[Tuinverlichting aansluiten] vraag over de draden aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
Goedemiddag allemaal,

Korte vraag, ik heb een grondkabel/buitenkabel gelegd voor de tuitverlichting :-)
Echter heb ik zo iets nog niet eerder aangesloten.

Het huis is nieuw en heeft een soort outlet box buiten in de muur met verschillende draden. In huis zit een schakelaar wat de tuinverlichting zou moeten bedienen.
De volgende draden kwam ik tegen (zie fotos hieronder):

Zwart (schakeldraad denk ik)
Bruin
blauw
Geel met beetje groen (aarde)

Mijn gronddraad heeft
Zwart
Grijs ? (moet hier de blauwe draad van het huis outlet dan aan of kan ik dit als aarddraad gebruiken. Ik ken de hele grijze kleur niet lol, nooit eerder gezien, in het hele huis hebben we geen grijzen draden?)
Bruin
en ijzervlechtschel met wat koperdraadjes (aarde?)
Kortom grijs bruin en zwart lijken de draden te zijn die ik kan gebruiken.
(De grondkabel is gewoon bij de gamma gekocht)

Hoe sluit ik dit aan op de kabel?
En aan de andere kant van de kabel wat is dan gebruikelijk gewoon een stopcontact unit of direct aan de verlichting monteren?
Ik heb een eenvoudige Stopcontact zie foto`s hieronder welke draad gaat in welke aansluiting?

Kan iemand mij de goede richting in helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrhpnX1P4-_by2IdmbVMcznLob4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uT3AAdmdqNaC6My3DQg6UVf7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOXa4J6Ee8UEwBqCMrZKU41W5Rs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9dF7jR4yBjMCyCTipfkOjiTN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhg-IhFyMrYK4FI9ciIXxPy_Glw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X8NKxEU2uSePSOg0K0Xoc8N5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFReKAuFAkMYQBGRmqHo7y1QETk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TplgUWZwTuU44lzMiX29hrbJ.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vic-Green op 19-10-2020 13:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 12:53
Heb je ook een foto van de aan te sluiten verlichting toevallig? Dan kunnen we beoordelen of het stopcontact nodig is.

Voor de montagedoos in de muur.
Bruin = Fase
Blauw = Nul
Geel/groen = Aarde
Zwart = Schakeldraad

Buitenkabel
Grijs = Nul
Litzedraad (Ijzeren vlechtdraad) = Aarde

Stopcontact
L = Fase
Pe (teken in het midden) = Aarde
N = Nul

Dus je moet de kabel op de volgende manier verbinden met je montagedoos in de muur.
Bruin kun je afdoppen d.m.v. een lasdop
Zwart op Zwart d.m.v. een lasdop
Blauw gaat naar de Grijze ader d.m.v. een lasdop
De geel/groene d.m.v. een kroonsteentje op je litzedraad

De andere kant van de kabel is afhankelijk of je de stopcontact er op wil hebben of gelijk door naar de verlichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Er zijn genoeg filmpjes op internet te vinden waarop staat hoe je een grondkabel moet aanstrippen.

In het kort zonder sleeve te hebben:
Kabel bestaat uit buitenmantel, aardscherm (staaldraden), litze (draden achter de mantel), binnenmantel en aders.

- Het is van belang dat je de buitenmantel aansnijd op de gewenst lengte;
- Het aardscherm kan je vervolgens die opduwen en zo kort mogelijk tegen de buitenmantel afknippen;
Let op dat je de Litze niet raakt en aan beide zijden aansluiten!
- De binnnenmantel snij je ongeveer 1,5 cm daarvandaan af;
Let op dat je de aders niet raakt. Anders opnieuw beginnen!
- Na dit gedaan te hebben kan je met geel/groene isolatieband de litze aftapen. (uitgaande dat je geen sleeves hebt) Hiervoor begin je op de buitenmantel (volle slag) en tape je eerst de scherpe buitenmantel weg om vervolgens de litze tegen de binnenmantel te tapen. Op het einde is de gehele litze met isolatieband omwikkeld om ongewenste aanraking te voorkomen:
- Invoeren kabel dient incl. de tape op de buitenmantel in het WCD te worden gestopt;
- Aders strip je aan met striptang/automaat om inkerven van de aders te voorkomen.
Let op ingekerfde aders breken altijd af bij inkerven aders opnieuw afstrippen. Is het niet vandaag dan is het wel morgen...

Installatie:
Geel/groene: Aarde, sluit je aan met stukje draad op de middelste schroef van je WCD (stopcontact) en op de Litze. Let op de huidige lasklem is niet geschikt voor een soepele draad. Je moet dus een anders lasklem gebruiken, één met klipje.

