Hoe te beginnen? Webapplicatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonstrain
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-10-2020
Beste lezer/leden

Voor een hobbyproject zou ik graag een webapplicatie willen ontwikkelen en heb advies nodig. Het gaat om een vraag aanbod platform.
1. Ik heb de functionaliteiten vannuit gebruikersperspectief goed in kaart gebracht, wat zou nu een volgende stap kunnen zijn?

2. In welke tool/taal lijkt jullie het handigst om dit te ontwikkelen? Ik heb op dit moment alleen ervaring met HTML/CSS, SQL en Lowcodeplatform zoals Mendix. Ik zou Python met een flask/django framework kunnen leren maar dit projectje gaat dan een hele lange doorlooptijd hebben ;)

3. Het uiteindelijke doel is om hiernaast ook nog een app te ontwikkelen, wat is jullie advies/ervaring hierin?

Het idee is om de functionaliteiten in itteraties op te leveren.

Wat is jullie advies?

...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

1. Technische specificaties schrijven.
  2. Dat kun je zelf beoordelen als je de technische specificaties en functionele requirements hebt. Alle adviezen die je hier krijgt gaan in het beste geval gebaseerd zijn op aannames omdat we je wensen niet kennen en in het slechtste geval krijg je adviezen alleen omdat de mensen die dat advies geven de taal zélf zo geweldig vinden, niet omdat het de beste keuze is.
  3. Hangt ook weer van je specificaties af. Wil je een PWA? Een native app? Moet de app nog iets doen dat de website zelf niet kan? Enz.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De vraag welke taal/platform die het meest geschikt is kun je enkel beantwoorden als je al ervaring hebt met meerdere en je de beste kan kiezen. Als je niks kent valt er niks te kiezen. Je noemt zelf al Python, en een hoge leercurve. Andere platformen hebben een soortgelijke leercurve als je nog geen ervaring hebt. Het belangrijkste voor jou is dat het platform toegankelijk is voor een hobbyist en er genoeg leermateriaal voor jou beschikbaar is. Met Python is dat over het algemeen wel OK dus zou je daar mee kunnen beginnen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelvosje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 13:16
Het is voor mij even geleden dat ik er gebruik van heb gemaakt. Maar je hebt ook pakketten zoals WordPress, Drupal, Joomla. Dat zijn CMS pakketten die allemaal van de volgende functionaliteiten aanbieden:
  • Authenticatie / authorisatie
  • Administratieve tools
  • Styles / templates
  • Navigatie
  • ORM / Database connectivity
  • Bieden API / SDK aan om eigen modules te ontwikkelen.
Ook hebben ze vaak een soort market waar je allerlei (gratis) modules kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Vonstrain schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:45:
Voor een hobbyproject zou ik graag een webapplicatie willen ontwikkelen en heb advies nodig.
Zou dan eens beginnen met vertellen wat je van plan bent te maken, en of je naast de applicatie nog secundaire leerdoelen hebt.

https://niels.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:17

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

michelvosje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:55:
Het is voor mij even geleden dat ik er gebruik van heb gemaakt. Maar je hebt ook pakketten zoals WordPress, Drupal, Joomla. Dat zijn CMS pakketten die allemaal van de volgende functionaliteiten aanbieden:
...
Ook hebben ze vaak een soort market waar je allerlei (gratis) modules kunt vinden.
Je gaat geen blog of CMS als basis gebruiken voor een applicatie. Daarbij is modules bij elkaar klikken echt een disaster waiting to happen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonstrain
MueR schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Je gaat geen blog of CMS als basis gebruiken voor een applicatie. Daarbij is modules bij elkaar klikken echt een disaster waiting to happen.
Kun je mij uitleggen waarom je dit denkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Gaat het je om het leren, of moet het zo snel mogelijk (qua tijd) runnen?

Als het om leren gaat zorg voor een mooie decouplede back-end API, en probeer daar bijv. met vue/react/angular tegenaan te praten.

Je zou de gebruikerswensen mooi om kunnen zetten in userstories en sprints, om zo een beetje gestructureerde workflow te houden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vonstrain schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:01:
[...]

Kun je mij uitleggen waarom je dit denkt?
Als je wil gaan varen, stap je dan liever in een boot of bouw je dan een auto zo om dat 'ie blijft drijven?

Er zijn inderdaad heel veel mensen die Wordpress e.d. in een vorm gieten waar 't nooit voor bedoeld is en het werkt vaak in het begin best aardig. Maar uiteindelijk is het zeker als je niet super ervaren bent en er continu bovenop blijft zitten een slecht te onderhouden zootje als je te hard afwijkt van standaardfunctionaliteit.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2023
Zou aanraden om JS te leren. Daarna kun je Vue oppakken. Heeft een kortere leercurve dan bijv. React.

