Beste Tweakers. Vanwege de Corona crisis ben ik weer aan het gamen geslagen en in het voorjaar heb ik dus ook een 2e hands game pc gekocht hier op vraag en aanbod. Ik had nog een GPU liggen (RX 580 4GB) en nadat ik ook de i3 die er in zat vervangen had door een i5-3570K had ik al best aardige prestaties in Satisfactory (wat ik voornamelijk speel). Toch ben ik niet helemaal tevreden met de framerate. Met een overclock op de RX 580 haal ik ongeveer 38 fps in Satisfactory met alles op ultra settings en 3440x1440 resolutie. Maar dan staat er wel een stofzuiger naast mijn bureau.
Als ik naar de utilization kijk binnen mijn Radeon software dan trekt deze de GPU dicht op 100%, terwijl de i5 rond de 40%-50% schommelt. Dus ik denk dat ik mijn GPU moet upgraden voor betere prestaties. Maar mijn systeem is natuurlijk verouderd, dus ik vind het lastig in te schatten welke GPU het beste zal werken voor mijn systeem. Geen idee of de bus van mijn mobo hier een beperkende factor kan zijn.
Ik zoek een?
GPU die aansluit op mijn huidige specs. Hiermee wil ik een spel als Satisfactory spelen op 60 fps, 3440x1440 en met FreeSync enabled op ultra settings. Mijn monitor ondersteunt FreeSync, dus dan zou je automatisch naar Radeon kaarten moeten kijken, maar wellicht kan ik met een Nvidea kaart en vsync dit ook kunnen bereiken. Ook is geluidsproductie belangrijk, dus een beetje stille koeling zou erg fijn zijn.
Wat is je budget?
Ik zat zelf te denken aan 200-300 euro, maar ik weet niet of dit realistisch is.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk/type, zolang het maar soepel draait. Ik denk dat ik wel meer GPU memory nodig heb, want de textures zien er alleen van dichtbij goed uit. (please correct me if I'm wrong here)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel i5 3570K @ 3.40 Ghz CPU
Asus P8Z77-V mobo
2x Corsair 8GB PC3-10700 mem
Sapphire RX 580 4GB GDDR5 GPU (deze wordt dan vervangen natuurlijk)
Philips PHL 349X7 @ 3440x1440 60/100 Mhz Monitor
Windows 10 Pro version 2004 build 19041.572
Erg bedankt voor het meedenken alvast!
Als ik naar de utilization kijk binnen mijn Radeon software dan trekt deze de GPU dicht op 100%, terwijl de i5 rond de 40%-50% schommelt. Dus ik denk dat ik mijn GPU moet upgraden voor betere prestaties. Maar mijn systeem is natuurlijk verouderd, dus ik vind het lastig in te schatten welke GPU het beste zal werken voor mijn systeem. Geen idee of de bus van mijn mobo hier een beperkende factor kan zijn.
Ik zoek een?
GPU die aansluit op mijn huidige specs. Hiermee wil ik een spel als Satisfactory spelen op 60 fps, 3440x1440 en met FreeSync enabled op ultra settings. Mijn monitor ondersteunt FreeSync, dus dan zou je automatisch naar Radeon kaarten moeten kijken, maar wellicht kan ik met een Nvidea kaart en vsync dit ook kunnen bereiken. Ook is geluidsproductie belangrijk, dus een beetje stille koeling zou erg fijn zijn.
Wat is je budget?
Ik zat zelf te denken aan 200-300 euro, maar ik weet niet of dit realistisch is.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk/type, zolang het maar soepel draait. Ik denk dat ik wel meer GPU memory nodig heb, want de textures zien er alleen van dichtbij goed uit. (please correct me if I'm wrong here)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel i5 3570K @ 3.40 Ghz CPU
Asus P8Z77-V mobo
2x Corsair 8GB PC3-10700 mem
Sapphire RX 580 4GB GDDR5 GPU (deze wordt dan vervangen natuurlijk)
Philips PHL 349X7 @ 3440x1440 60/100 Mhz Monitor
Windows 10 Pro version 2004 build 19041.572
Erg bedankt voor het meedenken alvast!