Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

medium end Desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• baskr1
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-01 19:29
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb altijd al mijn eigen desktopjes gebouwd, maar ben nooit een hardcore gamer geweest. Wel speel ik graag een spelletje, GTA is de zwaarste, voor de rest Pro Evolution Socces of Civilization.
Ik draai wel is bij grote uitzondering Photoshop of AI als ik wat in elkaar wil knutselen, voor de rest is het browsen en mailen.
Mijn huidige PC is een bij elkaar geraapt zooitje wat ik in de jaren heb verzameld, met een laatste update van 4 jaar geleden (cpu/mobo).
Ik wil nu eigenlijk alles nieuw aanschaffen en enkel mijn HDD en voeding blijven gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Lastig, ik wil eigenlijk graag een goed systeem wat weer een tijd meekan.. Dan kom ik zomaar uit op €1000,- wat echt de max zou zijn. Ga ik wat realistischer nadenken en samenstellen met componenten die minder high-end zijn en ook prima GTA op medium instellingen kan draaien bv, dan kom ik uit rond de 700-800. Dat lijkt me een mooi streefbedrag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Begin van de lockdown heb ik 21:9 (ultrawide) 34” scherm gekocht. Daarnaast neem ik uit mijn oude pc nog mee:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenWD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB€ 59,91€ 59,91
1Interne harde schijvenWD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG 34WL500 Zwart€ 279,90€ 279,90
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 34,29€ 34,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,10

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar AMD/Radeon maar zit hier niet aan vast, belangrijkste is de beste prijs-kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb nu een ontzettend luidruchtige videokaart, een iets stiller nieuw systeem zou fijn zijn.
Ik ga gewoon voor een ATX kast, ik heb het idee dat lucht doorstroom hier ook wat beter in is.

Verder zat ik eigenlijk te wachten op de nieuwe AMD CPU’s.. maar nu ik de prijzen zie wil ik eigenlijk voor een goed b550 moederbord icm een vorige generatie AMD CPU gaan waardoor een CPU upgrade in de toekomst eventueel nog wel mogelijk is.

Ik heb geen Lan kabel naar mijn pc lopen, vandaar een moederbord met Wifi dit keer ipv de externe wlan connecter waar ik nu meer zit.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen.
Alvast dank voor jullie feedback! _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 170,05€ 170,05
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5500 XT OC 8G€ 212,99€ 212,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,75€ 58,75
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 103,90€ 103,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,59

Alle reacties

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Je hebt al een goede voeding, waarom neem je die niet mee naar je nieuwe systeem? Als hij nog goed is bespaart je dat 60 euro.

Verder is het moederbord erg duur in vergelijking met de rest van je onderdelen. Deze Asus heeft de zelfde chipset én WiFi, maar bespaart je wederom zes tientjes.

Als je met die 120 euro een RX 5700 XT ipv een RX 5500 XT koop, dan haal je echt een véél betere videokaart in huis, die ook nog eens met de CPU mee kan komen. Check bijvoorbeeld deze review maar eens voor het verschil in performance tussen de 5500 en 5700

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Moederbord is erg duur. Wat mis je bij pricewatch: Asus Prime B550M-A (WI-FI), pricewatch: MSI B550M PRO-VDH WIFI of pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming 4/ac?

Voeding niet meenemen want officieel niet compatibel door het oude interne design en de beveiligingen in de voeding werken slecht of zijn zelfs afwezig. pricewatch: Corsair TX550M V2

Videokaart is een slechte koop voor dat geld. Leg een tientje bij en je hebt een snellere GTX 1660 Super. pricewatch: MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC

• baskr1
@EMP Mijn voeding wilde ik inderdaad meenemen, ik denk 4 jaar geleden ongeveer nieuw gekocht.
Het moederbord wat ik heb uitgekozen heeft 2x M2 slots.. (ik wil een 1tb m2 nieuw kopen en mijn oude 250gb eigenlijk meenemen). Ik ga nog eens goed nadenken of ik idd niet voor een goedkopere ga met gewoon 1 M2 slot.

@Uszka Ik dacht een goede voeding te hebben, was het toen al een slechte koop of zijn er nieuwere voedingen die nu gewoon beter zijn? Kun je misschien nog iets toelichten hierbij?

Wat betreft de videokaart, ik vreesde een beetje overkill met een RX 5700 XT.. vandaar de keuze voor 5500.
Ik neig er dan naar om voor de GTX 1660 super te gaan eerlijk gezegd zoals Uszka suggereert.

Edit:
ohja nog een overweging bij het dure mobo was dat deze wifi-6 heeft (802.11ax), ik heb echter geen idee of ik dit nodig heb eerlijk gezegd. :X

[ Voor 9% gewijzigd door baskr1 op 19-10-2020 10:47 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
4 jaar geleden was het idd al geen beste koop, eigenlijk vanaf 2013 al toen Intel met de C6/C7 states kwam. Die vereist dat de spanning op de 5v en 12v lijn onafhankelijk geregeld zijn en dat is bij de M12II niet. Bij dat soort voeding is de spanning erg onstabiel als de belasting op die lijnen niet lineair toeneemt. Bij hoge belasting van de 5v lijn, oa in idle modus, dan kakt de spanning op 5v in en schiet die van de 12v omhoog. Wordt de 12v lijn hoog belast dan is dat precies andersom. 12v wordt laag en 5v wordt hoog tot buiten de ATX specs aan toe. Daarom wordt bij goede reviews altijd een crossloadstest gedaan zoals hier bij een groepsgereguleerde voeding bij Jonnyguru.
Daarbij zegt de M12II een 12v dual rail voeding te zijn wat niet zo is. Dualrail is leuk als elke rail een OCP heeft, nou, die hele voeding heeft geen OCP en ook geen UVP. Het platform van de M12II dateert uit 2008 en is ontworpen voor pc's uit die tijd, niet voor systemen van nu.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Op een pricewatch: Asus Prime B550M-A (WI-FI) kan je ook een 5600x / 5700 draaien. Hier bespaar je fors mee. De Gaming Edge is meer een bord om een 100W+ CPU te overklokken.

• baskr1
@Uszka thanks voor je uitleg!! helaas tijd voor weer een nieuwe psu dan

@Djarune dank! voordeel bij deze micro-atx is dat ie ook 2x MT-sloten heeft.
Pagina: 1