Heb ik een geaard stopcontact nodig ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. Kloosterziel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-10-2020
Mijn vraag, volgende week krijg ik een Split Airco geplaatst in de huiskamer daar heb ik geen geaard stopcontact, maar ik ben wel voorzien van een aardlekschakelaar en 10 groepen dus alles is apart gezekerd !

Nou heb ik mijn vraag aan 2 deskundige op elektra gevraagd moet ik mijn stopcontact laten aarde of niet ?

Van de ene krijg te horen van wel ! En de ander zeg dat hoeft niet omdat ik voorzien bent van een aardlekschakelaar dus mocht er sluiting in de airco ontstaan slaat de aardlekschakelaar eruit !

Graag uw reactie in Jip en Janneke taal ! bij voorbaat vriendelijk bedankt !

[ Voor 9% gewijzigd door P. Kloosterziel op 19-10-2020 16:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
P. Kloosterziel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:09:
Mijn vraag, volgende week krijg ik een airco geplaatst in de huiskamer daar heb ik geen geaard stopcontact, maar ik ben wel voorzien van een aardlekschakelaar !

Nou heb ik mijn vraag aan 2 deskundige op elektra gevraagd moet ik mijn stopcontact laten aarde of niet ?

Van de ene krijg te horen van wel ! En de ander zeg dat hoeft niet omdat ik voorzien bent van een aardlekschakelaar dus mocht er sluiting in de airco ontstaan slaat de aardlekschakelaar eruit !

Graag uw reactie !
Ligt eraan wat je liever hebt:
Dat bij een fout de aardlek er direct al uitschakelt, omdat het circuit via de aardedraad direct kan zorgen voor een verschil tussen nul en fase
Of dat de aardlek pas uitschakelt nadat bijvoorbeeld via jouw lichaam een circuit wordt gemaakt, waardoor er dan pas een verschil tussen fase en nul optreed.

Bij (kort)sluiting gaat de zekering/automaat er als het goed is uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Groentjuh op 19-10-2020 14:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Heb ik een geaard sopcontact nodig ?
Wasmiddel toevoegen zorgt vanzelf voor een sopje :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. Kloosterziel
Bedankt voor uw reactie ! En nu graag in Jip en Janneke taal a.u.b. moet ik mijn stopcontact aarde of is het niet nodig ? En is het veilig omdat ik een aardlekschakelaar hebt ? Mvg. Peter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:16
Dit is een tech-forum waar enige inzet gewaardeerd wordt.
Tevens groeten we elkaar hier niet, dat word als vanzelfsprekend gevonden.

Het is niet de bedoeling om je vraag neer te plempen en maar antwoord te verwachten, het is geen google.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11

Wailing_Banshee

You're Next

P. Kloosterziel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:28:
Bedankt voor uw reactie ! En nu graag in Jip en Janneke taal a.u.b. moet ik mijn stopcontact aarde of is het niet nodig ? En is het veilig omdat ik een aardlekschakelaar hebt ? Mvg. Peter.
Of je aardlekschakelaar vliegt eruit voordat jij geëlektrocuteerd bent, of je aardlekschakelaar vliegt eruit nadat dat gebeurt.

Zonder geaard stopcontact kan het apparaat zelf onder stroom komen staan. Dat is natuurlijk lastig, maar niet echt een probleem, totdat jij het apparaat aanraakt. Dan gaat die stroom door jou heen lopen en dat is meestal niet zo heel gezond.

[ Voor 0% gewijzigd door Wailing_Banshee op 19-10-2020 14:58 . Reden: wel twee verschillende tijdstippen geven! ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:41
Wailing_Banshee schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Of je aardlekschakelaar vliegt eruit voordat jij geëlektrocuteerd bent, of je aardlekschakelaar vliegt eruit voordat dat gebeurt.

Zonder geaard stopcontact kan het apparaat zelf onder stroom komen staan. Dat is natuurlijk lastig, maar niet echt een probleem, totdat jij het apparaat aanraakt. Dan gaat die stroom door jou heen lopen en dat is meestal niet zo heel gezond.
De meeste apparaten zijn dubbel geïsoleerd, dus geen risico bij het aanraken. Vooral als de buitenkant helemaal van kunststof is gemaakt.
Het lijkt me dat je zonder randaarde weinig/geen risico loopt. Wat die stroom betreft: een aardlekschakelaar heeft als drempelstroom 30 mA, dus voordat de stroomsterkte voor een mens gevaarlijk wordt heeft de aardlekschakelaar al ingegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een airco gaat meestal niet in een stopcontact, maar wordt op een werkschakelaar aangesloten, en dan ook meestal de buitenunit. Goed checken met je installateur wat er nodig is, om verrassingen te voorkomen !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
ZeRoC00L schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:33:
Een airco gaat meestal niet in een stopcontact, maar wordt op een werkschakelaar aangesloten, en dan ook meestal de buitenunit. Goed checken met je installateur wat er nodig is, om verrassingen te voorkomen !
Je hebt gelijk, maar volgens mij krijgt de OP geen split unit maar een mobiele unit met een slang naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. Kloosterziel
Het gaat om een airco met splitunit 5Kw 220 volt dus zowel buiten als binnen ! Wordt binnen aangesloten met een standaard 220 volt stekker en afstandsbediening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die heeft gelijk.
En de ander zeg dat hoeft niet omdat ik voorzien bent van een aardlekschakelaar dus mocht er sluiting in de airco ontstaan slaat de aardlekschakelaar eruit !
Dat is de beunhaas. Negeren die gast.
Graag uw reactie in Jip en Janneke taal ! bij voorbaat vriendelijk bedankt !
Als het goed is sluit je installateur het ding helemaal niet aan als er geen aarding is. Doet hij dat wel, dan is dat ook een beunhaas.

