Toon posts:

Netwerk 2 PC's werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik een netwerk maken. Daarvoor heb ik een hub gekocht met 8 aansluitingen en een uplink.

De computer met Internetverbinding (Windows 2000 Professional) is aangesloten op het @Home netwerk via de eerste netwerkkaart. De tweede netwerkkaart is verbonden met de hub (aansluiting P1). De andere computer (Windows 98 SE) is verbonden met de hub via aansluiting P2.

De instellingen op de Windows 2000-computer zijn als volgt: Client for Microsoft Networks, File and Printer Sharing, TCP/IP. Het IP-adres is 192.168.1.1 en subnet 255.255.255.0. Het DNS-invoervak heb ik leeg gelaten. Uiteraard is het invoervak voor de gateway ook leeg. Later heb ik het protocol IPX/SPX geïnstalleerd omdat ik dacht dat dat nodig is voor sommige spellen om over het netwerk te spelen. Overigens staat heet de workgroup WORKGROUP.

Op de tweede computer is ook de Client voor Microsoft netwerken, IPX/SPX en TCP/IP en Bestanden en printers delen geïnstalleerd. Het IP-adres staat op 192.168.1.2 en de computernaam is niet hetzelfde. De werkgroep staat ingesteld op WORKGROUP. De gateway staat op 192.168.1.1.

Maar wanneer ik op beide computers Netwerkomgeving probeer te bereiken, zie ik soms alleen de eigen computer staan. Voordat ik probeer Internet te delen, moet het netwerk werken, toch? ;)

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem. Ik ben nu al bijna een week aan het proberen, maar het is nog niet gelukt.

Verwijderd

Je kan evt de gateway bij die ene computer leeg laten, dat heb ik ook...

Wat je moet doen is bij de win2k computer (server) een guest aanmaken bij users (config.scherm) met als naam de inlognaam van de andere (win98se) computer. Let op dat de computernaam dus precies hetzelfde is als die guestnaam...let daarbij op hoofdletters etc. Dat MOET het zijn..voor de rest heb je alles goed ingevuld...laat trouwens dat andere protocol gewoon weg..gewoon proberen met ALLEEN de tcp-ip instellingen

Wat je trouwens niet moet vergeten is de schijven delen (rechtermuisknop-snelmenu:delen), want anders zie je niets ;-)

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Controleer eerst of je contact hebt met de andere PC.

ping 192.168.1.1 (vanaf PC2)
ping 192.168.1.2 (vanaf PC1)

Als dit werkt, dan werkt je netwerk iig wel.

Internet is dan het volgende probleem.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57
Ik neem aan dat je iets van ledjes achter op je netwerk kaarten hebt zitten. Knipperen of branden die dingen? Als ze dat niet doen, zijn je kaarten niet goed geïnstalleerd of ze zijn kapot.. Als ze branden zal het waarschijnlijk een software probleem zijn..

Verwijderd

waarom doe je de kabel niet in de uplink van je hub?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de vier pakketjes bij het pingen komen allemaal aan van 192.168.1.1 naar 192.168.1.2, maar andersom niet. Daaruit kan ik concluderen dat er iets fout is met de Win98SE computer?
Op vrijdag 10 augustus 2001 20:38 schreef FoolZero het volgende:
Controleer eerst of je contact hebt met de andere PC.

ping 192.168.1.1 (vanaf PC2)
ping 192.168.1.2 (vanaf PC1)

Als dit werkt, dan werkt je netwerk iig wel.

Internet is dan het volgende probleem.

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 21:54 schreef Ctrl-Alt het volgende:
Ja, de vier pakketjes bij het pingen komen allemaal aan van 192.168.1.1 naar 192.168.1.2, maar andersom niet. Daaruit kan ik concluderen dat er iets fout is met de Win98SE computer?
Ik zou alle netwerk instellingen van die Win98 pc even weggooien en opnieuw installeren. Dit wil ook nog wel eens werken.

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik alle netwerkinstellingen van de Windows 98SE-computer had verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zie ik twee pictogrammen in Netwerkomgeving onder Windows 2000; de server en de client. Maar wanneer ik de gedeelde schijf van de client probeer te benaderen, staat er "The network path is not found". Pingen geeft time-outs.

