120m2 en draadloos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theconsul
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 08:49
Hey allemaal

Zit al een hele tijd mijn kop te breken over welk audiosysteem ik moet aanschaffen voor een winkel.

We kunnen geen bedraad systeem gebruiken omdat het interieur al klaar is, er is ook geen vals plafond dus bedrading is uit den boze.

Anno 2020 hoor je natuurlijk wel wat over draadloze systemen zoals een Sonos maar de ene zweert erbij en de andere raadt het af.

Het gaat over 1 ruimte van 120m2 wat niet zo groot is maar het is gewoon lang en smal. Dus zelf dacht ik aan een speaker vooraan en 1 achteraan. Voorbeeld 2 Sonos speakers. Maar gaat dat werken, zit er geen vertraging op dat de tweede met een fractie delay zit of werkt zoiets allemaal naadloos?

Wat zouden jullie doen of wat zijn jullie ervaringen?

Opmerking: het mag een euro meer kosten, kwaliteit is belangrijker dan de centen in dit geval.

Alvast bedankt

Roger

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theconsul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ob2JxZIGGeo-qG1zDwfRxUbMng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wEjqD8458JXupcg06Ij5QwGS.png?f=fotoalbum_large

dit is de vorm van het pand en vooraan is een toonbank (links) waar ook internet aansluiting en voedingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Er zal altijd een vertraging zijn tussen de ene en de andere speaker, maar dat komt met name door waar je staat. Sta je bij de speaker voorin de kamer en de speaker achterin de kamer staat hard, dan hoor je de tweede speaker met vertraging.

Ik zou in het midden van de ruimte ook een speaker plaatsen. Ik denk dat je de speaker voorin en achterin vrij hard moet zetten om het fijn te hebben in het midden van de ruimte. Vermoed dat je het probleem wat ik hierboven noem ook hebt opgelost.

Nu ben ik geen natuurkundige of iets, dus kan er ook totaal naast zitten haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:53
TwArbo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:03:
Er zal altijd een vertraging zijn tussen de ene en de andere speaker, maar dat komt met name door waar je staat. Sta je bij de speaker voorin de kamer en de speaker achterin de kamer staat hard, dan hoor je de tweede speaker met vertraging.
Wat een onzin.
TwArbo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:03:
Nu ben ik geen natuurkundige of iets, dus kan er ook totaal naast zitten haha.
Dat blijkt wel uit je reactie :)

Ontopic:
Je voorgestelde oplossing om te werken met (bijvoorbeeld) Sonos speakers lijkt me een prima oplossing. Voorwaarde is dan wel dat je óf een prima wifi dekking hebt, zodat alle speakers een connectie hebben, óf dat je minimaal één speaker via LAN kunt aansluiten op je router, in dat geval maken je speaker een mesh netwerk.

Sonos heeft ook veel keus uit verschillende maten speakers, waarbij de kleinste (Sonos One) al een mooi geluid levert. Je kunt alle speakers in een group stoppen zodat ze simultaan dezelfde muziek spelen. Daarbij heb je ook nog veel keus uit montagebeugels om ze aan de muur of vloer te bevestigen waardoor je het eenvoudig mooi/subtiel kunt wegwerken.

Uiteraard zijn er ook andere merken met eenzelfde oplossing.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat een domme, onaardige reactie.

Als de speakers 15 meter uit elkaar staan, duurt het 1/(300/15) = 0,05 seconde voordat het geluid van de achterste speaker bij de voorste is. Een vertraging van 50 ms of 1/20e seconde is heel goed hoorbaar.

Er zijn systemen die hiervoor compenseren, zoals @_Apache_ hieronder ook aangeeft, dus de vertraging is geen onzin, maar gewoon reëel.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 19-10-2020 14:18 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 10:50

_Apache_

For life.

theconsul schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:47:
Hey allemaal

Zit al een hele tijd mijn kop te breken over welk audiosysteem ik moet aanschaffen voor een winkel.

We kunnen geen bedraad systeem gebruiken omdat het interieur al klaar is, er is ook geen vals plafond dus bedrading is uit den boze.

Anno 2020 hoor je natuurlijk wel wat over draadloze systemen zoals een Sonos maar de ene zweert erbij en de andere raadt het af.

Het gaat over 1 ruimte van 120m2 wat niet zo groot is maar het is gewoon lang en smal. Dus zelf dacht ik aan een speaker vooraan en 1 achteraan. Voorbeeld 2 Sonos speakers. Maar gaat dat werken, zit er geen vertraging op dat de tweede met een fractie delay zit of werkt zoiets allemaal naadloos?