Bruin: Fase, deze zet je met een stukje draad op de L van je WCD en op de bruine draad van je grondkabel

Blauw: Nul, deze zetje met een stukje draad op de N van je WCD en op de grijze ader. Elke elektricien snapt dat bij een 'geschakelde 1fase buitenverlichting grijs als Nul wordt gebruikt vandaar dat ik me niet druk maak om kleuren.

Zwart: Schakeldraad, deze sluit je aan op lichtpunten en evt. WCD's (in plaats van de L) in de tuin welke je ook met de schakelaar vanuit binnen wilt schakelen.

Edit: ging ervan uit dat je de doos met WCD op de muur wou zetten en met de grondkabel verder de tuin in wou gaan voor evt. lampen, WCD's ed.

[ Voor 3% gewijzigd door Delakhan op 19-10-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe

Ik wil het zo doen, van de aansluitingen in de buitenmuur van het huis-->naar de grondkabel-->naar een WCD buiten --> op de WCD sluit ik dan de verlichting aan.

Ik snap de schakeldraad schijnbaar niet, de schakelaar zit al binnen in het huis. Ik weet niet wat ik met de zwarte draad nu moet doen.

Edit, ik realiseer me net dat ik waarschijnlijk dus een keuze heb, of de WCD schakelbaar maken door de schakeldraad te gebruiken als ik wil dat altijd stroom op de WCD te hebben staan (als ik de schakeldraad dus niet aansluit en de bruine draad gebruik). De schakelaar binnen in huis schakelt dan niet meer mijn WCD. Gebruik ik dus Zwart ipv Bruin is de boel schakelbaar.
Zwart gaat dan op L

Klopt dit een beetje?

Ik heb nu dit even voor de foto zo aangesloten (ga het straks nog een keer netjes doen is alleen voor de foto)
Bruin op L aangesloten
Blauw via de grijzen draad (van de buitengrondkabel) aangesloten op N
En de mantel op aarde.
Zwart blijft nu over? of moet ik juist bruin afknippen en zwart op L aansluiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BQieg4ldpT6Nqnefmwbu2RrRck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hIZoCQwGJkYzBvaOwKDC4gHr.jpg?f=user_large
Ik heb dus de schakeldraad over.

[ Voor 22% gewijzigd door Vic-Green op 19-10-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 12:53
Je zegt het helemaal goed in je edit. De schakelaar in je huis schakelt de zwarte draad. Op de bruine staat constant stroom. Wil je de WCD kunnen schakelen zul je dus de zwarte in plaats van de bruine draad moeten aansluiten.

Zorg er wel voor dat je de bruine ader (als je hem niet gaat gebruiken) afdopt met een lasdop. Niet zomaar afknippen en los laten hangen!

Daarnaast heeft Delekhan mooi omschreven hoe je de boel verder netjes kunt aan aanstrippen en aansluiten.

Succes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is de verkeerde kabel. Je moet er eentje hebben met blauw. Getoonde kabel is voor 3-fase zonder nul toepassing. Of voor aansluiten van een serieschakelaar.
Delakhan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:21:
Elke elektricien snapt dat bij een 'geschakelde 1fase buitenverlichting grijs als Nul wordt gebruikt vandaar dat ik me niet druk maak om kleuren.
Elke electriciën hoort te weten dat je gewoon moet beginnen met de juiste kleuren.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-10-2020 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:25:
Dat is de verkeerde kabel. Je moet er eentje hebben met blauw. Getoonde kabel is voor 3-fase zonder nul toepassing. Of voor aansluiten van een serieschakelaar.
Je hebt helemaal gelijk!
Elke electriciën hoort te weten dat je gewoon moet beginnen met de juiste kleuren.
LOL wachtte al op deze reactie... _O-

Alleen verkopen ze i.i.g. bij mijn 3 dichtst bijzijnde bouwmarkten niet de YMvK-as met de juiste kleuren. En particulieren komen nu eenmaal moeilijker aan de juiste materialen dan installateurs. Kom meermaals per jaar tegen dat ze grijs als nul hebben gebruikt. Je kan erin vastbijten maar dat gaat de situatie niet veranderen. En gelukkig pakken ze altijd de grijze als nul, het is net alsof dit zo is 'afgesproken' ;)

Wanneer geel/groen of blauw anders gebruikt wordt dan voorgeschreven geef ik je groot gelijk. Maar dit levert m.i. geen gevaarlijk situaties op. Je weet immers altijd of je aan 230Vac of 400Vac werkt en dan vallen de stukjes meteen op zijn plaats wanneer je dit tegenkomt.

FYI: een vriend van me heeft 2 weken in coma gelegen omdat geel/groen als fase was gebruikt.(Hij was toen nog in opleiding...) Dus ben me zeker bewust van de gevaren van onjuist kleuren gebruik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Delakhan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Je hebt helemaal gelijk!