Als je geen programmeertaal kent, dan wordt het bouwen van een webapplicatie zeer lastig.
Persoonlijk vind ik JS voor een webapplicatie ook veel geschikter dan Python.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vonstrain schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:45:
2. In welke tool/taal lijkt jullie het handigst om dit te ontwikkelen? Ik heb op dit moment alleen ervaring met HTML/CSS, SQL en Lowcodeplatform zoals Mendix. Ik zou Python met een flask/django framework kunnen leren maar dit projectje gaat dan een hele lange doorlooptijd hebben ;)

3. Het uiteindelijke doel is om hiernaast ook nog een app te ontwikkelen, wat is jullie advies/ervaring hierin?
2. Ik zou iets kiezen dat veel gebruikt wordt, zodat je veel voorbeelden kunt vinden. Frontend dus React of Angular (React is door zijn beperktere scope makkelijker te leren vind ik). Backend kan van alles zijn, van PHP / Python tot en met C# of Java.

Niet onbelangrijk hierbij is: waar gaat het draaien? Als een webhoster bijvoorbeeld wel support voor PHP en ASP.NET heeft, maar niet voor Python, dan zou het jammer zijn als je het eerst helemaal in Python gaat bouwen.

3. Zorg ervoor dat de webapplicatie goed werkt op mobiele telefoons. Heb je die hele app niet nodig.

Mijn persoonlijke ervaring met bijv. Apple is dat ze tig eisen stellen aan hun apps, die elke keer veranderen, je moet geld betalen om te kunnen publishen, etc, etc. Het is eigenlijk gewoon helemaal kut.

Terwijl een responsive design met bijvoorbeeld Bootstrap zo gepiept is. Voeg wat meta headers toe voor Android en Apple en gebruikers kunnen jouw webapp zo aan hun homescreen toevoegen met een leuk icoontje en alles. Klaar is Kees.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Voor backend zou ik niet beginnen met PHP, tenzij je je project snel in productie wil brengen.

Met JS kan hij NodeJS gebruiken voor de backend, hoeft hij geen andere programmeertaal te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:59
Area schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:33:
Voor backend zou ik niet beginnen met PHP, tenzij je je project snel in productie wil brengen.
Snel resultaat lijkt me zeker voor een startende hobbyist wel fijn?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:30
Ik zou eens kijken naar lowcode producten. Bubble.io biedt bijvoorbeeld prima tools om "snel" een Webapp te ontwikkelen.

Je hoeft het in deze tijd echt niet meer helemaal te programmeren met een aparte front- en backend in verschillende talen. Wellicht interessant wanneer je webapp vanwege scaling tegen architectuur of performance problemen aanloopt maar you'll cross that bridge when you get there.

[ Voor 54% gewijzigd door De_Bastaard op 21-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Yucon

*broem*

De_Bastaard schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:38:
Ik zou eens kijken naar lowcode producten. Bubble.io biedt bijvoorbeeld prima tools om "snel" een Webapp te ontwikkelen.
Het hangt er sterk vanaf wat die app moet gaan doen. Sommige combinaties van requirements en low code platformen zijn heel moeilijk te verenigen. En het is trouwens ook best wel een relevante afweging welk low code platform je zou gebruiken omdat er nogal wat verschil tussen zit. Ze hebben allemaal hun specifieke sterke en zwakke punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Freeaqingme schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Snel resultaat lijkt me zeker voor een startende hobbyist wel fijn?
Hij moet ergens beginnen lijkt mij. En PHP heeft een kortere leercurve dan C# en Java.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:59
Area schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Hij moet ergens beginnen lijkt mij. En PHP heeft een kortere leercurve dan C# en Java.
Ja precies. PHP lijkt mij prima om mee te beginnen (net als heel veel alternatieven, overigens). Ik triggerde even op het woordje 'tenzij'.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Het was relatief bedoeld in vergelijking met talen zoals C# en Java.

Met PHP beginnen is niks mis mee, maar ik zou JS aanraden. Is i.t.t. PHP een full-stack programeertaal.

[ Voor 45% gewijzigd door Area op 21-10-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
@Vonstrain nogmaals; als je nu eens vertelt wat je wil gaan maken, dan krijg je ook beter advies. Nu zitten mensen vooral te speculeren en/of hun favoriete talen te melden. Ik kan wel gaan melden dat Java een goeie keuze is, maar daar heb je niks aan.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:30
Yucon schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Het hangt er sterk vanaf wat die app moet gaan doen. Sommige combinaties van requirements en low code platformen zijn heel moeilijk te verenigen. En het is trouwens ook best wel een relevante afweging welk low code platform je zou gebruiken omdat er nogal wat verschil tussen zit. Ze hebben allemaal hun specifieke sterke en zwakke punten.
Ja klopt, ik zeg alleen dat het zeker de moeite waard is om eens naar te kijken. Als je een (web) app wilt ontwikkelen zijn er in elk geval genoeg andere methodes om snel de markt op te kunnen, in plaats van dat je eerst een taal moet leren. En nee, het wordt dan geen crap app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonstrain
Dank voor alle reacties. Ik neig ernaar om richting lowcode bubble te gaan. ik heb nog wel een brandende vraag: Stel dat ik in lowcode tegen een aantal muren loop. Is het dan mogelijk om het project over te laten nemen op een Pyton platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geen ervaring mee, maar wel een onderbuikgevoel: Ik zou altijd aannemen dat je enorme vendor lock-in hebt en gruwelijke code, tenzij anders bewezen, ipv andersom. ;)

{signature}

Pagina: 1