Mifi router 3/4g met fysieke power, auto startup bij power

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph0034
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-05 20:31
hallo !

een vraag , Ik ben opzoek naar een MIFI router ( 3/4G) welke :
- uitzichzelf opstart en een wifi netwerk opzet, zodra er stroom op komt.

issue uitleg :

Wij hebben een hutje in de bergen , waar wij zonnepanelen hebben.

Wij willen hier een mifi router plaatsen met een camera.
echter in de avond moet alles uit ( ivm mogelijkheid dat de acuu anders leeg gaat in de wintermaanden ( te winig zon voor panelen)

Wij zijn opzoek naar een Mifi router welke dus automatsch aan gaat zdra er stroom op staat.

(of iets met een fysieke aan/uit schakelaar )

Kent iemand zoiets ?

Ik ben al weken aan het zoeken , maar dit schijnt nog best lastig te zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:40
Denk je nou niet veel te moeilijk?
Volgens mij ben je gewoon op zoek naar een tijdschakelaar waarachter je je router en camera plaatst: https://www.allekabels.nl.../analoge-schakelklok.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 22:03

who

Ja, dat is een leuke, ik zit met hetzelfde probleem met een dashcam met cloud connectie.
Daar zit een accu achter die 12 uur stroom geeft.

Zelf ben ik dit tegen gekomen maar ik kan te weinig info vinden om over te gaan tot aankoop.
De Huawei E8372h-73 4G dongle schijnt als er spanning op gezet wordt een hotspot in de lucht te brengen.
Het enige wat ik hiervan kan vinden is een auto laadplug met dit ding er in. Vandaar die conclusie.

Dan zou je het eventueel met een tijdklokje kunnen redden.

Heeft iemand praktijkervaring met dit ding en eventueel meer info?

Edit:

Ik ga voor klein en weinig spanningsvraag, maar wanneer je accu genoeg prik geeft zou je ook een normale 4g router achter een tijdklokje kunnen zetten. Bijvoorbeeld de TL-MR6400 van TP-Link.

[ Voor 36% gewijzigd door who op 19-10-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph0034
markisoke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:48:
Denk je nou niet veel te moeilijk?
Volgens mij ben je gewoon op zoek naar een tijdschakelaar waarachter je je router en camera plaatst: https://www.allekabels.nl.../analoge-schakelklok.html
Was het maar zo makkelijk ;)

issue is : het is een hutje in de bergen : geen stroom enkel wat zonnepanelen

er is ook geen telefoon/coax:P kabel,

wat wij kunnen doen ;

Mifi router verbinding laten maken met 3/4g van telefoon net werk
en ndan de camera verbinden met wifi van de mifi

dit werkt, issue is dat : in de winter maanden is er te weinig zon , de accu word dan leeg getrokken met als gevolg : alles valt uit.

(dit is opzich geen issue als alles uit zich zelf opstart als er weer genoeg stroom is ( zon op de panelen_)

De camera's starten dan vanzelf op , enkel een mifi router vinden welke uit zichzelf op start en een netwerk maakt is lastig te vinden

deze opstelling zi ej eook in auto's :

(zodra je het contact aanzet, gaat de mifi in de auto aan en heeft je auto zijn eigen wifi netwerk )(zonder dat je op een knop moet drukken om alles aan te zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:40
Maar gaat elke (3/4G)router niet aan als je deze aan de spanning hangt, ik ken er weinig die dat niet doen namelijk. Wat het punt is dat je hem in in de avond spaningsloos wilt maken, omdat hij anders de hele nacht van de batterij snoept, en deze vervolgens leegtrekt. Om hem hierna in de ochtend weer aan te zetten, wat volgens mij prima met een tijdschakelaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph0034
Edit:

Ik ga voor klein en weinig spanningsvraag, maar wanneer je accu genoeg prik geeft zou je ook een normale 4g router achter een tijdklokje kunnen zetten. Bijvoorbeeld de TL-MR6400 van TP-Link.
TL-MR6400.. ik ga is even alles goed lezen, plaatjes laten een fysieke knop zien ! even kijken of hij ook op 3g kan ( hebben op locatie niet altijd 4g ( bijna nooit :P) )

even kijken of er een externe antenne op kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph0034
markisoke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:31:
Maar gaat elke (3/4G)router niet aan als je deze aan de spanning hangt, ik ken er weinig die dat niet doen namelijk. Wat het punt is dat je hem in in de avond spaningsloos wilt maken, omdat hij anders de hele nacht van de batterij snoept, en deze vervolgens leegtrekt. Om hem hierna in de ochtend weer aan te zetten, wat volgens mij prima met een tijdschakelaar kan.
veel van dit soort opties die weinig stroom verbruiken , moet je via een knopje aanzetten. ik heb eerder zon din gehad, en toen bleek na stroom loos , ik elke keer fysiek op een knopje moest drukken om wifi netwerk te delen. en dat is niet mogelijk. het idee is inderdaad om er een tijdschakelaar tussen te zetten zodat alles uit gaat in de nacht.

