Media creation laptop tot 2200 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:15
Ik ben nu een tijdje aan het zoeken naar een laptop en twijfel nog heel erg wat te doen. Het kopen van een laptop heeft geen haast, ergens in januari of februari volgend jaar kan ook. Ik heb nu een xiaomi notebook pro 15.6 met een 8th geen i7, maar die trekt het allemaal net niet.
Er zijn een aantal dingen die ik belangrijk vind en die ik hieronder zal proberen samen te vatten.

Wat ga je met je laptop doen
Voornamelijk editing in Adobe premiere pro. Ook wat lightroom werk en zo nu en dan After Effects. Ook zal er soms een filmpje op gekeken worden.
De laptop is bedoelt om mee op reis te nemen. Als het allemaal weer kan hoop ik vanaf volgende zomer een jaar door Europa te gaan trekken en hiervan een mooi verslag te maken. Dat wil ik onderweg al doen.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik had eerst max 1500 euro in gedachten. Ik denk dat ik daarmee alleen niet de kwaliteit haal die ik verwacht.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?
Hij zal vaak in mijn rugtas meegaan, achterlaten is een te groot risico, zeker in combinatie met de waarde.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb geen voorkeur, maar bouwkwaliteit is wel belangrijk. Veel mensen duwen richting de XPS 15 serie van Dell. Heeft heel veel voordelen, dus die heb ik zeker nog in gedachte.

Wat vind ik heel belangrijk:
100% sRGB scherm
Dedicated videokaart (4K video heeft dat echt wel nodig)
Minimaal 16gb geheugen, liever 32gb
Goed geluid
Zo stil mogelijk
Behoorlijk zuinig
Liefst te laden met usbc of anders een goede 12v lader (niet altijd 220v bij de hand)

Welke laptops er op mijn shortlist staan:
- Dell XPS 15 nieuw. Intel 10750H processor met 16gb geheugen, gtx1650ti graphics ;2100 euro (zonder kortingen, soms wat problemen gemeld) belangrijke +punten: scherm en geluid
- ASUS Zephyrus G14. AMD 4800HS processor, 16gb geheugen, gtx1660 graphics; 1700 euro (helaas 14 inch, 8gb gesoldeerd geheugen, 1x nvme SSD) belangrijke +punten: processor & grafische kaart, gewicht, formaat
- XMG Core 15. AMD 4800H processor, 32gb geheugen, gtx1650ti graphics, 1500 euro (nog niet heel algemeen beschikbaar) +punten volledig zelf samen te stellen, gewicht, eenvoudig uit te breiden
- XMG Media 15. AMD 4600H processor, verder identiek aan Core 15, maar met beter sRGB scherm.

Ik mis hierin waarschijnlijk nog andere laptops, maar ik heb wel een lichte voorkeur voor de amd, maar de XPS vind ik er heel erg mooi uit zien. Van de Asus zijn berichten dat er ook een versie komt met 16gb gesoldeerd geheugen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
XMG is wel een goede keuze

4K Footage – 4 GB is min. – while more than 4GB is better

Weet niet of 4GB VRAM genoeg is met complexe dingen op de Timeline.

MSI Prestige 15 is ook wel een goede. Ik dacht dat Intel beter was voor Photoshop en dat soort dingen. Maar ik ben mijn bewijs kwijt.

Dell XPS moet je natuurlijk zelf weten maar:

These issues are what various XPS 15 models over the years have exhibited. Google for more info:

XPS 15 broken hinge
XPS 15 thermal throttle
XPS 15 wifi
XPS 15 VRM
XPS 15 coil whine
XPS 15 swollen battery
XPS 15 screen flicker
XPS 15 fan bearings
XPS 15 catching fire
XPS 15 trackpad issue

The 9500 looks to be continuing the trend of poor engineering decisions:

https://www.reddit.com/r/...ats_up_with_the_trackpad/
https://www.reddit.com/r/...trackpad_issues_advanced/
https://www.dell.com/comm...d-trackpad/m-p/7618646PS:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
Ik lees over de XMG toch wel wat tegenvallende verhalen wat betreft batterijgebruik.

Door het noemen (door @Berlinetta) van de MSI Prestige ben ik daar even naar gaan kijken, maar ik zou dan eerder voor de MSI creator 15 gaan denk ik. Grotere batterij en full size SD.

Ook de HP Envy 15 is er bij gekomen. Vooral omdat de prijs net wat onder de XPS15 zit en ik goede ervaringen met HP heb. XPS15 heb ik inderdaad wel wat problemen mee gezien, met het laatste model vooral het trackpad. Geloof dat ze dat probleem wel hebben opgelost inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Camiel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:00:
Ik lees over de XMG toch wel wat tegenvallende verhalen wat betreft batterijgebruik.
Ja dat is logisch... Of je wilt performance of goede batterij leven.
Door het noemen (door @Berlinetta) van de MSI Prestige ben ik daar even naar gaan kijken, maar ik zou dan eerder voor de MSI creator 15 gaan denk ik. Grotere batterij en full size SD.
Prima, geen idee over de bouwkwaliteit
Ook de HP Envy 15 is er bij gekomen. Vooral omdat de prijs net wat onder de XPS15 zit en ik goede ervaringen met HP heb. XPS15 heb ik inderdaad wel wat problemen mee gezien, met het laatste model vooral het trackpad. Geloof dat ze dat probleem wel hebben opgelost inmiddels.
Welke Envy, ik denk dat de bouwkwaliteit minder is dan de Tongfang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

pricewatch: HP ZBook Create G7 (1J3S3EA)

Wellicht boven je budget, maar wat een bouwkwaliteit. Heb er laatst mee mogen spelen. Alleen het scherm is 1080p, maar wel 100% sRGB + Adobe RGB. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
Berlinetta schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 05:38:
[...]

Ja dat is logisch... Of je wilt performance of goede batterij leven.

[...]
Ik zou graag performance hebben als ik dat nodig heb en lang met de batterij kunnen werken als ik bijvoorbeeld alleen video kijk. Dat eerste zit wel goed bij de xmg, maar bij laag gebruik valt het tegen. Komt bij dat de maximale helderheid ook iets minder is.
Prima, geen idee over de bouwkwaliteit

[...]

Welke Envy, ik denk dat de bouwkwaliteit minder is dan de Tongfang
pricewatch: HP Envy 15-ep0170nd
In reviews komt die er best heel goed uit. Aluminium design is in mijn ogen wat steviger als het plastic van de tongfang.

Misschien komen er nog reviews die me toch naar de tongfang gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
PD2JK schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 05:44:
pricewatch: HP ZBook Create G7 (1J3S3EA)

Wellicht boven je budget, maar wat een bouwkwaliteit. Heb er laatst mee mogen spelen. Alleen het scherm is 1080p, maar wel 100% sRGB + Adobe RGB. :)
Erg mooi inderdaad, had deze al gezien maar inderdaad beetje boven budget.
Door een redelijk specifiek gebruik zou laden via USB-c wenselijk zijn. De 200w lader is ook niet zomaar te vervangen voor een 12v lader. Het moet niet, maar heeft wel de voorkeur.
Kom dus steeds weer terug bij de xps15 😬
Pagina: 1