Hoe een vloer verlagen of verhogen voor tegels en pvc vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Wij hebben een nieuwbouw woning van 10 jaar oud. Er zit een beton vloer in op dezelfde hoogte met daaronder vloerverwarming. Nu wil ik graag in de gang tegels leggen en in de huiskamer/keuken plak pvc vloer lijmen. Nu is de pvc vloer veel dunner als de tegels waardoor er een hoogte verschil gaat ontstaan. Hoe kan ik er voor zorgen dat deze hoogte gelijk wordt? De gang is 7 m2 en de huiskamer/keuken is 30 m2.

Tegel dikte: 9,5 mm
Pvc dikte: 2,5 mm

Ik dacht zelf aan de volgende 3 oplossingen:
  1. Gang beton vloer verlagen
  2. Huiskamer/Keuken vloer verhogen
  3. Dorpel/drempel tussen de gang en huiskamer. Ik vermoed dat dit een hele onveilige oplossing is i.v.m. dat je kan struikelen.

[ Voor 12% gewijzigd door adesign op 19-10-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-05 19:41
Niet te moeilijk doen en gewoon optie 1 kiezen. Optie 2 is namelijk bijna niet te doen en optie 3 kost én veel geld, en komt de werking van de vloerverwarming niet ten goede.

Daarnaast is het verschil nog geen 1 cm. Dat ga je bijna niet zien en je zult toch iets van een overgangsprofiel toe moeten passen tussen woonkamer en gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
emot schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:18:
Niet te moeilijk doen en gewoon optie 1 kiezen. Optie 2 is namelijk bijna niet te doen en optie 3 kost én veel geld, en komt de werking van de vloerverwarming niet ten goede.

Daarnaast is het verschil nog geen 1 cm. Dat ga je bijna niet zien en je zult toch iets van een overgangsprofiel toe moeten passen tussen woonkamer en gang.
Maar hoe spannend is dat nou om de gang vloer te verlagen met 1 a 2 cm? Ik moet namelijk ook rekening houden met:
  • De tegels worden op de beton vloer gelijmd. Dus dat lijm zorgt ook voor een paar mm hoogte.
  • De tegels worden op de beton vloer gelijmd. De huiskamer/keuken worden geegaliseerd met egaline wat ook voor een paar mm hoogte zorgt
En kun je zo'n vloer zelf verlagen of moet je dit door een bedrijf laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:40
Optie 1:
7m2 uitbikken met risico dat je die ruimte niet hebt tot je vloerverwarming. Dus eigenlijk volledig uitbikken incl. voerlvervarming, 7m opnieuw leggen
optie 2 :
Egaline is -verbruik ca. 1,55 kg per m2 per mm dikte
30m2 * 7mm is daarmee 323,5kg egaline * 27 euro /25kg = ~ 350 euro
Impact op de vloerverwarming is verwaarloosbaar.
Ik ken situaties met drie lagen tegels in de loop der jaren. Niet optimaal, maar werkt nog prima is.

optie 3:
dompel bedoel je een drempel mee? kost je 2 tientjes.

Optie 4:
leg de pvc vloer naar de gang.

Op de vraag hoe je het gelijk krijgt, dat is alleen optie 1,2 en 4.
Optie 3 maskeert alleen het verschil.

Welke je moet doen? Tsja, kwestie van geld/tijd en hoe belangrijk/storend je 't vindt. Aangezien je niet door wil leggen, is het niet noodzakelijk en zou ik voor een lage drempel gaan.

Als je zeker WEET dat je voldoende dekvloer hebt t.o.v. de vloerverwarming, dan aan de slag met een betonfrees. Maar reken op meer dan 7mm verschil wat er dan af moet, want een tegel moet met tegellijm gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
PROnline schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:03:
Optie 1:
7m2 uitbikken met risico dat je die ruimte niet hebt tot je vloerverwarming. Dus eigenlijk volledig uitbikken incl. voerlvervarming, 7m opnieuw leggen
optie 2 :
Egaline is -verbruik ca. 1,55 kg per m2 per mm dikte
30m2 * 7mm is daarmee 323,5kg egaline * 27 euro /25kg = ~ 350 euro
Impact op de vloerverwarming is verwaarloosbaar.
Ik ken situaties met drie lagen tegels in de loop der jaren. Niet optimaal, maar werkt nog prima is.

optie 3:
dompel bedoel je een drempel mee? kost je 2 tientjes.

Optie 4:
leg de pvc vloer naar de gang.

Op de vraag hoe je het gelijk krijgt, dat is alleen optie 1,2 en 4.
Optie 3 maskeert alleen het verschil.

Welke je moet doen? Tsja, kwestie van geld/tijd en hoe belangrijk/storend je 't vindt. Aangezien je niet door wil leggen, is het niet noodzakelijk en zou ik voor een lage drempel gaan.

