Bewoonbare zolder maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-05 06:39
We wonen in een comfortabele nieuwbouwwoning.

Het lijkt mij met het oog op de toekomst een goed plan dat onze zoon op zolder gaat slapen. Ik z'n huidige kamer heeft ie 14m2 opp tot z'n beschikking, dat zou op zolder wat meer kunnen zijn.
De zolder is op dit moment niet ingericht. Er ligt laminaat op de vloer, de wasmachine en droger staat er, verwarmingsketel, expansievat, mechanische ventilatie, er staat een bureau en het is rommelzolder. Er is op dit moment een heel klein dakraampje. Er is geen verwarming.

Voor we een kamer kunnen maken zal er een dakkapel moeten komen. Deze komt aan de voorkant in de NW richting. (achterkant liggen zonnepanelen) Mijn idee is een dakkapel van minimaal 3,60 meter.(groter kan mogelijk ook, met argumenten)

Ik wil de zolder zo efficiënt mogelijk inrichten, binnen de mogelijkheden.
Met die mogelijkheden heb ik nu juist wat problemen. Ik heb wel al een en ander gelezen maar niet echt een idee hoe ik het aan moet pakken tegen de meest gunstige kosten.

Ik wil meerwaarde creëren voor m'n huis. Er moet een riante slaapkamer voor zoonlief komen (gericht op de toekomst zodat 'ie mogelijk thuis kan blijven wonen als ie gaat studeren), er is behoefte aan een ruimte voor wasmachine/droger/was ophangen, de mechanische ventilatie en het expansievat en de verwarmingsketel moeten weggewerkt worden. Heel misschien denk ik wel aan een basic badkamer in de hoek links naast de trap.Ook moet er verwarming op zolder komen.
Dan hou ik wel een beetje gek klein hokje over.
De werkplek die nu op zolder staat kan naar beneden, waar een kamer vrijkomt.

Ik heb nu een plattegrond gemaakt waarin de dakkapel getekend is en de kamer voor m'n zoon.
Er is ook een soort washok, dat wat licht krijgt door een raam van een dakkapel. Daar wordt door mijn partner wat schamperend over gedaan, zonde van het geld, we kunnen er ook een lamp ophangen.

Het overloopje bovenaan de trap staat eigenlijk in de weg, als dat blijft staan kan de kamer geen drie meter breed worden want dan kan de deur niet open, wordt de doorgang naar het washok te klein.
De muur waarvan de overloop gemaakt is, is volgens de bouwtekening "scheidingswand standaard" Daar kan mogelijk een deel van weg zodat er een doorgang gemaakt kan worden.

Op het hoogste punt is de zolder 5,60 m. We hebben aan beide kanten steil schuin dak, met knieschotten. Deze zijn 97 cm hoog.
Het zou dus mooi zijn om een vliering te maken zodat ik nog wat spullen kwijt kan. We hebben een zgn. klapdak. Hang je daar een vliering in of maak je een vliering op de wand van de te creëren kamers.

Ik ben echt enorm gefocust op een slaapkamer zoals ie nu getekend is, dat levert een soort tunnelvisie op.
Daardoor ben ik op zoek naar input van anderen, wie heeft er goede tips of suggesties wat inrichting betreft.
Ik hoor het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbnJR71vmTAmInE-dMuV98cqYIM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ii5z200uOtuMHqsjMEMSTJwb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou eerst de welstandsnota van je gemeente erbij pakken. Die is negen van de tien keer gelijk aan het landelijke voorbeeld, dan mag je zelfs met vergunning maar een dakkapel voor plaatsen die de helft van je dakbreedte breed is. Nou klopt 3.60 dan wel met een totale breedte van 7.20+ op je tekening, maar je getekende dakkapel is veel breder dan de helft lijkt het. Hij mag dan in ieder geval niet breder worden.

Even out of de box denkend: Kun je de wasmachine en droger niet op een kamer op de eerste verdieping kwijt? Met een kamer grenzend aan de technische koker moet dat best makkelijk kunnen.

Overigens mis ik nog even hoe de getekende kamer meer dan 14m2 wordt?

