Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37
Ik had in ons huis een opstelling met een Ziggo Technicolor in bridge met daarachter een Netgear R7000 router.

Ons huis bestaat uit een rijtjeswoning met begane grond en 2 verdiepingen. De Netgear hing in de meterkast (weet ik, niet de meest handige plek). Dat is gedaan omdat vanuit de meterkast 4 bedrade aansluitingen door het huis heen lopen, te weten: naar de zolder waar de pc staat, naar de omvormer van de zonnepanelen, naar de 1e etage op een kinderkamer waar een bedrade aansluiting zit en naar de woonkamer op de plek waar de TV en dergelijke staan.

Na best veel ingelezen te hebben was ik in de veronderstelling dat een "Meshopstelling" met de mogelijkheid om eea bedraad aan te sluiten de handigste oplossing zou zijn. Daarom de Deco M5 aangeschaft.

1 staat in de meterkast bij de Ziggo modem, 1 op de slaapkamer van 1e etage en 1 op zolder in de ruimte waar de PC staat. In die van de meterkast heb ik een UTP kabel gestopt die naar een TP Link switch gaat (pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch).
In deze switch zitten nu alle kabels die door het huis heen lopen.

De draadloze verbindingen zijn op zich goed, al merk ik dat de Deco op zolder niet heel veel sterkte meer heeft.

Het probleem zit hem nu vooral in de bedrade aansluiting naar de PC op zolder. Daar is de verbinding met internet zo enorm zwak, dat het met geen goed fatsoen te doen is om iets via Youtube te kijken of lag-vrij te gamen.

Doe ik iets fout of is de apparatuur niet geschikt voor mijn wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Graag wat meer details: tekeningetje misschien, meetresultaten, welk Ziggo-abo, .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
Zeg je nu dat je een netwerkkabel naar de PC op zolder hebt die slecht is?

En je weet dat mesh systemen gewoon repeaters zijn?
Dus je Deco beneden is full speed (kabel).
De Deco op de eerste verdieping heeft daar nog de helft van over.
De deco op zolder heeft nog maar maximaal een kwart van de snelheid over.

Nog afgezien van het verlies door muren en vloeren.
Toevallig laminaat met een zilver of goudkleurig ondervloer ergens liggen?

[ Voor 71% gewijzigd door Ben(V) op 18-10-2020 14:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Je schrijft dat je 4 bedrade aansluitingen hebt, ik neem aan dat je de decos dan ook bedraad hebt aangesloten naar de meterkast? Zo niet wel doen. Evt de deco in ap mode zetten als de kabels in bv het modem zitten ipv achter de deco

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:45
ik weet niet of je de deco M5 kan gebruiken met bedrade backhaul ... dat ze bedraad onderling zijn aangesloten ... zover ken ik de set niet

sowieso zou je de deco kunnen gebruiken als router van het gehele netwerk, en de netgear als accespoint op zolder aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13
ijske schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:48:
ik weet niet of je de deco M5 kan gebruiken met bedrade backhaul ... dat ze bedraad onderling zijn aangesloten ... zover ken ik de set niet
Jazeker, dat kan. Ze zijn dan helaas niet zo slim dat ze verschillende WiFi-kanalen gebruiken, maar verder werkt het prima - en uiteraard beter dan draadloze verbinding onderling.
sowieso zou je de deco kunnen gebruiken als router van het gehele netwerk, en de netgear als accespoint op zolder aansluiten
Nee. Je wilt nooit managed en unmanaged WiFi mengen, of twee verschillende managementsystemen. Als je voor Deco gaat, alles met Deco doen.

Mij is het totaalplaatje ook onduidelijk, zeker omdat zowel over 'meshopstelling' (dus draadloze verbinding tussen Deco pods) en bedrade verbindingen gesproken wordt. Een plaatje waarin alle bedrade verbindingen staan zou veel kunnen schelen.

Verder lees ik niets over configuratie - staat de Technicolor modem (welke? Ziggo heeft er een paar gehad...) in bridge of router mode? En staat Deco in router of AP mode?