Heeft iemand een oplossing?

p.s: op de Win98 computer zie ik helemaal niks in Netwerkomgeving, zelfs niet de eigen computer of "Compleet netwerk"

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:28 schreef Ctrl-Alt het volgende:
Nadat ik alle netwerkinstellingen van de Windows 98SE-computer had verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zie ik twee pictogrammen in Netwerkomgeving onder Windows 2000; de server en de client. Maar wanneer ik de gedeelde schijf van de client probeer te benaderen, staat er "The network path is not found". Pingen geeft time-outs.

Heeft iemand een oplossing?

p.s: op de Win98 computer zie ik helemaal niks in Netwerkomgeving, zelfs niet de eigen computer of "Compleet netwerk"
Heb je de service File-sharing aanstaan en heb je je schijven geshared.
Mocht je dit al gedaan hebben, probeer dan de client aan te laten loggen op een domein i.p.v. een Workgroup.
En als dat ook niet lukt installeer dan eens op die andere pc ook Win2k.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:45 schreef The_one_and_Only het volgende:

[..]

Heb je de service File-sharing aanstaan en heb je je schijven geshared.
Mocht je dit al gedaan hebben, probeer dan de client aan te laten loggen op een domein i.p.v. een Workgroup.
En als dat ook niet lukt installeer dan eens op die andere pc ook Win2k.
Dude?!
Wat is dit dan? Als je geen domein hebt, dan is dit dus wel het laatste wat je wilt proberen...

Anyway. Het lijkt me verstandig om in de TCP/IP settings van beide PC's de gateway leeg te laten. Daarna de ping actie nog eens uitvoeren.

Heal the internet ...

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:58 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Dude?!
Wat is dit dan? Als je geen domein hebt, dan is dit dus wel het laatste wat je wilt proberen...
Hij had het over een Server en een Client dus dacht ik dat die in het bezit was van Win2k server. En dan is wel een mogelijke oplossing. Mits je natuurlijk wel even je netwerk-instellingen aanpast + dat je een gebruiker toevoegt op de server.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:11 schreef The_one_and_Only het volgende:

[..]

Hij had het over een Server en een Client dus dacht ik dat die in het bezit was van Win2k server. En dan is wel een mogelijke oplossing. Mits je natuurlijk wel even je netwerk-instellingen aanpast + dat je een gebruiker toevoegt op de server.
OK ik kan me voorstellen dat je dat dacht. Ik las echter alleen maar Windows 2000 Professional en Windows 98 SE ;)

BTW zou het kunnen dat hij cancelled bij het inlogscherm voor MS Family logon? Toch raar, want hij zou dan nog steeds in staat moeten zijn om heen en weer te pingen...

Nee, ik ga denk ik toch voor de gateway's waarschijnlijk is dat hier de bottleneck.

Heal the internet ...

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:14 schreef FoolZero het volgende:

[..]

OK ik kan me voorstellen dat je dat dacht. Ik las echter alleen maar Windows 2000 Professional en Windows 98 SE ;)
Klopt kwam hierdoor.
Nadat ik alle netwerkinstellingen van de Windows 98SE-computer had verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zie ik twee pictogrammen in Netwerkomgeving onder Windows 2000; de server en de client.
En de Gateway's leeg laten is inderdaad een goede mogelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Op beide PC's heb ik de DNS uitgezet, maar het functioneert nog niet (de computer met Win98 kan niet pingen naar de computer met 2000, andersom wel).

Ik probeer nu beide gateways uit te zetten.

Trouwens, ik heb inderdaad Windows 2000 Professional op de computer met Internetverbinding en Windows 98 SE op de andere computer (Pentium 133, vandaar geen Windows 2000).

Verwijderd

Ik snap dit niet hoor. Toen wij Kabel gingen gaan krijgen ben ik 3 maanden daarvoor gaan klooien met netwerken.
Instellingen, DHCP, DNS, Firewall, PPP, Telnet, jadda jadda jadda.

Maar steeds vaker zie ik heir op GoT allemaal mensen die denken dat ze Rome in 3 minuten kunnen kopieren alsof het een cdtje betreft.
Wrong... It takes Effort (with a capital E) and Time (with a capital T).

