Uitbouw tussenwoning verzakt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 17:41
Beste tweakers,

Ik start dit topic met het idee om ervaringen van jullie in te winnen omtrent mijn uitbouw.

Onze woning is gebouw in 1996, geheid en staat op klei met in de diepte een zandlaag.
Op een later moment is er een uitbouw geplaatst, weet even niet meer wanneer.
Wij wonen hier nu ongeveer 4 jaar en in deze tijd lijken er scheurtjes te ontstaan tussen het plafond en de wanden van de uitbouw.
Ook lijkt er aan binnen aan weerszijden een soort schaduw van bakstenen achter het vliesbehang te zitten, welke trapsgewijs omhoog lopen (voegscheuren?).
Hiernaast is de vloer in de uitbouw 1a2 mm ongelijk ten opzichte van de vloer in de woning.

De uitbouw lijkt ietsje te verzakken, en lichtjes weg te kantelen van de woning.
Buiten uit zich dit in een kleine kier tussen het woonhuis en de uitbouw, bovenin meer dan beneden.
Buiten overigens niks te zien aan de buitenmuren.

De berekeningen die we hebben gevonden, tonen dat de uitbouw op palen staat (4m lang) met de punt in zand. Gewicht wordt gehouden door kleefkracht van de klei en de punt van de paal in het zand.
Ik vermoed dat hier ook het probleem zit, de droogte van de laatste jaren maakt de grondwaterstand lager(wordt 5 deuren verder toevallig gemeten), hiermee droogt de klei uit en kleeft niet meer/minder.

Heeft er iemand ervaringen in het repareren van deze schade?
Is er een manier om verdere verzakking tegen te gaan? (ik lees ergens palen erbij, echter is de achtertuin zojuist vernieuwd...)(ik lees ook dat het mogelijk is om uitzettend beton/pur/troep in de grond onder de uitbouw te spuiten om de boel weer op tillen)

Alvast bedankt!!! :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCiH33bIxan5Pm6n2UcGfuGVLi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzqWUoQkNq2bSF9c52xTp3Pn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHLZszDB0FiHKeLQMHLYqQfphe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xb4osl8q1WyBxUh1mQkVI3ZS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door LogiZ5500 op 19-10-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Foto's zijn altijd wel makkelijk voor mensen die je tips willen geven.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 22:18
Foto's zeggen meer dan woorden.

Een uitbouw zakt vrijwel altijd wel. De vraag is wat normaal is uiteraard. Je staat niet te wachten op een kier van een centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:36
Mijn aanbouw is sinds de droogte ook redelijk aan het zakken. Merk dat het de laatste zomers sneller gaat. Wat ik doe is eens in de zoveel tijd de "naad" uit bikken en opnieuw voeg.
Deze zomer kon ik ook weer zo van binnen naar buiten kijken, was dus tijd om opnieuw te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:32
De kleefkracht van klei is volgens mij niet zoveel. Je moet het meer van die zandlaag hebben. Zie hier na een meter of 10 echt zand. Daarvoor de klei heeft weinig draagkracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQtGXAyo_NStjSpacSx9GeUb2XQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n3gN4VqkOUwklCwF4aBj54i6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
Inderdaad handiger met foto's, deze even toegevoegd.

Ik vind het lastig te beoordelen wat normaal is bij verzakken, van een aannemer had ik begrepen dat het constructief(veiligheid) geen problemen oplevert.
Het baart mij wel zorgen dat dit steeds maar door kan blijven zakken, totdat het wellicht wel een probleem vormt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
LogiZ5500 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:07:

De berekeningen die we hebben gevonden, tonen dat de uitbouw op palen staat (4m lang) met de punt in zand. Gewicht wordt gehouden door kleefkracht van de klei en de punt van de paal in het zand.
Ik vermoed dat hier ook het probleem zit, de droogte van de laatste jaren maakt de grondwaterstand lager(wordt 5 deuren verder toevallig gemeten), hiermee droogt de klei uit en kleeft niet meer/minder.
Weet je ook hoe lang de palen van de woning zelf zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier hoef je niks aan te doen en is redelijk normaal bij een losse uitbouw.

