Van "herriebak" naar "een zacht briesje"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-01 07:05
EDIT: Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor de reacties van @Fusi0nking en @Uszka, dus bij deze. Uiteraard ook dank voor de andere reacties! :)

Nu ik al een tijd thuiswerk, begin ik me steeds meer te ergeren aan het geluid dat mijn PC produceert. Het is toch alsof er steeds een mobiele airco naast mij staat te draaien en dat is erg irritant. Vandaar dat ik mijn computer graag een stuk stiller zou willen maken.

Nu heb ik al op Tweakers.net gezocht naar reviews van kasten en forumtopics over het stiller maken van een bestaande build, maar ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Ik open daarom toch maar een forumtopic met daarin mijn vraag.

Wat maakt er geluid?
Ik heb de kast hiervoor even opengemaakt. Het gaat voornamelijk om de casefan (een oud 80mm-exemplaar) en de kast zelf, een metalen doos waarvan de zijkanten meetrillen met de casefan.

De voeding, de CPU-koeler en de koeler van de videokaart maken niet zo veel geluid. Ze zijn wel hoorbaar wanneer ik de casefan even loskoppel van z'n stekker, maar niet overdreven aanwezig. Het meeste geluid komt van de CPU-koeler, een stockexemplaar. De HDD hangt tot slot in een cage met rubberen voetjes, dus die is al geïsoleerd van de kast.

Bij belasting tijdens het spelen van een spelletje of andere intensieve taken gaan de fans natuurlijk harder draaien, maar dan nog maken de CPU- en GPU-koelers niet gigantisch veel herrie. Het gaat dus voornamelijk om de casefan en de meetrillende kast.

Ik ben op zoek naar:
- een nieuwe (miditower?) kast
- een aantal stille case fans
- een stille processorkoeler en
- een andere, modulaire voeding.

Een kast met USB 3.0-poorten aan de voorzijde zou erg handig zijn; mijn moederbord heeft daar een aansluiting voor, zag ik vorige week bij toeval. Verder gebruik ik zo nu en dan nog een optisch station. En ik wil voldoende ruimte om de kabels weg te werken. Dat heeft mijn huidige kast niet, dus het is nogal een bende vanbinnen.

Ik ben specifiek niet op zoek naar een kast met glas en onderdelen met RGB; mijn PC staat onder mijn bureau en zal daar ook blijven staan. Een strak en functioneel design is dus prima. Ook is het handig wanneer de genoemde componenten toekomstbestendig zijn, mocht ik later nog eens een nieuw systeem in de kast willen bouwen.

Mijn budget
Een goede kast voor een stille(re) build is niet zo goedkoop zag ik al in de Pricewatch, dus voor het totaal denk ik aan een maximum van €200,-. Maar wanneer het minder duur kan, is dat natuurlijk prima ;)

Merkvoorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken, maar mijn CoolerMaster-voeding houdt het al jaren zonder morren vol dus daar ben ik wel tevreden over. Kwalitatief goede onderdelen zijn uiteraard wel belangrijk.

Mijn huidige systeem
Mijn PC is vrij basic en bestaat uit oudere componenten. Dat is geen probleem, het systeem voldoet prima voor mijn behoeften (thuiswerken, muziek luisteren, spelletje spelen). Maar het is toch handig om te weten wat er in zit, dus bij deze:

MoederbordAsus H-110M-A (micro-ATX-formaat)
CPUIntel Core i3 6100 (stock cooler)
RAM8 GB Kingston DDR4 (2 x 4GB)
GPUMSI GeForce GTX 750 Ti
VoedingCoolerMaster RealPower RS 450 ACLY (450W)
Opslag1 x 512GB Samsung SSD, 1x 256GB Crucial SSD, 1x 1TB WD HDD
KastEen basic miditower-kast van zeker 15 jaar oud...

