Fitness op zolder, kan dat constructie-technisch?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik wil op zolder een fitness ruimte inrichten en vroeg me af of dit belastingtechnisch zou kunnen. Mijn eerste gedachte is dat dit geen probleem moet zijn maar ik wil dit toch even bevestigd zien.

Het gaat om een hoekwoning uit 2006 met twee verdiepingen waarbij de tweede verdieping, de zolder, in feite een volwaarde verdieping is met een nokhoogte van ruim 4 meter. Een aantal huizen in hetzelfde rijtje hebben hier meerdere kamers geplaatst, bij ons is het een open ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOlZRKQ1nXaZxfqMlc1QvgDyos0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vgrdx04iMYdOmM9qJkjWY8JI.jpg?f=fotoalbum_large
Het zou gaan om deze hoek, links is de tussenmuur met de buren en het dak loopt achter de schotten door naar de achtermuur. Rechts is het washok wat bestaat uit gipswanden. Wasmachine, droger en ketel zitten tegen de rechter zijmuur aan, op aardige afstand dus.

Ik zat te denken aan dit apparaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkfMCrxMapf6RUOKHu2PGV7VdYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kjq4UrYRwH8HJJVDHYJoMQpF.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.fitness-selle...ck-prx-650-lat-pulley-v1/

De kooi zelf is 1,21 meter bij 1,56 meter. Dat is een oppervlakte van 1,89m2. Het apparaat incl pully weegt 133KG. Tel hierbij mijzelf en een bankje op en je komt op zo'n 250KG uit. Zou ik daarbij met 200KG aan gewichten in de weer gaan zit je op 450KG. Dan zit je op een belasting van zo'n 240KG per M2. Wellicht met een vriend erbij komt er nog 100KG bij dus dan zit je op een piek van 550KG dus net boven de 290KG per M2.

Dit alles lijkt mij een redelijk extreem scenario maar ik houd liever een (flinke) slag om de arm dan dat ik het onderschat. Zal dit een probleem zijn voor mijn vloer?

Ik kom vaak tegen dat tussen de 175KG en de 225KG per M2 een redelijke norm is. Maar dat de belasting ook hoger kan zijn bij de draagmuren dan in het midden van een vloer. Daarnaast gaat het om een (tijdelijke) piekbelasting enkel als ik actief aan het sporten ben wat zo'n 45 minuten per dag is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

de Peer

under peer review

Op basis van de topic-titel dacht ik dat dit topic over het openen van een fitness-school op je zolder zou gaan :+

(de titel was eerst: kan dat belastingtechnisch?)

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 19-10-2020 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 22:10
Haha.. ik dacht al, wat heeft de belastingdienst hier nu mee te maken? :D

Ik zou een constructeur/aannemer raadplegen als ik jou was.

Wat info via google:

https://www.bouwinfo.be/f...ruwbouw/draagkracht-vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
THxZ0NE schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:55:
Haha.. ik dacht al, wat heeft de belastingdienst hier nu mee te maken? :D

Ik zou een constructeur/aannemer raadplegen als ik jou was.

Wat info via google:

https://www.bouwinfo.be/f...ruwbouw/draagkracht-vloer
Ik heb zelf gevonden dat je uit moet gaan van 1,75kN, 175kg, per m2 voor een verdiepingsvloer. Echter wat ze daarmee bedoelen is dat je elke vierkante meter met 175kg kan belasten. Heb je een vloer van 10m2 dan zou daar dus 1750kg over verspreid kunnen worden.
In mijn situatie is de belasting per m2 hoger maar is de rest van de vloer vrijwel onbelast.

Dit kwam ik op internet tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bllipt5iRtwvuTnKR9Qw0SXGkmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/upWHQYtbVRwVjdQw1XhbjXSi.png?f=user_large
Karakteristieke waarden qk (regelmatig verdeelde belasting) en Qk (geconcentreerde belasting) van opgelegde belastingen bij verschillende gebruiksklassen (NEN-EN 1991-1-1 art. 6.3 & NB(nl)).
Aantekening: a) werkend op een oppervlak van 0,50 x 0,50 m².
Bron: https://www.nijmegen.nl/v...One?documentNr=D152080390
Op basis hiervan zou ik aannemen dat ik tot 300kg per m2 kan gaan bij geconcentreerde belasting.

Echter vraag ik me af of ik dit op de juiste manier interpreteer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb de titel even verduidelijk :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 11:08
Ik heb een tijdje terug hetzelfde apparaat in elkaar gezet. Let bij de pulley op dat je de gewichten niet op z'n kop er in schuift. Dan mag je alles er weer af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 13:11
Die 1,75kN is inderdaad als je het overal egaal belast. Geconcentreerde belasting kan (veel) meer zijn. Daarnaast heb je ook nog dynamische belasting (zoals jezelf). Statisch ga je dus nooit over die 1,75kN heen als ik het goed lees.

Je bent niet de eerste die zoiets op de zolder zet. Sommige zetten boilervaten van ettelijke liters op zolder wat ook gewoon goed gaat.

Wil je het 100% zeker weten moet je iemand die daarvoor geleerd heeft inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:36
Wat denk je dat een bad weegt en voor piek belasting heeft (staat op 4 kleine pootjes). en andersom beredeneerd, als het op zolder niet kan,kan het ook niet op de eerste verdieping en wellicht zelfs ook niet op de bgg (zelfde vloeropbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40

Standeman

Prutser 1e klasse

Een waterbed heeft ook een belasting van ~250kg/m2 en die zijn overal te plaatsen, ook houten vloeren.