maar een gewone router doet dit inderdaad wel, ik ga even stroom verbruik bekijken etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48

Kek

3flix

pricewatch: TP-Link TL-WR802N samen met een 3G/4G usb stick naar smaak kan dat ook al, leuke is dat die bijna geen stroom gebruiken.

als je helemaal hip wilt doen kan je er openWRT opzetten, dan kan je met wat scriptjes precies instellen wanneer er verbinding moet worden gemaakt.

als je echt HEEL hip wilt doen maakt/sluit je een battery monitor aan die het voltage van je accu meet zodat je weet hoeveel juice je nog hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph0034
Kek schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:35:
pricewatch: TP-Link TL-WR802N samen met een 3G/4G usb stick naar smaak kan dat ook al, leuke is dat die bijna geen stroom gebruiken.

als je helemaal hip wilt doen kan je er openWRT opzetten, dan kan je met wat scriptjes precies instellen wanneer er verbinding moet worden gemaakt.

als je echt HEEL hip wilt doen maakt/sluit je een battery monitor aan die het voltage van je accu meet zodat je weet hoeveel juice je nog hebt..
:D wij hebben er een monitor aan hangen , issue is dat het 1200km van huis is :p dus te weinig juice = alles valt uit. komt de zon er weer aan -> alles weer aan :P

Iedereen bedankt so far !

ik ga ook een skijken aar een echte 3/4g router optie, ik bleef hangen bij dongels etc maar een gewone router kan natuurlijk ook, gezien wij voldoende stroom hebben zodra de zon er is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt ook volwaardige 4G routers. Ben redelijk te spreken over de Huawei B525, maar die is retail moeilijk te krijgen/idioot duur. TP-Link heeft ook een paar opties als je niet veeleisend bent mbt de WiFi (wat in hut in de bergen waarschijnlijk geen probleem is ;) ), kijk eens naar de Archer MR-series. Vooral de MR-400 zit IMHO redelijk in sweet spot mbt prijs/performance.

Edit:
Waar zitten die bergen? Als ze niet in de EU zijn moet je wel letten op supported LTE-frequenties. Omdat je het over buitengebied hebt is in EU ondersteuning voor band 20 (800MHz) essentieel. Buiten EU werkt LTE met andere banden en is het niet vanzelfsprekend dat wat je hier koopt daar goed gaat werken. Vuistregel is dat in buitengebied de laagste frequenties het belangrijkst zijn.

Dat geldt trouwens ook voor providers: niet alle providers werken in alle banden. Zorg dat je er eentje neemt die band 20 (of buiten EU de laagste frequentie aldaar) ondersteunt.

[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 19-10-2020 11:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Let er ook op dat je wel accu's hebben moet die het aankunnen om elke dag tot op de bodem ontladen te kunnen worden, en dan ook nog in een koud klimaat (hint: dat zijn geen goedkope accu's).

Via Wikipedia heb je wat leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Morph0034 : Een simpele AVM 'Fritz!' Box : https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-6820-lte/ óf https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-6890-lte/ doen volgens mij precies wat jij wilt?

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 19-10-2020 15:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap je probleem de meeste simpele mifi routers die ik ken blijven inderdaad uit na stroomuitval al zou je dit misschien in de settings kunnen wijzigen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb eenzelfde setup bij mijn cottage in centraal Finland.

Ik gebruik de Huawei E5186S. Heeft zowiezo een fysieke aan/uit knop en de adapter is 12v DC. Die kabel heb ik dus gewoon afgeknipt en op de uitgang van de Solar controller aangesloten.

Ik neem aan dat je eenzelfde setup in gedachte hebt. Dan kan je dus gewoon de schakelaar door de solar controller laten doen (op tijd of andere variabele).

Mijn setup is 3x solar panel, PWM Solar Controller en een 220Ah 12v tractiebatterij.

