Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een nieuw systeem gekocht (BBG van Tweakers Juli) met daarin een AMD Radeon RX 5700 XT, op Windows 10 Home. Op de kaart zijn aangesloten, een Iiyama ProLite B2875UHSU aangesloten via DP en een Samsung SyncMaster 2443BW aangesloten via HDMI. Drivers van AMD Adrenalin 2020, laatste versie.
Het systeem is vorige week geïnstalleerd en draaide een week goed. Sinds gisteren is er iets raars gebeurd. Ik zette mijn computer aan, en kreeg het loginscherm te zien. Ik deed per ongeluk iets op het keyboard (mijn hand landde op de verkeerde plek) waarna de resolutie veranderde. Bij de beeldscherminstellingen zag ik dat de resolutie stond op 1680x1050, en er staat 'recommended' bij. Ook is de resolutie niet hoger in te stellen.
Wanneer ik de AMD software (Adrenalin 2020) verwijder schiet de resolutie in ene omhoog naar 3840x2160. Opvallend is dat ik de resolutie dan ook niet meer kan veranderen (veld is grijs geworden).
Wanneer ik de AMD software opnieuw installeer, schiet de resolutie weer omlaag, en kan ik deze niet meer hoger instellen.

Ik snap hier niks van... heeft iemand een tip wat het zou kunnen zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Home
AMD Radeon RX 5700 XT
Meerdere versies van de AMD software geprobeerd: 20.9.2, daarna 20.9.1 en tot slot 20.8.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse drivers geprobeerd.
Tweede monitor (Samsung) tijdelijk losgekoppeld
Laatste driver geïnstalleerd van de Iiyama monitor

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen, want ik ben een beetje door mijn eigen opties heen! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:30
Driver ook al verwijderd via DDU in Safe Mode en daarna opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gaan kijken naar mijn monitor, knopjes onderaan. Daar zag ik displayport mode DP1.2 staan. Experimenteel paste ik dit aan naar DP1.1 en nu lijkt het probleem opgelost!

Maar ik heb dus geen idee waarom of hoe dit veroorzaakt is, en waarom het nu opgelost is. Misschien heeft iemand daar nog wijsheid over? Ik leer graag.