Win 10 programma crashes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-08 16:22
Mijn vraag
...
Sinds een week heb ik random crashes van verschillende programma's. En eigenlijk crashen ze allemaal tijdens of vlak na het opstarten. Maar niet bij alle programma's. Chrome, Slack en games hebben nergens last van. Programma's die het wel aan gaat zijn o.a.: Adobe Acrobat, 1Password, Spotify.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Windows 10 OS build 19041.572
Core i7-6700, 32Gb DDR4, GTX1070 STRIX
Alle software is up to date.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb gezocht op random win10 crashes en kom vooral artikelen tegen die gaan over de WIN10 apps en de update functie in de store. Hier op het forum heb ik gezocht met "windows 10 programma crashes" en kom veel vooral oudere resultaten van een paar jaar geleden tegen.

Is er hier iemand die mij in de richting van een oplossing kan sturen?

Beste antwoord (via hvm78 op 02-03-2021 11:52)

• Leeuw070
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 00:30
Ik heb dat alles wat ik open op de pc crashed na de update van 9-2-2021 .
Wilde hem niet installeren omdat er ook al problemen waren met de preview versie van deze update maar helaas had de pc deze al automatisch geinstalleer in de nacht :( .

Hoop dat ze snel met een fix komen want heb geen zin in een verse installatie uit te voeren .

https://www.windowslatest...ug-is-crashing-some-apps/

ASUS GPU tweak is blijkbaar de boosdoener , na afsluiten van asus gpu tweak werkt alles weer _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Leeuw070 op 14-02-2021 12:41 ]

Game PC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
In de tussentijd heb ik de meeste van de programma's waar het om gaat ook al een keer ge-uninstalled en weer opnieuw geïnstalleerd met de laatste versies. Maar helaas heeft ook dit geen effect. Nog steeds willen programma's als Spotify en 1Password niet actief blijven na opstarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Begin eens met te kijken in je eventlog of crashdumps.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
Laat Windows de integriteit van het bestandssysteem nalopen met checkdisk. Voer vanaf de command prompt chkdks /f chkdsk /f uit. Als je de systeemdisk/partitie laat controleren zal Windows vragen dat op de eerst volgende reboot te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door EricJH op 11-02-2021 21:06 . Reden: Fix voor syntax error in checkdisk commando ]

• hvm78
Sorry voor de zeeeer late reactie.

In de tussentijd heb ik het een tijdje minder gehad, maar nu is het weer volop terug. Programma's als 'AI suite' van Asus, Microsoft Edge, Spotify, Mail en Calendar starten wel op, maar bij het laden van de content van de app crasht hij. Ook wil ik de Philips Hue sync app opnieuw installeren na uninstall, maar deze installer crasht dan ook na de eerste loader.

Waar kan ik de eventlog of crash dump vinden? Als ik deze in de Windows search bar intyp vindt hij niets. Ik gebruik een UK taal setting.

Mijn opslag zijn een M.2, 2x een SSD en een HDD voor data. Windows is geïnstalleerd op een van de SSD schijven.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:23
Heb je al gedaan wat @EricJH vroeg?.

• hvm78
Sorry dat ik misschien een beetje een noob ben op dit punt, maar in beide gevallen als ik dat in de command prompt in typ geeft hij aan dat hij het niet kan vinden.

Wat ik doe is: windows toets + R en dan "chkdks /f"

Windows toets + R en "cmd" en dan daar "chkdks /f" werkt ook niet. Wordt in beide gevallen niet gevonden.

[ Voor 33% gewijzigd door hvm78 op 11-02-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het is ook geen chkdks maar chkdsk (Check Disk) ;)

[ Voor 14% gewijzigd door akimosan op 11-02-2021 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:23
hvm78 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:49:
Sorry dat ik misschien een beetje een noob ben op dit punt, maar in beide gevallen als ik dat in de command prompt in typ geeft hij aan dat hij het niet kan vinden.

Wat ik doe is: windows toets + R en dan "chkdks /f"

Windows toets + R en "cmd" en dan daar "chkdks /f" werkt ook niet. Wordt in beide gevallen niet gevonden.
YouTube: Check Disk (Chkdsk) uitvoeren in Windows 10
Voor makkelijke uitleg in het Nederlands :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

hvm78 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:49:
...
Maar Windows +R en "eventlog" levert toch wel wat op?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29

AzzKickah

06-CENSORED

Brahiewahiewa schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:44:
[...]

