Toon posts:

Alu radiator met koperen waterblok kan niet, maar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het past er weer eens niet op.
Anyway je koeling gaat kapot als je bijv. een alu radiator en een koperen waterblok bij elkaar doet. Is dit ook het geval als je Water Wetter gebruikt? En is Water Wetter met gewoon kraanwater voldoende of moet je perse gedestileerd water gebruiken? Om dus die electrolyse niet te laten verlopen.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:12

marco899

Know's what he wants.

Dit is wel vaker langs geweest, maar omdat ik nu net een mooi setje van aqua de luxe heb gehad het volgende daarover. Je moet vermijden dat je een koperblok met een alu radiator gebruikt. Is hier geen andere mogelijkheid, dan moet je alleen zuiver water gebruiken zonder enige toevoeging, om geleiding te voorkomen. Dus...

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Topicstarter
Dat het niet kan (zonder WW) is wel vaker langsgekomen, maar kan het wel MET Water Wetter? Dus een alu radiator en een koperen waterblok met Water Wetter?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Het zou wel moeten kunnen MET water wetter. Overigens heb ik nu een dangerden blok draaien met een alu radiator, en (nog) geen problemen.

Zal ik een geheimpje verklappen: De Senfu blokjes zijn van alu, de Senfu radiatoren van koper (inwendig).........

Maar ook daar heb ik geen elektrolyseproblemen mee gehad. Het lijkt wel of die Senfu blokjes een oppervlakte hebben, welke dit tegengaan. Ik had een klein beejte oxide op de uitgeboorde aansluitingen. Maar niet ernstig.

Vandaar ook mijn vraag op het waterkoeling forum: Waarom soms wel en soms geen elektrolyse corrosie?

(http://62.45.67.249/Waterforum/ubb-scripts/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000115)

• php
  • Niet online

php

Overigens kan je kraanwater gewoon gebruiken. Maar als je in een kalkrijk gebied woont, kook het water dan even uit. Dan is de kalk eruit. (zelf ben ik te lui daarvoor, en dat wordt afgestraft met een aanslag op de binnenkant van de slangen, en de rest van het systeem.)

• marco899

marco899

Know's what he wants.

Ja en dat kalk zorgt natuurlijk voor een warmte overdracht barriere. Ik heb mijn watrekoeling nu 1 maand draaien met uitgekookt water en nog geen spoor van afzetting gezien, terwijl ik dat na een dag had met kraanwater waarin een ph5 gehalte zit. Op waterwetter terug te komen, ik weet niet en denk niet dat dit geleidend is, maar hang andrs eens een ohmmeter in het flesje.
Over het senfu setje, ik heb in een review wel eens een heel bellaberde binnenzijde gezien, maar in welke omstandigheden dit was weet ik niet meer.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Swiftech maakt het je wel lastig, een allu huis en een koperen baseplate. Maar het enige wat ik in die maanden waterkoeling heb gezien zijn algen. Waarschijnlijk net iets te weinig koelvloeistof door het water gemikt.

Het wachten is nu op FreakyFrank met de Water Wetter.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:24 schreef marco899 het volgende:
Over het senfu setje, ik heb in een review wel eens een heel bellaberde binnenzijde gezien, maar in welke omstandigheden dit was weet ik niet meer.
Die review heb ik denk ik ook gezien, maar vreemd genoeg ligt dat aan de manier waarop die foto's zijn gemaakt. Ik heb hier nl. net zo'n set binnen en was prettig verbaasd dat het er keurig uitzag :) in tegenstelling tot wat ik op die foto's had gezien.

• marco899

marco899

Know's what he wants.

