Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Mijn vraag
Atlassian heeft aangekondigd vanaf 2024 Confluence (en andere producten) niet meer als server aan te bieden maar uitsluitend nog vanuit de wolk aan te bieden. |:( . Mooi niet, ik ben dus op zoek naar een alternatief dat relatief simpel is. Ik heb ooit DokuWiki gebruikt, maar daar was ik een paar jaar geleden vanaf gestapt omdat ik Confluence leuker/intuitiever werken vind.

Ik gebruik mijn documentatie-software om het snel en gemakkelijk documenteren van mijn thuissetup en ik hou er ook gerechten bij die lekker zijn. Dan kan ik snel door mijn lijst gaan en in de keuken een laptop zetten met al mijn favorieten :)

Dokuwiki:
PRO:
  • lightweight: ik gebruik graag wat oudere hardware en dat werkt dan wel fijn als de pagina op een powepc G5 ook nog vlotjes op rendert, zelfs op een iMac G3 8)
  • file based
  • gemakkelijk backup van te maken
  • geen infrastructuur nodig (php -S IP:port en ik draai'm eender waar _/-\o_
CON:
  • Minder intuitief te gebruiken
  • Images invoegen gaat minder gemakkelijk
  • Confluence vind ik wel heel leuker werken dan DokuWiki. je typt in een editor '{codeENTER' en je hebt meteen een code block (WYSIWYG _/-\o_
Kent er nog iemand relatief simepele alternatieven op Confluence? Tiddlywiki heb ik heel lang wel eens half geprobeerd. Geen idee hoe zich dat verhoudt tot een dokuwiki.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Misschien BookStack eens proberen? Het is meer book-like, georganiseerd in books, chapters en pages, en daardoor wat gestructureerder dan een wiki.
Wel vind ik de installatieprocedure een work in progress als je het in Windows wilt draaien. Het werkt maar is matig gedocumenteerd. Mij koste het twee avonden voordat de eerste pagina erin stond. Aan de andere kant is het gebruik van de software zelf behoorlijk gebruikersvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:46
Wat is er mis met een normale MediaWiki? Lekker naar eigen smaak indelen en voldoende plugins beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 07:58
Trouwens, Confluence Data Center licenties blijven beschikbaar, dus als je niet op de cloud wilt overstappen hoeft dat niet per se.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@downtime :
Thanks, die kende ik nog niet, ga ik zeker bekijken :)

@Noxious :Met MediaWiki is niets mis mee. Het enige nadeel wat ik daar in zie is dat het iets meer werk is om te installeren/onderhouden/backup omdat er ook en database-requirement is. Als ik dan toch een "move" moet doen, liefst dan naar iets dat gemakkelijker te onderhouden is dan een hele VM in de backup trekken.

@mfkne : Klopt maar 't is wel behoorlijk kostig. 20k$/jaar is overkill voor occasioneel thuisgebruik. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Misschien nog een update ik heb gisteren en vandaag wat lopen knoeien met een DokuWiki setup en heb beslist om toch maar terug te verkassen naar de ouwe getrouwe DokuWiki. De meerwaarde van Confluence is eigenlijk nihil (WYSIWYG, drag&drop en zo). Maar de downsides zijn er ook wel. Complexer, bloated, moeilijker te backupen en dan nu natuurlijk dat ze richting de cloud gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Fijn dat je inmiddels een keuze hebt kunnen maken.
Om toch nog even alternatieven te bespreken, ik snap je terughoudendheid met de vereiste voor een database. Maar veel Wiki's hebben ook support voor SQLite. Dat gaat uiteindelijk ook niet veel verder dan dat de data in een enkel bestand staat wat gemakkelijk in een filebased backup kan worden meegenomen.

Op die manier kun je MediaWiki gebruiken of wiki.js of eender welke Wiki oplossing met SQLite ondersteuning
Pagina: 1