Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonaak43
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 21:02
Mijn vraag

Ik heb zins kort een een Oculus Quest en die wil ik via 5GHz WiFi netwerk op mijn computer aan sluiten.
Ik heb nu een werken draadloos netwerk van KPN en dat is goed zo. het is zeer moeilijk om kabels aan te leggen in mijn huis.
Dus ik dacht als ik een "oude" router op mijn game pc aansluit die dan met 5GHz WiFi naar mijn VR-bril draadloos kan zenden, zonder dat ik de draadloze verbinding met de KPN router kapot te maken.

Dus een extra router op mijn game pc die alleen 5GHz WiFi uitzend naar de oculus Quest, zonder mijn internet verbinding te verliezen.

-Voor de oculus Quest goed te laten werken heb ik een bekabelde verbinding nodig naar mijn router. Dat gaat dus niet.
-De router moet 5GHz WiFi uitzenden naar de oculus Quest
-Huidige internet moet blijven.

Ik zal het wel erg ingewikkeld uitgelegd hebben dat komt dat ik weinig snap van netwerk gebeuren.
Ik hoop dat het wel duidelijk is voor ieder die dit leest. Mocht je een beter idee hebben hoor ik het graag, het is alleen niet mogelijk om naar de winkel te rennen en dit en dat te kopen omdat ik niet veel geld heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik

"oude router" is een TP-LINK C7 (AC1750) V1.1 met nieuwste firmware.
Software voor pc en oculus Quest is ALVR (https://github.com/polygraphene/ALVR/releases/tag/v2.3.1)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer, ik weet eigenlijk ook niet de goede benaming voor wat ik wil. ik heb rond gegoogeld met "tp-link c7 Configuring an Access Point as a Wireless Bridge" maar dan zie ik alleen maar hoe je een extra router kan aansluiten op de router van KPN.

Als iemand weet hoe of mij in de goede richting kan duwen dat zal ik zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt dat je de moeite heb genomen om dit alles door te lezen
Vriendelijke groet Aldrik Koster

Beste antwoord (via nonaak43 op 23-10-2020 21:18)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nonaak43 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:53:
dion_b,

het is zeker een wifi verbinding. het klopt dat de snapdragon een mobiele telefoon chip is met alles er in.
Toch zit er wel een wifi gedeelte in, op youtube en andere forum schrijven ze daar over.
Ik heb geprobeerd met de wifi die ik heb (de KPN) het werkt wel wat ik wil alleen met te veel vertraging naar de VR bril.
Dus daarom het idee om een extra router op de ps te maken die alleen voor de VR gebruikt wordt.
Ja, ik twijfel er ook niet aan *dat* er een WiFi-chip in zit, de vraag is alleen welke, want de specs daarvan bepalen zoals gezegd welke specs je AP idealiter moet hebben om maximale throughput te krijgen - dus we hebben nog steeds exacte WiFi-chip in dat ding nodig.

Komt bij: je hebt de vraag van gewenste/vereiste bandbreedte nog niet beantwoord. Als dat even hoog is als bij de Quest 2 heb je ongeacht WiFi-chip een uitdaging en ga je het draadloos simpelweg niet naar tevredenheid voor elkaar krijgen. Is het iets lager, dan zijn er mogelijk opties, maar dit bepaalt in grote mate de haalbaarheid van wat je wilt.
Het zal best allemaal kloppen wat je zegt over IP en DHCP en ik geloof je ook daar in.
Alleen weet ik niet hoe ik dat doe. kan ik een vaste IP in de router maken die alleen voor de VR bril is. of moet dat met de pc, maar blijft mijn "andere wifi van KPN" dan nog werken?

Misschien vraag ik wel wat niet mogelijk is, dat kan natuurlijk ook
Antwoord op deze vragen zouden IMHO vooral van Oculus/Facebook moeten komen. Je wilt hier een afwijkend stuk hardware met vermoedelijk afwijkende software draaien in een ongebruikelijke netwerkopstelling met daarbij (vermoedelijk) uitzonderlijke eisen.

Als het allemaal handmatig in te stellen is, is het vrij eenvoudig:
- kies een willekeurige private IP subnet die anders moet zijn dan je reguliere LAN (dus als alles op je KPN netwerk 192.168.1.x is, kies dan 192.168.33.x)
- stel de Ethernetadapter op je PC in op 192.168.33.1
- stel de AP in op 192.168.33.254
- stel de Oculus in op 192.168.33.10, bijvoorbeeld.
- subnetmasker op alle devices 255.255.255.0
- gateway doet er niet toe want dit is geen internetverbinding. Pak voor mijn part de .1 als je iets in moet vullen.

