Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
leek op gebied van fotografie, maar mijn vrouw heeft voor haar verjaardag een M50 gekregen. Maar het viel ons op dat bij de standaard lens niet automatisch in en -uitzoomt? ( Juiste woordkeuze? ). Bij onze DSLR camera gebeurde dit wel? Zijn er nog lenzen voor dit toestel die wel automatisch zoomen?

Bij alle filmpjes( tenminste, degene die ik heb gezien ) over deze camera zie ik de fotografen steeds de lens manueel bedienen, ipv dat de lens automatisch "kleiner of groter " wordt? Is daar een speciale reden voor?

[ Voor 26% gewijzigd door Acemath op 18-10-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:24
Acemath schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:49:
leek op gebied van fotografie, maar mijn vrouw heeft voor haar verjaardag een M50 gekregen. Maar het viel ons op dat bij de standaard lens niet automatisch in en -uitzoomt? ( Juiste woordkeuze? ). Bij onze DSLR camera gebeurde dit wel? Zijn er nog lenzen voor dit toestel die wel automatisch zoomen?

Bij alle filmpjes( tenminste, degene die ik heb gezien ) over deze camera zie ik de fotografen steeds de lens manueel bedienen, ipv dat de lens automatisch "kleiner of groter " wordt? Is daar een speciale reden voor?
Er zijn zo goed als geen lenzen voor DSLR en spiegelloze camera's die automatisch zoomen. De term daarvoor is 'powerzoom'. Als je daar naar op zoek bent zijn er wel oplossingen, maar aan een ring draaien is voor de meeste mensen juist handiger dan op een knop drukken of aan een hendeltje trekken. Dan bepaal je immers zelf hoe snel het gaat, en exact wanneer je stopt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Acemath schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:49:

Welke DSLR heb/had je waarbij dat volgens jou wel kon? Want DSLR die uit zichzelf kunnen zoomen zijn er niet veel, had je niet toevallig een bridgecamera? Of heb je het soms over focussen in plaats van in- en uitzoomen?

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 18-10-2020 20:27 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:44

mvh

State Governor

Er zijn verwisselbare objectieven die dit wel kunnen, bijvoorbeeld voor micro 4/3 de Panasonic Power-zooms uit mijn hoofd. Verder niet zo gebruikelijk op camera's met verwisselbare lenzen, omdat je dan ook weer een knopje moet hebben om in- en uit te zoomen, dat je bij andere lenzen weer niet kunt gebruiken.

Je zou daar de knopjes voor het vergroten van je gemaakte foto's voor kunnen gebruiken, maar die zitten dan (gewoonlijk) weer niet op de plek waar je sluiterknop zit.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
@Acemath: Gezien er al een paar mensen gereageerd hebben, heb ik je vraag en de reacties even afgesplitst naar een nieuw topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
@Hahn

Welke het was weet ik niet meer; het was een Nikon, maar modelnummer weet ik niet meer. Daar zag je vanaf het moment dat je de sluiterknop aanraakte, de lens naar buiten of naar binnen schuiven, zonder dat er een knopje of zoiets werd gebruikt. Vandaar dus ook de opmerking dat ik dus waarschijnlijk niet de juiste woordkeuze gebruik.

@Wormaap Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Acemath schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:46:
@Hahn

Welke het was weet ik niet meer; het was een Nikon, maar modelnummer weet ik niet meer. Daar zag je vanaf het moment dat je de sluiterknop aanraakte, de lens naar buiten of naar binnen schuiven, zonder dat er een knopje of zoiets werd gebruikt. Vandaar dus ook de opmerking dat ik dus waarschijnlijk niet de juiste woordkeuze gebruik.

Als de lens bewoog/naar buiten schuift zodra je de camera aanzette, dan weet ik 99% zeker dat het niet om een DSLR-camera ging :) Kon de lens er vanaf op je oude camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Acemath schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:46:
@Hahn

Als het een DSLR was (dus met verwisselbare lenzen), dan klinkt een bewegende lens zodra je de sluiterknop aanraakt meer als een lens die beweegt tijdens het scherpstellen. Dat gebeurt immers bij vrijwel alle camera's standaard als je de sluiterknop half indrukt, en veel (vooral wat oudere) lenzen schuiven in of uit tijdens het scherpstellen.
Dus, met het risico een stomme vraag te stellen: weet je zeker dat die camera automatisch zoomde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
@Hahn

Ja, het was een kit met body en 2 lenzen. Dus lenzen waren inderdaad verwisselbaar.

@Wormaap Dat is nu net het punt. Ik weet nu niet of het zoomen was of scherpstellen. Mijn vrouw vind het alleszins makkelijker in gebruik dan het manueel draaien aan de lens. Ik persoonlijk denk het puur een kwestie van gewoonte is. Ook het feit dat er nu een pak meer mogelijkheden op een toestel zitten schrikken haar een beetje af

Alleszins alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Acemath schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:49:
@Hahn

Ja, het was een kit met body en 2 lenzen. Dus lenzen waren inderdaad verwisselbaar.

@Wormaap Dat is nu net het punt. Ik weet nu niet of het zoomen was of scherpstellen. Mijn vrouw vind het alleszins makkelijker in gebruik dan het manueel draaien aan de lens. Ik persoonlijk denk het puur een kwestie van gewoonte is. Ook het feit dat er nu een pak meer mogelijkheden op een toestel zitten schrikken haar een beetje af

Camera's kunnen lenzen zelf laten bewegen, maar bij (consumenten)camera's met verwisselbare lenzen is dat vrijwel altijd om scherp te stellen, niet om in of uit te zoomen.

Wat je oude camera precies deed tijdens dat bewegen doet er verder niet echt meer toe, het gaat nu erom wat je nieuwe camera doet. Wat verwacht je vrouw precies? Wil ze automatisch kunnen zoomen (dus beeld dichterbij halen of verder weg laten zijn), of wil ze automatisch kunnen scherpstellen?

Automatisch zoomen kan niet met die camera, automatisch scherpstellen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Je kunt nakijken wat voor camera de Nikon was door naar de EXIF-info te kijken.

Voor de Canon M50 zijn geen powerzoomobjectieven beschikbaar. Sowieso zijn die er amper voor systeemcamera’s. En degene die er zijn, zijn meestal geen optische hoogvliegers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-10 18:37
@Hahn
....Mijn vrouw vind het alleszins makkelijker in gebruik dan het manueel draaien aan de lens. Ik persoonlijk denk het puur een kwestie van gewoonte is. Ook het feit dat er nu een pak meer mogelijkheden op een toestel zitten schrikken haar een beetje af
.......
Hoogstwaarschijnlijk zou een goede compactcamera zoals de Panasonic TZ-100 voor je vrouw een veel betere keus geweest zijn? Mogelijk kan de camera nog omgeruild worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
@Hahn

Je vraag was geloof ik nog niet beantwoord. Handmatige zoom is sneller en nauwkeuriger dan powerzoom.
Pagina: 1