[ Voor 51% gewijzigd door pagani op 18-10-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:24
staan de verwarmingsketel, expansievat en mechanische ventilatie naast de trap zoals op de tekening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even uit de losse pols ter inspiratie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Adi9JNxYqpY2eQ4jL3KrYyVWEmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dpM4MAf5wOqjJRvLj7PUdQvM.jpg?f=user_large

(het witte vlak verdwijnt)

Nadeel: De CV e.d. kun je alleen bij vanuit die kamer, maar hoe vaak kom je aan die systemen?

Je kunt dan eventueel ook linksonder een veel grotere badkamer maken of nog een kamer.

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 18-10-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:59
Door de plaatsing van je ketel en je ventilatie heb je niet zo heel veel keuze en zoals de kamer nu getekend is gaat het niet worden.

Je hebt een doorgang van 38cm tussen je landing en de kamer. Dat is echt veel te weinig en moet toch echt minstens 80cm worden (en liever 90cm).

Zoals het nu getekend is kan de deur van je "landing" hiet eens open zodat er een volwassen persoon doorheen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:54

Guldan

Thee-Nerd

@pagani je kan altijd een schuifdeur maken ipv een openstaande deur. Maar dan nog is die doorgang te smal. Verder voel ik ook het meest voor het idee van @pagani. Ik denk dat de muur tussen de landing en CV dan ook verdwijnt. Ik zou hoogstens goed isoleren zodat je ook het geluid van de CV niet hoort

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:33
Waar heb je de mogelijkheid om de wasmachine en droger te plaatsen?
Ook hier is het denk ik wel fijn om ventilatie te hebben door een open raam

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-05 21:49
@miles
Heb je ook nog een funda plattegrond van beneden en de eerste verdieping?
Ivm het inschatten waar leidingwerk zit.

Vind het wel leuk om een poging te wagen een plattegrondje voor je te maken waar je hopelijk wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Kan die 'landing' niet verwijderd worden?

De slaapkamer krijgt zijn eigen deur .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die landing zou ik er dan uitslopen. Heb je onderaan de zoldertrap nog een deur? Plafondhoogte van het zwarte kader is 1,5m?

Wel heel rare plek van de CV ketel.

Wat betreft je badkamer; hoe wil je dat met de afvoer gaan doen? Waar zit je badkamer nu? Waar zit je standleiding van het riool? In die rode driehoek?

Qua verwarming; split airco er in en klaar; heb je het koelvraagstuk ook direct opgelost. Ook MV ventiel in die nieuwe kamer plaatsen.

Nieuwbouwwoning uit welk jaar?

Klapdak kun je niet zomaar een zoldertje aanhangen.

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-10-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@pagani
De eisen van de gemeente voor een dakkapel aan de voorkant voldoe ik naar verwachting wel aan. Uiteraard zal ik voor het definitief wordt nog checken.
2. de dakkapel heeft een plat dak;
3. de dakkapel is, gemeten vanaf de voet van de dakkapel, niet hoger dan 1,75 meter;
4. de onderkant van de dakkapel ligt meer dan 0,5 meter, maar minder dan 1 meter boven de dakvoet ;
5. de bovenkant van de dakkapel ligt meer dan 0,5 meter onder de daknok ;
6. de zijkanten liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het dakvlak ;

Wasmachine naar de 1e etage is geen optie. Nu staat de wasmachine en de droger voor de verwarmingsketel, daar is water en een afvoer. De koof met leidingen zit in het trapgat, ik heb de tekening aangepast, is nu een rode hoek.
Wasmachine op plek waar ik douchehok heb getekend zou dus een optie zijn, In de inham naast verwarmingsketel past echter ook. Dan komt weer de mogelijkheid van washok met een raam van dakkapel om de hoek kijken.

De door mij getekende kamer meet (1,15 +1,85 +1,60) x3 + het opp van de dakkapel. Levert inderdaad niet veel meer ruimte op.

@Rrob
Ja, ketel, expansievat en mv zijn aan de muur van het trapgat (lengte 1,85) gemonteerd. Verder loopt er ook nog het nodige leidingenwerk en gaat daar de buis van de mv het dak door.

@pagani
Zoals op je tekening is inderdaad een optie, dan zou de wasmachine in de tweede kamer moeten komen.(naast de technische koof)
Grote badkamer is niet echt nodig. We hebben een prima badkamer op de eerste etage, ik probeer alleen de behoefte voor de toekomst te ondervangen, als we toch aan het verbouwen slaan.

