Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste mede tweakers,

Net bij het opstarten van mijn pc spinde mijn fans op volle toeren zeg maar 3600 RPM ongeveer. Na 30 seconden verdween dit weer en draaien ze nu op normale snelheid. Ik heb dit ook al een keer eerder gehad en toen kreeg ik een foutmelding binnen Radeon software en was alles weer op default instellingen gezet. Ik vind dat dit nu net weer gebeurde toch wel erg vreemd. Ik heb de pc net opnieuw opgestart en nu is er niks aan de hand maar kan dit dan random zijn ofzo? Vind het wel vervelend dat dit kan gebeuren. Ik zit zelf nu te denken om de kaart terug te sturen en om te ruilen voor een RTX 2070 Super.

Wellicht dat ik bij team green niet mijn kaart hoef te undervolten en custom fancurves hoef te installeren voordat ik de kaart goed kan gebruiken. Dit heb ik bij mijn GTX 970 in 6 jaar tijd nog nooit hoeven doen.

Als alles goed werkt werkt het ook goed maar ik vind het toch wel irritant dat ik 10 filmpjes moet bekijken om mijn kaart optimaal te moeten laten functioneren. Ik hoop dat iemand mij met dit dilemma kan helpen aangezien ik niet echt een pc expert ben.

M.v.g.

DenZon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daletumxa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 17:29
Geen idee hoe je erbij komt dat je custom fan profiles en/of een undervolt moet gaan instellen om je kaart goed te laten werken - blijkt iig niet verder uit je verhaal.

Foutmelding van de software kan best komen omdat je juist hebt lopen kloten met een undervolt, dan reset die de instellingen naar default bij een issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus je hebt de videokaart undervolted en dan krijg je een melding dat de boel reset?
Uh ja, dat is je eigen schuld. Radeon drivers zijn vrij gevoelig voor instabiele instellingen bij het opstarten en resetten dan. Je hoeft een Red Devil ook helemaal niet te undervolten. Als je iets minder verbruik wil, dan haal je de bios switch over. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:27:
Dus je hebt de videokaart undervolted en dan krijg je een melding dat de boel reset?
Uh ja, dat is je eigen schuld. Radeon drivers zijn vrij gevoelig voor instabiele instellingen bij het opstarten en resetten dan. Je hoeft een Red Devil ook helemaal niet te undervolten. Als je iets minder verbruik wil, dan haal je de bios switch over. ;)
Oke ik begreep uit meerdere YouTube kanalen dat dit gebruikelijk is bij deze kaarten. Heeft uzelf ook een Red Devil trouwens? Ik heb mijn frequency verlaagd naar 2000 mgh en mijn voltage naar 1108.

Maargoed uit uw bericht lees ik eignelijk de kaart helemaal op default zetten en de silent BIOS switch omzetten dus?

Ik wil gewoon goede prestaties behouden maar de kaart moet geen lawaai maken of super heet worden.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DenZon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Oke ik begreep uit meerdere YouTube kanalen dat dit gebruikelijk is bij deze kaarten. Heeft uzelf ook een Red Devil trouwens? Ik heb mijn frequency verlaagd naar 2000 mgh en mijn voltage naar 1108.

Maargoed uit uw bericht lees ik eignelijk de kaart helemaal op default zetten en de silent BIOS switch omzetten dus?

Ik wil gewoon goede prestaties behouden maar de kaart moet geen lawaai maken of super heet worden.

Bedankt alvast!
Ik heb een Nitro+, die andere zeer goede RX5700XT. Je kan undervolten, maar het is echt niet meer noodzakelijk. Je zal waarschijnlijk iets van het verbruik halen en een paar procent winnen, maar het zijn geen grote prestatiestappen meer. Ik heb zelf de moeite ook niet genomen. Voor RX Vega was het sterk aan te raden en daar heb ik het wel gedaan. Ik herken de klachten dus ook meteen als het niet helemaal stabiel is. ;)

Maar je zou met een Red Devil onder de normale bios al zo goed als geruisloos zou moeten zijn. Anders heb je nog die stille bios die juist op de Red Devil vrij goed zou moeten zijn. Op de temperaturen zou ik niet te veel letten. Een Navi 10 chip haar maximale waarde is maximaal 110 graden Celsius en een Red Devil zou ook ergens in de 90 graden range moeten zitten voor de hotspot temperatuur. Dat is de heetste sensor op de chip en op AMD chips zitten veel sensoren ter beveiliging. Elke chip is ook anders en heeft haar eigen beperkingen. Navi 10 mag gewoon wat heter draaien dan een Turing. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
@DaniëlWW2

Kijk eens aan. Oke ja ik dacht dat ik wel echt wat graden zag dalen toen ik de kaart een beetje heb geundervolted. Ik zal het nog eens in de gaten houden. En anders gewoon de kaart helemaal op default zetten en dan de silent switch aanzetten? Verlies ik dan niet prestaties?