[...]

LOL wachtte al op deze reactie... _O-

Alleen verkopen ze i.i.g. bij mijn 3 dichtst bijzijnde bouwmarkten niet de YMvK-as met de juiste kleuren. En particulieren komen nu eenmaal moeilijker aan de juiste materialen dan installateurs. Kom meermaals per jaar tegen dat ze grijs als nul hebben gebruikt. Je kan erin vastbijten maar dat gaat de situatie niet veranderen. En gelukkig pakken ze altijd de grijze als nul, het is net alsof dit zo is 'afgesproken' ;)

Wanneer geel/groen of blauw anders gebruikt wordt dan voorgeschreven geef ik je groot gelijk. Maar dit levert m.i. geen gevaarlijk situaties op. Je weet immers altijd of je aan 230Vac of 400Vac werkt en dan vallen de stukjes meteen op zijn plaats wanneer je dit tegenkomt.

FYI: een vriend van me heeft 2 weken in coma gelegen omdat geel/groen als fase was gebruikt.(Hij was toen nog in opleiding...) Dus ben me zeker bewust van de gevaren van onjuist kleuren gebruik!
toon volledige bericht
De norm kent geen uitzondering voor een gelimiteerd assortiment van je dichtsbijzijnde bouwmarkten.

YMVK-as met bruin, blauw, zwart is gewoon te krijgen;
https://www.sandervunderi...m2-2-5-mm2-per-meter.html
(let niet op de afbeelding :+ )
Het is echter wel de 'variant' op de standaard kabel. De standaard 3x2,5+as grondkabel heeft geen blauw.

En anders koop je de variant met bruin, blauw, zwart, grijs. Dat bouwmarkten niet uitblinken in materiaalselectie is helaas een periodiek terugkerend iets...

Zie ook mijn gepinde post in het elektra topic;
kabeltjekabel in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-10-2020 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:40:
[...]

De norm kent geen uitzondering voor een gelimiteerd assortiment van je dichtsbijzijnde bouwmarkten.

YMVK-as met bruin, blauw, zwart is gewoon te krijgen;
https://www.sandervunderi...m2-2-5-mm2-per-meter.html
(let niet op de afbeelding :+ )
Het is echter wel de 'variant' op de standaard kabel. De standaard 3x2,5+as grondkabel heeft geen blauw.
Ik weet het en zou het zelf ook niet zo inkopen. Van installateurs en "klusjesmannen" verwacht ik ook meer. Maar ken daarentegen ook geen electriciën die verrast zou zijn in deze situatie.
En anders koop je de variant met bruin, blauw, zwart, grijs. Dat bouwmarkten niet uitblinken in materiaalselectie is helaas een periodiek terugkerend iets...
De 4x2,5 zou idd een mooie oplossing zijn... verwacht idd dat ze die wel hebben. Van de 3x weet ik i.i.g. dat ze die niet hebben omdat ik dit al zoooo vaak heb gezien...

Ben al blij dat tegenwoordig het meeste elektra materiaal in bouwmarkten i.i.g. een keurmerk heeft. Jarenlang kroonstenen vervangen welke bij de lokale bouwmarkt waren gekocht en na verloopt van tijd doorsloegen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:28
@Vic-Green lijkt het zo, of zit het koper van de bruine draad naast de schroef ipv onder de schroef?

Daarnaast twijfel ik of de litze zo gemonteerd mag worden, of dat er nog een aardereindhuls op moet. Misschien dat de experts daar iets over kunnen zeggen ?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nee geen litze onder een schroef. Maar dit zit helaas bijna altijd fout. Heb het ook wel gezien waar het in een steeklasklem gefrot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Kleine toevoeging: ik zorg altijd dat de aarde draad het langste is, dan blijft deze verbinding het langst gehandhaafd als de kabel zou worden losgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:23:
Nee geen litze onder een schroef. Maar dit zit helaas bijna altijd fout. Heb het ook wel gezien waar het in een steeklasklem gefrot is.
Ik heb het gesoldeerd en daarna vastgeschroeft. Dus litze-->kroonsteentje-->klein stukje solide koperdraad-->WCD aansluiting. Zie er netjes uit. Had helaas nergens een nette ltze oplossing kunnen vinden.
kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:25:
Sja dit is wat de bouwmarkt verkoopt helaas. Ik had dus deze keuze en verder niks. Had geen zin om onlite te bestellen aangezien het die dag de grond in moest vanwege straatwerk.
Jammer dat ik de bouwmaat niet in mag, je wordt als consument daarmee buitengesloten van het betere materiaal heb ik het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Je mag met blauwe tape een afwijkende ader markeren als de juiste kleur niet voorhanden is.

