Problemen met TV kijken via glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-04 15:48
Goedemorgen mede-tweakers. Ik ben niet zo vertrouwd met problemen posten op Tweakers (als ex-Hardware.info member). Dus als ik iets niet Tweaker-waardig doe, dan hoor ik dat graag.

Wij hebben hier in het mooie Heijen sinds een kleine maand glasvezel, we hebben een 250/250 Mbit abonnement via MultiFiber. Qua download en upload snelheid meer dan prima (we komen van Ziggo 100/10 af).

De beloofde snelheden halen wij ook wel aardig:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/10268331779.png

Het probleem:

Het probleem waar wij tegenaan lopen is dat we geblokt beeld en haperingen hebben tijdens tv kijken. Zowel live tv als opgenomen programma's (die in de cloud opgeslagen worden) kennen een hoop haperingen. Dusdanig veel dat het bloed irritant is.

Dit probleem is zowel aanwezig in de woonkamer als in de slaapkamer.

Hoe het hier aangesloten zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNME0v1n18JZ1IBNn38XC6V7Sng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kQ5lLD576B1abRn1UGPpJnlz.jpg?f=user_large
Schema in good old Paint.

Modem/router: Zyxel PMG5617GA (firmware V5.40(ABNA.1)C0 ).

LAN1: Netgear Accesspoint WAC104 (staat op zolder, vast IP).
LAN2: TP Link TP-SG105E netwerkswitch (hier zit een laserprinter op aangesloten en een KlikAanKlikUit ICS2000).
LAN3: is vrij
LAN4: Netgear GS105E switch (geplaatst door provider) voor het TV gebeuren. De netwerkkabel vanaf de router zit op poort 5. Op poort 1 zit de kabel (CAT6, circa 8 meter) naar de decoder in de woonkamer, op poort 2 zit de kabel (CAT5e, 10 meter) naar de decoder in de slaapkamer. In beide gevallen is de decoder een Amino Aria 7x. Poorten 3 en 4 zijn vrij.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:

- Alle apparaten volledig van het stroom af voor een kwartier en opnieuw laten starten -> Geen enkele verbetering.
- Netwerkkabel naar de decoders toe rechtstreeks op het modem aangesloten (LAN4 is gereserveerd voor IPTV) -> geen verbetering.
- Andere netwerkkabel getest -> geen verbetering.

Ik denk dat het echt puur ligt aan het modem of aan het glasvezelpunt in de meterkast. Iets wat buiten mijn macht valt.

Maar wellicht zien anderen er nog iets in dat ik niet zie (dit is mijn eerste glasvezel ervaring).

Enkele foto's / screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMQpUxGAwlJkz6d3-rMscqY5KSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2RBcgzLIWVmt041CmsIHvwHd.jpg?f=user_large
Glasvezel aansluiting op het Zyxel modem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwQoraYnQr_vQtUAqYebWiIptO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/45i9Nos5wEqz2o0tGY7fxXks.jpg?f=user_large
De TP-Link netwerkswitch voor het verdelen van de bekabelde netwerkdevices.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TilESKTs5yNBzNgh9hxtrwA7E8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mLbmWcwHfmW1RE4ZnVH3d2U9.jpg?f=user_large
De Netgear netwerkswitch voor het verdelen van de TV aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNFpFr6xu0CqD2IsO65LeSQLl5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTel6S3Sjs9F6uHU5rxpH74c.jpg?f=fotoalbum_large
GPON status vanuit het modem. Ik kan dit niet interpreteren als goed of slecht. Maar is het logisch dat de RX power signal in de min staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPhJ3ixQWTEdocubBDi4KncqfYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfdJVEkVx14PY5C1SzcbDcW6.jpg?f=fotoalbum_large
Systeem info vanuit het modem. Wellicht dat iemand hier iets in kan zien.

[ Voor 0% gewijzigd door Sw333t op 30-10-2020 06:41 . Reden: Abonnement was geen 100/100 ]

Beste antwoord (via Sw333t op 19-10-2020 19:45)

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:15

pinda powerrr

Slow down...

Haal die scherpe bocht eens uit je glasvezel (gele kabel, groene stekker). IPTV is er gevoelig voor als er te scherpe bochten in zitten. Je normale internet is dan prima, maar je signaal naar de decoder toe is dan te zwak.

Waiting on the world to change

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:10

lier

MikroTik nerd

Zou je twee dingen kunnen testen:
  • IGMP snooping aanzetten op de Netgear
  • Testen tv als de decoder van boven niet aangesloten zit op de switch

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
lier schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:19:
Zou je twee dingen kunnen testen:
  • Testen tv als de decoder van boven niet aangesloten zit op de switch
Volgens mij staat dat in z'n lijstje?
Netwerkkabel naar de decoders toe rechtstreeks op het modem aangesloten (LAN4 is gereserveerd voor IPTV) -> geen verbetering.
Sluit de IPtv box aan in je meterkast met een nieuwe korte verse kabel. Mogelijk is je kabel naar de Netgear defect.

