Underclock/volt voor eco doelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshprincipe
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-10-2020
Mijn vraag (concreet de laatste regel van 'Mijn vraag')
Ik ben geïnteresseerd is de sweetspot van power efficiëncy die ik moeilijk kan vinden online omdat mensen meestal undervolten om juist hogere clocks te halen.
Mijn bevindingen zijn interessant omdat met een lager stroomverbruik de verschillen tussen intel en amd wbt power effiëntie lager lijken te liggen, en ook omdat bij maximale clockspeed het toegevoegde wattage per hoeveelheid klokversnelling hoger lijkt te liggen, en tenslotte ook omdat een enkele chipset per core minder lijkt te verbruiken wanneer deze minder heeft.
Zo bedenk ik me dat we bvb juist in de tijden misschien minder op de prijs maximale kloksnelheid en meer op de prestaties per watt moeten letten (alsof die op een grote batterij draait bvb, alhoewel we niet zelf met lithium film een batterij kunnen maken en een omvormer PSU en UPS en stekker van een beelschermpje helaas niet in 1 kunnen.)
MIJN VRAAG aan JOU is, hoe laag kan ik het wattage krijgen (met een lager voltage en lagere kloksnelheid,) met de nieuwe RTX's ((of...) om bvb net als de T series van Intel CPU's) om zo de 'sweet spot' van wattage tot fps efficiëncy te krijgen. M'n Sony 65"AG9 heeft maar een solide 60fps nodig maar zou wel graag een future proof PC willen. Hoeveel procent vd performance van standaard gebruik kan ik krijgen met pak em beet de RTX 3080

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sony AG9, RTX 3080

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Al gezegd.

Beste antwoord (via hanshprincipe op 21-10-2020 22:10)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:36

Fordox

00101010

Ik volg TS wel. Een snellere kaart downclocken zorgt ervoor dat je in een soorty categorie komt die iets meer power efficient is maar toch sneller dan de 1e eronder. Bijna alle kaarten/cpu's zijn ook geleverd met een ietwat te hoge voltage dan dat eigenlijk nodig is en daar valt wel iets op te winnen.

Zijn vraag is ook hoe hij dat kan doen, niet óf hij daar baat bij heeft. Beetje zinloos om m daar vanaf te laten stappen.

@hanshprincipe In feite is het undervolten van een CPU ook met dezelfde stappen als overclocken, alleen dan de andere kant op. Je kan spelen met voltage offsets in je bios voor de CPU of Afterburner voor de GPU. Elke keer wanneer je een stapje omlaag gaat moet je weer stresstesten om te checken voor stabilitiet.
In MSI Afterburner kun je ook ctrl+F drukken om met je voltage/frequency curve te spelen. Die geeft aan bij welke voltage op welke frequency hij meot draaien.

Succes!

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Wat ik mij in deze vooral af vraag;
Zou het nut hebben om een 3080 lager te volten/clocken?
Of
Zou het beter zijn gewoon een eenvoudigere videokaart te kopen?

Een 3060 zal waarschijnlijk veel minder verbruiken dan een 3080 en minder presteren. Maar persoonlijk verwacht ik dat wanneer je een 3080 in stelt op het verbruik van een 3060, hij minder zal presteren dan die 3060.

Daarnaast heb je dan meteen het voordeel van €500 in je portemonnee die je minder aan je GPU uitgegeven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshprincipe
Allereerst bedankt voor je vlugge reactie. Oké dat klopt, maar, de 3080 is de generational leap, stel nou dat je het op 2080 Ti niveau instelt (dezelfde prijsklasse), wat niet vreemd op afstand van de 3060. Of de 3070 op 3060 niveau. Ik weet het niet goed te verwoorden misschien, MAAR. (Met mijn bevinding dat bvb het hoge aantal cores in de AMD ongeveer hetzelfde stroom verbruik verbruiken als die met een lager aantal) Zou een duurdere kaart op lage klok niet voor een niche markt van milieufanaten of designers niet efficiënter zijn? ik geloof het nog steeds wel, misschien niet in uw voorbeeld, maar ik noemde al een batterij, future proofing door bvb durabiliteit te verhogen en later de klokken op te schroeven wanneer de games zwaarder worden... Volg je me? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshprincipe
Ik weet dat het misschien ve gevraagd is, dat iemand zn rtx zo laag mogelijk klokt en vergelijkt welke instelling het meest efficient is en of dat beter is dan een goedkopere per watt,
maar het meest nuttige wat ik kon vinden was dat TechYEScity probeerde op een 450watt psu probeerde het maximale uit een 2080 ti en 10900k te halen. echter heeft hij lang niet alles geprobeerd en de resultaten getoond. een gat in de markt valt op toch? bedenk je maar wat een views linus ermee zou krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

hanshprincipe schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:23:
Allereerst bedankt voor je vlugge reactie. Oké dat klopt, maar, de 3080 is de generational leap, stel nou dat je het op 2080 Ti niveau instelt (dezelfde prijsklasse), wat niet vreemd op afstand van de 3060. Of de 3070 op 3060 niveau. Ik weet het niet goed te verwoorden misschien, MAAR. (Met mijn bevinding dat bvb het hoge aantal cores in de AMD ongeveer hetzelfde stroom verbruik verbruiken als die met een lager aantal) Zou een duurdere kaart op lage klok niet voor een niche markt van milieufanaten of designers niet efficiënter zijn? ik geloof het nog steeds wel, misschien niet in uw voorbeeld, maar ik noemde al een batterij, future proofing door bvb durabiliteit te verhogen en later de klokken op te schroeven wanneer de games zwaarder worden... Volg je me? :)
Nee, ik volg je nogsteeds niet.