De litze heb ik zelf getaped met groen/geel en in een wago geklemd (zijn geschikt voor flexibel en massief).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:36:
Je mag met blauwe tape een afwijkende ader markeren als de juiste kleur niet voorhanden is.
Dat is niet waar
514.3.4 Aanduiding van aders in meeraderige kabels en snoeren
De aanduiding van aders in kabels en snoeren met twee tot en met vijf aders moet voldoen aan bijlage 51.C.
De faseaders moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur bruin of zwart of grijs, de
nulleiding met de kleur blauw en de beschermingsleiding met de kleurencombinatie groen-geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Je hebt niet altijd die keuze. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:36:

[...]
Heb je daar een bron bij? Voor zover ik weet specificeert de NEN1010 dat geïsoleerde aders over de gehele lengte dezelfde kleur moet zijn.

Voor grondkabels is er naar mijn weten maar een uitzondering en dat is dat bij het ontbreken van een groen/gele ader een blauwe mag worden gemarkeerd als randaarde over het deel dat uit de kabel steekt tot aan +/- de laatste 5cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je hebt altijd de keuze om niet ongefundeerd normtechnisch verboden handelingen als "dat mag" aan te duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Santford schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:06:
[...]

Heb je daar een bron bij? Voor zover ik weet specificeert de NEN1010 dat geïsoleerde aders over de gehele lengte dezelfde kleur moet zijn.

Voor grondkabels is er naar mijn weten maar een uitzondering en dat is dat bij het ontbreken van een groen/gele ader een blauwe mag worden gemarkeerd als randaarde over het deel dat uit de kabel steekt tot aan +/- de laatste 5cm.
Bij een grondkabel gebruik je de litze 8)7

Pas bij >5 aders wanneer het genummerd zwart wordt mag je gaan tapen.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-10-2020 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
Mag ik iedereen danken tot de vele tips en suggesties die ik heb gekregen. Veel van geleerd, volgende keer laat ik de klus toch door een professional uitvoeren al is het wel gelukt gelukkig.
Nu heb ik 1 stopcontact en twee usb power outlets voor kerst verlichting etc..

Een tweede grondkabel laat ik verder door de elektricien afmaken aangezien daar een jacuzzi aan komt en ik deze los op een eigen groep wil.

Ik heb nog wel 1 klus die ik aandurf. Dat is van een andere outdoor aansluiting een volwaardig stopcontact maken. Echter iemand idee welke outdoor WCD hier op past? en Bestaat er 1 met kinder-beveiliging? De contactdoos is aan de voorzijde en ik wil niet dat een kindje en iets in kan proppen.
Ik had nog een nieuwe Niko Hydro wandcontactdoos 1-voudig randaarde met insteekklemmen liggen maar die past niet. Iemand suggesties?

Zie foto hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu4LgSaDGfRGR_D0mt3_vbOSepk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/suZWST6zIF1gHxPpgCRukvHX.jpg?f=user_large

[ Voor 1% gewijzigd door Vic-Green op 25-10-2020 17:06 . Reden: why not ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Niko Hydro is toch allemaal opbouw? Wat past daar niet aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:38:
Schroefbreedte was niet gelijk, en het blokje waar de draden ingingen viel naar binnen plus er bleef ruimte tussen de muur en de rest over. Kortom leek niet geheel compatible met wat al in de muur zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:38:
Nee, je hebt ook Niko 'New' Hydro inbouwkader.
Deze moet je even met een dozenboor voorboren. Maar daar kom je niet mooi mee weg.

Weet helaas zelf zo gauw geen mooie oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
Iemand nog een suggestie wat ik op de outlet in de muur kan plakken zodat het een stopcontact wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vic-Green schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:29:
Iemand nog een suggestie wat ik op de outlet in de muur kan plakken zodat het een stopcontact wordt?
https://www.sandervunderi...dig-antraciet-021167.html
+
https://www.sandervunderi...sel-antraciet-045467.html

Maar of dat in jouw geval perfect aansluit op die doos... :?

Doos lijkt ook wat dieper te liggen dan buitenste vlak van de muur.

Wellicht dan een ril kit er op zetten

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-10-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
kabeltjekabel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:57:
[...]

https://www.sandervunderi...dig-antraciet-021167.html
+
https://www.sandervunderi...sel-antraciet-045467.html

Maar of dat in jouw geval perfect aansluit op die doos... :?

Doos lijkt ook wat dieper te liggen dan buitenste vlak van de muur.

Wellicht dan een ril kit er op zetten
Thanks, ik ga er na kijken. De bouwer heeft het ook een beetje schuin opgeleverd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Ik zou de doos eruit halen, een beetje mortel aanmaken, en een doos plaatsen die jou beter past.

Doos eruit halen is een beetje beunwerk, want ingemetseld. Hij zal er waarschijnlijk niet in een geheel uit komen.
Pagina: 1