CV ketel afkoppelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 22:33
Dag iedereen,

Ik ben bezig met het afbreken met de achterbouw van mijn huis. In dat gedeelte staat er een Wolf TGC-K-24 condenserende ketel die ik wil recuperen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYp6iL-ZTWDtuYSkLAtlHOngCCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b9vZ9FiDQshXKKhDOtSugedP.png?f=fotoalbum_large

Rond het afkoppelen van deze ketel had ik wat vragen. Uiteraard staat de hoofdkraan van de gas en water dicht en is de elektriciteit uitgeschakeld.
Waar moet ik verder op letten? Kan ik gewoon alle raccords losdraaien? Wat met het gas die in de leiding blijft hangen?

De gasleiding van de teller naar de ketel is een +- 20m en moet ook weg. Ik vermoed dat ik best die leiding niet zomaar doorslijp?

Merci voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
Wat komt ervoor terug? Hier komen ook de CV-leidingen van je woning samen, alsmede de SWW.

Of is alles voor de achterbouw, en gaat alles weg?

CV: leeg laten lopen natuurlijk :) Die vuilafscheider op marktplaats zetten, zijn dure dingen, levert misschien nog wat op.

Gas/water: beiden het beste om zo vroeg mogelijk af te doppen. Een doodlopende gasleiding in je huis is nergens voor nodig, en doodlopende waterleiding idem (bevriezing/legionella). Voor gas: hoofdkraan dicht, eindkraantje open dan ontlucht het vanzelf. Bij leidingwerk sowieso liever een pijpensnijder gebruiken, snijdt beter. Dan goed afdoppen. Kun je zelf met een knelfitting (met GASTEC-keur!), of anders laten doen. Gasdichtheid kun je testen met wat zeepsop. Verder zijn er nog wel wat regels om rekening mee te houden, zoals geen fittingen in niet-bereikbare ruimten, of kruipruimte e.d.

Voor water gaat het eigenlijk hetzelfde.

afsluiten, ketel weghalen, dan kraantje bij je ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 22:33
Zwartoog schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:36:
Wat komt ervoor terug? Hier komen ook de CV-leidingen van je woning samen, alsmede de SWW.

Of is alles voor de achterbouw, en gaat alles weg?

CV: leeg laten lopen natuurlijk :) Die vuilafscheider op marktplaats zetten, zijn dure dingen, levert misschien nog wat op.

Gas/water: beiden het beste om zo vroeg mogelijk af te doppen. Een doodlopende gasleiding in je huis is nergens voor nodig, en doodlopende waterleiding idem (bevriezing/legionella). Voor gas: hoofdkraan dicht, eindkraantje open dan ontlucht het vanzelf. Bij leidingwerk sowieso liever een pijpensnijder gebruiken, snijdt beter. Dan goed afdoppen. Kun je zelf met een knelfitting (met GASTEC-keur!), of anders laten doen. Gasdichtheid kun je testen met wat zeepsop. Verder zijn er nog wel wat regels om rekening mee te houden, zoals geen fittingen in niet-bereikbare ruimten, of kruipruimte e.d.

Voor water gaat het eigenlijk hetzelfde.

afsluiten, ketel weghalen, dan kraantje bij je ketel
De ketel wordt verplaatst naar de zolder, maar het zal nog even duren vooraleer ie daar geplaatst kan worden.
De water en gasleidingen ga ik wegnemen tot aan de hoofdkraan. Is het een probleem als ik de gaskraan bijvoorbeeld een week dichtdraai, zonder dat die afgedopt is?

Lijkt me in ieder geval een klus die ik zelf moet kunnen uitvoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ja, geen probleem om alleen de gaskraan dicht te draaien, daar is hij voor :)

Flink project, ik heb zojuist een verhuizing de andere kant op gedaan (van zolder naar berging).

Expansievat: die zie ik nergens, maar zal vast wel ergens zitten. Deze drogen heel snel uit zonder water, dus reken op een nieuwe (hebben toch een korte levensduur en zijn ook niet zo duur).

Als je ook je gasleiding zelf gaat verleggen, is het ook goed om je daar in te verdiepen. Moet iig een koperen buis zijn, en 22 mm om voldoende druk te houden. Misschien dat je verder naar boven een dunnere (15 mm) kunt gebruiken, maar dat moet je even narekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Als het kan de gasleiding na de afsluiter loskoppelen en doorblazen met perslucht voordat je er in gaat zitten slijpen met de flex ;).

[ Voor 3% gewijzigd door WeetIkHetNou op 19-10-2020 18:52 ]