Wat zouden jullie doen of wat zijn jullie ervaringen?

Opmerking: het mag een euro meer kosten, kwaliteit is belangrijker dan de centen in dit geval.

Alvast bedankt

Roger
Ik zou eens kijken of Musiccast iets voor je is
Dat is een serie van Yamaha, die draadloze speakers levert.
Die hebben een nadrukkelijke functie om vertraging / echo tegen te gaan. De speakers hebben eerst contact met elkaar (gebeurd in een flits) en bepalen dan de afspeeltiming. Zodat elke speaker het goed afspeelt, zonder vertraging.

Dit heet 'music sync' en zet je juist uit als je een film kijkt, maar voor muziek ideaal.
Als je de muziek start, start het 'pas' na ene halve seconde, ipv instant. Dat is alles wat je merkt.

De kwaliteit is echt dik in orde. Heb hier thuis een receiver en de Musicast 50.

Het kan de gebruikelijke zaken afspelen (spotify, deezer, bluetooth, etc), maar ook van Kodi, usb stick etc.

https://tweakers.net/draa...jC0sQXZaYA1Sj5JWoFFtbWwsA
En
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=Musiccast+50

Instelling in de app,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIFBoRY155G2UWyJbtGqiW_OJBY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3Hasr8Fr5lxW4Mx9xBVlYjJ.jpg?f=fotoalbum_small

Je installeert de app, en koppelt alle speaker(s). Vervolgens 'link' je de andere speaker(s), en dan gedragen ze zich als één.

Je kunt overigens ook verschillen in volume hebben, gaat dan samen op en neer. Dus ene speaker op 40% de ander op 30%. En als je dan het volume 10% verhoogd, gaan ze naar 50 en 40%. De verhoudingen houdt ie vast

[ Voor 21% gewijzigd door _Apache_ op 19-10-2020 15:27 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:26
Aan het natuurkundige principe van de geluidssnelheid is alleen voor specifieke luisterposities in de winkel te compenseren. Op andere plekken maak je het er juist slechter mee.

Synchronisatie tussen speakers, dus dat ze zorgen dat beide speakers simultaan hetzelfde spelen, is bij alle gangbare merken prima op orde.

Als je met twee speakers wil werken zou ik qua plaatsing niet gaan voor de ene kant en de andere kant, maar meer vanuit het midden gaan. Dus de speakers op 1/3 en 2/3 plaatsen. Met de layout die je post zou ik echter eerder gaan voor 4 speakers. 2 in het voorste deel en 2 in het achterste deel. Dan hoef je ook minder hard te spelen om het overal hoorbaar te hebben.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
Persoonlijk ben ik een hevige fan van sonos, die corrigeert bij mijn weten ook voor verschil in timing (of heb ik echt een heel slecht gehoor) :)

Maar, zonder kabels te trekken... Hoe ga je je luidsprekers voorzien van stroom?
Om draadloos het (muziek) signaal te ontvangen heb je meerdere oplossingen, maar stroom blijft wel noodzakelijk. Tenzij je allemaal boxen op batterij koopt, maar die gaan max 8u mee geloof ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theconsul
bedankt allemaal voor de reacties, zeer boeiend en leerzaam

stroom zal er natuurlijk wel zijn, geen probleem

maar eerste even het hele draadje lezen nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik zou gewoon voor Symfonisk van Ikea gaan. Prima geluid. En die witte passen vast prima in een winkel qua uiterlijk.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Draadloos muziek streamen valt of staat met de kwaliteit en reikwijdte van je wifi-signaal. Dat is in een open ruimte gelukkig niet zo moeilijk. Hang centraal een wifi-router of accesspoint op en dan moet het lukken. Als voormalig Musiccast gebruiker, zou ik dat niet aanraden, omdat er te weinig power (in de lage frequenties) achter de kleinste Musiccast 20 speakers zit. De Sonos One is in dat opzicht véél beter. Ik zou voor een opstelling met een Sonos Boost gaan zodat je Sonos speakers (2 of 3 Ones) hun eigen netwerk opzetten. Dat is overigens ook zonder Boost te realiseren, maar dan moet één Sonos speaker aan een netwerkkabel aangesloten worden.
Wil je de kosten drukken ga dan, zoals door de vorige spreker aangegeven, voor de Symfonisks.
Pagina: 1