Dus ga eerst eens een dag of 2 proberen, liever eerst eens wat online docs lezen voordat je komt vragen hoe je een kabeltje aansluit.

Gelukkig zijn er nog mensen die je wel willen helpen, maar ik blijf bij:
Use the Internet (not yet the search yet)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 23:33 schreef Masta-T het volgende:
Ik snap dit niet hoor. Toen wij Kabel gingen gaan krijgen ben ik 3 maanden daarvoor gaan klooien met netwerken.
Instellingen, DHCP, DNS, Firewall, PPP, Telnet, jadda jadda jadda.

Maar steeds vaker zie ik heir op GoT allemaal mensen die denken dat ze Rome in 3 minuten kunnen kopieren alsof het een cdtje betreft.
Wrong... It takes Effort (with a capital E) and Time (with a capital T).

Dus ga eerst eens een dag of 2 proberen, liever eerst eens wat online docs lezen voordat je komt vragen hoe je een kabeltje aansluit.

Gelukkig zijn er nog mensen die je wel willen helpen, maar ik blijf bij:
Use the Internet (not yet the search yet)
Ik heb al geschreven dat ik een week bezig ben met het opzetten van dit netwerkje. Dat is toch vrij lang voor een netwerk van slechts twee computers. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kwam er niet uit. Vandaar dat ik deze vraag stel.

Alle hulp is écht welkom.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:33 schreef Masta-T een verhaaltje:
Tja, maar drie maal raden wie er het meeste leert over netwerken. Jij of diegene, die het op een presenteerblaadje krijgt? ;)

Heal the internet ...

Verwijderd

Nou goed laat mij effe inspelen dan op je orignele probleem; ik heb het draadje niet volledig gelezen (sorry ik heb een beetje liefdesverdriet en geen zin dus)

- Je ziet af en toe een computernaam niet, dus je zegt: mijn netwerk is defect.

/\/\aar als je wat onderzoek had gedaan dan had je misschien ontdekt dat de lame naam structuur van Windows NIETS te maken heeft met de hardware quaaliteiten van je netwerk, maar met de lameheid van het WINS gebeuren.

Ping is what counts. Computernamen zijn Windows onzin, onder NT 4 is het virtueel onmogelijk deze over twee subnetten te laten werekn.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 23:50 schreef Masta-T het volgende:
Nou goed laat mij effe inspelen dan op je orignele probleem; ik heb het draadje niet volledig gelezen (sorry ik heb een beetje liefdesverdriet en geen zin dus)

- Je ziet af en toe een computernaam niet, dus je zegt: mijn netwerk is defect.

/\/\aar als je wat onderzoek had gedaan dan had je misschien ontdekt dat de lame naam structuur van Windows NIETS te maken heeft met de hardware quaaliteiten van je netwerk, maar met de lameheid van het WINS gebeuren.
Ik werk nou eenmaal met Windows dus zal ik het met die 'slechte' naamstructuur moeten doen..
Ping is what counts. Computernamen zijn Windows onzin, onder NT 4 is het virtueel onmogelijk deze over twee subnetten te laten werekn.
Hierboven kun je lezen dat ik van de ene computer wel kan pingen en van de andere niet. Ping heb ik dus al geprobeerd.

Heeft iemand een andere oplossing? Zou het aan de kabel/hub liggen? :?

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Uhhm, het gateway verhaal heeft dus kennelijk niet gewerkt.
Draai je Zone Alarm (of een andere firewall) op je internet PC? Dit kan namelijk ook weleens leiden tot het afsluiten van alle binnenkomende ip-requests.

Verder lijkt het me verstandig om alles weg te gooien in je netwerk settings en deze weer opnieuw te installeren. Dan alleen de ip adressen en subnetmasks invullen. Misschien dat je daar wat verder mee komt.

Anders weet ik het ook niet zo 1-2-3.

Suc6!

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost. Ik had de vorige post nog niet gelezen, maar inderdaad draai ik ZoneAlarm. Nadat ik deze uitgeschakeld had, kon ik bestanden op de andere computer lezen. Heel erg bedankt voor al jullie hulp. *D Nu ga ik proberen om Internet te delen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zoek dan ook eens in de documentatie (de help dus) van ZoneAlarm, daar staat ook in hoe je je firewall zodanig kan instellen dat je client er geen last van heeft.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1