Ja maar in die review was deze al een tijdje gebruikt, of is de nieuwe nu helemaal glad van binnen?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:41

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik ben zelf bezig met de aanleg van waterkoeling, mar heb een koperen rad. (Opel Manta :)) en een Al. koelblok. Vraag me nu af of dit wel kan dan... :? Mgoed, helpt het verbinden van deze dmv. een dikke draad nog wat dan om het spanningsverschil op te heffen?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31

Epsilon

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:34 schreef Herman het volgende:
Overigens kan je kraanwater gewoon gebruiken. Maar als je in een kalkrijk gebied woont, kook het water dan even uit. Dan is de kalk eruit. (zelf ben ik te lui daarvoor, en dat wordt afgestraft met een aanslag op de binnenkant van de slangen, en de rest van het systeem.)
je moet dus NIET het water koken en dan het gekookte water gebruiken he! dan is de kalk blijven zitten, en nu zelfs in een hogere concentratie. Je moet de damp opvangen want dit is helemaal schoon water (daarom is dat water helemaal niet lekker, omdat het gewoon geen smaak heeft)

• Cr3ator
  • Laatst online: 15:41

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik geloof dat op deze manier de kalk neerslaat. Weet het niet zeker, maar dan zou het er ook uit moeten zijn. In ieder geval is het wel zo dat je op deze manier veel minder aanslag in je slangen hebt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

WaterWetter gaat dit inderdaad tegen. Toen ik nog een alu blokje en een koperen rad had, had ik vreselijk veel last van elektrocorrosie.

Btw, koken van water is voldoende om de kalk neer te laten slaan.

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie ook hoeveel Water Wetter je per liter water moet toevoegen om dus die electrolyse tegen te gaan. Dus om het helemaal te bestrijden.

• marco899

marco899

Know's what he wants.

Zover ik weet is een flesje voldoende voor 21 liter, dus reken maar uit.

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

Op zaterdag 11 augustus 2001 01:43 schreef ]NTT[ het volgende:

[..]

Die review heb ik denk ik ook gezien, maar vreemd genoeg ligt dat aan de manier waarop die foto's zijn gemaakt. Ik heb hier nl. net zo'n set binnen en was prettig verbaasd dat het er keurig uitzag :) in tegenstelling tot wat ik op die foto's had gezien.
Een collega van me heeft ook net zo'n setje en dat zag er niet uit van de binnenkant.

Oh ja joh!!!

Verwijderd

Hmmm interessante topic.
Ik zelf heb een kachelradiator van een Rover 916 i gebruikt.(die zijn van messing)
Dit in combinatie met een koperen DangerDen.
Een doorzichtig reservoir met pompje erin,en doorzichtige slangen.
Natuurlijk met demi water gevuld,en een beetje antikal voor de zekerheid :-)
Dit draait nu 2 weken en het water is nog kraakhelder,en geen corrosie te bekennen.

Verwijderd

Nog ff wat,elektrolytische corrosie kan gewoon niet plaatsvinden met demi-water gezien dit geen stroom geleidt :-)
Kost maar 2-3 piek de liter dus why not.
Mocht het toch zo zijn dat je wel die corrosie krijgt ondanks het demi-water,dan komt dit door 'vervuiling' dat reeds in het watercircuit zat.
Als je het echt helemaal wil voorkomen moet je je radiator en je koelblok eigenlijk met 2 aparte aardes verbinden

Verwijderd

Als je nu in je water een minder edel metaal legt, dan zal dat metaal wegvreten.

Lood? -> Meteen goed oor je warmteoverdracht

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op zaterdag 11 augustus 2001 15:33 schreef epsilon het volgende:

[..]

je moet dus NIET het water koken en dan het gekookte water gebruiken he! dan is de kalk blijven zitten, en nu zelfs in een hogere concentratie. Je moet de damp opvangen want dit is helemaal schoon water (daarom is dat water helemaal niet lekker, omdat het gewoon geen smaak heeft)
Dat is niet schoon. Dat is zuur. Want er zit geen zuurstof in.

Geen inspiratie

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op zaterdag 11 augustus 2001 20:04 schreef DaBit het volgende:
WaterWetter gaat dit inderdaad tegen. Toen ik nog een alu blokje en een koperen rad had, had ik vreselijk veel last van elektrocorrosie.