@DamadmOO De muur van de landing moet inderdaad korter worden, zodat er een knappe doorgang mogelijk is.

@ydderf wasmachine/drogeraansluiting zit op het stukje bij de verwarmingsketel en MV. De technische koof zit in het trapgat, heb ik net ingetekend. Wasmachine/droger verplaatsen naar de andere kant van de ruimte is dus een mogelijkheid.

@MLLL inderdaad, als die muur weg is zijn er veel meer mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@kabeltjekabel

Onder aan de trap zit geen deur. Als de MV en de wasmachine in een kast of ombouwt staan, zou dat de deur van de landing vervangen.
Welk zwart kader bedoel je?. Trapgat gaat net als de rest van de zolder tot max 5,60 m.

Die CV ketel zou ik daar ook niet hebben opgehangen, helemaal niet gezien de twee inhammen die er op zolder zijn.

Huis is eind 2017 opgeleverd.
Badkamer zit op de eerste etage naast de trapopgang. Dat is grofweg onder waar op de tekening 1,60 staat, deze blijft behouden. Ik ben de mogelijkheden aan het verkennen er een extra badruimte bij te maken, als we toch aan het verbouwen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door miles op 18-10-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@FRANQ Een Funda tekening is er helaas niet, heb het huis van de bouwtekening gekocht.
Behalve een aantal stopcontacten in de buurt van de verwarmingsketel en één stopcontact en een lichtpunt tegen de lange wand tegenover de trap zijn er niet zo heel veel leidingen. Er loopt alleen een stuk waterleiding achter het knieschot bij de verwarmingsketel, dat gaat daar naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw-oi1v5VE16kriZ5v3miOLMjQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sh9BTJqocXbB48kNDxYMXfua.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Van een vliering zakt het dak echt niet van in elkaar. Sterker nog het dak zou er nog wel een door versterkt kunnen worden omdat je extra driehoek creëert en driehoeken zijn onvervormbaar.

Verwarming door middel van airco geeft geen lekkere warmte af weet ik uit ervaring. CV Ketel staat in de buurt dus een extra radiator is veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:58
Sowieso gewoon een radiator via de CV (let op de capaciteit van de radiator!) met een eigen thermostaat. Het liefst nog met een zone regeling omdat het op zolder altijd eerder koud is dan beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
miles schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:44:
@kabeltjekabel

Onder aan de trap zit geen deur. Als de MV en de wasmachine in een kast of ombouwt staan, zou dat de deur van de landing vervangen.
Welk zwart kader bedoel je?. Trapgat gaat net als de rest van de zolder tot max 5,60 m.

Die CV ketel zou ik daar ook niet hebben opgehangen, helemaal niet gezien de twee inhammen die er op zolder zijn.

Huis is eind 2017 opgeleverd.
Badkamer zit op de eerste etage naast de trapopgang. Dat is grofweg onder waar op de tekening 1,60 staat, deze blijft behouden. Ik ben de mogelijkheden aan het verkennen er een extra badruimte bij te maken, als we toch aan het verbouwen zijn.
Met zwarte kader bedoel ik die dikke zwarte lijn; daar is het 1,5? Als in; is het handig dat hoekje bij de kamer te trekken of wordt dat een raar laag driehoekje?

Hoe wil je met de afvoer van die nieuwe badkamer naar de andere kant gaan? Via die koof bij de trap naar de kruipruimte?
MLLL schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:14:
Van een vliering zakt het dak echt niet van in elkaar. Sterker nog het dak zou er nog wel een door versterkt kunnen worden omdat je extra driehoek creëert en driehoeken zijn onvervormbaar.