N.b.: De hoeveelheid RAM en de processor kunnen nog geüpgraded worden; er kunnen max 32GB en een Core i7 7xxx op dit bord. Ik zal waarschijnlijk alleen de RAM-upgrade nog doen, tenzij ik toevallig ergens tegen een i5 of i7 uit de 7xxx-serie aan loop. Maar dat is verder niet per se van belang voor mijn vraag, denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door PCG2020 op 19-10-2020 13:18 ]

Alle reacties

Verwijderd

Maak hem eens open en zoek uit waar de meeste herrie vandaan komt.

Als je gericht te werk gaat is er de meeste winst te halen voor je geld. Wie weet is het voornamelijk je GPU, ben je straks 200€ verder en nog steeds niks verder.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Ik gok op stock koeler en kast inderdaad.
Maar het zou zomaar de voeding kunnen zijn, of de gpu.
Ten slotte kan het nog de HDD zijn.

Is het geluid continue, (case fans, voeding)
Geluid zo nu en dan harder (cpu)
Voornamelijk tijdens gamen (gpu)
Voornamelijk als je HDD gebruikt?

Kast zou bijvoorbeeld de be quiet pure base 500 kunnen zijn.
Daar kan dan een extra pure wings 2 140mm extra in gezet worden als je bang bent voor airflow. Maar een 450 watt systeem moet prima gaan.

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik zal zoals @Verwijderd zegt eerst even zelf gericht zoeken wat nou de herrie maakt.
Zijn het de case fans?
Is het de videokaart?
De hdd’s?
Processor koeler?
De voeding?
Dit kunnen wij natuurlijk niet weten.
Ik zou zeggen haal het zij paneel eraf en gebruik de pc en kijk waar de herrie vandaan komt, vanaf daar kan je verder kijken en vragen stellen zoals bijvoorbeeld ‘mijn processor koeler maakt veel herrie ik wil graag een stillere’.

Met ventilatoren van verschillende onderdelen kan je bijvoorbeeld even stil zetten met je finger om te kijken als het geluid weg ga(doe dit wel voorzichtig en niet te lang) qua hdd en voeding moet je je oor er even bij houden.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Behuizing pricewatch: Cooler Master Silencio S400 of pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)
Voeding pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W. Modulair is niet noodzakelijk in bovenstaande behuizingen omdat er meer dan voldoende ruimte is voor kabels.
Geheugen pricewatch: G.Skill Value F4-2133C15D-16GNT
Cpu koeler pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

Cpu upgrade doen met een tweedehands. Prestatiewise gezien zou een i5-6500/6600/7500/7600 niet meer hoeven kosten dan €30 - €40. Niet aan een i7 beginnen op dat bord, of het moet een T variant zijn maar zie die maar eens te vinden voor een fatsoenlijke prijs. Er staat er een in v&a maar die prijs is 2x te hoog zoals bij alle i7's van de 6e en 7e gen. Daar koop je een nieuwe 10100F met moederbord voor.

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 18-10-2020 11:18 ]

• PCG2020

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Die informatie is wel handig bedankt voor het delen!
Ik zal opvolgen wat uszka voorstelt, alleen zou ik geen 16gb geheugen erin plaatsen behalve als er een andere processor komt aangezien de prestatie winst in deze build niet in eerste instantie bij het ram ligt, eerder cpu/videokaart

• PCG2020
Dankjewel voor de moeite!

Ik wil graag een modulaire voeding zodat ik alleen de noodzakelijke kabels in mijn kast heb zitten. Momenteel hangen de kabels die ik niet gebruik half in de kast; de voeding zit bovenin en daarnaast is er geen mogelijkheid om ze fatsoenlijk ergens vast te maken of weg te stoppen.

V.w.b. de CPU-upgrade hoef ik inderdaad geen i7, ik had al gezien dat die erg duur zijn. Met een i5 en meer geheugen zou ik al vooruit gaan. Maar het is geen prioriteit om die upgrade te doen, dat kan op een later tijdstip ook met een nieuw moederbord en dergelijke.

