit betalen.
+/-2000 euro schenken aan een goed doel d.w.z. een ANBI. Schiet je zelf niks mee op, maar je zorgt er wel voor dat er ~1000 euro van jou en ~1000 euro belastinggeld bij een goed doel terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 15:18
ConQuestador schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Scherp, scheelt toch weer een paar honderd euro, nu is het net geen 1000 euro ipv dik 1000 euro :+
Ik wil ook zo min mogelijk belasting betalen, maar je krijgt dus grofweg tussen de 80k en 150k? Ik zou me dan niet al te druk maken om 1k. Het zou minder dan 80k kunnen zijn, maar dan is je vermogen over het miljoen. Als je dan piept over 1k zoek je maar elders (betaald) advies :+

Maar verder is het wat @kpg zegt.
Anoniem: 677216 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Ook als dat geld 14 dagen onderweg zou zijn, moet je het gewoon opgeven bij de belasting. Het is al jouw geld, daarvoor hoeft het niet per se op jouw rekening te staan.
Vertraagd uitbetalen en vervolgens niet opgeven is belastingontduiking ;) er is dus geen legale manier voor wat jij wilt.
Is er echt geen mogelijkheid om de overdracht volgend jaar te laten plaatsvinden? Dan vrees ik dat je (relatief) pech hebt. Jammer dat je hier niet aan hebt gedacht toen je de overdrachtdatum zo dichtbij 2021 plande.
PROnline schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:43:

[...]

+/-2000 euro schenken aan een goed doel d.w.z. een ANBI. Schiet je zelf niks mee op, maar je zorgt er wel voor dat er ~1000 euro van jou en ~1000 euro belastinggeld bij een goed doel terecht komt.
Hoe zie je dat voor je? Als TS 2k schenkt, heeft hij slechts 2k minder vermogen. In de 2e schijf zou dat gaan om een besparing op de VRH van afgerond 25 euro. De aftrek voor de schenking is beperkt. Stel dat TS 40k verdient, dan is de drempel 400euro. Over 1.600 euro heeft TS dan aftrek, laten we zeggen tegen 50%. Dan krijgt TS 800 euro terug. Het kost hem echter 975 (1.000-25) + 2.000 (schenking) - 800 (teruggave) = 2.175 euro. Kan hij beter die 1k VRH betalen lijkt me.

[ Voor 25% gewijzigd door cryptapix op 21-10-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het doet er trouwens ook helemaal niet toe dat de verkoop zo vlak voor het einde van het jaar is. Als je in de zomer had verkocht en het geld op 1 januari nog steeds op je rekening hebt, betaal je die belasting net zo goed.
Het is niet minder belastingontduiking omdat het dichter bij 31 december zit ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:16:
Het doet er trouwens ook helemaal niet toe dat de verkoop zo vlak voor het einde van het jaar is. Als je in de zomer had verkocht en het geld op 1 januari nog steeds op je rekening hebt, betaal je die belasting net zo goed.
Het is niet minder belastingontduiking omdat het dichter bij 31 december zit ofzo.
Maar als je op 2 januari de overdracht hebt, heb je tot 31 december van dat jaar om het geld uit te geven om aan de VRH te ontkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:53
Bedoel je dat je ~230.000euro vermogen gestort krijgt (met partner) of 150.000 (zonder partner)? (kosten er al afgehaald)

Alleen op die manier kom ik uit op ~1000euro VRH. Voor zulke bedragen zou ik een adviseur in de hand nemen wat je met een bedrag als dit moet doen ;)

Een boot kopen en voor je deur op de stoep zetten schijnt te werken, geen garanties op waardebehoud :+

[ Voor 5% gewijzigd door N3oC op 21-10-2020 20:31 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Wij zijn bezig ons huis te verkopen, en inmiddels is het verkocht onder voorbehoud.
.......
En aangezien ze een goed bod gedaan hebben wil ik ook nu niet ineens rare eisen gaan stellen en hun daarmee wegschrikken.
Dan ben je toch belasting partner, en kan je beide financiële huishoudens op elkaar stapelen, bezittingen en schulden.

En het laatste, zit die 1000 € niet gewoon in het "aangezien ze een goed bod gedaan" deel.

