Hallo mensen,
ik zit al zo'n vier dagen in troubleshooting hell en ik kom er maar niet uit. Vandaar dat ik hier maar eens aanklop
Ik heb afgelopen week een nieuwe kast en gpu gekocht. Na het overhevelen van alle onderdelen in de nieuwe kast (en het aansluiten van de nieuwe videokaart) draait mijn systeem niet bepaald soepeltjes.
PC ONDERDELEN
- ASRock B450M Pro4 (mobo)
- AMD RYZEN 5 2600 (cpu)
- Team Group DDR4 Vulcan 2x8GB 3000 Red (ram)
- EVGA NVIDIA GTX 1660 SUPER (gpu) -NIEUW-
- Cooler Master 750W Bronze Ed. (psu)
- SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB (os drive)
- SAMSUNG SSD 840 EVO 120GB (storage)
- Seagate Barracude 2TB 7200rpm (storage)
- Western Digital 2TB 7200rpm (storage)
- be quiet! Pure Base 500 (case) -NIEUW-
Dingen die ik al heb ondernomen
- Geheugen modules testen (MemTest64)
- Opstarten met slechts één RAM module in A1
- Alles behalve de SSD die Windows draagt loskoppelen
- Andere voeding proberen
- Buiten de kast opstarten
- Display Driver Uninstaller (om oude grafische stuurprogrammas te verwijderen)
- Chipset drivers updaten (ik zit op de meest recente versie -> AMD SMBus 5.12.0.38)
BSOD errors die ik krijg, verschillen per crash. Soms krijg ik een freeze bij POST (ASRock-logo en F-toetsen), andere keren een BSOD tijdens Windows start-up (dan probeert hij te 'repairen'), en soms kan ik in Windows komen en draait alles ~20 minuten voordat hij freezed of een BSOD geeft. Op tijd van schrijven draait alles al bijna 2 uren, maar je kunt er donder op zeggen dat bij een reboot de problemen zich weer voordoen.
De volgende BSODs ben ik o.a. tegengekomen;
-IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (deze komt het vaakst voor)
-KMODE EXCEPTION NOT HANDLED: amdppm.sys failed
-KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
Een paar dagen geleden kreeg ik ook WATCHDOG_VIOLATION_ERROR, maar deze komt niet meer voor sinds ik een Display Driver Uninstaller heb gebruikt.
----------------------------
Een BIOS-update is het enige wat ik nog niet heb geprobeerd. Ook is er nog de BIOS-reset, maar omdat mijn BIOS nog op de fabrieksversie draait, verwacht ik niet dat dit iets verandert.
BIOS-update
Hieronder vind je een infographic die ik gemaakt heb voor mijn bios-update.
/f/image/5bYlS44lwDSXhRubE6XGhskq.png?f=fotoalbum_large)
Mijn BIOS-versie is 1.6. Deze is nooit geüpdatet, dus in principe de fabrieksversie (november 2018).
Vragen
1. Zie ik iets over het hoofd? Is BIOS updaten inderdaad de volgende stap?
2. Bevat mijn infographic de juiste stappen voor het flashen van de BIOS?
3. Heb ik "AMD all in 1....." überhaupt nodig, of is dit alleen voor APU processoren?
4. Welke tool kan ik het beste gebruiken om een BIOS-update op een usb drive te zetten en zijn er instellingen waar ik rekening mee moet houden?
5. Raad je aan alle niet-essentiële onderdelen los te koppelen VOORDAT ik een BIOS-update uitvoer?
"Help me, Tweaker-Wan Kenobi. You're my only hope..."
ik zit al zo'n vier dagen in troubleshooting hell en ik kom er maar niet uit. Vandaar dat ik hier maar eens aanklop
Ik heb afgelopen week een nieuwe kast en gpu gekocht. Na het overhevelen van alle onderdelen in de nieuwe kast (en het aansluiten van de nieuwe videokaart) draait mijn systeem niet bepaald soepeltjes.
PC ONDERDELEN
- ASRock B450M Pro4 (mobo)
- AMD RYZEN 5 2600 (cpu)
- Team Group DDR4 Vulcan 2x8GB 3000 Red (ram)
- EVGA NVIDIA GTX 1660 SUPER (gpu) -NIEUW-
- Cooler Master 750W Bronze Ed. (psu)
- SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB (os drive)
- SAMSUNG SSD 840 EVO 120GB (storage)
- Seagate Barracude 2TB 7200rpm (storage)
- Western Digital 2TB 7200rpm (storage)
- be quiet! Pure Base 500 (case) -NIEUW-
Dingen die ik al heb ondernomen
- Geheugen modules testen (MemTest64)
- Opstarten met slechts één RAM module in A1
- Alles behalve de SSD die Windows draagt loskoppelen
- Andere voeding proberen
- Buiten de kast opstarten
- Display Driver Uninstaller (om oude grafische stuurprogrammas te verwijderen)
- Chipset drivers updaten (ik zit op de meest recente versie -> AMD SMBus 5.12.0.38)
BSOD errors die ik krijg, verschillen per crash. Soms krijg ik een freeze bij POST (ASRock-logo en F-toetsen), andere keren een BSOD tijdens Windows start-up (dan probeert hij te 'repairen'), en soms kan ik in Windows komen en draait alles ~20 minuten voordat hij freezed of een BSOD geeft. Op tijd van schrijven draait alles al bijna 2 uren, maar je kunt er donder op zeggen dat bij een reboot de problemen zich weer voordoen.
De volgende BSODs ben ik o.a. tegengekomen;
-IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (deze komt het vaakst voor)
-KMODE EXCEPTION NOT HANDLED: amdppm.sys failed
-KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
Een paar dagen geleden kreeg ik ook WATCHDOG_VIOLATION_ERROR, maar deze komt niet meer voor sinds ik een Display Driver Uninstaller heb gebruikt.
----------------------------
Een BIOS-update is het enige wat ik nog niet heb geprobeerd. Ook is er nog de BIOS-reset, maar omdat mijn BIOS nog op de fabrieksversie draait, verwacht ik niet dat dit iets verandert.
BIOS-update
Hieronder vind je een infographic die ik gemaakt heb voor mijn bios-update.
/f/image/5bYlS44lwDSXhRubE6XGhskq.png?f=fotoalbum_large)
Mijn BIOS-versie is 1.6. Deze is nooit geüpdatet, dus in principe de fabrieksversie (november 2018).
Vragen
1. Zie ik iets over het hoofd? Is BIOS updaten inderdaad de volgende stap?
2. Bevat mijn infographic de juiste stappen voor het flashen van de BIOS?
3. Heb ik "AMD all in 1....." überhaupt nodig, of is dit alleen voor APU processoren?
4. Welke tool kan ik het beste gebruiken om een BIOS-update op een usb drive te zetten en zijn er instellingen waar ik rekening mee moet houden?
5. Raad je aan alle niet-essentiële onderdelen los te koppelen VOORDAT ik een BIOS-update uitvoer?
"Help me, Tweaker-Wan Kenobi. You're my only hope..."