Belangrijkste is wat o.a. @_Piwi_ zegt.
Wil je het 100% zeker weten moet je iemand die daarvoor geleerd heeft inschakelen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
_Piwi_ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:50:
Ik hoopte dat er hier wat mensen zaten die er genoeg van af weten om te zeggen dat dit makkelijk kan. Een expert inschakelen gaat vaak weer gepaard met extra kosten. En het maken van die kosten is geen ramp natuurlijk maar zoals ik hier nu lees denkt iedereen dat dit makkelijk moet lukken dus kan ik die stap wel overslaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 13:11
Tsurany schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Ik hoopte dat er hier wat mensen zaten die er genoeg van af weten om te zeggen dat dit makkelijk kan. Een expert inschakelen gaat vaak weer gepaard met extra kosten. En het maken van die kosten is geen ramp natuurlijk maar zoals ik hier nu lees denkt iedereen dat dit makkelijk moet lukken dus kan ik die stap wel overslaan.
Je gaat geen uitsluitsel krijgen op een forum, want wat als jou consturctie nu net anders is dan wat wij denken? Ik kan niet zien hoe jou vloeropbouw is. Tevens weet ik wel e.e.a. maar ben ik absoluut geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 15:21
Tsurany schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Ik heb zelf gevonden dat je uit moet gaan van 1,75kN, 175kg, per m2 voor een verdiepingsvloer. Echter wat ze daarmee bedoelen is dat je elke vierkante meter met 175kg kan belasten. Heb je een vloer van 10m2 dan zou daar dus 1750kg over verspreid kunnen worden.
In mijn situatie is de belasting per m2 hoger maar is de rest van de vloer vrijwel onbelast.

Dit kwam ik op internet tegen:
[Afbeelding]
Karakteristieke waarden qk (regelmatig verdeelde belasting) en Qk (geconcentreerde belasting) van opgelegde belastingen bij verschillende gebruiksklassen (NEN-EN 1991-1-1 art. 6.3 & NB(nl)).
Aantekening: a) werkend op een oppervlak van 0,50 x 0,50 m².
Bron: https://www.nijmegen.nl/v...One?documentNr=D152080390
Op basis hiervan zou ik aannemen dat ik tot 300kg per m2 kan gaan bij geconcentreerde belasting.

Echter vraag ik me af of ik dit op de juiste manier interpreteer.
toon volledige bericht
Het is een gelijkmatig verdeelde belasting in combinatie met een geconcentreerde belasting.

Dus 175 kg/m2 gelijkmatig verdeeld over het gehele (of gedeeltelijke) oppervlak of een puntlast van 300 kg die 1 keer voorkomt op de vloer (oppervlakte puntlast 0,1m x 0,1m).

Edit: even de norm geopend, een puntlast over 0,1m x 0,1m.
En gelijkmatig verdeelde belasting of een geconcentreerde belasting:

"Om een minimale plaatselijke weerstand van de vloerconstructie te waarborgen, moet een afzonderlijke
toetsing zijn uitgevoerd met een geconcentreerde belasting die, tenzij anders is vermeld, niet mag zijn
gecombineerd met de gelijkmatig verdeelde belastingen of andere veranderlijke belastingen."

(Ik hou me niet zo vaak met gebouwen bezig..).

[ Voor 14% gewijzigd door harmen1987 op 19-10-2020 13:40 ]

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21
Je woning is uit 2006, dat betekent dat je woning ontworpen is volgens NEN6720/NEN6702 (voor wat betreft het beton gedeelte) en niet volgens de huidige eurocode. Maar in de praktijk maakt dat niet zoveel uit:

De puntlast heeft een oppervlakte van 0.5 bij 0.5 bij een woonfunctie (uitzondering, in andere gevallen is dat 0.1 bij 0.1). Combinaties van de q belasting en de puntlasten zijn niet met elkaar gecombineerd.
De verdeelde belasting was toen 1.75 kN/m2 (175kg/m2) of een punt last van 3kN (300 kg). Combinaties van deze maxima hoefden niet te worden beschouwd. Gelijk zoals @harmen1987 dat al aangaf

Maar zelfs met de veiligheidsfactoren zit je hiermee onder de belasting die je wilt gaan aanbrengen. Als je verbouw normen zou toepassen (NEN8700), kom je wellicht wat dichter in de buurt, maar eea is echt afhankelijk van de lokale situatie. Of er reserve in de constructie zit? geen idee.

btw, als de constructie alleen tijdens een piekbelasting de krachten niet kan opnemen, dan kan die na het optreden van die piekbelasting ook niet meer..... ;-) Heb je geen garage of schuur waar je aan gewichten kunt gaan trekken en duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:56
Of nog beter, een fitness bankje kopen. Losse dumbels, en klaar. Word je sterker en bespaar wat ruimte :) en waarschijnlijk nog geld ook. Tenzij je echt gekke gewichten nodig heb maar dat denk ik niet want dat kan niet in een home gym met dit soort oppervlakte :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Tsurany schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Als er iemand met kennis zit dan gaat die hier niet met 100% zekerheid zeggen dat het kan. Althans, ik ken geen enkele die dat risico gaat nemen om het te zeggen.

Valt mee met kosten, als je alle tekeningen hebt kan een slimme constructeur voor circa 200,- wel een constructierapport voor je maken. En anders gewoon tekeningen bij de gemeente opvragen, staat meeste vaak wel in als je woning wat nieuwer is.