Ik lees hier een beetje ....onderste uit de kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

cryptapix schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Maar als je op 2 januari de overdracht hebt, heb je tot 31 december van dat jaar om het geld uit te geven om aan de VRH te ontkomen.
Uiteraard. Maar daar is nu geen sprake van.
Ik wil alleen maar aangeven dat het voor de belasting (en dus ook voor de vraag van TS om een tip voor ontduiking) geen bal uitmaakt of het geld op 1 januari nog maar net op je rekening staat, of al vele maanden of jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:26
cryptapix schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:07:

Ik wil ook zo min mogelijk belasting betalen, maar je krijgt dus grofweg tussen de 80k en 150k? Ik zou me dan niet al te druk maken om 1k. Het zou minder dan 80k kunnen zijn, maar dan is je vermogen over het miljoen. Als je dan piept over 1k zoek je maar elders (betaald) advies :+
Volgens mij maak je een denkfout.
De tweede schijf van de VRH gaat in bij 100.000 euro ongeveer (in 2021). Dus bij elk bedrag daarboven betaal je effectief iets van 1,4 procent belasting. Hoef je helemaal geen miljoen voor te hebben dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46
Wij zijn bezig ons huis te verkopen, en inmiddels is het verkocht onder voorbehoud. Alleen nu willen de kopers het huis zo snel mogelijk hebben, dus op hun verzoek is de overdrachtsdatum op half december (17 uit mijn hoofd) gezet.

Mijn luxeprobleem is nu, dat ik een behoorlijke overwaarde heb, en we zijn verhuisd naar een huurhuis. Het geld komt dus vrij te vallen, met als gevolg dat ik hier vermogensrendementheffing over ga moeten betalen.

Ik heb even gekeken en het gaat dus om meer dan 1000 euro wat ik extra aan VRH moet gaan betalen, en dat alleen omdat het geld net voor het nieuwjaar op mijn rekening staat, zou het geld 2 weken later op mijn rekening staan dan bespaar ik mezelf dus dik

Het huis pas later verkopen zal niet gaan, aangezien de kopers erop staan dat alles zo snel mogelijk moet, met de kerstvakantie zullen ze waarschijnlijk willen klussen. En aangezien ze een goed bod gedaan hebben wil ik ook nu niet ineens rare eisen gaan stellen en hun daarmee wegschrikken.
Vanaf de overdracht het huis valt de waarde niet meer in box 1. En dat je het vermogen hoe dan ook moet opgeven in box 3, ongeacht wanneer je op feitelijk op je bankrekening gestort krijgt.

Dus totdat je het op je bank krijgt, heb je een vordering in box 3. Dus je zal het evengoed moeten aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
N3oC schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:30:
Bedoel je dat je ~230.000euro vermogen gestort krijgt (met partner) of 150.000 (zonder partner)? (kosten er al afgehaald)

Alleen op die manier kom ik uit op ~1000euro VRH. Voor zulke bedragen zou ik een adviseur in de hand nemen wat je met een bedrag als dit moet doen ;)

Een boot kopen en voor je deur op de stoep zetten schijnt te werken, geen garanties op waardebehoud :+
Dat zijn wel de bedragen waar we het over hebben ja, maar het probleem is dat we tijdelijk huren, over 1 of 2 jaar gaan we weer kopen en willen we dat geld weer in het huis steken.

Ik wil dat geld dus niet tijdelijk gaan beleggen ofzo, want veel te hoog risico. Gewoon op de bank laten staan zodat ik het dan weer kan gebruiken.

En wat anderen zeggen: Als ik het huis in de zomer had verkocht had ik ook moeten betalen, dat klopt. Het gaat er nu vooral om dat het gevoelsmatig zo scheef is: 2 weken later de overdracht en ik had die VRH niet hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
dj1981 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:20:
[...]

Volgens mij maak je een denkfout.
De tweede schijf van de VRH gaat in bij 100.000 euro ongeveer (in 2021). Dus bij elk bedrag daarboven betaal je effectief iets van 1,4 procent belasting. Hoef je helemaal geen miljoen voor te hebben dus...
Dan moet je me dat even uitleggen, want ik zie het anders. Namelijk: met jouw bedragen, als 1.000 euro 1.4% is, dan is 100% 71,5k. Dat is bij het uitgangspunt dat TS de eerste schijf al vol heeft zonder overwaarde. Krijgt TS 50k, dan betaalt hij in de 2e schijf maar 700 euro, geen 1.000 dus. Enige manier om met een lagere overwaarde toch 1.000 VRH te halen lijkt mij een hoger tarief (en dat is vanaf 1 mio).
ConQuestador schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:44:
[...]

En wat anderen zeggen: Als ik het huis in de zomer had verkocht had ik ook moeten betalen, dat klopt. Het gaat er nu vooral om dat het gevoelsmatig zo scheef is: 2 weken later de overdracht en ik had die VRH niet hoeven betalen.
Een jaar later wel, want je zegt zelf dat je over 1-2 jaar (pas) weer wil gaan kopen. Geld beleggen oid heeft ook helemaal geen andere uitkomst, dat is ook gewoon vermogen en dus belast.