Als je er wel iets aan wilt doen zou je extra palen moeten plaatsen. (veel werk en kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
holygame schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:18:
[...]
Deze zomer kon ik ook weer zo van binnen naar buiten kijken, was dus tijd om opnieuw te voegen.
Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling :X
Zit er niks tussen de (bak)stenen en de binnenzijde van je muur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Verschillend gefundeerde delen van een huis, hebben na genoeg een ongelijk zettings gedrag. Over het algemeen is zettingsverschil niet heel groot en moet je af en toe wat repareerwerk doen, lees uithakken/plamuren/etc.
Over het algemeen zit tussen een uitbouw en een bestaand huis een dilatatie die een beetje kan meebewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
rbaidjoe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Weet je ook hoe lang de palen van de woning zelf zijn?
Nee hier heb ik geen gegevens over.

Ik kwam nog een website tegen die beweert verzakken tegen te kunnen gaan en zelfs terug omhoog liften!
https://www.uretek.nl/toe...bijgebouwde-constructies/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
LogiZ5500 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Ik kwam nog een website tegen die beweert verzakken tegen te kunnen gaan en zelfs terug omhoog liften!
Jij hebt een ander soort fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

[...]

Zoiets hebben ze hier ook gedaan maar na een 10 jaar is alles weer net zo verzakt. Is wel logisch ook want een tweecomponentenpasta heeft ook niet het eeuwige leven.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
Ernemmer schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Jij hebt een ander soort fundering.
Dit spul zou tussen de palen in gespoten kunnen worden lijkt mij.

Heeft iemand wel eens de hemelwaterafvoer (gedeeltelijk) onderbroken om meer regenwater in de tuin te laten lopen ipv het riool?
Wellicht dat het grondwaterpeil dan lokaal hoger komt/blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
[...]

Kun je doorgaans bij de gemeente opvragen, die hebben vaak de originele bouwtekeningen en constructieberekening in het archief zitten. Kost soms wat, maar is ook vaak gratis. Zeker met een recente woning zal de documentatie wat completer zijn dan oudere huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
LogiZ5500 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Dit spul zou tussen de palen in gespoten kunnen worden lijkt mij.
Je fundering steunt af op de palen. Daar tussenin kun je spuiten wat je wilt maar gaat niet bijdragen aan de afsteuning. Als het spul de fundering zou "liften" kunnen er misschien zelfs negatieve spanningen op de (aanhechting van de) palen komen met alle gevolgen vandien...
Heeft iemand wel eens de hemelwaterafvoer (gedeeltelijk) onderbroken om meer regenwater in de tuin te laten lopen ipv het riool?
Wellicht dat het grondwaterpeil dan lokaal hoger komt/blijft?
Als het probleem echt de droogte in de zomer is, dan gaat dat niet helpen. In zo'n droge periode is het probleem nou juist dat er geen regen valt.

Daarnaast is de grondwaterstand ook niet iets wat je dusdanig lokaal kunt beïnvloeden.

De beste oplossing lijkt me toch echt de dilatatievoeg vervangen, je muur opnieuw afwerken en er verder niet meer wakker van liggen. Over een jaar of wat misschien (indien nodig) de behandeling herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
mcDavid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Je fundering steunt af op de palen. Daar tussenin kun je spuiten wat je wilt maar gaat niet bijdragen aan de afsteuning. Als het spul de fundering zou "liften" kunnen er misschien zelfs negatieve spanningen op de (aanhechting van de) palen komen met alle gevolgen vandien...

[...]

Als het probleem echt de droogte in de zomer is, dan gaat dat niet helpen. In zo'n droge periode is het probleem nou juist dat er geen regen valt.

Daarnaast is de grondwaterstand ook niet iets wat je dusdanig lokaal kunt beïnvloeden.

De beste oplossing lijkt me toch echt de dilatatievoeg vervangen, je muur opnieuw afwerken en er verder niet meer wakker van liggen. Over een jaar of wat misschien (indien nodig) de behandeling herhalen.
toon volledige bericht
Fundering optillen lijkt inderdaad niet heel raadzaam, zo had ik het nog niet bedacht.. :D
Ik had gehoopt een manier te vinden om verdere schade te voorkomen!

Denk dat het maar te accepteren valt.. :/
Pagina: 1