Btw, koken van water is voldoende om de kalk neer te laten slaan.
Nog niet de helft van de aanwezige zouten krijg je uit het water dmv koken.

Geen inspiratie

• php
  • Niet online

php

- Koken (minuut of 2 tot 5) is voldoende om de meeste kalk eruit te krijgen. De kalk ligt onderin de pan.

- Een van de weinige materialen die minder edel is dan aluminium, en goed te gebruiken, is magnesium. Lood, zink etc zijn edeler dan alu.

• marco899

marco899

Know's what he wants.

Ik krijg hier nog gratis een scheikunde lesje.

Verwijderd

PublicEnemy:
Daar heb je geen gelijk in. Een klein gedeelte van het water zal zich toch opsplitsen in H+ en OH- paren. CO2 (kooldioxide) uit de lucht zal oplossen en H2CO3 vormen (koolzuur) en zich opsplitsen in 2 H+ en 1 HCO3- ('t weet niet of de scheikunde klopt, maar 't idee moet duidelijk zijn). Metaal zal het water wat vervuilen. Oftewel: in no-time heb jij geen niet-geleidend water meer.

martijn12345:
Klopt, maar 't gaat ook om de kalk. En dan wil je er zoveel uitkrijgen dat 't niet neerslaat bij die max 40 graden dat het in je waterkoeling word. Een paar minuutjes koken is dus zat om er *voldoende* uit te krijgen om er geen last meer van te hebben.

• RUXperienced
  • Laatst online: 24-06-2024
Op zondag 12 augustus 2001 14:23 schreef DaBit het volgende:
PublicEnemy:
Daar heb je geen gelijk in. Een klein gedeelte van het water zal zich toch opsplitsen in H+ en OH- paren. CO2 (kooldioxide) uit de lucht zal oplossen en H2CO3 vormen (koolzuur) en zich opsplitsen in 2 H+ en 1 HCO3- ('t weet niet of de scheikunde klopt, maar 't idee moet duidelijk zijn). Metaal zal het water wat vervuilen. Oftewel: in no-time heb jij geen niet-geleidend water meer.
...
Dat klopt, alleen H2CO3 vormt een evenwicht met H20 en CO2 en niet 2 H+ en HCO3-, dacht ik...

Verwijderd

Topicstarter
Dus kan je nou een alu radiator met een koperen waterblok samenvoegen met Water Wetter, zodat je geen electrolyse krijgt?

Verwijderd

aico: Yup! :)

RUXperienced:
Hmmz. Een oplossing van CO2 in water heeft toch een duidelijk lagere pH dan 7. Dus ergens moeten H+ ionen vrijkomen, toch :?

Mjah, m'n scheikundekennis is alweer ver vervlogen in de loop der jaren, merk ik.

Verwijderd

Topicstarter
De pH hangt alleen van de H3O+ -ionen af en de OH- -ionen.
Dit weet ik nog wel.
De reactie van H2O en CO2 weet ik niet. Maar volgens mij verloopt er geen reactie tussen deze 2 stoffen.

Verwijderd

Topicstarter
CO2 gaat als het goed is uit het water de lucht in. Het is een gas. Anders zou het H2O+CO2->2xOH- +CO moeten zijn. Dan zou de pH omhoog moeten gaan. Of he...CO+ 2x+OH- ->CO2+H2O. Minder OH- = hogere pH.

Verwijderd

Topicstarter
Hhmmzz
Volgens mij kan het gewoon niet. CO2 gaat gewoon uit het water weg de lucht in.

Verwijderd

Toch reageert CO2 met water tot koolzuur. De pH daalt duidelijk bij een CO2 in water oplossing. En dat de pH daalt, geeft aan dat er H+ ionen aanwezig zijn in de oplossing (da's nou namelijk net wat de pH aangeeft; de concentratie H+ ionen)
Pagina: 1