Als je dan nog steeds haperingen ziet is het een issue van je IPTV leverancier. Ik denk dat ze dit zonder blikken of blozen al komen bekijken. Zo te zien is je switch een managed switch. Je zou de kabel weer op die switch kunnen aansluiten en een port-mirror kunnenstarten richting een poort waar je een laptop aansluit. Mogelijk kun je met Wireshark defecten ontdekken, hoewel het wel handig is als je wat protocol kennis hebt.

Maar eerlijk gezegd, als je IPTV ook met een nieuwe korte kabel al stottert op het moment dat je de kabel direct in de IPTV poort van het modem stopt kun je niet veel anders dan de leverancier bellen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
Ik heb het ook met een andere kabel van net een meter getest, geen verbetering.

IGMP snooping staat per default aan op die Netgear switch. Althans, daarom werd die ook geplaatst door de provider. De TPlink switch die ik al zelf had voldeed daar al niet aan zei de monteur.

Ik heb een melding gedaan naar de provider. Denk dat ik zelf alles geprobeerd heb wat binnen mijn kennis valt.

Port-mirror, wireshark zijn zaken die niet tot mijn kennis behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:10

lier

MikroTik nerd

Yordi- schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:04:
Volgens mij staat dat in z'n lijstje?
Volgens mij niet? De TS heeft getest met de STB direct aangesloten op het modem, niet via de switch.

@Sw333t Heb je al getest op een andere poort? Ook al is poort 4 (blijkbaar) dedicated, proberen kan nooit kwaad. En heb je gecontroleerd of IGMP snooping aan staat op je Netgear (iets met assumptions...)? Software update beschikbaar voor het modem? Benieuwd wat je ISP gaat aangeven!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
- Netwerkkabel naar de decoders toe rechtstreeks op het modem aangesloten (LAN4 is gereserveerd voor IPTV) -> geen verbetering.
Kun je deze stap nog uitvoeren terwijl de rest disconnected is? Ik neem aan hetzelfde resultaat

Ik heb exact hetzelfde gehad destijds bij mijn nieuwe glasaansluiting, om gek van te worden. Provider (vodafone destijds) is hier wel 4x geweest en iedere keer van alles vervangen zonder resultaat. Ze bleven mij de schuld geven. Uiteindelijk is een techneut naar de wijkcentrale gereden, heeft mij omgeprikt en toen was alles opgelost. bleek een rotte switchpoort te zijn.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Kijk even voor de zekerheid eens naar het typenummer van die netgear switch.
Volgens mij had de V1 versie van die netgear gs105e geen ondersteuning voor igmp snooping.
Je moet daar V2 of V3 voor hebben

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 08:38
Haal de andere niet gimp switches eens van je netwerk af.

Broadcast gaat over het hele netwerk. Als de niet igmp ondersteunde switch kan je netwerk ondersteboven trekken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
Op andere poorten van het modem/router krijg ik geen tvsignaal door. Dus het moet echt poort 4 zijn.

Heb de decoders ook 1 voor 1 getest op de switch. Geeft nog steeds hetzelfde probleem.

De Netgear switch is een V2.

Ik zal vanavond eens testen met de TP-Link switch losgekoppeld. Hopen dat dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
Helaas te vroeg gejuicht. Ik plaats nu net dat er geen blokjes en haperingen zijn en het beeld hapert nu. De provider mag het maar uit komen zoeken.

Ik heb nu nogmaals de decoder van boven als enige op de modem zitten en tot nu toe geen blokjes of hapering. Ik ga hier morgen nog verder mee testen. Ik kan niet eenvoudig in de configuratie komen van de Netgear switch aangezien de LAN4 poort op de modem/router een geisoleerde poort is (verkeer van buitenaf die LAN4 poort komt daar niet bij.

Als ik de switch loskoppel en deze aan de laptop koppel (als enige device en de laptop een vast ip adres geef in de range van het standaard ip adres van deze switch, dan kan ik wel inloggen.

IGMP snooping stond in ieder geval wel aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX9jLIrZcrKtGUtXpeumQqFWI4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BydjIT6eTDcMf2MUOigV6JtR.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik het nu toch in die Netgear zoeken?

[ Voor 7% gewijzigd door Sw333t op 18-10-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Heb je een situatie waarbij een (of meerdere) TV decoders het wel goed doen? (incl. een situatie waarbij dat de enige aangesloten apparatuur us)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:15

pinda powerrr

Slow down...

Haal die scherpe bocht eens uit je glasvezel (gele kabel, groene stekker). IPTV is er gevoelig voor als er te scherpe bochten in zitten. Je normale internet is dan prima, maar je signaal naar de decoder toe is dan te zwak.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:59
pinda powerrr schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:46:
Dit dacht ik ook gelijk. Het soms wel soms niet gedoe is vaak te wijten aan hele rare dingen.