Voila, je hebt addressering die kan werken - maar dan moet de Oculus wel mogelijkheid bieden om vast IP in te stellen, en moet de Oculus software op de PC ook ondersteunen dat het zo werkt. Zo niet moeten we dus weten wat dat ding exact doet cq vereist, vandaar alle vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 19-10-2020 11:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

5G = 5e Generatie mobiel netwerk. Je bedoelt waarschijnlijk 5GHz WiFi, wat toch best een beetje anders is...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonaak43
ja klopt ik bedoel ook 5GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ik denk dat je je teveel zorgen maakt ....

doe eens een speedtest op je pc ( www.speedtest.net ) , en doe in de commandprompt eens "netsh wlan show interface"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik snap nog niet helemaal je probleem/vraagstelling...
Wat werkt er nu niet (goed)?
Hoe is momenteel je PC verbonden met internet? Via kabel of wifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 09:01
De TS wil een lokaal 5ghz netwerk starten om zijn VR te kunnen bedienen.

Dus ik denk dat hij een AP aansluiten op zijn ethernet poort van zijn PC bedoeld.

Dat zou op zich kunnen maar de netwerk services maken het iets lastiger, heb je DHCP en DNS nodig op de VR set ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

nonaak43 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:10:
...
-Voor de oculus Quest goed te laten werken heb ik een bekabelde verbinding nodig naar mijn router. Dat gaat dus niet.
-De router moet 5GHz WiFi uitzenden naar de oculus Quest
-Huidige internet moet blijven.
...
Als ik het goed begrijp is je PC via wifi aangesloten op de KPN router.
Dan is het simpel: sluit de netwerk kaart van je PC aan op één van de LAN poorten van de TP-link
Zorg even dat de ip-range van de tp-link niet overlapt met de ip-range van de kpn router
Sluit de oculus quest aan via wifi op de tp-link
Gaan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laatst zag ik een topic over de Oculus Quest 2. Dat ding schijnt 960Mbps throughput nodig te hebben, wat erg veel is. Opvallend genoeg heeft het een (WiFi-6) chipset die dat niet eens in theorie kan leveren...

In ieder geval zijn dat soort bandbreedtes *zeer* uitdagend, dus helemaal niet gek dat TS er een aparte netwerk voor op wil zetten.

Maar TS, geef eens wat informatie over het systeem, dat bepaalt in hoge mate de eisen aan je WiFi AP - en de haalbaarheid van wat je wilt:
- Welke netto throughput heb je nodig op deze Quest (1?)?
- Welke WiFi-chipset zit erin?
- Speelt de desktop voor DHCP server als je de Oculus gebruikt? Of werkt de verbinding met vaste IP-adressen?

Wat je wil is in ieder geval exact wat je vraagt: een extra AP. Of die Archer C7 voldoet hangt af van antwoorden op de vragen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonaak43
Bedankt voor alle antwoorden.
@Brahiewahiewa: is het echt zo makelijk :-)

@dion_b
-het is een quest 1
-chip is de Snapdragon 835 werkt met X16 LTE
-ik weet niet wat DHCP is maar op de pc staat het spel en zend alles naar de quest

het is eigenlijk precies wat Brahiewahiewa zegt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nonaak43 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:11:
Bedankt voor alle antwoorden.
@Brahiewahiewa: is het echt zo makelijk :-)

@dion_b
-het is een quest 1
-chip is de Snapdragon 835 werkt met X16 LTE
LTE is 4G, mobiel, niet WiFi. Als je met die Archer C7 wilt verbinden doe je dat over WiFi...
-ik weet niet wat DHCP is maar op de pc staat het spel en zend alles naar de quest

het is eigenlijk precies wat Brahiewahiewa zegt
Werkt dat ook echt zo? Ik heb m'n twijfels. DHCP is hoe je apparaten automatisch een IP-adres krijgen. Geen adres = geen verkeer. Zonder DHCP moeten adressen handmatig ingesteld worden. Als je de Archer C7 als AP instelt en aansluit op een poort van de PC, en dan je Oculus via WiFi op de Archer C7, is er niemand die IP-adressen uitdeelt. Het klinkt alsof je met vaste IP-adressen moet werken, of een van de drie apparaten moet DHCP doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonaak43
dion_b,

het is zeker een wifi verbinding. het klopt dat de snapdragon een mobiele telefoon chip is met alles er in.
Toch zit er wel een wifi gedeelte in, op youtube en andere forum schrijven ze daar over.
Ik heb geprobeerd met de wifi die ik heb (de KPN) het werkt wel wat ik wil alleen met te veel vertraging naar de VR bril.
Dus daarom het idee om een extra router op de ps te maken die alleen voor de VR gebruikt wordt.