Verwarming door middel van airco geeft geen lekkere warmte af weet ik uit ervaring. CV Ketel staat in de buurt dus een extra radiator is veel logischer.
Ik weet uit ervaring dat de warmte van een aircounit fijner is dan van een verkeerd geplaatse radiator. In tegenstelling tot radiatoren hangen aircounits meestal ook niet in de weg.
GrooV schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:21:
Sowieso gewoon een radiator via de CV (let op de capaciteit van de radiator!) met een eigen thermostaat. Het liefst nog met een zone regeling omdat het op zolder altijd eerder koud is dan beneden
2017; Rc van dak = 6,0. Bovenin het huis blijft eerder de warmte hangen. Die kamer is in no-time met een nihiel vermogen warm. Grotere probleem is de warmte in de zomer. Daar lekker de centen van die radiator in de zak houden en richting een split-airco schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:58
kabeltjekabel schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:23:
[...]
2017; Rc van dak = 6,0. Bovenin het huis blijft eerder de warmte hangen. Die kamer is in no-time met een nihiel vermogen warm. Grotere probleem is de warmte in de zomer. Daar lekker de centen van die radiator in de zak houden en richting een split-airco schuiven.
Klopt maar een airco geeft geen fijne warmte daar is een radiator veel beter in. Daarnaast als je een thermostaat kraan op de radiator zet dan stroom er ook geen warmte naar toe als het niet nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@kabeltjekabel de dikke zwarte lijn rechtsonder is het gevolg van mijn beroerde tekenkunst. Daar loopt knieschot, van 97 cm tot 0 cm.

Afvoer (en ook aanvoer) van de mogelijke nieuwe badkamer inderdaad via de koof bij de trap naar de kruipruimte. Via die route zou ik ook de wasmachine van water voorzien.
Overigens wordt ik geheel niet gehinderd door enige technische kennis op het gebied van verbouwingen..., maar dat hebben jullie vast wel door.

In de zomer wordt het inderdaad warm op zomer, ik verwacht echter dat als er ramen zijn die open kunnen het in ieder geval een beetje door kan waaien. Afgelopen zomer lukte dat met een dakraam met formaat A5 niet.

[ Voor 8% gewijzigd door miles op 18-10-2020 21:36 . Reden: div ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 09:32
miles schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:43:
Ik wil meerwaarde creëren voor m'n huis.
Zo te horen heeft je huis een goed geisoleerde, kierdichte zolder. Kijk uit dat die dakkapel dat niet teniet doet ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:05
CVTTPD2DQ schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Zo te horen heeft je huis een goed geisoleerde, kierdichte zolder. Kijk uit dat die dakkapel dat niet teniet doet ...
Ik vind die dakkapellen er vaak zo goedkoop -niet geïsoleerd- uitzien. Zonde van dat nieuwe super geïsoleerde scharnierdak, zou daar idd goed naar informeren en zeker niet op bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
Ik zit in een nieuwbouwwijk. Om ons heen veel woningen met dakkapel. Hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen.

Maar voor ik aan en dakkapel toe ben moet ik wel de indeling van de ruimte voor mezelf bepaald hebben. Helaas ben ik daar nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
pagani schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:30:
Even uit de losse pols ter inspiratie :
[Afbeelding]

(het witte vlak verdwijnt)

Nadeel: De CV e.d. kun je alleen bij vanuit die kamer, maar hoe vaak kom je aan die systemen?

Je kunt dan eventueel ook linksonder een veel grotere badkamer maken of nog een kamer.
Is dat wel veilig? CV ketel, met kans op koolmonoxide direct aan je slaapkamer?
Eerlijke vraag, geen idee.

Wat moet er op die kamer komen? Bed van X x Y. Bureau van ? Bank?

Dan is het makkelijker creatief mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 08:57
Hoe lopen de leidingen van de cv?
Evt zou je alles kunnen verplaatsen onder het schuine gedeelte naast de trap (afhankelijk van d leidingen kan dit misschien zowel voor als achter).
En dan met mooie deuren aftimmeren.
De indeling maken zoals @pagani heeft getekend alleen dan de huidige landing verwijderen en alleen naar de slaapkamer een deur maken en de rest open laten.
Evt ook de wasmachine en droger aftimmeren ivm geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 22:40
Probeer het eens met schuine lijnen? Ik heb hier thuis iets vergelijkbaars gedaan en het geeft je de mogelijkheid heel efficiënt met de 'landingsplaats' om te gaan. Ik heb de dubbel-verstek-aansluitingen tegen het dak vervloekt tijdens het bouwen maar het resultaat bevalt me uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGjcLCCKaSg_-psRcnqS27G064o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/udAEjktCZYABDAQ91yHQOQjy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GrooV schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

Klopt maar een airco geeft geen fijne warmte daar is een radiator veel beter in. Daarnaast als je een thermostaat kraan op de radiator zet dan stroom er ook geen warmte naar toe als het niet nodig is
Die airco geeft prima fijne warmte, maar je moet niet in de directe luchtstroom gaan zitten. Los daarvan; Rc 6,0 kap; stookseizoen is korter dan het koelseizoen. Kan aan mij liggen; maar met 18 graden binnen als het buiten vriest vind ik het beter uit te houden dan binnen 26 graden.