[ Voor 11% gewijzigd door Beanie op 19-10-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
htca schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:28:
Je woning is uit 2006, dat betekent dat je woning ontworpen is volgens NEN6720/NEN6702 (voor wat betreft het beton gedeelte) en niet volgens de huidige eurocode. Maar in de praktijk maakt dat niet zoveel uit:

De puntlast heeft een oppervlakte van 0.5 bij 0.5 bij een woonfunctie (uitzondering, in andere gevallen is dat 0.1 bij 0.1). Combinaties van de q belasting en de puntlasten zijn niet met elkaar gecombineerd.
De verdeelde belasting was toen 1.75 kN/m2 (175kg/m2) of een punt last van 3kN (300 kg). Combinaties van deze maxima hoefden niet te worden beschouwd. Gelijk zoals @harmen1987 dat al aangaf

Maar zelfs met de veiligheidsfactoren zit je hiermee onder de belasting die je wilt gaan aanbrengen. Als je verbouw normen zou toepassen (NEN8700), kom je wellicht wat dichter in de buurt, maar eea is echt afhankelijk van de lokale situatie. Of er reserve in de constructie zit? geen idee.
Ok, dus dan moet ik echt een constructeur in de hand nemen om dat na te gaan.
btw, als de constructie alleen tijdens een piekbelasting de krachten niet kan opnemen, dan kan die na het optreden van die piekbelasting ook niet meer..... ;-) Heb je geen garage of schuur waar je aan gewichten kunt gaan trekken en duwen?
Mijn idee was dat een puntlast van 300kg in een 50cm bij 50cm oppervlakte met name gericht was op boilers van 200+ liter die jarenlang op dezelfde plek staan. In hoeverre is dat te vergelijken met een tijdelijke belasting gedurende X minuten per dag? Maar daar valt dus niet direct wat over te zeggen.

Daarnaast probeer ik ook te begrijpen hoe ik dit moet interpreteren. Je kan dus geen puntlast combineren met verdeelde belasting. Wat wel gek is want stel ik heb een zwaar object van zeg 150 kilo dan zou ik daar eigenlijk niet met twee personen voor kunnen staan?

Ik heb helaas geen garage om in te sporten vandaar dat ik het op dit moment op de zolder doe. Nu gebruik ik daarvoor een halterbank van 180cm bij 138cm. Echter doordat het apparaat zelf maar 40 kilo weegt heb ik daar aardig wat marge. Het bankje zelf is maximaal belastbaar tot 280 kilo incl gebruiker dus dat is max 320 kilo verspreid over 2,4m2 waarbij ik dus onder de 140kg per m2 zit.
stftweaker schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:46:
Of nog beter, een fitness bankje kopen. Losse dumbels, en klaar. Word je sterker en bespaar wat ruimte :) en waarschijnlijk nog geld ook. Tenzij je echt gekke gewichten nodig heb maar dat denk ik niet want dat kan niet in een home gym met dit soort oppervlakte :)
Ik heb al een halterbank en een set dumbbells. Maar bijvoorbeeld squats gaan lastig met dumbbells, dan wil je wel een squat rack hebben. Evenals een stevige pully met mogelijkheid tot cable rows.
Beanie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:02:
[...]

Als er iemand met kennis zit dan gaat die hier niet met 100% zekerheid zeggen dat het kan. Althans, ik ken geen enkele die dat risico gaat nemen om het te zeggen.

Valt mee met kosten, als je alle tekeningen hebt kan een slimme constructeur voor circa 200,- wel een constructierapport voor je maken. En anders gewoon tekeningen bij de gemeente opvragen, staat meeste vaak wel in als je woning wat nieuwer is.
Ik heb een verzoek bij de gemeente ingediend. Kan tot 10 werkdagen duren en kost 10 euro. Even afwachten maar :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je met drie mensen naast elkaar staat begrijpt wel iedereen dat je vloer het gewoon kan houden. Ik zou hier echt geen moment over twijfelen en gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21
Tsurany schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Ok, dus dan moet ik echt een constructeur in de hand nemen om dat na te gaan.
Ik denk dat dat verstandig is (daarnaast denk ik dat de aangegeven 200 euro aan de hoge kant zit). Hoewel ik ook denk dat hele volkstammen dit gewoon doen (en dat ook gewoon goed gaat, maar dat is niet je vraag en ook niet wat ik je aanraad).

Op basis van wat je nu aangeeft van plan bent te plaatsen, zit je, zoals ik kan inschatten, boven de belasting waarvan je mag uitgaan die een ontwerper of constructeur heeft aangehouden bij het ontwerp van je huis.

Je belasting (even zonder maat) is 4.4 kN, het oppervlakte is 1.88m2 => de variabele belasting is dan 2.33 kN/m2. Dat is hoger dan de 1.75 kN/m2 uit de norm. Kun je daar niets mee doen? Ja dat kan, maar zonder al te veel meer informatie dan nu voor handen is, is dat ondoenlijk. Je belasting is nogal specifiek en gaat ook niet over de gehele vloer. Daarnaast kan de belasting iets meer gespreid worden naar het hart van je vloer of wellicht door spreidplaatjes te gebruiken. Daardoor kan (ik zeg niet dat ook zo is!) de belasting mogelijk wel opgenomen worden. Stel dat je vloer 200mm dik is, dan ben je er al bijna namelijk (1.78kN/m2)
Mijn idee was dat een puntlast van 300kg in een 50cm bij 50cm oppervlakte met name gericht was op boilers van 200+ liter die jarenlang op dezelfde plek staan. In hoeverre is dat te vergelijken met een tijdelijke belasting gedurende X minuten per dag? Maar daar valt dus niet direct wat over te zeggen.
Ik maakte een grapje.... een tijdelijke belasting die groter is dan de werkelijke capaciteit, daarvan maakt het niet uit of die 10 minuten, 10 uur, 10 dagen of 10 jaar op een bepaalde plek staat.
Er is wel een verschil tussen een dynamische belasting en een statische belasting. Vloeren van gymzalen zijn anders ontworpen dan jouw vloer in je huis. Ik zal je daar niet mee vermoeien.
Voor wat betreft een boiler of een bad, ik ken de specifieke montage eisen niet, maar over het algemeen wordt er wel voor gezorgd dat die 175 kN/m2 niet wordt gehaald.