Je kunt bij het kenniscentrum InfoMil kijken of de installateur die je op het oog hebt wel gecertificeerd is om om werkzaamheden die vallen binnen de F-gassen verordening te doen.
https://www.infomil.nl/on.../certificering/registers/

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-10-2020 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
gerritjan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

De meeste apparaten zijn dubbel geïsoleerd, dus geen risico bij het aanraken. Vooral als de buitenkant helemaal van kunststof is gemaakt.
Het lijkt me dat je zonder randaarde weinig/geen risico loopt. Wat die stroom betreft: een aardlekschakelaar heeft als drempelstroom 30 mA, dus voordat de stroomsterkte voor een mens gevaarlijk wordt heeft de aardlekschakelaar al ingegrepen.
Een split is absoluut geen dubbel geïsoleerd (klase II) apparaat maar een klasse I apparaat. Eigenlijk zoals elk apparaat wat iets met water doet..

Ongetwijfeld zit er tegenwoordig ook een netfilter in die dingen en ook daarvoor heb je de aarding nodig. Zonder aarding heb je dan direct 115 Vac op de metalen delen staan en werkt je netfilter niet waardoor je dus het net aan het vervuilen bent.

Los daarvan zou ik als fabrikant elke garantieaanspraak weigeren als de installatievoorschriften (aarding!) niet zijn gevolgd. Het staat ook niet voor niks vijfvoudig in de installatiehandleiding...

Geen randaarde in de woonkamer betekend een huis van <1996 (of marginaal nieuwer); die hebben veelal type AC aardlekschakelaars; die trippen niet/veel later als ze verzadigd worden door gelijkgerichte lekstromen zoals die kunnen voorkomen met moderne apparatuur.

Daarnaast is het helemaal niet gegeven dat die aardlekschakelaar nog naar behoren werkt. Gemiddelde huiseigenaar in NL doet niks qua inspectie van de E installatie en de topics met de plakkende aardlekautomaten uit het jaar kruik komen hier ook nog met enige regelmaat langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
P. Kloosterziel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:07:
Het gaat om een airco met splitunit 5Kw 220 volt dus zowel buiten als binnen ! Wordt binnen aangesloten met een standaard 220 volt stekker en afstandsbediening.
Welk type is het? Meeste exemplaren wordt de buitenunit gevoed. Binnenunit wordt dan gevoed vanuit de buitenunit. Buiten plaats je dan een werkschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
P. Kloosterziel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:07:
Het was mooi geweest als je dat meteen had verteld.
Voltage is tegenwoordig 230 Volt.

Ik hoop dat dat 5 KW koel- of verwarmvermogen is. Koelwattage is niet hetzelfde als de aansluitwaarde.
Heb je een aparte groep met 16A traag gezekerd voor nodig. Een buitenunit zou ik in elk geval wel fatsoenlijk aarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
gerritjan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:24:
[...]

Het was mooi geweest als je dat meteen had verteld.
Voltage is tegenwoordig 230 Volt.

Ik hoop dat dat 5 KW koel- of verwarmvermogen is. Koelwattage is niet hetzelfde als de aansluitwaarde.
Heb je een aparte groep met 16A traag gezekerd voor nodig. Een buitenunit zou ik in elk geval wel fatsoenlijk aarden.
Ga je je nu achter het 'ontbreken' van die informatie verschuilen om je slechte advies goed te praten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. Kloosterziel
Dank je mannen ik weet genoeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Ga je je nu achter het 'ontbreken' van die informatie verschuilen om je slechte advies goed te praten :?
OK, ik heb een verkeerde aanname gedaan. Ben je erg boos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
gerritjan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

OK, ik heb een verkeerde aanname gedaan. Ben je erg boos?
Je hebt het nog steeds niet door he? Die aanname was irrelevant voor een juist antwoord.
Pagina: 1