Als je zeker WEET dat je voldoende dekvloer hebt t.o.v. de vloerverwarming, dan aan de slag met een betonfrees. Maar reken op meer dan 7mm verschil wat er dan af moet, want een tegel moet met tegellijm gezet worden.
In de gang zit geen vloerverwarming, maar centraal verwarming. In dat geval kan ik gewoon makkelijk die 7mm er uit frezen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Dat maakt het een stuk makkelijker. Hak even een hoekje uit. Dan zie je vanzelf hoe dik de dekvloer is.

Heb je voldoende dikte, dan kan je met 't volgende gereedschap aan de slag.
https://www.boels.nl/hure...novatie/betonslijpmachine
Afbeeldingslocatie: https://www.boels.nl/assets/modules/products/betonslijpmachine_big_1.jpg

Enige kanttekening, dit geeft stof. Heel veel stof. Ik heb hiermee zelf mijn garagevloer mee gedaan. Dekvloer met olieresten is hiermee volledig schoon gemaakt. Je bent er even zoet mee. Maar doe rustig aan, met met vloeiende bewegingen hou je de vloer vlak genoeg om met tegellijm de kleine oneffenheden weerop te vangen.

[ Voor 6% gewijzigd door PROnline op 19-10-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
adesign schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

In de gang zit geen vloerverwarming, maar centraal verwarming. In dat geval kan ik gewoon makkelijk die 7mm er uit frezen toch ?
Zoals ik al zei; je zult toch een overgangsprofiel moeten leggen tussen de tegelvloer en pvc vloer. Of dit profiel nou vlak ligt of 7mm op loopt, dat ga je niet zien.

Ik zou me het werk van een betonvloer affrezen echt niet op m'n hals gaan halen. Afbikken gaat bij beton sowieso niet lukken, of je moet hem daarna weer opvullen / egaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
emot schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Zoals ik al zei; je zult toch een overgangsprofiel moeten leggen tussen de tegelvloer en pvc vloer. Of dit profiel nou vlak ligt of 7mm op loopt, dat ga je niet zien.

Ik zou me het werk van een betonvloer affrezen echt niet op m'n hals gaan halen. Afbikken gaat bij beton sowieso niet lukken, of je moet hem daarna weer opvullen / egaliseren.
Zo'n drempel er tussen met hoogte verschil is heel irritant, lelijk, maar ook heel gevaarlijk. Als je bezoek hebt breken ze straks hun nek :) Ik heb bij verschillende huizen gezien dat je tegelwerk heel strak tegen een andere vloer (parket hout of pvc vloer) aan kan leggen zonder drempel. Ziet er super mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
PROnline schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:21:
Dat maakt het een stuk makkelijker. Hak even een hoekje uit. Dan zie je vanzelf hoe dik de dekvloer is.

Heb je voldoende dikte, dan kan je met 't volgende gereedschap aan de slag.
https://www.boels.nl/hure...novatie/betonslijpmachine
[Afbeelding]

Enige kanttekening, dit geeft stof. Heel veel stof. Ik heb hiermee zelf mijn garagevloer mee gedaan. Dekvloer met olieresten is hiermee volledig schoon gemaakt. Je bent er even zoet mee. Maar doe rustig aan, met met vloeiende bewegingen hou je de vloer vlak genoeg om met tegellijm de kleine oneffenheden weerop te vangen.
Bedankt voor de tip! Ik durf dat wel aan. Vraag mij alleen af hoe ik een beetje fatsoenlijk kan meten hoeveel mm ik er uit heb gefrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
adesign schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Zo'n drempel er tussen met hoogte verschil is heel irritant, lelijk, maar ook heel gevaarlijk. Als je bezoek hebt breken ze straks hun nek :) Ik heb bij verschillende huizen gezien dat je tegelwerk heel strak tegen een andere vloer (parket hout of pvc vloer) aan kan leggen zonder drempel. Ziet er super mooi uit.
Dus je freest dan ook meteen alle dorpels bij de buitendeuren weg, legt je oprit en terras buiten gelijk met de binnenvloer, hebt geen tapijt of deurmat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik weet het niet hoor... maar je praat over 7 millimeter (!!!) verschil! Als iemand daar z'n nek over breekt dan verdient die persoon het ook :X
Denk jij dat alle tegels op straat spiegeltje glad dezelfde hoogte hebben? Ook daar heb je tegels die niet gelijk liggen... En anders plak je een waarschuwing op je deur: LET OP: Afstapje van 7 millimeter!!!

Ik zou echt voor optie 3 gaan, scheelt je een hoop gezeik!
Want:
optie 1: Gang beton vloer verlagen: Gaat je nooit lukken om egaal overal dezelfde dikte weg te halen! Dit gaat of golven of er vliegen nog wel wat andere stukjes uit. Gevolg: Egaline (en die moet ook weer een minimale dikte hebben, anders pakt die niet goed).

optie 2: Huiskamer/Keuken vloer verhogen: Kan je doen, maar 100% smooth overgang ga je toch niet krijgen.

blijft over: optie 3. Meest makkelijke te realiseren en over die 7 millimeter gaat echt niet iemand zijn nek breken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
[...]

