Instagram bericht je accoynt is gehackt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvc1987
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-07-2021
Mijn vraag
Ik had een vraag over instagram voor iemand. Die kreeg het volgende bericht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bIHEPdy_vdR0BFRfYH-JOsxEPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nu68Pq74xnRgv6wjuuIeNvzi.jpg?f=user_large
Diegene vroeg zich af hoe die haar wachtwoord gedeeld zou kunnen hebben. Wat niet klopt volgens haar.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Al een nieuw wachtwoord aangemaakt.

Beste antwoord (via timvc1987 op 18-10-2020 21:24)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Dit kan ook gebeuren wanneer je foto's en berichten liked, of mensen volgt, waarvan men het vermoeden heeft dat deze zichzelf hebben laten boosten. Wanneer je meerdere van deze gebooste accounts volgt wordt je account aangemerkt als onderdeel van een "booster".

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ziet eruit als phishing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:47
Hoe is dit bericht binnengekomen?
Via een mail van Instagram, in de Instagram-app zelf?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
Valt niet heel veel zinnigs over te zeggen. Misschien dat ze voor veel websites/apps hetzelfde wachtwoord gebruikt, en er eentje gelekt is.

Nieuw wachtwoord aanmaken en zoveel mogelijk ervoor zorgen dat je voor elke website/app een apart wachtwoord hebt.
Waarom denk je dat? Ziet er wat mij betreft legitiem uit (ik zie niks vreemds/fout), en als dit binnen Instagram zelf getoond wordt, dan zou ik het hele knappe phishing vinden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvc1987
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-07-2021
Dit is via instagram binnen gekomen toen ze erop klikte zag ze dat gelijk. En wat betreft de wachtwoorden, heeft ze vaak verschillende wel voor apps en websites.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Dit kan ook gebeuren wanneer je foto's en berichten liked, of mensen volgt, waarvan men het vermoeden heeft dat deze zichzelf hebben laten boosten. Wanneer je meerdere van deze gebooste accounts volgt wordt je account aangemerkt als onderdeel van een "booster".

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:16

g0tanks

Moderator CSA
Wat ik niet snap is waarom zo'n service überhaupt je wachtwoord nodig heeft (zoals het bericht van Instagram suggereert). Iedereen kan toch jouw profiel volgen en liken zolang je content openbaar is?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
g0tanks schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:29:
Wat ik niet snap is waarom zo'n service überhaupt je wachtwoord nodig heeft (zoals het bericht van Instagram suggereert). Iedereen kan toch jouw profiel volgen en liken zolang je content openbaar is?
Het gaat weer niet om wie jou liked, maar wie jij liked. Om dat mogelijk te maken hebben anderen toegang nodig tot jouw account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Nu maak je de aanname dat zo'n "service" überhaupt legitiem is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
hcQd schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

Het gaat weer niet om wie jou liked, maar wie jij liked. Om dat mogelijk te maken hebben anderen toegang nodig tot jouw account.
Ik gok eigenlijk dat zo'n (heel erg shady/foute) service de inloggegevens van mensen vraagt, zodat ze met die accounts elkaar kunnen gaan liken en volgen.

Dus als je 1000 mensen hebt waarvan je hun inloggegevens hebt, dan kan je die allemaal elkaar laten volgen en liken, zodat je opeens 999 meer volgers hebt.

The devil is in the details.

Pagina: 1