Goedemorgen mede-tweakers. Ik ben niet zo vertrouwd met problemen posten op Tweakers (als ex-Hardware.info member). Dus als ik iets niet Tweaker-waardig doe, dan hoor ik dat graag.
Wij hebben hier in het mooie Heijen sinds een kleine maand glasvezel, we hebben een 250/250 Mbit abonnement via MultiFiber. Qua download en upload snelheid meer dan prima (we komen van Ziggo 100/10 af).
De beloofde snelheden halen wij ook wel aardig:

Het probleem:
Het probleem waar wij tegenaan lopen is dat we geblokt beeld en haperingen hebben tijdens tv kijken. Zowel live tv als opgenomen programma's (die in de cloud opgeslagen worden) kennen een hoop haperingen. Dusdanig veel dat het bloed irritant is.
Dit probleem is zowel aanwezig in de woonkamer als in de slaapkamer.
Hoe het hier aangesloten zit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kQ5lLD576B1abRn1UGPpJnlz.jpg?f=user_large)
Schema in good old Paint.
Modem/router: Zyxel PMG5617GA (firmware V5.40(ABNA.1)C0 ).
LAN1: Netgear Accesspoint WAC104 (staat op zolder, vast IP).
LAN2: TP Link TP-SG105E netwerkswitch (hier zit een laserprinter op aangesloten en een KlikAanKlikUit ICS2000).
LAN3: is vrij
LAN4: Netgear GS105E switch (geplaatst door provider) voor het TV gebeuren. De netwerkkabel vanaf de router zit op poort 5. Op poort 1 zit de kabel (CAT6, circa 8 meter) naar de decoder in de woonkamer, op poort 2 zit de kabel (CAT5e, 10 meter) naar de decoder in de slaapkamer. In beide gevallen is de decoder een Amino Aria 7x. Poorten 3 en 4 zijn vrij.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- Alle apparaten volledig van het stroom af voor een kwartier en opnieuw laten starten -> Geen enkele verbetering.
- Netwerkkabel naar de decoders toe rechtstreeks op het modem aangesloten (LAN4 is gereserveerd voor IPTV) -> geen verbetering.
- Andere netwerkkabel getest -> geen verbetering.
Ik denk dat het echt puur ligt aan het modem of aan het glasvezelpunt in de meterkast. Iets wat buiten mijn macht valt.
Maar wellicht zien anderen er nog iets in dat ik niet zie (dit is mijn eerste glasvezel ervaring).
Enkele foto's / screenshots:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2RBcgzLIWVmt041CmsIHvwHd.jpg?f=user_large)
Glasvezel aansluiting op het Zyxel modem.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/45i9Nos5wEqz2o0tGY7fxXks.jpg?f=user_large)
De TP-Link netwerkswitch voor het verdelen van de bekabelde netwerkdevices.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mLbmWcwHfmW1RE4ZnVH3d2U9.jpg?f=user_large)
De Netgear netwerkswitch voor het verdelen van de TV aansluitingen.
:strip_exif()/f/image/vTel6S3Sjs9F6uHU5rxpH74c.jpg?f=fotoalbum_large)
GPON status vanuit het modem. Ik kan dit niet interpreteren als goed of slecht. Maar is het logisch dat de RX power signal in de min staat?
:strip_exif()/f/image/jfdJVEkVx14PY5C1SzcbDcW6.jpg?f=fotoalbum_large)
Systeem info vanuit het modem. Wellicht dat iemand hier iets in kan zien.
Wij hebben hier in het mooie Heijen sinds een kleine maand glasvezel, we hebben een 250/250 Mbit abonnement via MultiFiber. Qua download en upload snelheid meer dan prima (we komen van Ziggo 100/10 af).
De beloofde snelheden halen wij ook wel aardig:

Het probleem:
Het probleem waar wij tegenaan lopen is dat we geblokt beeld en haperingen hebben tijdens tv kijken. Zowel live tv als opgenomen programma's (die in de cloud opgeslagen worden) kennen een hoop haperingen. Dusdanig veel dat het bloed irritant is.
Dit probleem is zowel aanwezig in de woonkamer als in de slaapkamer.
Hoe het hier aangesloten zit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kQ5lLD576B1abRn1UGPpJnlz.jpg?f=user_large)
Schema in good old Paint.
Modem/router: Zyxel PMG5617GA (firmware V5.40(ABNA.1)C0 ).
LAN1: Netgear Accesspoint WAC104 (staat op zolder, vast IP).
LAN2: TP Link TP-SG105E netwerkswitch (hier zit een laserprinter op aangesloten en een KlikAanKlikUit ICS2000).
LAN3: is vrij
LAN4: Netgear GS105E switch (geplaatst door provider) voor het TV gebeuren. De netwerkkabel vanaf de router zit op poort 5. Op poort 1 zit de kabel (CAT6, circa 8 meter) naar de decoder in de woonkamer, op poort 2 zit de kabel (CAT5e, 10 meter) naar de decoder in de slaapkamer. In beide gevallen is de decoder een Amino Aria 7x. Poorten 3 en 4 zijn vrij.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- Alle apparaten volledig van het stroom af voor een kwartier en opnieuw laten starten -> Geen enkele verbetering.
- Netwerkkabel naar de decoders toe rechtstreeks op het modem aangesloten (LAN4 is gereserveerd voor IPTV) -> geen verbetering.
- Andere netwerkkabel getest -> geen verbetering.
Ik denk dat het echt puur ligt aan het modem of aan het glasvezelpunt in de meterkast. Iets wat buiten mijn macht valt.
Maar wellicht zien anderen er nog iets in dat ik niet zie (dit is mijn eerste glasvezel ervaring).
Enkele foto's / screenshots:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2RBcgzLIWVmt041CmsIHvwHd.jpg?f=user_large)
Glasvezel aansluiting op het Zyxel modem.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/45i9Nos5wEqz2o0tGY7fxXks.jpg?f=user_large)
De TP-Link netwerkswitch voor het verdelen van de bekabelde netwerkdevices.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mLbmWcwHfmW1RE4ZnVH3d2U9.jpg?f=user_large)
De Netgear netwerkswitch voor het verdelen van de TV aansluitingen.
:strip_exif()/f/image/vTel6S3Sjs9F6uHU5rxpH74c.jpg?f=fotoalbum_large)
GPON status vanuit het modem. Ik kan dit niet interpreteren als goed of slecht. Maar is het logisch dat de RX power signal in de min staat?
:strip_exif()/f/image/jfdJVEkVx14PY5C1SzcbDcW6.jpg?f=fotoalbum_large)
Systeem info vanuit het modem. Wellicht dat iemand hier iets in kan zien.
[ Voor 0% gewijzigd door Sw333t op 30-10-2020 06:41 . Reden: Abonnement was geen 100/100 ]