Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

ANWB Smart Driver (OBD plug met sim)

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Vandaag ontving ik weer dat bomenverslindende blaadje van de ANWB, je weet wel, die vakantie-reclamefolder met de puzzel achterin.Maar nu las ik toch wel iets dat mij interessant lijkt. Ik ben echter gezond kritisch (mag ik graag van mezelf denken) dus zoek naar alternatieven en een vergelijk.

Wat bieden zij aan:

- obd dongle
- app
- advies over bandenspanning en onderhoud :z
- crash assistentie (automatische alarmering hulpdiensten bij een botsing)
- wegenwacht autocheck aan huis

en dat geheel kost je dan 30 euro per jaar. Nu, de crash assistentie vind ik wel waardevol, mijn auto heeft dit zelf niet. Een OBD dongle is echter niks unieks - die kun je zelf ook kopen. Ik heb me hier nooit in verdiept, maar ben nu wel getriggerd.

Is het aanbod van de ANWB, even los van de crash-assistance, de moeite waar voor 30 piek per jaar? Of kun je beter zelf een systeem aanschaffen om je auto in de smiezen te houden? Zo ja, wat zijn goede (bewezen) alternatieven?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:47

-tom-562

Oliesjeik

Mwa, afgezien van het privacy aspect, zou dat (crash waarschuwing) het laatste zijn waarvoor ik het zou willen. Ik bedoel, we leven in drukbevolkt Nederland. Als je crasht en je bent zelf niet in staat om de alarmdiensten te waarschuwen, dan weet ik zeker dat dat wel door iemand anders gebeurt met 5 minuten

Vaak bu'j te bang!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
-tom-562 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:01:
Mwa, afgezien van het privacy aspect, zou dat (crash waarschuwing) het laatste zijn waarvoor ik het zou willen. Ik bedoel, we leven in drukbevolkt Nederland. Als je crasht en je bent zelf niet in staat om de alarmdiensten te waarschuwen, dan weet ik zeker dat dat wel door iemand anders gebeurt met 5 minuten
Juist, maar in een serieuze situatie kan 5 minuten al leven of dood betekenen. Het privacy aspect is zeker een belangrijke, maar zo'n automatische alarmering zou ik blind afnemen als dit op mijn auto een optie was geweest.

Het gaat me hier vooral om het OBD/storings/uitlees gedeelte van de dienst. Kun je dat zelf goedkoper/eenvoudiger/beter?

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-10-2020 10:02 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

HTT-Thalan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:02:
[...]

Juist, maar in een serieuze situatie kan 5 minuten al leven of dood betekenen. Het privacy aspect is zeker een belangrijke, maar zo'n automatische alarmering zou ik blind afnemen als dit op mijn auto een optie was geweest.

Het gaat me hier vooral om het OBD/storings/uitlees gedeelte van de dienst. Kun je dat zelf goedkoper/eenvoudiger/beter?
Ja, voor 3 euro een bluetooth OBD2 dongel kopen van aliexpress en zelf uitlezen met je telefoon.

Vaak bu'j te bang!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Een OBD-dongle om uit te lezen (en te kunnen resetten! 8) ) waarom je 'Check engine' lampje brand kost €7 via AliExpress (zoek op "ELM327 bluetooth dongle"). In combinatie met de gratis app 'Torque' op een Android telefoon ben je dan helemaal het mannetje :*) Standaarduitrusting voor de handige Tweaker naar mijn idee.

Niet alleen voor storingzoeken handig, maar het kan heel veel sensoren van je auto uitlezen, dus ook gewoon leuk om interessante grafiekjes mee te maken.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2020 10:08 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Leg mij eens uit, wat voegt een OBD Dongle toe?

Regelmatig je bandenspanning checken, olie peilen, en kijken of het koelvloeistofniveau niet (te veel) is gezakt.
Doe je écht luxe, dan vul je zelfs regelmatig je ruitensproeiervloeistof bij voordat er niets meer uit komt.

