Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf valt uit en gaat daarna weer aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stefano0134
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-06-2021
Beste tweakjes,

Ik was aan het gamen en opeens valt mijn harde schijf uit. Je hoort hem dan ook weer aan gaan en daarna weer uit. Dit vind ik erg raar want heb hier nooit last van gehad behalve nu. Het gekke is dat ik als ik gewoon Windows draai, er niks aan de hand is.

Hopelijk weet iemand van jullie hier raad mee😇

Pc specs:
Cpu intel core i3 9100f
Mobo msi h310m pro-vdh plus
Gpu msi radeon r9270x
Ram Corsair vengeance 8gb 2666 MHz
Hdd seagate barracuda 700gb
Voeding 450 watt

Beste antwoord (via stefano0134 op 19-10-2020 09:38)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 18:46
Kijk eens na je power management.
Als die zo staat ingesteld dat de disk na een bepaalde tijd niet actief geweest te zijn in slaap valt kun je dit effect ook krijgen.
De disk spinned dan down en moet weer opspinnen als hij weer gebruikt gaat worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

valt hij niet gewoon in slaapstand na x minutrn
Kun je aanpassen in power opties

hoe dan ook, 1 maal zou ik me nog niet drtuk over maken.\
Maar zorg altijd dat je een goede backup hebt, data loss kan ook zonder waarschuwing komen !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• stefano0134
Het scherm valt niet uit als ik aan het gamen ben en de pc gaat ook niet uit. De pc loopt alleen vast totdat de hdd weer aan gaat.

Slaapstand staat uitgeschakeld

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

https://crystalmark.info/en/download/
Zou die maar eens laten kijken naar je harddisk, mogelijk is hij aan het afsterven ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

I.t.t. heuveltje zou ik mij wel druk maken. Een harde schijf die aan het overlijden is kan ook steeds uitvallen en weer starten om het opnieuw te proberen.

Goede kans dat je nu al data loss hebt, heb je ALLES wat niet opnieuw te downloaden is (je eigen documenten, foto's, video's etc) op een andere plek opgeslagen als in jouw computer (aka backup)?

Kort geleden nog een disk van een vriend bekeken, die ging soms uit... die disk was kapot en de files werden steeds corrupter, alleen merk je dat pas als je de kapotte plek op de disk probeert te lezen/schrijven. Ik heb geprobeerd de data te redden van de disk, dat lukte met 3/4e van de files. Gelukkig had hij al zijn belangrijke files gebackupt, dus geen probleem voor hem.

Als het stukje waar Windows op staat nog goed is 'is er niets aan de hand' voor je gevoel, behalve dat je disk een tijdbom is ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• stefano0134
Dankjullie wel voor jullie reacties. Ik heb een backup gemaakt op een externe harde schijf. Nu wachten tot hij het begeeft😇

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 18:01
stefano0134 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:01:
Dankjullie wel voor jullie reacties. Ik heb een backup gemaakt op een externe harde schijf. Nu wachten tot hij het begeeft😇
Of preventief vervangen. Er is een wet die voorschrijft dat die harde schijf het altijd gaat opgeven op het moment dat het het zou minst uitkomen. :+

Een vervangende schijf kan voor enkele tientjes al aangeschaft worden. Bijvoorbeeld: pricewatch: Seagate Barracuda, 1TB

SSDs van 700+ GB zijn net iets prijziger; rond de 100 euro en ik kan niet in andermans portemonnee kijken. Indien mogelijk is dat wel aan te raden want SSDs maken een PC flink sneller. Ik weet overigens niet of jouw PC kast een plekje heeft voor een SSD.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 18:46
Kijk eens na je power management.
Als die zo staat ingesteld dat de disk na een bepaalde tijd niet actief geweest te zijn in slaap valt kun je dit effect ook krijgen.
De disk spinned dan down en moet weer opspinnen als hij weer gebruikt gaat worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1