D-link access point terug kunnen inloggen na instellen vlan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartisabel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-08-2021
Mijn vraag
...Is dit de juiste manier

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Ubiquiti edgerouter x, managed switch Cisco & Linksys.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...De D-link Dab 2310 is aangesloten aan de Cisco managed switch, 2 vlan’s ingesteld en alles is oké en werkt prima. Vroeg mij enkel af of de manier waarop ik dit tot stand heb gebracht correct is. Eventjes schetsen, trunk op Cisco switch en 2 vlan’s ingesteld vlan 15 en 30 en een access poort vlan 40 die ingesteld is als Pvid en ingesteld staat als up40. Ziet er zo uit op switch, Port VLAN membership 1T 15T 30T 40UP dit is nodig om de switch te kunnen beheren over vlan 40 zodat ik een dynamisch ip krijg van de router, op de access point, anders moet ik een vast ip instellen en om dit via tcpip4 te kunnen instellen veel te omslachtig. Alvast bedankt voor jullie tijd.

Als jullie een betere oplossing vinden hoor ik dit graag.

Greetz Bart

Beste antwoord (via bartisabel op 18-10-2020 19:09)

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Klinkt goed Bart! Bij Cisco noemen ze het PVID ook wel "native VLAN". Op een trunked switchpoort kun je meerdere "tagged" VLANs sturen en logischerwijs één untagged VLAN. Immers kun je (in ieder geval middels .1q tags) geen verschil creëren tussen 2 VLANs als ze allebei untagged zijn.

Veel apparatuur (waaronder AP's) gebruikt het native VLAN voor management, of zoals je zegt, DHCP en andere zaken. Zo is het management verkeer middels laag 2 gescheiden van je endpoint VLANs.

Nog een extraatje: Default is het native VLAN bij Cisco VLAN 1. Iedere vendor gaat daar weer anders mee om.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
ik heb in mn router een regel gemaakt dat ik van vlan 10 (eigen thuis gebruikers) naar vlan 1 (management) mag surfen ...

ik kan aldus vanop mn laptopie in mn switch & router inloggen , enige minpunt is dat de ip adressen vanbuiten moet kennen

ik weet ook niet hoe advanced je accespoint is, maar in mijn cisco'tjes mag ik kiezen welke het management vlan is :)

[ Voor 19% gewijzigd door ijske op 18-10-2020 15:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Klinkt goed Bart! Bij Cisco noemen ze het PVID ook wel "native VLAN". Op een trunked switchpoort kun je meerdere "tagged" VLANs sturen en logischerwijs één untagged VLAN. Immers kun je (in ieder geval middels .1q tags) geen verschil creëren tussen 2 VLANs als ze allebei untagged zijn.

Veel apparatuur (waaronder AP's) gebruikt het native VLAN voor management, of zoals je zegt, DHCP en andere zaken. Zo is het management verkeer middels laag 2 gescheiden van je endpoint VLANs.

Nog een extraatje: Default is het native VLAN bij Cisco VLAN 1. Iedere vendor gaat daar weer anders mee om.