Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvanderlijn
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-05-2024
Even benieuwd of er meer Evohome gebruikers zijn die dit problemen herkennen en mogelijk opgelost hebben.

Na een CV warmtevraag vanuit het Evohome bedieningspaneel lijkt de ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24A) hierin te blijven hangen. De ketel blijft stoken (display status 5 met 40 graden) terwijl er al lang (b.v. half uur) geen warmtevraag meer vanuit het Evohome paneel is (alle zones staan op 0%).
Probleem doet zich dagelijks voor maar niet consequent en is op te lossen door de ketel iedere keer stroomloos te maken. Na opnieuw inschakelen blijft deze dan rustig.
Het betreft een in het voorjaar zelf geïnstalleerde Evohome installatie (draadloos bedieningspaneel ATC928G3000, 3 x HCE80 verdeler met HRA80 antenne, R8810A RF modulerende ontvanger, round wireless thermostaten). Ketel is bedraad verbonden met een Honeywell R8810A RF modulerende ontvanger welke op de opentherm klemmen (11 en 12) van de ketel zit. Betreft volledige vloerverwarming.

Zaken die ik reeds geprobeerd heb:
- RF module verplaatst naar begane grond, dicht bij Evohome paneel
- RF module gereset en opnieuw aangemeld bij Evohome paneel
- Optimalisatie in Evohome paneel uitgeschakeld

Ik wil nog gaan testen met het RF aan/uit ketelrelais BDR91A1000, maar in principe zou het probleemloos moeten werken met de R8810A RF modulerende ontvanger lijkt mij.

Pluto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 15:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Geeft de modulerende ontvanger ook netjes de groene LED elke tien seconden?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvanderlijn
ja, en hij schakelt ook wel iedere keer de ketel netjes in. Alleen het uitschakelen is dagelijks een probleem.

Pluto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-05 12:01
Staat je ketel regeling ook op 0% wanneer dit probleem zich voordoet?

Hoe is je minimale aan tijd ingesteld?

Brandt de groene LED constant wanneer het probleem zich voordoet, of knippert deze om de 10 seconden? Wat gebeurt er als je op de knop van de R8810ARF drukt wanneer het probleem zich voordoet?

Kijk ook eens op https://ensupport.getconn...es-to-fire?language=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvanderlijn
Ja, alles staat op 0%. Ook de ketelaansturing. Groene led blijft gewoon doorknipperen. Knop indrukken ga ik nog proberen.
Welke minimale tijd bedoel je precies?

Pluto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-05 12:01
tvanderlijn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:45:
Ja, alles staat op 0%. Ook de ketelaansturing. Groene led blijft gewoon doorknipperen. Knop indrukken ga ik nog proberen.
Welke minimale tijd bedoel je precies?
In het installateursmenu kan je in de systeemparameters de minimale tijd instellen dat de ketel moet werken. Maar ik denk niet dat het daar iets mee te maken heeft.

Ik heb de aan/uit versie en bij mij brandt de LED constant groen als er warmtevraag is. Als er geen warmtevraag is dan knippert de LED om de 10 seconden.
Het feit dat de LED bij jou knippert maar de ketel wel werkt doet mij vermoeden dat er iets mis gaat in de communicatie tussen de ketelmodule en de ketel zelf. Er zijn zo wel meer Opentherm problemen. In theorie is Opentherm merkonafhankelijk, in de praktijk werkt het vaak niet goed als je sturing en ketel van verschillende merken zijn. Ik vermoed dat je probleem opgelost gaat zijn met een aan/uit sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvanderlijn
Had de stille hoop dat de problemen opgelost zouden zijn door de R8810A RF modulerende ontvanger vlak bij het Evohome panel te hangen (en opnieuw aan te melden bij Evopanel). Helaas geen verandering.
Uiteindelijk de ontvanger maar vervangen door een aan/uit BDR91A1000 ketelrelais (hangt ook vlak bij panel).
Het gehele Evohome systeem lijkt nu wat stabieler te zijn (en stookt nu standaard op 50 graden ivm niet meer modulerend aangestuurd...). In ieder geval geen "hangende" stokende ketel meer geconstateerd. Na iedere warmtevraag wordt de ketel nu netjes door Evohome "uitgeschakeld".
Optimaal is alles helaas nog niet want nu weer onderstaande issues (waarvan punt 2 erg vervelend):

1. Minder algeheel warmtecomfort in huis (alles vloerverwarming). Met name te merken in woonkamer (voelt kouder aan)
2. de HCE80's of ketel zijn over het algemeen (heel) kort actief (hooguit paar minuten) en vaak ook nog eens apart van elkaar(!) M.a.w. een HCE80 is actief terwijl ketel niet of andersom (ketel actief en HCE80 en servo motoren dicht). Niet echt effectief dus en onnodig gas verstoken. Wellicht verklaart dit ook punt 1.
3. BDR91 geeft ongeveer 1 x week spontaan knipperende rode led (om de seconde) maar blijft verder wel normaal functioneren. Oplossing stroom erop/eraf
4. HCE80's worden geregeld even actie terwijl er geen warmtevraag van Evohome is (alles 0% in panel)

In Evohome panel staat de "Optimalisatie" uitgeschakeld, "Aantal schakelingen per uur" op 3 en "Minimale aan tijd" op 5 minuten. De minimale aan tijd van de (Intergas) ketel zelf staat op 2 minuten (advies in de handleiding bij vloerverwarming zonder extra pompen zoals in mijn geval).

Benieuwd of iemand bovenstaande herkent en/of tips heeft.
5 minuten.

Pluto

Pagina: 1