Soundbar met bedrade achterspeakers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39
Hoi,

Ik heb mooi ethernetkabels, 2x tulpkabeltje en twee 1.5mm luidsprekerkabeltjes in mijn vloer gefreesd zodat ik vanuit mijn toekomstige TV-meubel / open haard alles netjes naar de zithoek kan laten lopen via kabels.

De vloer is ondertussen netjes dicht en wil ik stilletjes aan beginnen sparen voor een geluidssysteem. Ik ben op zoek naar een systeem waarbij ik twee bedrade achterspeakertjes heb, en ook de basbox achterin de hoek bij de TV heb staan (hiervoor heb ik dan de tulpjes).
Omdat we een superstrak tv-meubel hebben wil ik (ofja, mijn wederhelft) geen speakers in het meubel zelf. Ze wil enkel (maximaal) een soundbar hebben.

Zijn er systemen waarbij je een soundbar kan aansluiten op twee bedrade achterspeakers? Ik wil per se geen draadloos systeem omdat ik niet NOG iets draadloos wil hebben met stekkers. De laatste tijd ben ik dan ook weer terug kabels gaan trekken (o.a. ethernet POE) om te zorgen dat er terug wat stopcontacten vrij komen.
Ik merk echter dat dit erg lastig is om te vinden (heb de pricewatch al afgestruind maar alles lijkt draadloos), dus ik sta ook open voor suggesties. Gezien ik al aangaf dat ik ervoor wil sparen, hoeft het geen systeem van 200 euro te zijn. Mijn sweet spot is ongeveer 400-500.

Hebben jullie suggesties? Ik heb al gehoord van passieve soundbars waarbij je nog een receiver nodig hebt. Al zijn de kosten hiervan weer erg hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door matthewk op 19-10-2020 12:21 ]

Consultant - Autogek

Beste antwoord (via matthewk op 20-10-2020 08:54)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

matthewk schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:36:
[...]
Over de connectoren: Die kan ik wel omzetten lijkt mij. Of de opbouwdozen voorzien van deze uitgang.
Houd er rekening mee dat de standaard merken van dit soort apparatuur connectoren gebruiken die 100% custom of merk eigen zijn. Het zal altijd passend te maken zijn en met wat soldeer en krimpkous kom je een heel eind maar het is niet zo makkelijk als je het hier over doet komen.
LCR, bedoel je daarmee standaard studio monitors?
Nee. Een LCR is Left-Center-Right in één speaker. Ook wel passieve sound bar of speaker bar genoemd. De hierboven aangehaalde Monitor Audio is er één van. Die serie heeft nog enkele modellen. Daarnaast ken ik Klipsch die ze ook heeft. Verder nooit echt actief op gezocht.

Lijkt mij de beste optie indien je een receiver kwijt kan. Hoef je met een nieuwe HDMI standaard ook niet de hele Sound Bar te vervangen maar alleen de receiver.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 19-10-2020 16:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

matthewk schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:54:
...en ook de basbox achterin de hoek bij de TV heb staan (hiervoor heb ik dan de tulpjes).
Is dat handig? Een subwoofer is niet zo makkelijk te plaatsen als men veelal laat denken. Zeker met kleinere speakers waarbij de speakers terug vallen op de subwoofer voor niet alleen het sublaag maar ook het midlaag kan het wel eens lastig worden. Grote kans dat je nu aan een plek vast zit die alles behalve ideeal is voor de subwoofer.
Zijn er systemen waarbij je een soundbar kan aansluiten op twee bedrade achterspeakers?
Ik ken ze sowieso niet maar als ze zouden bestaan dan zit je veelal aan de standaard merken en die hebben dan over het algemeen weer custom connectoren en geen standaard kaal draad wat een receiver of losse speaker slikt.
Ik heb al gehoord van passieve soundbars waarbij je nog een receiver nodig hebt. Al zijn de kosten hiervan weer erg hoog.
LCR Speaker is ook het eerste wat in mijn op kwam. Is dat naast de prijs een optie of geheel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
FeaR schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

Is dat handig? Een subwoofer is niet zo makkelijk te plaatsen als men veelal laat denken. Zeker met kleinere speakers waarbij de speakers terug vallen op de subwoofer voor niet alleen het sublaag maar ook het midlaag kan het wel eens lastig worden. Grote kans dat je nu aan een plek vast zit die alles behalve ideeal is voor de subwoofer.