• Uszka
Voedingen zitten tegenwoordig onderin de kast. De genoemde Cooler master heeft een psu shroud waaronder kabels opgeborgen kunnen worden en de Nanoxia heeft veel ruimte achter het moederbord. Een modulaire voeding is echt niet noodzakelijk om de kabels onzichtbaar weg te werken. (daar ga je pas problemen mee krijgen als je een niet modulaire >550w voeding neemt met 4 molex/sata en 2 of meer PEG kabels). Maar goed, zelf 400w is al overkill voor je systeem dat nog niet eens 150w verbruikt als alles vol aan de bak moet.

• PCG2020
Uszka schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:43:
Voedingen zitten tegenwoordig onderin de kast.(...)
Dat weet ik, dat scheelt al een hoop met het wegwerken van de niet-gebruikte kabels. Mijn huidige kast is gewoon antiek. Hij is nog net niet crème-kleurig ;)
(...) De genoemde Cooler master heeft een psu shroud waaronder kabels opgeborgen kunnen worden en de Nanoxia heeft veel ruimte achter het moederbord. (...)
Ik zag het op de foto's, inderdaad. Beide zijn nette kasten en voldoen zeker aan mijn eisen qua uiterlijk en functionaliteit.
(...) Een modulaire voeding is echt niet noodzakelijk om de kabels onzichtbaar weg te werken. (daar ga je pas problemen mee krijgen als je een niet modulaire >550w voeding neemt met 4 molex/sata en 2 of meer PEG kabels). Maar goed, zelf 400w is al overkill voor je systeem dat nog niet eens 150w verbruikt als alles vol aan de bak moet.
Ik heb mijn huidige voeding (die 450W CoolerMaster) ook al heel erg lang, 15 jaar denk ik zo. Mijn vorige systemen belastten de voeding ook niet voluit, dus misschien dat 'ie het daarom al zo lang uithoudt. Ik zou 'm eventueel over kunnen zetten wanneer ik de kabels netjes kan wegwerken; de rest van mijn PC blijft voorlopig immers hetzelfde, het gaat om de kast en de fans.

• Uszka
PCG2020 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:57:

Ik heb mijn huidige voeding (die 450W CoolerMaster) ook al heel erg lang, 15 jaar denk ik zo. Mijn vorige systemen belastten de voeding ook niet voluit, dus misschien dat 'ie het daarom al zo lang uithoudt. Ik zou 'm eventueel over kunnen zetten wanneer ik de kabels netjes kan wegwerken; de rest van mijn PC blijft voorlopig immers hetzelfde, het gaat om de kast en de fans.
Die voeding is op en niet betrouwbaar meer. Vervang dat ding voordat die de geest geeft en mogelijk meer onderdelen meeneemt naar de voedinghemel.

• PCG2020
Uszka schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:01:
[...]Die voeding is op en niet betrouwbaar meer. Vervang dat ding voordat die de geest geeft en mogelijk meer onderdelen meeneemt naar de voedinghemel.
Ik dacht er al aan om 'm te vervangen, door dat modulaire exemplaar in mijn openingspost dus ;)

Maar bedankt dat je me er nog even op wijst :)

[ Voor 3% gewijzigd door PCG2020 op 18-10-2020 12:33 ]

• Uszka
PCG2020 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:08:
door dat modulaire exemplaar in mijn openingspost dus ;)
Welk modulaire exemplaar in je OP?

• PCG2020
Uszka schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:25:
[...]Welk modulaire exemplaar in je OP?
Ik schreef waar ik naar op zoek was:
Ik ging daarbij primair uit van inbouwgemak en kabelmanagement, maar ik stond eigenlijk niet direct stil bij de leeftijd van mijn huidige voeding O-)

• Uszka
95% wat daaronder kan vallen is niet interessant dus zonder een specifieke voeding te noemen snijdt die kreet geen hout. pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM bijvoorbeeld is niet interessant omdat die qua prijs vrij dicht op de pricewatch: Corsair TX550M V2 zit die heel veel beter is.

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-01 13:35
Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje: op zoek naar een kast zonder disco en ramen, die vooral stil moet zijn. Ben toen uitgekomen bij de Fractal Design Define R6. Solide kast met geluidsdemping, die in alle reviews heel goed scoorde. Met het resultaat ben ik ook heel tevreden. Echt onhoorbaar wanneer ik aan het werk ben.