Even voor het contrast, er zijn ook mensen met een zolder voor boeken; dat is vergelijkbaar met een archieffunctie... die gaan meestal ook wel over de 175 kh/m2 heen.
Daarnaast probeer ik ook te begrijpen hoe ik dit moet interpreteren. Je kan dus geen puntlast combineren met verdeelde belasting. Wat wel gek is want stel ik heb een zwaar object van zeg 150 kilo dan zou ik daar eigenlijk niet met twee personen voor kunnen staan?
Normen zijn misschien gekke dingen, maar even specifiek; het is voor norm commissie ondoenlijk om alle belastingen te definieren. Jij zet nu een fors fitness apparaat neer, maar de volgende spaart stalen onderdelen van kranen..... Als je alle huizen daarop zou ontwerpen...... Zijn ze wel robuust, maar over het algemeen wel veel te zwaar (en dus duurder dan nodig).

Daardoor komen ze met eisen die de belastingen afdekken. "simpel" gezegd als de constructeur de constructie controleert middels deze eisen, is die geschikt voor alle belastingen die daarbinnen vallen. Er wordt dus modelmatig gesteld dat je of een puntlast moet toepassen bij je controle of een vloerbelasting. Maar niet tegelijk. Voor de goede orde, je constructie moet aan beide gevallen voldoen. Het is aan de constructeur onder andere om te bepalen waar de meest ongunstigste positie is.
Als je een vergelijking maakt met een bedrijfvloer; over het algemeen worden dan de belastingen van uit machines gespecificeerd op een bepaalde lokatie en worden ze daarmee meegenomen. Dus stel, je zou een huis vanaf scratch bouwen en je weet dat je ergens een fitness/cross-fit plek gaat maken, kan de constructeur daar rekening mee houden in het ontwerp.

Maar er zijn meer constructeurs hier op GOT, wellicht hebben zij nog aanvullingen.
Ik heb een verzoek bij de gemeente ingediend. Kan tot 10 werkdagen duren en kost 10 euro. Even afwachten maar :)
Wat heb je de gemeente verzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

_Piwi_ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:50:

Je bent niet de eerste die zoiets op de zolder zet. Sommige zetten boilervaten van ettelijke liters op zolder wat ook gewoon goed gaat.
Boilervaten waar meerdere liters ingaan, ja? Dat is voor de meeste huizen geen probleem hoor. Hier één van 10 (!) liter </grapje> :+
Afbeeldingslocatie: https://www.monac.nl/media/catalog/product/cache/27/image/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/8/3/8391d82fb6f19d5f7957baae4c998c8e.jpg

@ @Tsurany: Het staat of hangt hoe je het gewicht verdeelt, maar overall zou ik me geen zorgen maken zolang je geen strongman-niveau gewichten verplaatst) Want dat die schijven + cage + evt. dumbell verzameling opgeteld gaan wegen, dat staat vast. Maar vergeet niet dat al die equipement waarschijnlijk nog niet in de buurt komt van het gewicht van een flinke boekenverzameling. En daar hoeven mensen niet over na te denken. :P

Wat ik zou doen is nadenken over je vloeropbouw. 150KG deadliften is leuk (of een mooi doel), maar de diepe dreun als je de barbell laat zakken is A. misschien niet gewenst voor je huisgenoten en voelt B. toch beter als je het op dubbellaags underlayment + rubberen vloer zet. Plus dat dan het gewicht ook beter verdeelt wordt. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:50
Bij fitness seller hebben ze rubber matten van 50x50x3cm of van een meter. Kun je die ook niet gebruiken om het gewicht te verdelen? Ik heb ze zelf en ze dempen ook nog eens super. Enige nadeel is dat die van een meter ook weer een slordige 20kg per stuk wegen :D

