Audio stutter bij afspelen van MP3

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLE
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik heb een groot deel van mijn CD en vinyl collectie als MP3 op een HD staan, maar als ik die afspeel stottert het geluid regelmatig. Ik dacht eerst dat dit aan de (interne) HD lag, maar ook vanaf een externe HD of USB stick doet het zich voor. Na wat zoeken op Google zag ik dat meer mensen hier last van hadden en het euvel bleek in veel gevallen veroorzaakt te worden door Nvidia drivers. Ik heb daarop ook van alles geprobeerd, Nvidi GeForce experience verwijderd, Nviadia audiodrivers verwijderd, driver voor de GPU opnieuw geïnstalleerd zonder daarbij overbodige zaken te installeren. Het mag allemaal niet baten.

Ook LatencyMon geïnstalleerd en ook die geeft de melding dat het systeem moeilijkheden heeft met het afspelen van audio terwijl het ook andere taken uitvoert. De DirectX graphics Kernel en de NVIDIA Windows Kernel Mode Driver slaan door in het rood als ik LatencyMon laat draaien. Moet wel zeggen dat ik dan ook software als Adobe PS of LR heb draaien maar dat moet mijn systeem volgens mij gewoon aan kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGFh5mE7T-pzUKoJli38-bFd7qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLJkh9IguxHQidHQirPQn95w.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn systeem bestaat uit de volgende onderdelen:

Windows 10 Home 64bit versie 1909
Moederbord: ASRock Z370 Extreme4
CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: MSI Geforce GTX 1070 Ti Gaming 8G
RAM: 32GB (bestaande uit 2x G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB)

Het vreemde is dat het stotteren zich alleen voor doet bij het afspelen van MP3. Games spelen, YouTube filmpjes bekijken gaat vlekkeloos. Op dat ene moment na als ik een aantal foto's vanuit LR naar mijn HDR-software exporteer. Dan heeft de CPU volle load en hapert een YouTube filmpje dat ik op datzelfde moment bekijk ook een paar seconden.

Ik heb dus al geprobeerd om de Nvidia drivers te verwijderen en opnieuw te installeren. Naar aanleiding van een YouTube filmpje ook in Apparaatbeheer de GPU een keer uitgeschakeld en dat leek wel een positief effect te hebben. Ook de energieinstellingen in Windows al aangepast. Op het Tweakers forum ook een topic gevoinden waarin iemand schrijft dat het uitschaken van Fast Boot in het BIOS bij hem uitkomst bood, maar dat staat bij mij al uit. Niets heeft tot nog toe geholpen.

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Ik wordt er gek van. Ik hoop dat jullie een idee, of wellicht de gouden tip hebben.

Groeten,
Erik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Vergezocht maar je zou eens naar dpc latency kunnen kijken.