De generational leap heeft al bewezen niet zo heel groot te zijn de afgelopen jaren. Iedere nieuwe generatie zat qua performance/watt niet anders dan die daarvoor met als gevolg dat ik niet verwacht dat je uit een 3080 een 2080 performance gaat halen voor minder verbruik van een 2080 met als gevolg dat je beter af bent gewoon een 2080 te kopen.

Wat betreft je "Nu downclocken, later omhoog clocken" voorbeeld; ook hier is al tijden van bekend dat het zinloos is. Je bent dan nogsteeds beter af nu de goedkopere kaart te kopen en tegen de tijd dat je zou op-clocken het bespaarde geld uit te geven aan een nieuwe kaart. Die nieuwe kaart zal dan veel beter presteren dan de op-clock van de oude kaart die je hebt.

Ik zie nogsteeds geen case waar het downclocken van een rappe kaart ook maar enig voordeel op zou kunnen leveren.

Ikzelf heb gekeken naar iets soortgelijks voor mijn CPU. Ik doe af en toe wat ML werk en heb daarom een snelle CPU aangeschaft. Ik dacht; wellicht is het slim die te downclocken voor dagelijks werk en dan de turbo op te schroeven voor wanneer ik zware berekeningen moet laten doen. Maar met de hedendaagse powersave features heeft het simpelweg geen toegevoegde waarde. De CPU zet zelf al cores uit die niet gebruikt worden en draait op zo'n 500Mhz wanneer hij niet zwaar belast wordt. Daar kunnen handmatige acties gewoon niet tegen op.

Hetzelfde geldt voor GPUs; je bent veel beter af de VSYNC aan te zetten of ergens het aantal gerenderde frames te beperken. De kaart doet de rest van het werk wel. Als je dan ook nog het detail van je game omlaag schroeft wordt de besparing in energie door de kaart zelf geregeld. Terwijl wanneer je het wél wilt hebben / nodig hebt, alle kracht gewoon nog beschikbaar is.

Nogmaals; volgens mij is hier geen use case voor. De oplossing van de kaart het zelf laten regelen of gewoon een goedkopere kaart kopen zijn vele malen effectiever met vele malen minder inspanning.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:36

Fordox

00101010

Ik volg TS wel. Een snellere kaart downclocken zorgt ervoor dat je in een soorty categorie komt die iets meer power efficient is maar toch sneller dan de 1e eronder. Bijna alle kaarten/cpu's zijn ook geleverd met een ietwat te hoge voltage dan dat eigenlijk nodig is en daar valt wel iets op te winnen.

Zijn vraag is ook hoe hij dat kan doen, niet óf hij daar baat bij heeft. Beetje zinloos om m daar vanaf te laten stappen.

@hanshprincipe In feite is het undervolten van een CPU ook met dezelfde stappen als overclocken, alleen dan de andere kant op. Je kan spelen met voltage offsets in je bios voor de CPU of Afterburner voor de GPU. Elke keer wanneer je een stapje omlaag gaat moet je weer stresstesten om te checken voor stabilitiet.
In MSI Afterburner kun je ook ctrl+F drukken om met je voltage/frequency curve te spelen. Die geeft aan bij welke voltage op welke frequency hij meot draaien.

Succes!

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshprincipe
Ik lees het later uitgebreider, zo bezoek, mijn indruk is niks houdt me tegen maar verwacht er niet teveel van, toch hoop ik interessante resultaten te produceren. Dit is what tweaking is all about toch overigens? Bedankt ik lees het nog een keer aandachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshprincipe
Optimum Tech heeft een hele goede video geplaatst: RTX 3080/3090 Undervolting 100W Less, same performance?

Ik ben het niet met je eens Croga, je kunt namelijk ook beide reducen, fps, en power consumption/voltage. Wbt de 3080 die us niet duur. Qua prijs is het absoluut een generational leap, over prijs gesproken, en qua 8k ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshprincipe
Misschien kun je zeggen dat de cores minder goed functioneren op samsung maar wel enorm zijn toegenomen zijn en op 8nm draaien, wat betekent dat ze de klokken te hoog hebben gezet om aan de verwachtingen te voldoen. Hier heb ik ook een artikel over gelezen, een rumour toen. Dus wanneer je het lager klokt zie je de samsung node pas knallen. Ook kun je bedenken dat 10GB vram geen probleem meer is en de goedkoopste rtx 3080 kopen ook niet.
Pagina: 1