Ik heb een aantal ramen tot de vloer met erboven ventilatieroosters icm type C ventilatie. Radiator staat elders (verkeerde plek, ook niet mijn idee). Split airco opgehangen die ik laat blazen richting ramen / roosters. Als ik stook met de airco mooi egale temperatuur. Stook ik met de radiator dan kan ik stoken wat ik wil; de vloer blijft koud.
miles schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:34:
@kabeltjekabel de dikke zwarte lijn rechtsonder is het gevolg van mijn beroerde tekenkunst. Daar loopt knieschot, van 97 cm tot 0 cm.

Afvoer (en ook aanvoer) van de mogelijke nieuwe badkamer inderdaad via de koof bij de trap naar de kruipruimte. Via die route zou ik ook de wasmachine van water voorzien.
Overigens wordt ik geheel niet gehinderd door enige technische kennis op het gebied van verbouwingen..., maar dat hebben jullie vast wel door.

In de zomer wordt het inderdaad warm op zomer, ik verwacht echter dat als er ramen zijn die open kunnen het in ieder geval een beetje door kan waaien. Afgelopen zomer lukte dat met een dakraam met formaat A5 niet.
Met toevoegen van dakkappel voeg je een stuk plat dak toe waar nog langer de zon op staat te branden ;)

Die koof is er nu nog niet neem ik aan?

Als je nu het kamertje iets smaller dan 3 meter maakt, maar de 'hoek' rechtsboven in er ook bij trekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
miles schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:33:
Ik zit in een nieuwbouwwijk. Om ons heen veel woningen met dakkapel. Hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen.

Maar voor ik aan en dakkapel toe ben moet ik wel de indeling van de ruimte voor mezelf bepaald hebben. Helaas ben ik daar nog niet uit.
Hier ook nieuwbouw, en ook wij hebben een paar maanden terug een dakkapel laten plaatsen en onze zolder "bewoonbaar" gemaakt. Voorop gesteld: de dakkapel doet geen noemenswaardige afbreuk aan de isolatiewaarde. Tuurlijk, het glas zal minder isoleren dan de 20cm wat het dak was, maar het het is dik glas en de rest van de dakkapel is ook prima geïsoleerd. Ik verwacht hier met een goede kwaliteit geen problemen mee. Op 1 van de 2 kamers hebben we geen (centrale) verwarming, en die mis ik ook niet tot nu toe, zeker niet met een werkzame beamer + PC :P

Maar goed, misschien helpt het je totaal niet, misschien helpt het je wel, maar hier wat wij van onze indeling hebben gemaakt. Het mooiste zou zijn als je je wasmachine / droger / CV kan verplaatsen naar de plek naast het trappenhuis, maar ik vermoed dat dit niet heel eenvoudig zal zijn. Doe je dat, dan kan je een mooi gangetje creëren met toegang tot beide slaapkamers, en in datzelfde gangetje je wasruimte maken. Daarvoor moeten wel de wandjes van je "landing" wijken. Het gangetje is bij ons niet bijzonder breed, maar we kunnen onze was er prima in doen. Ik wilde eigenlijk zo veel mogelijk ruimte creëren in de 2 nieuwe kamers zonder problemen te krijgen met het verwerken van de was.

Verder hebben ook wij nagedacht over een vliering, maar toen we tot de conclusie kwamen dat de "zooi" die we de vorige 2 keren mee verhuisd hebben na 4 jaar nog steeds onaangeroerd op zolder stond, hebben we besloten schoon schip te maken (oftewel afvoeren spullen) en juist geen extra bergruimte te creëren, behalve de knieschotten onder de beide dakkapels en ernaast. Dat blijkt tot nu toe meer dan afdoende. Met een nokhoogte van 4,6 meter hebben we besloten het plafond van de ene kamer te gebruiken als speelruimte voor de slaapkamer van onze oudste zoon. I.p.v. een vliering dus.