Bedankt voor het snel reageren trouwens. Fijn dat u helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DenZon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:27:
@DaniëlWW2

Kijk eens aan. Oke ja ik dacht dat ik wel echt wat graden zag dalen toen ik de kaart een beetje heb geundervolted. Ik zal het nog eens in de gaten houden. En anders gewoon de kaart helemaal op default zetten en dan de silent switch aanzetten? Verlies ik dan niet prestaties?

Bedankt voor het snel reageren trouwens. Fijn dat u helpt.
De temperaturen zullen ook wat dalen met een undervolt. Met name die hotspot zal wat dalen, maar zo lang als die in de 90 graden range blijft zonder undervolting, is er niks aan de hand. Eigenlijk alle betere RX5700XT's zitten ergens in de 90 graden range. Als het goed is zal de bios van videokaart ook zelf ingrijpen voordat die de 110 graden bereikt. Dat wil je alleen niet want dan gaat de GPU downclocken. Dan heb je eigenlijk een gronde voor een vervangend exemplaar, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Alles onder de grens is weinig mis mee.

Maar ik zou de boel op default zetten en eens gaan gamen. Ik denk namelijk dat je weinig problemen zal ervaren. De silent bios zal een paar procent langzamer zijn, maar die verbruikt dan ook minder en daarom zal die hotspot temperatuur waarschijnlijk ook wat dalen.

Wat er nu waarschijnlijk gebeurde is dat de videokaart bij het opstarten tegen een probleem aanliep en dan reset de driver automatisch de door de gebruiker ingestelde instellingen. AMD videokaarten slaan hun instellingen op in het register van Windows en de driver lijkt een vrij agressieve check te hanteren of het wel stabiel is, elke keer als Windows opstart. Als het dan niet stabiel is, dan blijven je ventilatoren even wat harder draaien op de maximale snelheid terwijl de driver de instelling vanuit de bios van de videokaart ophaalt en opnieuw toepast. Het is eigenlijk een veiligheidsfunctie die misschien net iets te agressief is, maar hierdoor wel werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
@DaniëlWW2
Thanks voor deze heldere uitleg. Maar had u nou ook een RX 5700 XT Red Devil?

Ik heb nu de kaart helemaal op default staan. En wat u bedoelt met hete temperatuur rond de 90 graden is juncture tempetratuur?

Ik zie ook dat mijn temperaturen beide wel zijn gestegen nu zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZD86p0gT7n7AiQ_y1ju8Qs6SM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IX5NVl9TfMa375keAYl9VOQQ.jpg?f=fotoalbum_large

En mocht ik die silent bios willen activeren kan ik dan de pc helemaal uitzetten en de switch omzetten en dan de pc gewoon opstarten? En hoe weet ik of de BIOS switch niet al op silent staat? Dat kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
Ik zit nu trouwens op 56 temp beide. Iets staat mij bij dat het straks op 33C stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
@DaniëlWW2

Fanspeed is ook 0RPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is in idle. Je ventilatoren staan dan uit totdat je een bepaalde waarde haalt. Die ligt meestal tussen de 50 en 60 graden. Je zal een game moeten opstarten en kijken wat hier de maximale waarden zijn. Dan zullen de temperaturen ook pas gaan oplopen en de ventilatoren gaan draaien. Die hoor je zeer waarschijnlijk niet en als de junction temperatuur (AMD heeft de neiging om namen te veranderen, dit was ooit hotspot) ook in de 90 graden range blijft, dan is er niks aan de hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
@DaniëlWW2

Oke ik zal het eens testen. Mag u ik nog eens benaderen voor vragen als u hier tijd voor heeft?

En mocht ik die silent bios willen activeren kan ik dan de pc helemaal uitzetten en de switch omzetten en dan de pc gewoon opstarten? En hoe weet ik of de BIOS switch niet al op silent staat? Dat kan ik nergens vinden.

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DenZon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:11:
@DaniëlWW2

Oke ik zal het eens testen. Mag u ik nog eens benaderen voor vragen als u hier tijd voor heeft?

Groet!
Dat kan gewoon als de PC uit staat. Als het goed is dan staat het op de videokaart op welke stand de bios staat. :)

Maar als je nog vragen hebt, gewoon hier in dit topic plaatsen. Ik denk alleen niet dat je nog veel vragen zal hebben want ik denk dat er weinig mis is met je videokaart. ;)

Pagina: 1