[...]

Ik ken ze sowieso niet maar als ze zouden bestaan dan zit je veelal aan de standaard merken en die hebben dan over het algemeen weer custom connectoren en geen standaard kaal draad wat een receiver of losse speaker slikt.

[...]

LCR Speaker is ook het eerste wat in mijn op kwam. Is dat naast de prijs een optie of geheel niet?
Over de subwoofer: Hij kan ook aan de andere kant van de bank staan, of in het midden. Ik voorzie gewoon weer een opbouw doosje op basis van die tulpjes, zelfde met de luidspreker kabels. Dan kan ik ze uiteindelijk nog hangen waar het beste is.

Over de connectoren: Die kan ik wel omzetten lijkt mij. Of de opbouwdozen voorzien van deze uitgang.

LCR, bedoel je daarmee standaard studio monitors? In kleiner formaat zijn ze zeker een optie. Het is eerder de soundbar waar ik mij zorgen over maak. Vrij zeker dat ik wel ergens een onkyo receiver oid krijg opgepikt voor 2-300 euro. Dan nog twee speakertjes, bass box erbij en de soundbar... Qua prijs ga ik dan waarschijnlijk over budget, maar qua kwaliteit is het dan weer een stuk beter denk ik. Maar het is natuurlijk niet de gewenste optie (lekker lastig :+ )

Overigens ben ik geen gigantische audiofiel. Ik zoek een stevige upgrade voor mijn huidige TV-geluid waarbij ik geen virtual surround sound wil maar echte surround met achterspeakers. Maar ik ga geen custom EQ erop zetten (denk ik).

[ Voor 13% gewijzigd door matthewk op 19-10-2020 12:52 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:15
Er bestaan passieve soundbars. Deze bijvoorbeeld:

https://www.monitoraudio....rs/sb-3-passive-soundbar/

Hier zitten links center en rechts in.

Daarnaast neem je dan een receiver voor de versterking om alle speakers en sub aan te sturen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

matthewk schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:36:
[...]
Houd er rekening mee dat de standaard merken van dit soort apparatuur connectoren gebruiken die 100% custom of merk eigen zijn. Het zal altijd passend te maken zijn en met wat soldeer en krimpkous kom je een heel eind maar het is niet zo makkelijk als je het hier over doet komen.
LCR, bedoel je daarmee standaard studio monitors?
Nee. Een LCR is Left-Center-Right in één speaker. Ook wel passieve sound bar of speaker bar genoemd. De hierboven aangehaalde Monitor Audio is er één van. Die serie heeft nog enkele modellen. Daarnaast ken ik Klipsch die ze ook heeft. Verder nooit echt actief op gezocht.

Lijkt mij de beste optie indien je een receiver kwijt kan. Hoef je met een nieuwe HDMI standaard ook niet de hele Sound Bar te vervangen maar alleen de receiver.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 19-10-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ronnie vd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:57:
Er bestaan passieve soundbars. Deze bijvoorbeeld:

https://www.monitoraudio....rs/sb-3-passive-soundbar/

Hier zitten links center en rechts in.

Daarnaast neem je dan een receiver voor de versterking om alle speakers en sub aan te sturen.
Ik had dezelfde uitdaging en heb voor deze soundbar gekozen en ben er erg tevreden mee. Soundbar is er in verschillende afmetingen zodat deze te matchen is met TV en meubel.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 19-10-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Sethro schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:54:
[...]

Ik had dezelfde uitdaging en heb voor deze soundbar gekozen en ben er erg tevreden mee. Soundbar is er in verschillende afmetingen zodat deze te matchen is met TV en meubel.
Ziet er goed uit, is alleen meteen 600-700 euro voor de soundbar alleen. En dan heb ik geen receiver :P Sowieso lijkt het alsof deze maar één speaker-in connectie heeft. Hoe krijgt hij hier dan links rechts én centraal uit één speaker? Als dit zo is, dan is mijn set-up wel compleet met nog twee achterspeakers.

Is er uberhaupt een budgetvriendelijkere optie? Of ben je dan al aangewezen op zelfbouw dingetjes?

[ Voor 22% gewijzigd door matthewk op 19-10-2020 19:17 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Ik heb zelf een Mirage Unifi soundbar aangesloten op een Marantz 1711 low profile receiver. Prima geluid, mist nu ik een grotere huiskamer heb wel iets laag. Maar dat is eenvoudig op te lossen.