Tenslotte inderdaad meetwaardes. Wat is "slechte down"? En wat lees je op de PC op zolder als link rate bij je netwerkadapter?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Masimo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:27:
Graag wat meer details: tekeningetje misschien, meetresultaten, welk Ziggo-abo, .....
Het is de Technicolor TC 7210 in bridge. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9_2hhoP3PeVR2gaU-fLWgkb9l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UxMVXnVfunmpSuyHWK0ApDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qUtF5vwfzzQb4xgAa23p8kCL4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZTKqSAXjY2nXCBmQj7Sxvqy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A54WO6z0z7VjVStKbbyKocz12k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrocqsQWX2c2neTbeSwKBcJa.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb Ziggo Complete en op zolder bedraad maximaal 9MB/s. Ik voeg zo foto's in de post.
laurens0619 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:44:
Je schrijft dat je 4 bedrade aansluitingen hebt, ik neem aan dat je de decos dan ook bedraad hebt aangesloten naar de meterkast? Zo niet wel doen. Evt de deco in ap mode zetten als de kabels in bv het modem zitten ipv achter de deco
Ik gebruik de Deco's voor draadloos internet, maar moet 1 Deco (die in de meterkast) gebruiken om vanaf het modem (die in bridge staat) een netwerkID te creëeren.
Vanaf de Deco gaat 1 kabel naar de switch en daarvandaan 4 kabels door het huis naar de vaste punten in huis.

Ik hoop nu voldoende info... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@BvZwolle bijna ;) zijn die andere decos bedraad verbonden met die switch? Zo niet, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
laurens0619 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:52:
@BvZwolle bijna ;) zijn die andere decos bedraad verbonden met die switch? Zo niet, waarom niet?
Nee, niet bedraad omdat ze niet op bruikbare plekken dan staan.
En degene die bedraad is, moet als doorgeefluik naar de switch dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
BvZwolle schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:18:
[...]

Nee, niet bedraad omdat ze niet op bruikbare plekken dan staan.
En degene die bedraad is, moet als doorgeefluik naar de switch dienen.
Dan zit daar je probleem :)
Maar hoezo niet op bruikbare plekken? Zolang je utp op iedere verdieping hebt is het altijd beter dan nu

Bij draadloos aansluiten is dit wel te verwachten snelheid, helemaal als de bedrade unit in de meterkast staat

Edit: ik moet leren lezen :( de hele deco heeft er niets mee te maken, lees nu pas dat t om bedrade aansluiting gaat. Dan denk ik rotte kabel/pc

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 19-10-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
BvZwolle schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb Ziggo Complete en op zolder bedraad maximaal 9MB/s. Ik voeg zo foto's in de post.
Ik hoop nu voldoende info... O-)
is die middenste kabel de kabel naar de zolder ? die zn lampje brand orange (wat aangeeft dat nie geen 1gbps heeft)
tijd voor 2 nieuwe stekkers dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
ijske schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

is die middenste kabel de kabel naar de zolder ? die zn lampje brand orange (wat aangeeft dat nie geen 1gbps heeft)
tijd voor 2 nieuwe stekkers dan :)
Ligt dat aan de stekkers dan? Zo is de opstelling altijd geweest alleen werd er dan gebruik gemaakt van de Netgear router. Nooit problemen gehad... (muv WiFi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
BvZwolle schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Ligt dat aan de stekkers dan? Zo is de opstelling altijd geweest alleen werd er dan gebruik gemaakt van de Netgear router. Nooit problemen gehad... (muv WiFi)
ja , gigabit link geeft een groen lampje ... zeker als je exact 9mbps meet ,dan vermoed ik dat ie op slechts 10mbps linkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Nu online
Ik zie 3 van de vier verbindingen op oranje. Dus er klopt misschien meer niet, maar kan ook van de aangesloten apparaten afhangen.

Misschien met de hier opgedane kennis de boel anders inrichten, met een (met goede kabels) bedraad netwerk als basis:

TC7210-Modem ---> switch (8-poorts) ---> 1e Deco + 4 kabels naar overige ruimtes. In de "overige" ruimtes eventueel via een switch de andere Deco's bedraad + overige apparaten.

Ander optie:

TC7210-Modem ---> switch (5-poorts) op LAN 1 ---> 4 kabels naar overige ruimtes.
`˞----> 1e Deco op LAN 2

In de "overige" ruimtes eventueel via een switch de andere Deco's bedraad + overige apparaten

[ Voor 23% gewijzigd door Masimo op 19-10-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Masimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:45:
Ik zie 3 van de vier verbindingen op oranje. Dus er klopt misschien meer niet, maar kan ook van de aangesloten apparaten afhangen.