[ Voor 18% gewijzigd door ShininNL op 19-10-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik begrijp het zo een stuk beter.
Wat heb je de gemeente verzocht?
Om voor mijn woning de informatie over deze twee type onderwerpen te verstrekken:
  • Omgevingsvergunning bouw/ bouwvergunning met tekeningen
  • Constructiegegevens
Neem aan dat dit ook het eerste is waar een constructeur naar gaat vragen gezien die anders ook geen idee heeft hoe de woning exact opgebouwd is.
Goudvis schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:20:
[...]
@ @Tsurany: Het staat of hangt hoe je het gewicht verdeelt, maar overall zou ik me geen zorgen maken zolang je geen strongman-niveau gewichten verplaatst) Want dat die schijven + cage + evt. dumbell verzameling opgeteld gaan wegen, dat staat vast. Maar vergeet niet dat al die equipement waarschijnlijk nog niet in de buurt komt van het gewicht van een flinke boekenverzameling. En daar hoeven mensen niet over na te denken. :P
Ja dat verbaasd mij dus, maar wellicht denken we in het algemeen juist te weinig na over dit soort zaken?
Wat ik zou doen is nadenken over je vloeropbouw. 150KG deadliften is leuk (of een mooi doel), maar de diepe dreun als je de barbell laat zakken is A. misschien niet gewenst voor je huisgenoten en voelt B. toch beter als je het op dubbellaags underlayment + rubberen vloer zet. Plus dat dan het gewicht ook beter verdeelt wordt. :)
Wanneer ik ga deadliften komen daar nog wel matten onder. Al is het natuurlijk ook gewoon een kwestie van die halters niet neer gooien maar netjes laten zakken. Doel is ook niet om de nieuwe Eddie Hall te worden dus ik verwacht ook geen honderden kilo's die neer stuiteren.
ShininNL schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:24:
Bij fitness seller hebben ze rubber matten van 50x50x3cm of van een meter. Kun je die ook niet gebruiken om het gewicht te verdelen? Ik heb ze zelf en ze dempen ook nog eens super. Enige nadeel is dat die van een meter ook weer een slordige 20kg per stuk wegen :D
Ik weet niet in hoeverre die het gewicht echt veel verder verdelen. In principe komt een hoek van de kooi op een bepaald punt terecht en heeft het onderliggende beton al de functie om die krachten verder te verspreiden. Dus heeft dan een extra verspreiding in vorm van een rubberen mat nog extra nut?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Theo

moederbord

De continue belasting van je vloer is één ding. Maar wat als je die 200 kilo aan gewichten laat vallen omdat de gekozen oefening toch te zwaar is? Als je 200 kilo aan gewicht aan het apparaat hebt hangen dat even een meter naar beneden valt dan heb je een gigantische piekbelasting die ook nog eens niet mooi over het vloeroppervlakte wordt verdeeld; deze komt enkel terecht op de achterkant van het apparaat alsof je met een moker van 200 kilo op de vloer slaat; het gewicht zal de vloer raken met een snelheid van zo'n 15 km/h. (a=9.81 m/s2 s=1 meter. 1 meter = 0.5 a*t2-> t = 0.44 s -> v = a*t = 9.81*0.44= 4.3 m/s= 15 km/h)

De continue belasting is wellicht stevig. Maar de piekbelasting daar maak ik mij wel zorgen om.

En je kan bij jezelf denken "Dat gebeurt niet". Maar er is ergens een wet; een universele regel die aangeeft dat het toch ooit voor gaat komen. Ooit ga jij die 200 kilo een meter laten vallen. Bijv omdat je samen met een vriend traint en je de slappe lach krijgt, je schrikt van de deurbel, je partner een verdieping lager over het vloerkleed struikelt en schreeuwend op de vloer terecht komt of je niet in de gaten hebt dat je kind/hond je stiekem is gevolg naar boven. Er komt ooit een tijd dat die 200 kilo moker op volle kracht tegen de vloer beukt.

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 19-10-2020 21:22 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

@Tsurany Staat je home gym inmiddels al? Ik zit precies met hetzelfde euvel.

Alleen een rubberen fitnessvloer is al 10kilo per m2, waar ik dus 20m2 heb. De vloer is dus al 300 kilo.
Dan nog zo'n ATX rek met gewicht + mijzelf tijdens een oefening..... loopt aardig op met het gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
@Anoniem: 36835 hij staat inmiddels. Ik ben voor de ATX Half Rack (HRX 620) gegaan die een basis gewicht van 40 kilo heeft en een oppervlakte inneemt van 1,63m2. Stel ik hang er 150 kilo aan gewicht in en tel mezelf mee met 100 kilo dan kom ik uit op een totaal gewicht van 290 kilo. Dan kom ik op 177 kilo per m2.
Zodra ik dat gewicht op til kom ik uit op een puntbelasting van 250 kilo op een oppervlakte van minder dan 50x50cm.

Ik zit dus met 150 kilo aan gewichten in theorie net boven de 175 kilo per m2 maar mijn eigen gewicht is dan erg ruim gerekend dus in de praktijk zal ik er onder zitten. En met de puntbelasting zit ik ook onder de grens van 300 kilo.

Het enige lastige punt is bijvoorbeeld een bench press aangezien een bankje vaak niet meer oppervlakte inneemt dan 1m2 en je dus met een 100 kilo benchpress tezamen met een bankje van 30 kilo en een eigen gewicht van 100 kilo wel op de 230 kilo per m2 uit komt. Dan zou ik dus een bankje op planken moeten hebben om het gewicht beter te verdelen. Stel ik plaats onder beide kanten een plank van 1,20m dan zit ik qua verdeling weer goed.

Maar momenteel heb ik een bankje van 1,80x1,06 met een gewicht van 40 kilo dus dat verspreid het gewicht nog beter dan m'n ATX half rack.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 10-03-2021 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Ik heb zo'n systeem dan wel niet op zolder staan, maar wel op de 1e verdieping in een kamer.
Een fullrack zoals in de OP, met bankje en halter+gewichten etc.
Gewicht berekening zal ongeveer zijn zoals Tsurany in zijn OP aangaf.