Toevallig vandaag bij mijn schoonvader een probleem met de decoder ‘verholpen’. Had geen of haperend geluid. De decoder op een ander stroompunt gezet dan de TV en hij doet het weer. Ik denk dus dat de adapter van de decoder gaar is.
Dit soort dingen kan je ook nog proberen, maar het komt wel een beetje in het ‘bij maanlicht linksdraaiend de koffie inschenken’-niveau... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sw333t
Nee, geen enkele tv decoder doet het goed. Ze hebben allemaal (2 stuks) hetzelfde probleem. Daardoor denk ik ook niet dat het aan de decoder ligt, maar aan de aanvoer van het signaal.

@pinda powerrr
De monteur heeft het zo gelegd en ik mocht daar niet aankomen omdat het zo gevoelig spul schijnt te zijn.
Maar om het uit te sluiten heb ik deze zo voorzichtig al mogelijk wat rechter geplaatst. Is het zo beter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqe4h_HuGqw4mVgGUnGmOln1qWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NF8lj8OhaEu3LsyWO5s0bpwU.jpg?f=user_large

Het is nu maar weer afwachten (of verplicht tv kijken).

[ Voor 4% gewijzigd door Sw333t op 18-10-2020 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sw333t
Het lijkt er toch wel op dat het weghalen van die gekke bocht veel goeds gedaan heeft. Bizar gevoelig kabeltje dus.

Ik kijk (letterlijk in dit geval) het nog even aan. Wil niet te vroeg juichen.

De TP-Link switch heb ik er nu ook nog tussenuit. Is het slim om die te vervangen door eenzelfde Netgear switch? Het modem zit nu helemaal vol en ik verwacht dat er nog wel wat uitbreiding komt in de meterkast (nas) of in de hal (printer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 14:19
beetje hoge demping op je RX signaal.Die moet zo een beetje gelijk liggen aan je TX signaal. ik zag dat de fiber onderop je modem inmiddels nu rechter zit. Het kan goed zijn dat die knip je rx signaal dwars zat. Ik maak in de glasvezel genoeg rare dingen mee, zo kan niet poetsen van de vezels ook voor rare dingen zorgen en een hoge demping
markisoke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Dat is onzin wat je hier nu zegt, RX waardes zijn prima, -18 dBm is prima voor GPON.
TX waardes kan je vanuit je eigen modem niet meten, omdat deze worden gemeten aan de andere kant, enkel wat je er aan de modem kant weer uitgooit en dus als RX aan de andere kant uitkomt.
Als de RX waarde 3 dBm zou zijn, dan heb je een grote kans dat je GPON modem naar de klote gaat omdat ie teveel licht binnen krijgt.
Ik heb zelf geen ervaring met GPON, maar bij gewone glasnetwerken is dit best hoog. Zeker als de afstand zoals bij GPON een paar Kilometer is.

[ Voor 49% gewijzigd door vincedd op 19-10-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 16:43
vincedd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:40:
beetje hoge demping op je RX signaal.Die moet zo een beetje gelijk liggen aan je TX signaal. ik zag dat de fiber onderop je modem inmiddels nu rechter zit. Het kan goed zijn dat die knip je rx signaal dwars zat. Ik maak in de glasvezel genoeg rare dingen mee, zo kan niet poetsen van de vezels ook voor rare dingen zorgen en een hoge demping
Dat is onzin wat je hier nu zegt, RX waardes zijn prima, -18 dBm is prima voor GPON.
TX waardes kan je vanuit je eigen modem niet meten, omdat deze worden gemeten aan de andere kant, enkel wat je er aan de modem kant weer uitgooit en dus als RX aan de andere kant uitkomt.
Als de RX waarde 3 dBm zou zijn, dan heb je een grote kans dat je GPON modem naar de klote gaat omdat ie teveel licht binnen krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door markisoke op 19-10-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
De eerder genoemde speedtest score was overigens gemeten met wifi (TP-link T3U).

Bekabeld is het een stuk sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJCjQD_WBg9kFUbhl-YbZbl10_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WhAHnxS6DFS0lTTFeNBej3UP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Maximale buigstraal van een glasvezelkabel is 15x de diameter van de kabel.
De lus waar hij in opgerold is zal geen probleem zijn maar die rare buiging direkt na die bovenste connector levert gegarandeerd te veel demping op.

Licht in een fibre gaat niet rechtdoor maar kaatst steeds tegen de wanden onder een hoek, als de buiging te groot wordt dan komt het signaal letterlijk de hoek niet meer om.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:26

TTLCrazy

Listen to Frankie

Sw333t schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:48:
De eerder genoemde speedtest score was overigens gemeten met wifi (TP-link T3U).

Bekabeld is het een stuk sneller.

[Afbeelding]
Dat is vrij rap voor een 100/100 MBit verbinding :+
(ik neem aan dat je 1000/1000 hebt ?)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sw333t
Nee, heb 250/250 abonnement. Was in de veronderstelling dat ik 100/100 had omdat ik ook rond die range zat met speedtest via de laptop. Was even vergeten dat ik via wifi zat.

Tot nu toe nog geen haperingen gehad trouwens.

[ Voor 12% gewijzigd door Sw333t op 19-10-2020 19:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sw333t
Heb het een week lang aangekeken, maar geen storingen meer gehad. Iedereen bedankt voor de input en speciale dank naar @pinda powerrr .
Pagina: 1