Het zal best allemaal kloppen wat je zegt over IP en DHCP en ik geloof je ook daar in.
Alleen weet ik niet hoe ik dat doe. kan ik een vaste IP in de router maken die alleen voor de VR bril is. of moet dat met de pc, maar blijft mijn "andere wifi van KPN" dan nog werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik weet ook de achtergrond precies niet, maar het zou kunnen dat de Oculus gewoon in het Wifi netwerk als device hangt en je die vanaf andere apparaten in het netwerk kan benaderen (zo werkt ook een Hololens bijvoorbeeld). Als dat het geval is wil je dus een fatsoenlijk en snel 5 GHz netwerk op je kamer hebben.
Daarom nog een keer mijn vraag, hoe is je pc op dit moment aangesloten? Als dat via een kabel is kan je makkelijk een Acces Point (en met een switch ertussen je pc) daarop aansluiten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nonaak43 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:53:
dion_b,

Ja, ik twijfel er ook niet aan *dat* er een WiFi-chip in zit, de vraag is alleen welke, want de specs daarvan bepalen zoals gezegd welke specs je AP idealiter moet hebben om maximale throughput te krijgen - dus we hebben nog steeds exacte WiFi-chip in dat ding nodig.

Komt bij: je hebt de vraag van gewenste/vereiste bandbreedte nog niet beantwoord. Als dat even hoog is als bij de Quest 2 heb je ongeacht WiFi-chip een uitdaging en ga je het draadloos simpelweg niet naar tevredenheid voor elkaar krijgen. Is het iets lager, dan zijn er mogelijk opties, maar dit bepaalt in grote mate de haalbaarheid van wat je wilt.

Antwoord op deze vragen zouden IMHO vooral van Oculus/Facebook moeten komen. Je wilt hier een afwijkend stuk hardware met vermoedelijk afwijkende software draaien in een ongebruikelijke netwerkopstelling met daarbij (vermoedelijk) uitzonderlijke eisen.

Als het allemaal handmatig in te stellen is, is het vrij eenvoudig:
- kies een willekeurige private IP subnet die anders moet zijn dan je reguliere LAN (dus als alles op je KPN netwerk 192.168.1.x is, kies dan 192.168.33.x)
- stel de Ethernetadapter op je PC in op 192.168.33.1
- stel de AP in op 192.168.33.254
- stel de Oculus in op 192.168.33.10, bijvoorbeeld.
- subnetmasker op alle devices 255.255.255.0
- gateway doet er niet toe want dit is geen internetverbinding. Pak voor mijn part de .1 als je iets in moet vullen.

Voila, je hebt addressering die kan werken - maar dan moet de Oculus wel mogelijkheid bieden om vast IP in te stellen, en moet de Oculus software op de PC ook ondersteunen dat het zo werkt. Zo niet moeten we dus weten wat dat ding exact doet cq vereist, vandaar alle vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 19-10-2020 11:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonaak43
Bedankt voor de antwoorden.

@FoxLenny de pc is met wifi verbonden met 2.4GHz.

@dion_b ja daar kan ik wat mee, ik ga het proberen. qua software is het niet zo apart voor de Quest, het is niet van Oculus maar het wordt meer en meer gebruikt.
De snelheid is eigenlijk zo hoog mogelijk wat mijn hardware aan kan. mijn game pc is ook niet een top model maar met VR kan hij net mee overweg (Windows Mixed Reality). Dus het zal nooit een super kwaliteit worden maar als ik het kleine beetje extra er uit kan persen zal ik het doen.
Maar ik ga het zeker proberen. het zal morgen avond worden, ik ben net thuis van werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonaak43
Hoi allemaal,

Ik heb het geprobeerd maar het gaat me allemaal boven mijn pet. zoveel mogelijkheden in de router en zoveel antwoorden op google.
Ik heb voor mijn gevoel echt alles geprobeerd.
Via mijn mobiele telefoon kon ik de IP adres veranderen van de Quest, dat is gelukt. de router heb ik ook een IP adres gegeven die anders is dan de KPN wifi. vis het programma (Virtual desktop) in de Quest vond ik wel mijn computer maar er kon geen verbinding gemaakt worden en daar liep het vast.
Ik heb DHCP (waar ik eerst de andere ip heb gezet (192.168.43.1 tot 254) uitgezet in de hoop dat het een AP werd..... maar jullie lezen het al, ik snap er geen bal van.

Ik wil wel graag iedereen bedanken die gereageerd heeft.
Heel erg bedankt en dat meen ik :-)

Maar ik gooi de handdoek in de ring na een week prutsen.

Gr nonaak
Pagina: 1