Werkt perfect :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 19-10-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph0034
Anoniem: 567735 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:46:
Let er ook op dat je wel accu's hebben moet die het aankunnen om elke dag tot op de bodem ontladen te kunnen worden, en dan ook nog in een koud klimaat (hint: dat zijn geen goedkope accu's).

Via Wikipedia heb je wat leesvoer.
Klopt :P dat hebben wij ook ondervonden ! setup was prijzig, maar doet wat wij willen,

compleet ontladen gebeurd niet meer door een (kastje waar ik de naam even niet meer van weet )

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph0034
dion_b schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:31:
Je hebt ook volwaardige 4G routers. Ben redelijk te spreken over de Huawei B525, maar die is retail moeilijk te krijgen/idioot duur. TP-Link heeft ook een paar opties als je niet veeleisend bent mbt de WiFi (wat in hut in de bergen waarschijnlijk geen probleem is ;) ), kijk eens naar de Archer MR-series. Vooral de MR-400 zit IMHO redelijk in sweet spot mbt prijs/performance.

Edit:
Waar zitten die bergen? Als ze niet in de EU zijn moet je wel letten op supported LTE-frequenties. Omdat je het over buitengebied hebt is in EU ondersteuning voor band 20 (800MHz) essentieel. Buiten EU werkt LTE met andere banden en is het niet vanzelfsprekend dat wat je hier koopt daar goed gaat werken. Vuistregel is dat in buitengebied de laagste frequenties het belangrijkst zijn.

Dat geldt trouwens ook voor providers: niet alle providers werken in alle banden. Zorg dat je er eentje neemt die band 20 (of buiten EU de laagste frequentie aldaar) ondersteunt.
Onze bergen zitten in Frankrijk , er is echter niet altijd een 4g verbinding ( zeg maar bijna nooit :P)

Iedereen echt bedankt voor de tips !!! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Morph0034 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Onze bergen zitten in Frankrijk , er is echter niet altijd een 4g verbinding ( zeg maar bijna nooit :P)

Iedereen echt bedankt voor de tips !!! :D
"Bijna nooit" klinkt alsf je goede kans maakt om het wel betrouwbaar te realiseren met externe richtantenne aan buitenkant hut :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:39
Ik heb zelf net de TPLink MR600 binnen. Die kan ook wat je wilt. Is eigenlijk meer een normale router waar een SIM inkan, dus gaat aan zodra ie prik krijgt.

Geen idee of ie 't nu nog is, maar die was vorige week bij Amazon (de, prime day) voor 85 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:49
@Morph0034 Heb je hier uiteindelijk wat voor gevonden?

Ik ben nu aan het kijken naar een Raspberry Pi met UPS Hat en GSM Hat, maar dat is wel een prijzige oplossing intussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 13:36
Mosterd na de maaltijd. In plaats van een tijdschakelaar kun je ook een smart switch gebruiken, die je voor (!) je router zet. Voordeel is dat je het tijdschema kunt aanpassen op de momenten dat je verbinding hebt. Ik heb nu een dergelijke smart switch voor alles wat er nodig is voor mijn internet thuis:
  • Glasvezel aansluiting
  • Fritzbox
  • Wat USB opladers
Zonder die opladers gebruikt dat zo'n 10 watt. Maar als ik die smart switch via de Smart Life app uit zet nog iets van 0,5 watt. 's Nachts zet ik mijn internet uit. 's Ochtends start dat weer automatisch via de timer functie in de smart life app. Na opstarten zoekt de switch weer verbinding via de 2.4GHz van de Fritz. En de Homewizard P1-meter van mijn stroom/gas-meter krijgt ook weer verbinding. Als ik 's avonds een aantal uur weg ben zet ik de smart switch ook uit, maar hij start altijd weer om 23:45 zodat Homewizard mijn dagverbruik kan noteren.
Als de smart switch ook geen stroom meer krijgt is het verbruik uiteraard 0 Watt. Maar zodra er weer stroom op staat start hij op in de 'On' status. Dat is een instelling in de settings van smart life: Relay Status: ON.

Ik gebruik nu deze smart switch: https://nl.aliexpress.com/item/1005006088262974.html
Met ook nog 2 acculoze RF433 switches, zodat ik de switch thuis goed kan bedienen. Dat gaat thuis trouwens ook nog via Bluetooth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:58
Persoonlijk denk ik dat je voor het aan/uit schakelen het beste de “load” uitgang van je charge controller kunt gebruiken,

Deze is hiervoor gemaakt (uitschakelen wanneer accu spanning te laag, inschakelen wanneer voldoende)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1