Op dit moment is er geen officiële importeur meer in Nederland van het Canadese Mirage meer. (Lees Correct is vergane glorie) maar op marktplaats vind je ze nog regelmatig terug voor niet al te veel geld.

Ik heb zelf ook de bijpassende kleine achter speakers er ook bij en die hebben tot voor de verhuizen altijd in downfire opstelling aan het plafond gehangen. Maar je kunt ze ook op een kleine stand plaatsen. Ondanks de kleine afmetingen klinken ze erg ruimtelijk vanwege het omnipolaire systeem.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:42:
Ik heb zelf een Mirage Unifi soundbar aangesloten op een Marantz 1711 low profile receiver. Prima geluid, mist nu ik een grotere huiskamer heb wel iets laag. Maar dat is eenvoudig op te lossen.

Op dit moment is er geen officiële importeur meer in Nederland van het Canadese Mirage meer. (Lees Correct is vergane glorie) maar op marktplaats vind je ze nog regelmatig terug voor niet al te veel geld.

Ik heb zelf ook de bijpassende kleine achter speakers er ook bij en die hebben tot voor de verhuizen altijd in downfire opstelling aan het plafond gehangen. Maar je kunt ze ook op een kleine stand plaatsen. Ondanks de kleine afmetingen klinken ze erg ruimtelijk vanwege het omnipolaire systeem.
Jeetje, dat ziet er top uit en met drie aansluitingen. Ik heb nog twee scott (ik houd van oud) speakers die ik tijdelijk als achterspeakers kan gebruiken samen met deze bar.

Ik denk dat ik dan ook voor een passieve opstelling ga. Nu nog een receiver zoeken met Alexa ondersteuning.

Dankjullie wel allemaal !

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

matthewk schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:53:
[...]

Jeetje, dat ziet er top uit en met drie aansluitingen. Ik heb nog twee scott (ik houd van oud) speakers die ik tijdelijk als achterspeakers kan gebruiken samen met deze bar.

Ik denk dat ik dan ook voor een passieve opstelling ga. Nu nog een receiver zoeken met Alexa ondersteuning.

Dankjullie wel allemaal !
Voordat je dat doet: ik zat even plaatjes te kijken, en als ik de aansluitingen van die Mirage zie dan lijkt het me dat je daara ook een receiver oid voor nodig hebt. Dat zijn high level aansluitingen, die Mirage lijkt geen eigen versterking te hebben?
@kwaakvaak_v2 Klopt mijn analyse en hoe sluit je dan je rears aan, ook via je receiver?

If so, dan vraag ik me af of @matthewk naar zoiets op zoek is of juist niet. Aangezien ik hem niet over een reciever oid hoor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
The Eagle schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:56:
[...]

Voordat je dat doet: ik zat even plaatjes te kijken, en als ik de aansluitingen van die Mirage zie dan lijkt het me dat je daara ook een receiver oid voor nodig hebt. Dat zijn high level aansluitingen, die Mirage lijkt geen eigen versterking te hebben?
@kwaakvaak_v2 Klopt mijn analyse en hoe sluit je dan je rears aan, ook via je receiver?

If so, dan vraag ik me af of @matthewk naar zoiets op zoek is of juist niet. Aangezien ik hem niet over een reciever oid hoor :)
Als een receiver nodig is om bedraad te gaan, dan vind ik het prima ;) Ik ben al op zoek naar een Denon met Alexa ondersteuning na Kwaak's post.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

matthewk schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:02:
[...]

Als een receiver nodig is om bedraad te gaan, dan vind ik het prima ;) Ik ben al op zoek naar een Denon met Alexa ondersteuning na Kwaak's post.
Ah, dat had je er niet bij gezegd. In dat geval, alstu: https://denon.custhelp.co...WRWTThBY0ZaUlElMjElMjE%3D

Noot: je hebt dus een Heos compatible ding nodig. In hoeverre er een volledige implementatie van Alex is vertelt het verhaal niet. Ik denk dat je soms al blij mag zijn dat je volume harder en zachter kunt zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
The Eagle schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

Ah, dat had je er niet bij gezegd. In dat geval, alstu: https://denon.custhelp.co...WRWTThBY0ZaUlElMjElMjE%3D

Noot: je hebt dus een Heos compatible ding nodig. In hoeverre er een volledige implementatie van Alex is vertelt het verhaal niet. Ik denk dat je soms al blij mag zijn dat je volume harder en zachter kunt zetten.
Die Heos speakers zijn niet precies heel budget vriendelijk :)

Maar voor elk ander merkt telt dat ook, en voor Alexa heb je een input nodig als tegen haar wilt praten, wat er op neer komt dat je een extra speaker unit moet plaatsen. Je kunt de meeste moderne receivers wel aanspreken via google home en consorten dus zou je misschien ook nog wel weg kunnen komen met een alexa mini of google home unit ergens in de kamer.