Mijn advies zou zijn om, naast hetgeen over het vervangen van de voeding al is gezegd, eerst zo'n goede kast met geluidsisolatie te kopen. Wellicht helpt dat al voldoende. Zo niet, dan kan je de andere onderdelen een voor een vervangen.

Mbt een upgrade hangt het verder erg af van wat je er mee wil doen. Voor gewoon office werk is jouw processor nog prima denk ik.

• PCG2020
Uszka schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:35:
95% wat daaronder kan vallen is niet interessant dus zonder een specifieke voeding te noemen snijdt die kreet geen hout. pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM bijvoorbeeld is niet interessant omdat die qua prijs vrij dicht op de pricewatch: Corsair TX550M V2 zit die heel veel beter is.
Ik snap wat je bedoelt. Mijn probleem was dat ik door alle kasten en voedingen die ik heb bekeken het overzicht kwijtraakte en daarom dit topic heb gestart. Maar je hebt me goed op weg geholpen, waarvoor mijn dank :)
Ballondier schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:36:
Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje: op zoek naar een kast zonder disco en ramen, die vooral stil moet zijn. Ben toen uitgekomen bij de Fractal Design Define R6. Solide kast met geluidsdemping, die in alle reviews heel goed scoorde. Met het resultaat ben ik ook heel tevreden. Echt onhoorbaar wanneer ik aan het werk ben.(...)
Ik heb die kast inderdaad ook in overweging genomen, maar die is behoorlijk aan de prijs. Aan de andere kant is het wel een hele goede kast waar ik ook weer een tijd mee vooruit zou kunnen :)
(...) Mijn advies zou zijn om, naast hetgeen over het vervangen van de voeding al is gezegd, eerst zo'n goede kast met geluidsisolatie te kopen. Wellicht helpt dat al voldoende. Zo niet, dan kan je de andere onderdelen een voor een vervangen. (...)
Het lijkt er sterk op dat ik met een goede kast inderdaad al een heel eind kom. De voeding is al heel oud, dus die vervang ik ook meteen, mede op aanraden van @Uszka.
(...) Mbt een upgrade hangt het verder erg af van wat je er mee wil doen. Voor gewoon office werk is jouw processor nog prima denk ik.
Klopt, de PC voldoet ruimschoots voor wat ik er mee doe. Alleen die herrie, hè... ;)

[ Voor 47% gewijzigd door PCG2020 op 18-10-2020 14:36 ]

• Uforay
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
PCG2020 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:49:
Nu ik al een tijd thuiswerk, begin ik me steeds meer te ergeren aan het geluid dat mijn PC produceert. Het is toch alsof er steeds een mobiele airco naast mij staat te draaien en dat is erg irritant. Vandaar dat ik mijn computer graag een stuk stiller zou willen maken.

Nu heb ik al op Tweakers.net gezocht naar reviews van kasten en forumtopics over het stiller maken van een bestaande build, maar ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Ik open daarom toch maar een forumtopic met daarin mijn vraag.

Wat maakt er geluid?
Ik heb de kast hiervoor even opengemaakt. Het gaat voornamelijk om de casefan (een oud 80mm-exemplaar) en de kast zelf, een metalen doos waarvan de zijkanten meetrillen met de casefan.

De voeding, de CPU-koeler en de koeler van de videokaart maken niet zo veel geluid. Ze zijn wel hoorbaar wanneer ik de casefan even loskoppel van z'n stekker, maar niet overdreven aanwezig. Het meeste geluid komt van de CPU-koeler, een stockexemplaar. De HDD hangt tot slot in een cage met rubberen voetjes, dus die is al geïsoleerd van de kast.

Bij belasting tijdens het spelen van een spelletje of andere intensieve taken gaan de fans natuurlijk harder draaien, maar dan nog maken de CPU- en GPU-koelers niet gigantisch veel herrie. Het gaat dus voornamelijk om de casefan en de meetrillende kast.