Maar het klopt dat als je op 2 januari had geleverd je 1 keer VRH over de overwaarde had kunnen uitsparen. Vooruit denken noemen we dat ;)

[ Voor 30% gewijzigd door cryptapix op 22-10-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Tja. Denk dat je het gewoon moet accepteren.

[ Voor 86% gewijzigd door tilburgs82 op 22-10-2020 08:32 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
tilburgs82 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:31:
Tja. Denk dat je het gewoon moet accepteren.
I know, en ik lig er ook geen seconde wakker van, want ik heb nog steeds een mooie winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-06 19:09
En de kopers 500 euro bieden voor het verplaatsen van de overdrachtsdatum naar 2 januari is geen optie? Eventueel met een constructie zodat ze al eerder gebruik kunnen maken van het pand?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

EvilWhiteDragon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:52:
En de kopers 500 euro bieden voor het verplaatsen van de overdrachtsdatum naar 2 januari is geen optie? Eventueel met een constructie zodat ze al eerder gebruik kunnen maken van het pand?
Geen rare constructies gaan bedenken om op een transactie van enkele tonnen een mogelijke besparing van 500 euro te bereiken. Het is het gewoon niet waard.

Die 1000 euro boek je af op die hele mooei verkoopprijs en je gaat verder met je leven.

Wij zitten in een vergelijkbare situatie, maar wij verhuizen weer naar een koopwoning. Half december hebben wij dan ook (net) iets teveel geld op de rekening. Maar door 1 flinke factuur van de verbouwing voor de jaarwisseling te voldoen, blijven we er toch onder.

Bij de notaris houden tot na de jaarwisseling schiet je niets mee op. Je moet die vordering op de notaris gewoon opgeven namelijk. Het is jouw geld, maakt niet uit waar het precies staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-10-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Kijk en dit is gelijk ook het probleem in de huizenmarkt. "Oh dan leen je dat er toch bij", "oh ik bied ook gelijk even wat meer op dat huis want ik kan toch genoeg lenen" en "straks kan ik 2% overdrachtbelasting meer bieden, laat ik dat maar doen".

En maar raar vinden dat de huizenprijzen maar stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:35

De vraag is een beetje wat dit je gaat helpen. Ook als jij geld bij de notaris in beheer hebt is het gewoon nog jou vermogen. Het kan zijn dat de belasting hier niet (direct) achter komt maar denk niet dat dat uit maakt.

Voor vermogen maakt het niet uit of je bezit (en dat is het ook als je het bij de notaris neer legt) nu op een bankrekening staat, in aandelen zit of dat je het in gouden munten in een oude sok bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:20

LankHoar

Langharig tuig

ConQuestador schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:44:
Ik wil dat geld dus niet tijdelijk gaan beleggen ofzo, want veel te hoog risico. Gewoon op de bank laten staan zodat ik het dan weer kan gebruiken.
De stock market zou ik het zeker niet insteken nee. Wellicht (een goort deel van) het geld voor 2 jaar vastzetten? Low risk bonds kopen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
LankHoar schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

De stock market zou ik het zeker niet insteken nee. Wellicht (een goort deel van) het geld voor 2 jaar vastzetten? Low risk bonds kopen?
Dat staat los van dit topic, maar dat ga ik dus niet doen. Want ik weet gewoon niet wanneer ik het geld nodig ga hebben, gewoon verdelen over wat banken zodat ik netjes binnen de 100k bankgarantie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:33

Saven

Administrator

ConQuestador schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Dat staat los van dit topic, maar dat ga ik dus niet doen. Want ik weet gewoon niet wanneer ik het geld nodig ga hebben, gewoon verdelen over wat banken zodat ik netjes binnen de 100k bankgarantie zit.
Bespaar je de moeite. Iedereen heeft toentertijd al zijn geld teruggekregen, niet alleen maar 100K. Zeker voor het lage risico van nu zou ik me ook die rompslomp niet op de hals halen. En als ik het goed begreep ging het maar om 1000 euro aan belasting, dan zit je nog lang niet aan een ton spaargeld? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Saven op 23-10-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
ConQuestador schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

dat is een beetje het punt, enerzijds is het maar een fractie van de verkoopprijs. Als de hoogste bieder 5k minder had geboden was ik waarschijnlijk ook wel akkoord gegaan, en nu loop ik te zeuren om 1k.

Anderzijds: hoe je het ook wend of keert, het is gewoon ontzettend zonde dat je 1000 euro extra belasting moet betalen omdat het huis op papier net 2 weken te vroeg verkocht wordt.

fiscaal partner e.d. is allemaal meegenomen in de berekening ;)
Dus omdat je je huis eerder verkoopt ontvang je 5 k extra waarvan je 1 k af moet dragen?
Snap heel het probleem niet dat is een plus van 4 k..
Pagina: 1