Het is een betonnen vloer en die geeft geen krimp, plafond stucwerk op de verdieping eronder heeft ook geen scheuren of iets (ondanks dat het af en toe wel eens iets minder gecontroleerd gaat).
Het enige wat ik wel kan aanraden is om het dicht bij je buitenmuur te zetten omdat daar de meeste draagkracht zit en dus niet midden op de verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Beetje een reactie op een oud topic, maar ik heb dezelfde situatie als hierboven.
Aanvullende vraag aan alles wat reeds beantwoord is;

Wat zijn symptomen van een te zware belasting?
Waar merk je het aan?

Ik doe hetzelfde als bovenstaande, maar heb alles op 5cm dikke paardenstal matten staan, gaat soms wat ongecontroleerd. Ik merk eigenlijk niks, maar waar zou ik op moeten letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:15

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Bij mij staat er een full rack, bank, halters en ruim 200 kg aan schijven. Er lag 300+ maar zo veel gebruik ik toch niet. Merk niets van de belasting op de zolder vloer.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Tweakers..
even terug naar de basis.
Wat voor vloer is het?
Beton? Zo ja.. kanaalplaat of breedplaat ( broodjesvloer of stortvloer)
Broodjesvloer is het ik boor een gat in het plafond en ineens schiet mijn boor door..
Zo ja is hij 150mm dik of 320mm dik?
Is hij 150mm dik dan hebben we het over een 249kg/m2
is hij 320mm dik dan hebben we het over een 441kg/m2

https://www.dycore.nl/pro...formatie-kanaalplaatvloer

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-06 14:53
Die van mij staat ook op zolder. Ik doe niet aan deadliften ivm geluid buren en vloerbelasting, maar ik heb hier wel 150kg gesquat (ben zelf 100kg). Gaat allemaal prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoNb9sw6VKHhx_Tkxt4gyW3EBjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpiP7v34CeAE8fhdHPmRHZtD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey168
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 23:51
ikswarom schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:51:
Die van mij staat ook op zolder. Ik doe niet aan deadliften ivm geluid buren en vloerbelasting, maar ik heb hier wel 150kg gesquat (ben zelf 100kg). Gaat allemaal prima.

[Afbeelding]
Mag ik vragrn wat voor verdiepingsvloer je hebt?en van welk bouwjaar de woning is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Jeffrey168 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:26:
[...]

Mag ik vragrn wat voor verdiepingsvloer je hebt?en van welk bouwjaar de woning is?
Weet niet of dit helpt maar heb hier zelf een normaal tussenwoning uit 1988 met een vloer van ong 21cm dik. Geen kanaalplaten. Wordt hier gesquat en gedeadlift want die rubberen matten dempen alles. Je hoeft ook niet te gooien met de barbell. Zelfs met slapende kleine kinderen gaat dit goed. Ik heb dan ook polyurethaan schijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfMaf2DUMAzrseb2C0dQgyMnRqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2MeRjIOrq2wFYGGdOWFbK1x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey168
com2,1ghz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:01:
[...]

Weet niet of dit helpt maar heb hier zelf een normaal tussenwoning uit 1988 met een vloer van ong 21cm dik. Geen kanaalplaten. Wordt hier gesquat en gedeadlift want die rubberen matten dempen alles. Je hoeft ook niet te gooien met de barbell. Zelfs met slapende kleine kinderen gaat dit goed. Ik heb dan ook polyurethaan schijven.
[Afbeelding]
Dankjewel voor het reageren!
Ik heb zelf een PRX 650 met V2 staan. Maar wil upgraden naar een 840 met extension en gewichtsstapel. Ik laat nooit gewichten vallen wegens trillingsgeluiden. Dus kwa puntbelasting ben ik niet zo bang. Maar het totaal gewicht wel. De foto van degene waar ik op reageerde heeft ook een gewichtstapel en uitbreidingen. Vandaar dat ik het aan hem vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

com2,1ghz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:01:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd wat er voor piekbelasting is als je er wél een keer mee gooit, want dat is nogal wat gewicht dat met enige snelheid tegen de grond aan komt, en als je uitgeput bent en tegen je limiet aan het tillen bent dan zul je je gewicht lang niet altijd netjes neerleggen.

De echte berekening weet ik niet (vandaar dat ik benieuwd ben), maar deze website doet vermoeden dat je het aantal meters vermenigvuldigt met het gewicht (en andere bronnen op internet bevestigen dat), dus dan zou die tot de 1 meter gelijk zijn, en op 2 meter verdubbeld. Dan zou je met 150kg gewicht vanaf anderhalve meter dus zo'n 225 kilo op de grond laten komen.

Zolang je dus niet aan het deadlift record van 501kg komt en niet van twee meter hoog je gewicht laat vallen lijkt me dat je nog wel binnen de veiligheidsfactor van je vloer blijft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Oon schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat er voor piekbelasting is als je er wél een keer mee gooit, want dat is nogal wat gewicht dat met enige snelheid tegen de grond aan komt, en als je uitgeput bent en tegen je limiet aan het tillen bent dan zul je je gewicht lang niet altijd netjes neerleggen.

De echte berekening weet ik niet (vandaar dat ik benieuwd ben), maar deze website doet vermoeden dat je het aantal meters vermenigvuldigt met het gewicht (en andere bronnen op internet bevestigen dat), dus dan zou die tot de 1 meter gelijk zijn, en op 2 meter verdubbeld. Dan zou je met 150kg gewicht vanaf anderhalve meter dus zo'n 225 kilo op de grond laten komen.