Geeft voor ons rust (geen onnodige spullen kopen en opslaan) en geeft onze zoon naar onze mening een coole slaapkamer :P
Jullie hebben een nog hogere nok, dus wellicht biedt dit mogelijkheden.

Verder nog 2 tips:

1. Dakkapel voorzijde: zoek dit goed uit. Eerder al gezegd in dit topic, maar normaliter mag dit niet zomaar. Achterzijde mag, mits er aan bepaalde standaard voorwaarden voldaan wordt. Anders alsnog vergunning aanvragen.
2. Delen ophangen aan een scharnierkap is niet zomaar een goed idee. Wij hebben voor wat betreft de constructie van de kamers / plafond niks aan het dak bevestigd. Enkel de dakkapel is aan de onderzijde extra ondersteund om inzakken te voorkomen. Mocht je dit tot willen dan is volgens mij het advies om van muur naar muur te werken.

Onder nog een 3-tal pics. 1 ruwe paint bewerking van je zolder plattegrond hoe onze indeling nu is. 1 van m'n mancave, en 1 van de slaapkamer van m'n zoon, waarbij de trap leidt naar een ruimte die dus het plafond is van de mancave :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnkKDYPjd_19ECJ6jq2RYhAn19k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TG9pYNuGJoGiZJfFyOq7xuxu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-Ocri1GdQcsJB7HtRmd6bluTlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0VUc0Jamr2Ga4da4gvmCQKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk8zKDMtW__tU4DHZqwrWRbjJPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QF3UbDGG6C1vE0zcskFkRHSW.jpg?f=fotoalbum_large

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Het is nieuwbouw? Volgens mij zijn er strengere regels m.b.t. slapen op de zolder, als de zoldertrap relatief smal is en er 1 klein raam op de zolder is dan mag er niemand slapen vanwege brandveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@miles

Ik zou zoiets doen.
Hoef je niet al teveel te verbouwen aan de leidingen.
En je zei dat de badkamer in die hoek boven de badkamer een verdieping lager zit.

Je houd zo een behoorlijke kamer over, een washok technische ruimte en badkamer.

Aan de washok zijde van de slaapkamer heb ik het daklicht/dakkapel van het washok gekopieerd.
ik heb zelf 10 jaar op zolder geslapen, en het is eigenlijk wel een must om aan beide zijden iets te kunnen open zetten om warmte kwijt te raken.

Ook zou je zo eventueel later als hij ouder wordt de kamer kunnen splitsen door middel van een room divider of muurtje zodat er een aparte slaapkamer en leefgedeelte ontstaat.

Ik had geen radiator in mijn kamer, de warmte kwam van beneden en de cv-ketel op de overloop gaf ook warmte.
Tijdens mijn studie heb ik wel af en toe een kacheltje onder mijn bureau gehad omdat je dan toch wel 20 graden wilt aanhouden.

In de badkamer zou ik minimaal een wc en wastafel voorzien. Maar ik denk dat er ook wel ruimte voor een douche is.

Het washok zit dan bij het bestaande daklicht/dakkapel.
Het is in de praktijk toch wel fijn als je hier daglicht hebt, dan hoef je niet elke keer een lamp aan te doen als je iets moet pakken of weg moet zetten.
Ook kan het ivm warmte en vocht fijn zijn iets open te kunnen zetten.
Het washok is zo groot genoeg om er ook te strijken en dat is ook wel een voordeel, minder zeulen met de was. En strijken in een hok zonder raam doe je niet.

De technische ruimte is dan voor de cv mv en mogelijke solar omvormer.
Hier kun je wellicht geen vloer in de vliering maken zodat je er een semi vaste trap neer kunt zetten waardoor de vliering makkelijk toegankelijk is.

De deur heb ik naar binnen draaiend getekend, maar dat kan ook de gang in.
Deze deur zal toch niet vaak open gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B9ZEhOqut_jZ1DkctKKbgh2zts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ltq5GYXzrzC1KxfIYGuG3eUU.jpg?f=user_large

[ Voor 67% gewijzigd door FRANQ op 19-10-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:24
aangezien de ruimte voor de trap smaller is dan achter zou ik in het plan van FRANQ het washok en de badkamer omwisselen.
Verder de deur van de badkamer op de gang laten uitkomen ipv de slaapkamer, heeft de rest van het huishouden er ook nog wat aan. En dan de gang iets langer maken zodat er twee deuren naast elkaar naar de slaapkamer passen zodat je de mogelijkheid houdt om die ooit op te splitsen.