Zo lang er geen oranje of rood lampje in je dashboard gaat branden, is er niets aan de hand. Dan zal die OBD dongle ook niet gaan miepen.

Oh ja, en mocht je niet in staat zijn om de vloeistoffen van je auto zelf in de gaten te houden, of te reageren op een lampje (ze bestaan echt!), dan voegt zo'n dongle óók niets toe.

[ Voor 18% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-10-2020 10:09 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:08:
Leg mij eens uit, wat voegt een OBD Dongle toe?
Als je zelf geen verstand hebt van auto's en je rijdt bij elke foutcode uit de OBD onnodig naar de garage dan is zo'n OBD-dongle uiteindelijk heel erg duur.

Bottom line: ben je zelf in staat om die OBD-data te interpreteren en in staat/bereid om zelf problemen te diagnosticeren en te verhelpen?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ben zeker niet 'onhandig' en onze backup auto (een Toyota Tank Starlet uit het jaar kruik) moet ik regelmatig zelf aanpakken (pas geleden nieuwe koplampen, accu enzo) dus vloeistoffen en dergelijke, ook banden wisselen doe ik zelf. De voornaamste reden dat ik onderhoud tot nu toe via de dealer deed (voor de 2017 Dacia bedoel ik dan) is vanwege garantie (en die is nu verlopen) en het feit dat ik nog steeds geen goed handboek heb kunnen vinden voor het onderhoud daarvan. Ik heb ooit wat aangeschaft maar dat bleek een PDF document te zijn zonder inhoudsopgave en een collectie volledig door elkaar gesmeten plaatjes en teksten zonder enige logische volgorde.

Maar goed, de boodschap is duidelijk, ik kan beter zelf zo'n dongle aanschaffen :). Thanks :).

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

TMDC schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Als je zelf geen verstand hebt van auto's en je rijdt bij elke foutcode uit de OBD onnodig naar de garage dan is zo'n OBD-dongle uiteindelijk heel erg duur.

Bottom line: ben je zelf in staat om die OBD-data te interpreteren en in staat/bereid om zelf problemen te diagnosticeren en te verhelpen?
Juist. Maar als je daartoe in staat bent is de oplossing van Thinkpad een stuk goedkoper en praktischer. Echter, de doelgroep waar de ANWB op mikt zie ik niet in staat om een foutmelding te interpreteren. Laat staan te verhelpen. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Juist. Maar als je daartoe in staat bent is de oplossing van Thinkpad een stuk goedkoper en praktischer. Echter, de doelgroep waar de ANWB op mikt zie ik niet in staat om een foutmelding te interpreteren. Laat staan te verhelpen. ;)
Heb zo'n ding besteld via Bol. Heb op dit moment een 'issue' (meer een minor annoyance) met de stuurbekrachtiging die op lage snelheden wat 'schokkerig' aanvoelt, ben benieuwd of de OBD daar wat over kan vinden.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nu wijken we wel af van het originele onderwerp, maar goed. :P

Ik ken een vergelijkbaar probleem van de Corsa-C (2000-2006 als ik me niet vergis).
Die hebben geen hydraulische stuurbekrachtiging, maar een servomotor. Hiervoor wordt een potmetertje uitgelezen. Het voordeel is dat ze heel eenvoudig de hoeveelheid stuurbekrachtiging aan kunnen passen aan de snelheid. Inparkeren gaat super licht, maar op snelheid wil je dat niet te veel zodat de auto makkelijker rechtuit rijdt.
Anyway, dat potmetertje wil nog wel eens verslijten. Als je dat ding weet te vinden en kunt solderen is het een relatief simpele reparatie.
Kijk eens naar vergelijkbare ervaringen van andere gebruikers; misschien moet je het misschien in die hoek zoeken. Mits het systeem in jouw auto vergelijkbaar werkt natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd inderdaad of die OBD dongle de stuurhoek kan uitlezen; daarmee zou je bovenstaande euvel moeten kunnen detecteren. (Al betwijfel ik het ten zeerste)

Pagina: 1