Zolang je dus niet aan het deadlift record van 501kg komt en niet van twee meter hoog je gewicht laat vallen lijkt me dat je nog wel binnen de veiligheidsfactor van je vloer blijft zitten.
Ja het is en blijft een homegym op zolder. Je zal er wel met beleid mee om moeten gaan. Ben je uitgeput dan sla je die laatste herhaling over. Zelfs op de sportschool zijn ze er niet happig om als je gewichten laat vallen.

Ik vraag me ook af hoe realistisch het is om thuis in je homegym een kampien deathlifter/snatcher te worden waarbij je op je barbell gewichten van boven de 300kg hebt ook nog eens boven de 1 meter. Dat is wel het uiterste opzoeken. Je gewichten kan je ook gewoon normaal met beleid neerleggen ipv te droppen.
Met degelijke rubberen tegels heb je ook nog eens gewichtsverdeling en wat demping.

Wil je echt losgaan dan neem je je barbell mee naar je tuin op je tegels. Maar ik denk dat 99.99% niet tegen dit probleem aan zal lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey168
Ik doe thuis niet deadliften vanwege de trillingen. Heb wel een volledige rubbertegel vloer maar alsnog hoor je het beneden.
Bankdrukken en squatten doe ik in het rack. Zodat het gewicht nooit van een hoogte valt. Maar van enkele centimeters op de spotter in het rack. Zo worden de krachten altijd verveeld.
Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat zelfs al haal ik een rep niet, het gewicht nooit laat vallen. Ik denk dat je dat vanzelf aanwent als je thuis traint en een baby hebt😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Oon schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Hier een simulator:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/flobi.html

Als je 150 kg laat vallen van 100 cm en de impact is over een afstand van 1 cm dan is de belasting tijdens de impact gemiddeld 15000 kg.

Ik zou erg voorzichtig zijn met het laten vallen van zware dingen op een vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CUnknown
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 11:53
aatos schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:36:
[...]
Als je 150 kg laat vallen van 100 cm en de impact is over een afstand van 1 cm dan is de belasting tijdens de impact gemiddeld 15000 kg.
Die tool geeft bij mij dan 14700N en niet KG, dus moest je het nog door grofweg 10 delen voor kg, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Theo

moederbord

CUnknown schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Die tool geeft bij mij dan 14700N en niet KG, dus moest je het nog door grofweg 10 delen voor kg, toch?
Dan nog is het een piekbelasting van 1.500 kilogram op de vloer. Maar zoals @htca eerder in dit topic ook al schreef is de toegestane piekbelasting op een vloer maar 300 kilogram, of 3 KN. Daar ga je dan met je 150 kg 1 meter laten vallen op een 1 cm dikke mat best hard overheen. Bovendien ga je hierbij vanuit dat de 1 cm dikke mat de val perfect kan afremmen in 1 cm, dus dat de gewichten in exact 1 cm van valsnelheid afremmen tot nul, en niet *boek* de vloer rammen. Want dan is de piekbelasting zomaar 30 KN (waar 3 KN is toegestaan).
Voor één keer zal een vloer hier niet gelijk van stuk gaan, maar doe dit af en toe, en na een paar jaar durf ik niet te zeggen of je vloer nog veilig is...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
CUnknown schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Dan doe je toch iets verkeerd, er komt echt 147000 N uit. Misschien de laatste invoer niet goed gepakt?

Het omrekenen naar N hoeft ook helemaal niet, de berekening is simpel: gewicht x valafstand/stopafstand = gemiddeld 'gewicht' tijdens stoppen.

De eerdere link ging over het opvangen van een vallende klimmer door een groep mensen, die rekenen kennelijk met een stopafstand van 1 meter. Dan kan je inderdaad het gewicht met het aantal meters vermenigvuldigen.

Als je 150 kg staal laat vallen vanaf 1 m op een stevige betonnen vloer dan zou het zomaar kunnen dat er in 1 mm gestopt wordt, dus 150.000 kg. Dat wordt dan wel een deuk, die mm. Of een gebroken vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
Wij hebben inmiddels 3 jaar een home gym op zolder, geen vreemde dingen gebeurd verder, maar ik ben geen bouwkundige verder hahaha.

Onder alles hebben we 1cm rubber matten liggen, en voor deadlifts hebben we zo'n mat + 'deadlift stopper'. Hierin breng je de barbell wel terug naar begin positie, kortom, we laten onze gewichten niet vallen.

Met de reden die @aatos aangeeft, een gewicht/m2 is iets heel anders dan dat gewicht van 1 meter droppen. Maar ten tweede ook, de buren.

Dus als je gewoon rustig omgaat met je gewichten, wat demping aanbrengt, en eigenlijk vooral geluid als uitgangspunt neemt, dan denk ik (nogmaals, ik ben geen expert) dat er helemaal niks aan de hand is.

Daar wel gelaten, mits betonnen vloer. Ik zou dit echt niet op een houten vloer durven, los of dat kan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
FlowSnake schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:38:
Wij hebben inmiddels 3 jaar een home gym op zolder, geen vreemde dingen gebeurd verder, maar ik ben geen bouwkundige verder hahaha.

Onder alles hebben we 1cm rubber matten liggen, en voor deadlifts hebben we zo'n mat + 'deadlift stopper'. Hierin breng je de barbell wel terug naar begin positie, kortom, we laten onze gewichten niet vallen.

Met de reden die @aatos aangeeft, een gewicht/m2 is iets heel anders dan dat gewicht van 1 meter droppen. Maar ten tweede ook, de buren.