Voor de trap is volgens de tekening 1,6 meter tot het knieschot, daar passen mooi een WM en WD naast elkaar. Idealiter hang je de CV en MV daar boven maar dat is mogelijk een hoop gedoe.
Een expansievat kan trouwens ook prima achter een knieschot.

En waarom kies je voor een dakkapel van 'maar' 3,6 meter? De meerprijs van eentje over de max toegestane breedte lijkt mij niet erg veel duurder

[ Voor 33% gewijzigd door Rrob op 19-10-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@FRANQ en @Rrob jullie gezamenlijke oplossing is volgens mij de perfecte!

De ketel, expansievat en mv installatie blijven waarschijnlijk op de huidige plek zitten. De MV heeft aan- en afvoerpijpen van een doorsnede van ongeveer 15 cm die uit de vloer komen en door het dak gaan recht boven en onder de MV kast. Dat verplaatsen lijkt me een hele operatie, die misschien vermeden kan worden.
Ik had het idee daar een kast omheen te maken, ook tegen het geluid. (Als die MV staat te draaien is dat best wel herrie) Dan kunnen de ketel en het expansievat ook wel in die kast.

De wasmachine en wasdroger kunnen inderdaad in de ruimte voor de trap, dat past.
Dan wordt technische ruimte/washok één ruimte.
De badkamer komt waarschijnlijk te vervallen, ik vind het een zinnige toevoeging, maar ik vrees dat ik daar hier in huis de handen niet voor op elkaar krijg....

Is mijn twijfel alleen nog hoe groot de kamer gaat worden. Over de hele lengte van de zolder, of tot aan het tweede kozijn van het trapportaal, zodat er over de breedte van de zolder een pijpelaatje over blijft waar een kledingkast met winterkleren kan staan en nog een fitnesapparaat.

Op de kamer zou ik een vliering willen maken. Geen speelzolder, meer om toch wat spullen kwijt te kunnen (de kerstballen en de verfspullen, zeg maar) Toegang tot de vliering kan via de technische ruimte.

Dit ontwerp staat en valt wel bij de mogelijkheid de muren rond de trapopgang weg te kunnen halen, of wat in te kunnen korten. Anders wordt het kamertje een beetje smal.

Wat het formaat van de dakkapel betreft, ik vond 3,6 meter al behoorlijk fors. Zal nog eens naar een maatje groter kijken.

Hoe wordt zo'n kamer gemaakt, met gipsblokken of met een houten frame. Is daar een standaard voor of ligt dat totaal aan de voorkeur van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@miles

Zoals je kunt zien in de tekening is de muur van de mv/cv anders gearceerd dan de overige binnenmuren.

Ik vermoed dat de mv/cv muur zwaarder is uitgevoerd omdat de mv alleen aam een muur mag hangen met meer dan een x aantal kg per m2 in verband met geluid overdracht.

De andere muren zouden gipsblokken of gipsplaat kunnen zijn.
Kun je uittesten door erop te kloppen of een gaatje te boren.

Muren zetten met gipsblokken of houtskeletbouw met gipsplaten is goed zelf te doen.
Maar een aannemer kun je hiervoor ook inschakelen.

Hsb (en zeker metalstud) is sneller en lichter.
Zeker als je 2 trappen op moet.
Laat hierbij 10mm plaatmateriaal onder de gipsplaten plaatsen.
Hierbij kun je gewoon overal iets aan de muur hangen zonder hollewandpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:10
De Rrob/franq oplossing leek mij ook de meest logische oplossing. Met een kamer van bv. 3 meter en over de volle lengte van de woning heb je een heerlijk grote kamer voor je zoon en je houdt aan beide kanten van de trap nog twee ruimtes over. Verwarming etc. kan dan blijven hangen en ik zou dan zelf denk ik aan de kant van de toekomstige dakkapel ruimte voor wasmachine/droger/was ophangen etc. maken. (Dat kan samen met de verwarming een afgesloten hok/kamer worden). Of je kunt eventueel daar ook een badkamer maken. Aan de andere kant houd je dan ruimte over voor opbergen of eventueel een werkhoek, als je 'op' de nieuwe kamer ook opbergruimte bouwt.
Pagina: 1