Ik ben op zoek naar:

Een kast met USB 3.0-poorten aan de voorzijde zou erg handig zijn; mijn moederbord heeft daar een aansluiting voor, zag ik vorige week bij toeval. Verder gebruik ik zo nu en dan nog een optisch station. En ik wil voldoende ruimte om de kabels weg te werken. Dat heeft mijn huidige kast niet, dus het is nogal een bende vanbinnen.

Ik ben specifiek niet op zoek naar een kast met glas en onderdelen met RGB; mijn PC staat onder mijn bureau en zal daar ook blijven staan. Een strak en functioneel design is dus prima. Ook is het handig wanneer de genoemde componenten toekomstbestendig zijn, mocht ik later nog eens een nieuw systeem in de kast willen bouwen.

Mijn budget
Een goede kast voor een stille(re) build is niet zo goedkoop zag ik al in de Pricewatch, dus voor het totaal denk ik aan een maximum van €200,-. Maar wanneer het minder duur kan, is dat natuurlijk prima ;)

Merkvoorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken, maar mijn CoolerMaster-voeding houdt het al jaren zonder morren vol dus daar ben ik wel tevreden over. Kwalitatief goede onderdelen zijn uiteraard wel belangrijk.

Mijn huidige systeem
Mijn PC is vrij basic en bestaat uit oudere componenten. Dat is geen probleem, het systeem voldoet prima voor mijn behoeften (thuiswerken, muziek luisteren, spelletje spelen). Maar het is toch handig om te weten wat er in zit, dus bij deze:

MoederbordAsus H-110M-A (mATX-formaat)
CPUIntel Core i3 6100 (stock cooler)
RAM8 GB Kingston DDR4 (2 x 4GB)
GPUMSI GeForce GTX 750 Ti
VoedingCoolerMaster RealPower RS 450 ACLY (450W)
Opslag1 x 512GB Samsung SSD, 1x 256GB Crucial SSD, 1x 1TB WD HDD
KastEen basic miditower-kast van zeker 15 jaar oud...

N.b.: De hoeveelheid RAM en de processor kunnen nog geüpgraded worden; er kunnen max 32GB en een Core i7 7xxx op dit bord. Ik zal waarschijnlijk alleen de RAM-upgrade nog doen, tenzij ik toevallig ergens tegen een i5 of i7 uit de 7xxx-serie aan loop. Maar dat is verder niet per se van belang voor mijn vraag, denk ik.
Het is heel goed mogelijk dat je jouw case fans op een default (veilig) profiel hebt staan waarbij ze dus continu overkill aan koeling leveren (veel te hard draaien)

Ik zou in je bios even kijken of dit het geval is en, zo ja, kleine DOE starten met lagere snelheden. Kijk bij belasting of dit issues geeft met kast temperatuur (wat ik betwijfel) en evt CPU/GPU.

Kleine moeite, en wss maximaal resultaat. :Y

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Uszka schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:35:
De CM is maar 5 euro duurder. De TX550V2 is misschien veel beter, maar is deze ook stiller bij lage belasting?

• PCG2020
Uforay schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Het is heel goed mogelijk dat je jouw case fans op een default (veilig) profiel hebt staan waarbij ze dus continu overkill aan koeling leveren (veel te hard draaien)

Ik zou in je bios even kijken of dit het geval is en, zo ja, kleine DOE starten met lagere snelheden. Kijk bij belasting of dit issues geeft met kast temperatuur (wat ik betwijfel) en evt CPU/GPU.

Kleine moeite, en wss maximaal resultaat. :Y
Ik heb maar één case fan, van 80mm en dat is de grootste veroorzaker van de herrie. Het ding is al heel oud en waarschijnlijk zijn de lagers versleten. De trillingen die dat veroorzaakt, worden doorgegeven aan de kast, die van Chinees blik gemaakt is en daardoor gaat meetrillen.

Voor de rest valt het mee, heb ik eerder vandaag geconstateerd: de GPU heeft een groot koelblok en twee grote fans die met een profiel draaien (die hoor je alleen een beetje bij het gamen) en de CPU heeft weliswaar een stock koeler, maar die is niet overdreven luidruchtig. Het kan natuurlijk wel stiller d.m.v. een betere CPU-koeler.

