Uitbreiden met een tweede interne SSD, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pain_E
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-07 21:47
Mijn vraag

Beste heer/mevrouw,

Ik heb een systeem wat inmiddels alweer een paar jaar oud is met een 250GB SSD, maar helaas is dat vandaag de dag niet echt meer toereikend. Graag wil ik mijn systeem uitbreiden met een tweede SSD, maar ik heb te weinig verstand van dit onderwerp.
Mijn vraag is of dat überhaupt mogelijk is en zo ja, welke SSD is daarvoor het meeste geschikt?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- MSI B360 GAMING PRO CARBON
- 250GB SSD Crucial MX500

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Graag eerst wat informatie inwinnen, voordat ik dingen ga kopen/proberen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
Je hebt ruimte voor één m2 nvme ssd op je moederbord. Er zijn 2 soorten mx500:

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB
pricewatch: Crucial MX500 m.2 250GB

Welke jij nu al hebt bepaalt of je een m2 ssd kunt kopen of niet. Als je die namelijk nu al hebt, dan kun je er niet nog een bij kopen. Als je nu een 2.5 inch sata schijf hebt, zou je daar wel nog eentje van kunnen kopen, maar met een m2 slot beschikbaar zou het zonde zijn daar geen gebruik van te maken.
Ik zie dat je moederbord 2 m2 sloten heeft. Dan zou ik sowieso een m2 schijf uitzoeken.

Vervolgens kun je een leuke 2.5 inch sata of m2-nvme uitzoeken met behulp van de reviews: Ssd Best Buy Guide - Oktober 2020

m2-nvme heb je de beste prijs/prestatie met
pricewatch: Kingston A2000 1TB of
pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)

en als je 2.5 inch sata zoekt
pricewatch: WD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB of
pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB of
pricewatch: Crucial BX500 960GB

Bij die laatste crucial moet je er op letten dat de 960GB versie beter is dan de 1TB versie (TLC vs QLC)

[ Voor 13% gewijzigd door NESFreak op 19-10-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:43
Misschien eerst eens bedenken waar je die ruimte voor nodig hebt.
Meestal is het zinvoller een ssd als Windows disk te hebben en een harddisk als datadisk, waar pure snelheid niet zo van belang voor is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

De Crucial MX500 is een Sata SSD.
Je moederbord heeft 2 stuks M2 en 6 Stata connetoren.

Dus je het is mogelijk om nog SSD aan te sluiten.

Denk wel dat een M2 (NVME) vele malen sneller is dat een Sata ssd.

44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Even voortbouwend op bovenstaande adviezen:

- De voor jou gemakkelijkste oplossing is een NVME-SSD erbij te zetten: je hebt dan een nog snellere SSD dan je huidige SATA-SSD en het is een kwestie van "Computer uitzetten, stroomkabel eruit, NVME-SSD erbij steken en vastzetten, BIOS in en SSD detecteren/opslaan, klaar". In dit geval laat je Windows 10 op je huidige SSD staan en de rest zet je op de nieuwe SSD.

- wat je ook kan doen is gaan voor een nieuwe NVME- of SATA SSD, die inbouwen en daarop Windows zetten.
Een NVME SSD is normaal gesproken nog een stuk sneller dan SATA SSD.
Daarna kan je Windows 10 herinstalleren of de oude SSD met de door de fabrikant van de nieuwe SSD op zijn website bijgeleverde software, clonen naar de nieuwe SSD. Dat clonen duurt normaal gesproken 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pain_E
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-07 21:47
Dank jullie wel voor de snelle reacties!
Ik denk dat een NVME SSD voor mij de juiste oplossing is, want ik wil graag van de snelheid gebruik maken en ik heb al een externe harddisk voor normale dataopslag (was ik vergeten te melden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Denk je ook aan het maken van goede en voldoende backups van al je data?
Pagina: 1