Computer loopt steeds vaker vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky Demon NL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Mocht dit topic niet in het goede deelforum staan, verplaats het gerust. Alvast bedankt.

Wat kan doen aan het vastlopen / bevriezen van mijn PC? Is er een soort log programma, waarmee ik de oorzaak van het probleem kan achterhalen?

Mijn computer loopt steeds vaker vast. Het is eigenlijk sinds een week of twee echt merkbaar; daarvoor weet ik het niet echt. Maar in die paar weken loopt mijn pc steeds vaker vast, nu echt meerdere malen per dag. Ik merk dat ik ineens nergens meer op kan klikken, niets reageert. Mijn cursor kan ik nog wel een seconde of vijf bewegen als ik het doorkrijg en vervolgens doet helemaal niets het meer. Dan moet ik de computer met de knop herstarten

Ik gebruik Windows 10, op een zelfbouw PC uit 2016.
Processor: Intel Core i6-4460
Moederbord: ASRock B85M Pro4
Videokaart: XFX R9 290 4GB
HDD: Seagate Desktop HDD ST1000DM003
SSD: Crucial BX100 250GB
RAM: Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10

De enige upgrade die ik sinds 2016 gemaakt heb is het vervangen van het werkgeheugen, waarbij ik van 2x4GB naar 4x8GB ben gegaan.

Wat ik zelf geprobeerd heb:
- Zojuist een update van AMD geïnstalleerd, die kwam toevallig op dit moment
- PC van binnen schoongemaakt, er zat behoorlijk wat stof in. Het was al even geleden.

Hopelijk hebben jullie wat tips voor me. :) Alvast bedankt. (y)

[ Voor 7% gewijzigd door Dusky Demon NL op 19-10-2020 11:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

FAQ Processors, Mobo's & Geheugen
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Windows heeft een eventviewer (rechtsklik op this pc en dan manage), waar je eventueel wel wat uit kunt halen. Dat geeft je meestal wel een idee wat het zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:53
Welke merk en type voeding heb je?
Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu idle en belast?
Wat is het geheugengebruik?
Hoeveel vrije ruimte heb je op de ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky Demon NL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Uszka schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:04:
Welke merk en type voeding heb je?
Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu idle en belast?
Wat is het geheugengebruik?
Hoeveel vrije ruimte heb je op de ssd?
Ik ben helaas niet de handigste en heb natuurlijk van mijn voeding niet opgeslagen welke ik gekocht heb. Waar kan ik dat ergens vinden? Zelfde vraag voor de temperaturen van CPU en GPU. In 'Taakbeheer' zie ik alleen het gebruikspercentage en snelheid.

Het geheugengebruik wisselt natuurlijk met wat ik open heb staan. Ik merk wel dat Chrome om een of andere reden ontzéttend veel van het geheugen vraagt. Het lijkt niet uit te maken hoeveel GB geheugen je hebt, het schaalt gewoon mee. Soms wel 80% van het geheugen (80% á 32GB = ca. 25GB, slaat nergens op). Ik gebruik ook Dropbox veel, dat lijkt op de achtergrond ook regelmatig flink wat geheugen en/of processorkracht te gebruiken, als ie veel moet syncen.

Op de SSD heb ik 35GB vrij, 197 in gebruik. Bijna de helft daarvan is een installatie van GTA V, welke ik sporadisch gebruik. Toevallig heb ik die vorige week van de HDD naar de SSD verplaatst, waarbij ik Fallout 4 (ook iets van 50 of 60GB volgens mij) van de SSD naar de HDD moest verplaatsen, wegens een gebrek aan ruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door Dusky Demon NL op 19-10-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:53
Merk en type van de voeding lees je af van de ... voeding. Simpel even het zijpaneel van de behuizing, et voilà.

Installeer HWinfo64 waarmee je de temperaturen en nog veel meer kunt uitlezen.

Chrome vraagt veel geheugen maar 25GB in gebruik is wel erg veel. Welke processen gebruiken zoveel? Kan je zien in taakbeheer.
Pagina: 1