Misschien met de hier opgedane kennis de boel anders inrichten, met een (met goede kabels) bedraad netwerk als basis:

TC7210-Modem ---> switch (8-poorts) ---> 1e Deco + 4 kabels naar overige ruimtes. In de "overige" ruimtes eventueel via een switch de andere Deco's bedraad + overige apparaten.

Ander optie:

TC7210-Modem ---> switch (5-poorts) op LAN 1 ---> 4 kabels naar overige ruimtes.
`˞----> 1e Deco op LAN 2

In de "overige" ruimtes eventueel via een switch de andere Deco's bedraad + overige apparaten
Optie 2 zou kunnen met de huidige apparatuur, maar volgens mij moet het modem dan uit de bridge-modus. Anders is LAN2 niet te gebruiken.
Zorgt dat dan niet voor problemen?
Of moet ik de Deco's dan in AP-modus zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Nu online
Ben niet zo bekend met de Deco's en de mogelijkheden. Maar Ziggo-modem uit bridge is een optie. Dat ding doet zijn werk goed als modem-router, en heeft zelfs prima wifi (i.t.t. wat vaak beweerd wordt.)
In die opzet zou je een Deco als extra AP kunnen gebruiken.

Wil je de Ziggo-modem in bridge houden, dan is een andere optie om de huidige 5-poort switch vervangen door een 8-poorts variant, en van daaruit verder als eerder beschreven. Met de eerste Deco als router.

Én uiteraard kabels checken op goede werking.

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 19-10-2020 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:24
Ik ben deze zomer overgegaan op 3 pack TP-Link Deco M4
Zoals je het nu hebt aangesloten klopt redelijk.
Alleen heb je last van wifi back haul, doordat deco 2 en 3 niet bedraad zijn.
Als ik kijk naar jou switch valt mij op dat poort 2,3 en 4 oranje zijn. en dus niet 1000 maar mischien maar 100 of zelfs 10 mbit zijn. dit kun je checken met de " Easy Smart configuration Utility" van TP-link.(als die werkt voor jouw type)
Denk dat je 3 nieuwe Cat6 kabel moet gaan trekken.

voor de configuratie zou ik gaan voor:
Modem naar deco 1 (router) naar 5 port switch. (prima)
Switch naar kinderkamer hier deco 2 hangen.
Switch naar zolder daar deco 3 hangen.
Alles is dan bedraad en kun je vanuit de deco's connecten naar pc enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
Iedereen die meegedacht hebben: BEDANKT!

Ik heb door jullie tips alle Deco's bedraad aangesloten. De snelheden zijn top en de WiFi dekking is erg goed.

Fijn dat jullie hebben meegedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nu snap ik er helemaal niets meer van haha, je had een bekabeld probleem maar het fixen van de wifi heeft het opgelost. Nouja, fijn iig :)

Wat zou kunnen is dat de linker kabel in de switch de kabel naar de zolder was. Die kabel geeft geen link lampje dus wellicht was die helemaal niet verbonden en was de pc boven toch draadloos verbonden. Door het fixen van je wifi boven is die pc nu ook sneller geworden.
Slechts een hypothese :)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 20-10-2020 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
laurens0619 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:29:
Nu snap ik er helemaal niets meer van haha, je had een bekabeld probleem maar het fixen van de wifi heeft het opgelost. Nouja, fijn iig :)

Wat zou kunnen is dat de linker kabel in de switch de kabel naar de zolder was. Die kabel geeft geen link lampje dus wellicht was die helemaal niet verbonden en was de pc boven toch draadloos verbonden. Door het fixen van je wifi boven is die pc nu ook sneller geworden.
Slechts een hypothese :)
Ik snap je opmerking :-)
Mijn probleem was een slechte WiFi dekking in het huis met de Netgear. De oplossing zou mesh zijn. Die had ik draadloos door het huis heen gelegd. Maar doordat ik 1 Deco bedraad had aangesloten en de rest niet, bleek ik last van backhauling te hebben. Dat is nu opgelost door toch alle deco's bedraad op elkaar aan te sluiten. *O*
En de pc kan niet draadloos aangesloten zijn geweest, want ik heb geen WiFi kaart of dongle erin zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door BvZwolle op 20-10-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het hele idee van dat MESH verhaal van die Deco's is juist dat je ze ophangt en eentje aan het internet.
Als dit niet goed werkte dan was de wifi verbinding tussen de eerste en de volgende gewoon te slecht?
Fijn dat je kabels had liggen maar dan had je net zo goed normale wifi acces points aan het einde van elk kabeltje kunnen hangen...?
Pagina: 1