Maar Windows +R en "eventlog" levert toch wel wat op?
Ja, een foutmelding. Wat is dat nou voor tip?

Je moet ff zoeken op 'event' in het startmenu en dan Event Viewer openen.

• hvm78
Dank. Erg handig.

Ik heb de checkdisk op al mijn 'schijven' uitgevoerd en geen errors terug gekregen.

Ik heb ook via het startmenu de event viewer proberen te starten, maar daarbij hetzelfde als bij die andere programmas. Hij start even op (icoon toont in taskbar) en dan stopt hij.

P.s. niet alle programma's stoppen. Chrome bijvoorbeeld doet het wel gewoon. Het lijkt echt random.

[ Voor 10% gewijzigd door hvm78 op 11-02-2021 21:24 ]

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

hvm78 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:21:
[...]

Dank. Erg handig.

Ik heb de checkdisk op al mijn 'schijven' uitgevoerd en geen errors terug gekregen.

Ik heb ook via het startmenu de event viewer proberen te starten, maar daarbij hetzelfde als bij die andere programmas. Hij start even op (icoon toont in taskbar) en dan stopt hij.

P.s. niet alle programma's stoppen. Chrome bijvoorbeeld doet het wel gewoon. Het lijkt echt random.
Dan moet je ff opstarten in Safe Mode en dan Event Viewer e.d. bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
Scan ook voor de zekerheid ook op malware met Hitman Pro, Emsisoft Emergency Kit en TDSS Killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
Wat ik nu allemaal gedaan heb:
[lis]
• In save modus Hitman Pro geinstalleerd. Dit werkte niet in normale modus, want crash
• In save modus een eventlog dump gemaakt van de afgelopen 24H.
• In save modus Hitman Pro gedraaid en problemen op laten lossen / verwijderen
• In normale modus event log geprobeerd: crash
• In normale modus Hitman geprobeerd: crash
• In de normale modus crashen ook Creative Cloud, Spotify, Windows eigen office programma's als mail en calender
• ook stuurprogramma's voor Razor muis en Asus AI suit crashen
[/list]

En alles wat crasht, doet dit bij opstarten. Spotify bijvoorbeeld laad af en toe wel een beetje content maar crasht dan ook. Slack, Chrome en Whatsapp daarintegen werken wel gewoon.

:? 8)7

Ik weet verder niet goed wat ik met die event log moet / kan. Er staan veel crashes en errors in, maar met weinig detail lijkt het.

[ Voor 7% gewijzigd door hvm78 op 13-02-2021 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Ik neig dan toch naar een herinstallatie van Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
AzzKickah schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 01:58:
Ik neig dan toch naar een herinstallatie van Windows...
Ik ben er ook bang voor, maar ben toch eigenlijk ook wel erg benieuwd wat dit probleem nu veroorzaakt. Ik gebruik deze computer zowel voor mijn werk als privé. Ik installeer dus ook nooit dubieuze software en doe niks aan illegale software, media of games. Ook update ik altijd alles direct wanneer nodig.

Helaas kan ik de eventlog ook alleen maar bekijken in een safe modus. in de normale modus start de event viewer ook niet op namelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Leeuw070
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 00:30
Wilde hem niet installeren omdat er ook al problemen waren met de preview versie van deze update maar helaas had de pc deze al automatisch geinstalleer in de nacht :( .

Hoop dat ze snel met een fix komen want heb geen zin in een verse installatie uit te voeren .

ASUS GPU tweak is blijkbaar de boosdoener , na afsluiten van asus gpu tweak werkt alles weer _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Leeuw070 op 14-02-2021 12:41 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
Leeuw070 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:18:

Dat zou zomaar eens het geval kunnen zijn ja. Ik heb alles nu opnieuw geïnstalleerd met een clean Windows install. Ik heb alleen geen Asus software gebruikt maar de Nvidia drivers. Ik had namelijk in mijn vorige install ook al dat mijn screensaver niet werkte. Daar had ik al een vermoeden dat dat kon zijn door Asus Tweak. Mede omdat bij het opstarten van een screensaver, de fps counter van Asus opstarte en de boel weer stopte.

Tot op heden draait alles nu nog goed.
Pagina: 1