Dus als je gewoon rustig omgaat met je gewichten, wat demping aanbrengt, en eigenlijk vooral geluid als uitgangspunt neemt, dan denk ik (nogmaals, ik ben geen expert) dat er helemaal niks aan de hand is.

Daar wel gelaten, mits betonnen vloer. Ik zou dit echt niet op een houten vloer durven, los of dat kan of niet.
Ik denk dat gangbare houten vloeren dit soort belasting beter aan kunnen dan die van beton, omdat hout veel makkelijker buigt, dus grotere stopafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Jeffrey168 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:01:
Ik doe thuis niet deadliften vanwege de trillingen. Heb wel een volledige rubbertegel vloer maar alsnog hoor je het beneden.
Bankdrukken en squatten doe ik in het rack. Zodat het gewicht nooit van een hoogte valt. Maar van enkele centimeters op de spotter in het rack. Zo worden de krachten altijd verveeld.
Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat zelfs al haal ik een rep niet, het gewicht nooit laat vallen. Ik denk dat je dat vanzelf aanwent als je thuis traint en een baby hebt😂
Nou ben ik benieuwd hoe er geluid komt door die rubbertegel vloer. Ik heb rubberen tegels van 3cm en nog onder laminaat met groene ondervloer liggen. Bij mij hoor ik alleen wat metaalgeluid door de speling tussen de stang en schijven maar ik dat is minimaal. Ik deadlift ongeveer 120kg.
Hier ook een kind van 1.5 die vlak onder de zolder slaapt en de babyfoon volumebalk zie ik ook niet stijgen. Terwijl die al een piek laat ziet als ik bijv een deur dicht doe.

Wel heb ik een keer met squatten eventjes onder werktijd een schijf van 25kg laten vallen omdat mn stang tegen de bureaustoel aan kwam en ik evenwicht verloor. Had de gewichten niet geborgd dus beide schijven vielen 1 voor 1 er vanaf van 1.7m hoogte ongeveer. De buurman kwam zelfs aanbellen of het ik misschien van de trap af was gedonderd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey168
com2,1ghz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Nou ben ik benieuwd hoe er geluid komt door die rubbertegel vloer. Ik heb rubberen tegels van 3cm en nog onder laminaat met groene ondervloer liggen. Bij mij hoor ik alleen wat metaalgeluid door de speling tussen de stang en schijven maar ik dat is minimaal. Ik deadlift ongeveer 120kg.
Hier ook een kind van 1.5 die vlak onder de zolder slaapt en de babyfoon volumebalk zie ik ook niet stijgen. Terwijl die al een piek laat ziet als ik bijv een deur dicht doe.

Wel heb ik een keer met squatten eventjes onder werktijd een schijf van 25kg laten vallen omdat mn stang tegen de bureaustoel aan kwam en ik evenwicht verloor. Had de gewichten niet geborgd dus beide schijven vielen 1 voor 1 er vanaf van 1.7m hoogte ongeveer. De buurman kwam zelfs aanbellen of het ik misschien van de trap af was gedonderd :+
Haha wel fijn zo’n buurman dan😂.

Nou ik heb een woning van ‘73. Dus het alle trillingsgeluiden hoor je door de constructie. Bij ons slaapt de kleine ook onder het sportgedeelte en de babyfoon licht al op als je normaal loopt. Wellicht nog de ondervloer proberen te leggen onder de rubberen tegels! Goede tip.

Door die geluiden in de constructie doe ik express die deadliften maar zou het we graag doen thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-06 14:53
Jeffrey168 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:26:
[...]

Kanaalplaatvloer en het huis komt uit 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvb87
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-08-2023
Goedendag

Ik zit met het zelfde probleem ik wil graag de usa forca G3 ( 167 kg ) op zolder plaatsen
Bankje (32.50kg)
100 kg aan gewichtschijven
Ik weeg 95 kilo
Evt nog een 2e persoon kom je ruim gerekend uit op 500kg

Deze zou dan op 15mm rubberen tegels komen te staan.
Tevens staat er 1.5m verder nog een bad zoals je kan zien op de foto.

De dumbells kan ik aan de aandere kant vd kamer neerleggen.

Ik hoor graag hoe jullie over deze situatie denken.

Ik heb een nieuwbouw tussenwoning van 4 a 5 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3qYymeX9bZ_9fGOoxLkZhKkZCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfQxJXoBNIxlfMi5xiJZKiQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:32
@Mvb87 vraag de bouwplannen op bij het gemeente archief. Daar staan voor alle vloeren het draaggewicht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvb87
Ik heb de constructietekening al opgevraagd..
Alleen hoopte iemand me kon vertellen of dit mogelijk is op het blote oog uitgaande van dat het een nieuwbouw tussenwoning is en volgens een bepaalde norm gebouwd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mvb87 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 00:54:
Ik heb de constructietekening al opgevraagd..
Alleen hoopte iemand me kon vertellen of dit mogelijk is op het blote oog uitgaande van dat het een nieuwbouw tussenwoning is en volgens een bepaalde norm gebouwd word.
er wordt doorgaans met een belasting van 175kg per/m2 gerekend.wil overegens niet zeggen dat lokaal zwaarder belasten niet kan, zeker dicht bij draagmuren zijn vloeren veel zwaarder te belasten.

wel een multifunctionele kamer zo: fitness, badkamer,muziekkamer, tv kamer, waskamer >:)

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 08-08-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvb87
Heb het laten berekenen door een constructeur.
Het is mogelijk

[ Voor 87% gewijzigd door Mvb87 op 12-08-2023 09:46 ]

Pagina: 1