Voor mijn Marantz gebruik ik mijn iPad als remote, niet super want de apps van Marantz/Denon zijn op zijn zachts gezegd nogal gammel. Ik heb ook die alternatieve remote software van een ik meen NL developer gekocht, maar die heeft volgens mij geen Denon/Marantz unit meer want die software is al in geen jaren bijgewerkt.

Wat de Eagle ook al zei, het werkt wel. Maar verwacht geen wonderen want dat krijgen ze bij de Denon group qua software niet echt voor elkaar. Al jaren niet ;)

[ Voor 18% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 20-10-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:07
Je kan ook shoppen bij teufel. Lijkt zo ontworpen dat je alles redelijk uit zicht kan zetten.

https://teufelaudio.nl/ci...d-easy-51-set-l-105561000

Weet alleen niet hoe 't klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Ja alexa input voor Volume, aan/uit is eigenlijk voldoende en als ik het goed begrijp is dat ook exact wat Denon aanbiedt.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@kwaakvaak_v2 Ik post een link met Alexa compatible producten. Heos speakers zijn idd prijzig (wel verdomd goed btw, als budget groter was geweest had ik Heos soundbar en twee heos rears aan TS voorgesteld). Maar Heos speakers is niet wat ie nodig heeft - een Heos / Alexa compatible receiver is dat wel :)

Dus check even de specs van de genoemde receivers zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
The Eagle schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:21:
@kwaakvaak_v2 Ik post een link met Alexa compatible producten. Heos speakers zijn idd prijzig (wel verdomd goed btw, als budget groter was geweest had ik Heos soundbar en twee heos rears aan TS voorgesteld). Maar Heos speakers is niet wat ie nodig heeft - een Heos / Alexa compatible receiver is dat wel :)

Dus check even de specs van de genoemde receivers zou ik zeggen.
Dat heb ik gedaan, en ik ben heel toevallig recent ook wezen kijken naar de upgrade voor mijn 1711, in de vorm van de x3700. En die is inderdaad ook Alexa geschikt met HEOS.

Alleen de receiver heeft geen ingebouwde allways on microfoon voor voice commands, dus heb je nog steeds een apparaat in huis nodig wat daar in voorziet. En dat was precies mijn punt.

En dat probleem heb je met alle andere merken die Alexa of wat voor spraak support dan ook hebben. Ze kunnen de commando's prima uitvoeren, alleen ze hebben wel een apparaat nodig wat het tegen ze kan vertellen want zelf luisteren kunnen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
matthewk schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:11:
[...]

Ziet er goed uit, is alleen meteen 600-700 euro voor de soundbar alleen. En dan heb ik geen receiver :P Sowieso lijkt het alsof deze maar één speaker-in connectie heeft. Hoe krijgt hij hier dan links rechts én centraal uit één speaker? Als dit zo is, dan is mijn set-up wel compleet met nog twee achterspeakers.

Is er uberhaupt een budgetvriendelijkere optie? Of ben je dan al aangewezen op zelfbouw dingetjes?
Speaker heeft 3 aansluitingen dus dat is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 12:11
Ik was eigenlijk bijna naar hetzelfde op zoek. Iets van een receiver danwel soundbar die ik kan aansluiten op de rest van mijn set die ik al heb.

Ik ook nog de eis heb dat die Apple AirPlay (2) ondersteund en dat het niet meer dan ongeveer 300 euro mag kosten.

Na wat zoeken kwam ik uit op de Sonos AMP. Helaas buiten mijn budget, maar wellicht voor jou nog een overweging. Ook de Denon AVR X-1x00h-series leken geschikt, maar na aankoop daarvan (net tijdens een leuke aanbieding) kwam ik erachter dat Denon in combinatie met mijn boxen helaas niet het succes gaven dat ik altijd met Onkyo had.
Pagina: 1