Zo'n drempel er tussen met hoogte verschil is heel irritant, lelijk, maar ook heel gevaarlijk. Als je bezoek hebt breken ze straks hun nek :)
echt wel heel gevaarlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Ik zie het probleem met drempels ook niet zo, je kan het niet mooi vinden, ok, maar gevaarlijk? Laten we het zo zeggen, ieder huis in mijn omgeving heeft drempels, zijn die dan allemaal gevaarlijk? En met omgeving bedoel ik familie, vrienden etc variërend van 1920 (ons huis) tot ong 2010. 7mm is niets, ons huis heeft drempels variërend van 5 cm tot 25 cm (ok die laatste struikelen wel eens mensen over :P)

[ Voor 13% gewijzigd door Minneyar op 19-10-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En gewoon overal PVC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
Minneyar schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:32:
Ik zie het probleem met drempels ook niet zo, je kan het niet mooi vinden, ok, maar gevaarlijk? Laten we het zo zeggen, ieder huis in mijn omgeving heeft drempels, zijn die dan allemaal gevaarlijk? En met omgeving bedoel ik familie, vrienden etc variërend van 1920 (ons huis) tot ong 2010. 7mm is niets, ons huis heeft drempels variërend van 5 cm tot 25 cm (ok die laatste struikelen wel eens mensen over :P)
25cm? Dat is niet echt een drempel meer dan toch..
Of zitten er tussen je begane grond en de eerste verdieping 14 drempels van 25 cm?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
[...]

Dat kan sowieso niet goed zonder een overgang. Alle vloeren die werken (hout, parket, laminaat etc) moeten ruimte hebben voor krimpen en uitzetten.

Ik geef de opties hoe je 't gelijk kàn maken. Maar gaf tussen de regels al aan dat 't verre van de meest praktische oplossing is.
Persoonlijk zou ik 't doorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
TheFes schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

25cm? Dat is niet echt een drempel meer dan toch..
Of zitten er tussen je begane grond en de eerste verdieping 14 drempels van 25 cm?
nee, ons huis is wat ze een arbeiders boerderijtje noemen, daar woonden de arbeiders die bij de grote Herenboeren werkten. Die arbeiders mochten/moesten daarnaast ook in hun eigen onderhoud voorzien, en hadden dus een klein lapje grond en een paar dieren. Ons achterhuis was dus van oorsprong een stalletje, en heeft geen kruipruimte etc en ligt dus 25 cm lager dan het voorhuis. Dus de drempel is maar een kant op zo hoog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
De meeste hier hebben het over een hoogte verschil van 7mm. Klopt dat wel? De huiskamer/keuken worden geegaliseerd met een hoogte van 2 a 3mm. De pvc is ongeveer 2mm dik. Laten we zeggen dat de dikte in totaal 5mm is. Die tegels die worden gelijmt. Hoeveel mm wordt er gelijmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 16:22
adesign schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:17:
De meeste hier hebben het over een hoogte verschil van 7mm. Klopt dat wel? De huiskamer/keuken worden geegaliseerd met een hoogte van 2 a 3mm. De pvc is ongeveer 2mm dik. Laten we zeggen dat de dikte in totaal 5mm is. Die tegels die worden gelijmt. Hoeveel mm wordt er gelijmt?
Nee, het wordt 10 à 12 mm. Ook afhankelijk van hoe egaal de vloer waarop getegeld dient te worden is. Ik zou persoonlijk ook een dorpel leggen. Thuis heb ik een badkamervloer, welke ca. 2cm hoger ligt dan de vloer op de overloop. Daarbij steekt de dorpel nog ca. 10mm boven de badkamervloer uit. Ik merk nooit dat ik omhoog stap. Het verschil is namelijk maar 2 cm (op de dorpel stap je nagenoeg nooit).

Vloer verlagen kan wel, maar zoals anderen ook aangeven is het vrij lastig om dit gelijkmatig te doen. De vloer aan de pvc-zijde verhogen zou ik dan nog eerder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:58
Wij hebben in de bijkeuken beton met tegels en in de aangrenzende eetkamer hout op hout (houten balklaag) en daar zit een natuurstenen drempel tussen die in beide ruimtes boven de vloer uit steekt.
In de bijkeuken is dit ±10mm in de eetkamer ±20mm.

Hier is nog nooit iemand over gestruikeld.
Door het verschil in vloeren en de contrasterende drempel verwacht je het ook.

Bij hal/wc eenzelfde soort drempel, maar hier wel semi vlak op 5mm.

Boven bij badkamer stap je 6-7cm omhoog, ook nog nooit fout gegaan.

Ik zou dus gewoon het laten zoals het is.
Of pvc doorleggen.

En als laatste optie zou ik eerder de woonkamer laten verhogen, omdat die toch perfect glad moet zijn.
En niet de gangvloer slopen en achteraf weer met egaline aan de gang moeten omdat alles hobbel de bobbel is.
Pagina: 1