De kast en de casefan zijn gewoon aan vervanging toe, daar komt het in het kort eigenlijk op neer. En er zijn tegenwoordig goede kasten met degelijke casefans, heb ik al gezien in de tips die ik heb gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door PCG2020 op 18-10-2020 14:50 ]

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ultra goedkope oplossing zou zijn die casefan vervangen of loskoppelen, het geheel een keer op je gemak schoonmaken en eventueel koelpasta vernieuwen. Misschien heeft je fan wel weinig nut en kun je het er nog even mee uitzingen :)

Andere tips van een fervente liefhebber van weinig geluid makende ventilatoren:
- Fancurve instellen, liever wat warmer dan meer geluid
- Hoe groter de ventilator, hoe minder geluid (ruwe stelregel)
- Des te meer ventilatoren, des te meer geluid (denk ik?)
- Rubbertjes! Bijvoorbeeld de standaard anti vibratie hoekjes van Noctua of Scythe maar zelf wat prutsen kan ook
- Weet waar je aan begint, kan een duur grapje worden.. ik kom hier om in de Noctua fans, mocht je een 92mm kwijt kunnen ipv die 80 had ik je zo kunnen helpen
- Vergeelde kast is een prima begin voor een vette sleeper build! :p

[ Voor 3% gewijzigd door Dagion op 20-10-2020 01:34 ]

• PCG2020
Bedankt voor de reactie :)

Je idee om de casefan los te koppelen is niet heel gek, mijn systeem wordt niet bloedheet omdat ik er geen zware taken op uitvoer. De grootste herriemaker is dan uitgeschakeld. Mijn kast is redelijk schoon omdat ik regelmatig even het stof eruit blaas, dus de heatsinks van de CPU en de GPU zitten ook niet vol.

Een nieuwe kast met grotere fans en goede mogelijkheden voor kabelmanagement zorgt waarschijnlijk wel voor betere airflow. Ik hoef voor mijn build natuurlijk geen batterij aan fans te hebben, maar zoals ik elders al zei: een nieuwe kast moet ook geschikt zijn voor een toekomstige build, die misschien warmer kan worden. Met een kast met twee grotere fans (in en uit) kan ik waarschijnlijk wel een tijd vooruit en is de geluidsproductie geen ergernis meer.

Ik heb door alle reacties in ieder geval voldoende stof tot nadenken :)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:25
Dagion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 01:30:

- Des te meer ventilatoren, des te meer geluid (denk ik?)
Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Waar twee of meer ventilatoren een stuk rustiger kunnen draaien om dezelfde airflow te behalen moet een enkele flink harder werken met als gevolg meer herrie. ;)

Verder met anderen eens wat betreft de tips over de Fractal Design R series.
Maar da's meer eigen ervaring. Heb een Define R5 met een pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 en een pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W
Inclusief een semi-actieve 1080ti gekoelde videokaart (die dus niet gaat koelen in idle)
Machine hoor je echt niet.. heel blij mee
(beestje uit 2015 met een latere videokaart upgrade)

*sowieso

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:32:
[...]

Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Waar twee of meer ventilatoren een stuk rustiger kunnen draaien om dezelfde airflow te behalen moet een enkele flink harder werken met als gevolg meer herrie. ;)
Dat is ook weer zo, maar als je twee fans op dezelfde snelheid laat draaien maken ze dan wel meer geluid dan één fan? Geen idee zelf.

Ik ga juist bouwen in een behuizing uit het jaar stilletjes vanwege jeugdsentiment en tsja.. waarom niet. Zal kabelmanagement nog het meeste missen, maar de oude bakbeesten van weleer draaiden ook met behoorlijke wat warmte.

Kabelmanagement heeft volgens mij niet zo heel veel invloed op airflow? In ieder geval niet bij veel SFF builds die ik zie op Reddit, en uit eigen ervaring met meerdere ITX builds. Vast wel enige invloed maar of het veel scheelt betwijfel ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Dagion op 20-10-2020 08:52 ]

Pagina: 1