Welke GPU moet ik aanschaffen voor 60 fps gaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 15:09
Beste Tweakers. Vanwege de Corona crisis ben ik weer aan het gamen geslagen en in het voorjaar heb ik dus ook een 2e hands game pc gekocht hier op vraag en aanbod. Ik had nog een GPU liggen (RX 580 4GB) en nadat ik ook de i3 die er in zat vervangen had door een i5-3570K had ik al best aardige prestaties in Satisfactory (wat ik voornamelijk speel). Toch ben ik niet helemaal tevreden met de framerate. Met een overclock op de RX 580 haal ik ongeveer 38 fps in Satisfactory met alles op ultra settings en 3440x1440 resolutie. Maar dan staat er wel een stofzuiger naast mijn bureau.

Als ik naar de utilization kijk binnen mijn Radeon software dan trekt deze de GPU dicht op 100%, terwijl de i5 rond de 40%-50% schommelt. Dus ik denk dat ik mijn GPU moet upgraden voor betere prestaties. Maar mijn systeem is natuurlijk verouderd, dus ik vind het lastig in te schatten welke GPU het beste zal werken voor mijn systeem. Geen idee of de bus van mijn mobo hier een beperkende factor kan zijn.

Ik zoek een?
GPU die aansluit op mijn huidige specs. Hiermee wil ik een spel als Satisfactory spelen op 60 fps, 3440x1440 en met FreeSync enabled op ultra settings. Mijn monitor ondersteunt FreeSync, dus dan zou je automatisch naar Radeon kaarten moeten kijken, maar wellicht kan ik met een Nvidea kaart en vsync dit ook kunnen bereiken. Ook is geluidsproductie belangrijk, dus een beetje stille koeling zou erg fijn zijn.

Wat is je budget?
Ik zat zelf te denken aan 200-300 euro, maar ik weet niet of dit realistisch is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk/type, zolang het maar soepel draait. Ik denk dat ik wel meer GPU memory nodig heb, want de textures zien er alleen van dichtbij goed uit. (please correct me if I'm wrong here)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel i5 3570K @ 3.40 Ghz CPU
Asus P8Z77-V mobo
2x Corsair 8GB PC3-10700 mem
Sapphire RX 580 4GB GDDR5 GPU (deze wordt dan vervangen natuurlijk)
Philips PHL 349X7 @ 3440x1440 60/100 Mhz Monitor
Windows 10 Pro version 2004 build 19041.572

Erg bedankt voor het meedenken alvast! :)

Beste antwoord (via Steenvoorde op 19-10-2020 14:38)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Welk merk en type voeding heb je?

pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6 is de beste koop bij de 5600 XT's. Goede prestaties, goede koeling en acceptabel geluidsniveau. RX 5700 voegt 10% beter prestaties toe voor een 15% hogere prijs alleen heb je dan een instap 5700 met hogere temperaturen en meer lawaai.

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01 11:49
Simpel gezegd is je systeem niet bedoeld voor 4K gamen.

Daar zal je een volledig nieuw MOBO, CPU geheugen en GFX voor halen.
Denk daarbij aan een 9 of 10 serie Intel of Ryzen build.

Als Full HD nog een optie is, dan kan je RX580 nog vervangen door een nette GTX 1660 of 5600.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Steenvoorde GTX 1660S kun je wel 60fps spelen op 1440p

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
1080p is zwaarder voor de cpu dan 4K. RX 5600 XT is het maximaal haalbare binnen budget. Daarmee kan je op hoge settings 60 fps halen.

• Steenvoorde
Bedankt @Wylana @Hackus @Uszka!

Erg nuttige informatie, hier kan ik wat mee! :) Nu weet ik in ieder geval in welk segment ik moet kijken. Vanwege FreeSync neig ik naar die RX 5600 XT. Mijn budget is niet in steen gehouwen, dus iets meer mag ook. Geluidsproductie is een belangrijk punt voor mij, zou ik mezelf een plezier doen met een RX 5700 als deze makkelijker die 60 fps haalt, daardoor minder warmte genereert en daarmee ook minder geluid produceert? Of is dit te verwaarlozen?

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Welk merk en type voeding heb je?

pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6 is de beste koop bij de 5600 XT's. Goede prestaties, goede koeling en acceptabel geluidsniveau. RX 5700 voegt 10% beter prestaties toe voor een 15% hogere prijs alleen heb je dan een instap 5700 met hogere temperaturen en meer lawaai.

• Steenvoorde
Ik heb een Corsair TX650M. Goeie vraag, ik had nog niet aan het nodig vermogen nagedacht. ;)

Je hebt wel een punt, de kwaliteit van de uitvoeringen onderling verschilt ook nog natuurlijk. Ik geef dan liever wat meer uit voor iets waar ik langer plezier van heb. Bedankt voor de tip! :)

• Steenvoorde
Precies die inderdaad!

• Uszka
Niets mis mee, is een courante voeding van goede kwaliteit. Die kan nog wel een paar jaar mee.

• Steenvoorde
Dat had ik ook begrepen. Goed om te weten. Ik ga die Sapphire kaart eens aan mijn vrouw laten zien. Die WAF is toch belangrijk. ;)
Pagina: 1