Wat is voor ons huis de beste wifi / netwerk oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marthy1974
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-06-2021
Om meteen maar met de deur in huis te vallen, onze wifi is waardeloos!

Wij zijn in 2017 in ons huis komen wonen en om voor eens en altijd een eind te maken aan slechte internetverbindingen hebben we destijds aardig wat meters utp kabel door ons huis laten trekken.

We wonen in een huis met 3 verdiepingen en hebben de volgende situatie. De Ziggo modem staat in de meterkast en deze is via een rechtstreekse utp kabel verbonden met de Apple Airport Extreme die we in de boekenkast hebben staan in de woonkamer. Die fungeert dus als wifi router en zou het netwerk op de begane grond moeten dekken.

Vanaf de airport Extreme gaat er een andere utp kabel terug naar de meterkast naar een 16 Poorts Unmanaged Switch van TP Link. Vanaf de switch vertrekken er netwerk kabels naar verschillende plaatsen in het huis. Het belangrijkste zijn echter de 2 lijntjes die rechtstreeks naar de hal op de 1e verdieping en de hal op de 2e verdieping gaan. Deze zijn allebei aangesloten op een Apple Airport Express 2e generatie. Ze hangen centraal in de hal aan de muur.

En nu het probleem, we hebben hele slechte wifi in huis en het hele gezin ergert zich dagelijks aan de beroerde wifi. Ik heb van de week wat testjes gedaan met speedtest en mijnlaptop links en rechts aan de bekabelde aansluitingen gekoppeld. Met de kabel kreeg ik vrijwel over 400 – 500 MBPS. Toch hebben we in grote delen van het huis ronduit beroerde WIFI.

Een paar voorbeelden:

De Airport Extreme staat beneden in de boekenkast. Met een laptop op 10 cm van de extreme haal ik misschien wel 400 mbps. Op 2 meter afstand 225 mbps en in de keuken 5 meter van de AP Extreme is er nog maar 15 mbps van over. Thuiswerken in de keuken en een teams vergadering leiden gaat dus niet met dit netwerk.

Buiten hebben we een veranda maar daar werkt het internet in zijn geheel niet. Het netwerk is wel te vinden maar te zwak om iets mee te kunnen uitrichten.

In de hal op de 1e verdieping hangt een Airport Express. Deze haalt een snelheid van 150 mbps als je ervoor staat. Ben je echter in het aangrenzende kantoor of 1 van de kamers dan is het signaal zeer zwak.

Op de 2e verdieping hangt ook een Airport Express. Deze haalt ook een redelijke snelheid van 150 mbps maar ook hier blijft hier op de slaapkamers niet veel van over. Dit met als gevolg dat mijn dochter uit armoede 4G gebruikt op haar slaapkamer.

We hebben in verschillende ruimtes in ons huis wel utp aansluitingen die rechtstreeks uit de switch in de meterkast komen.

Nu heb ik de volgende vragen:

Wat zou voor ons de beste oplossing zijn als je uitgaat van de volgende zaken?
1. Overal een Wifi snelheid van minimaal 200-250 mbps
2. Ook internet buiten in de tuin
3. Seamless roaming (1 netwerknaam en automatisch switchen naar de sterkste optie?)
4. Mijn Ziggo snelheid in nu circa 500 mbps en gaat op korte termijn naar 1 gigabit, indien mogelijk hier alvast op anticiperen
5. Meerdere toegangspunten zijn voor ons prima maar zijn bedrade en onbedrade opties ook te combineren?

Budget: De beste oplossing is belangrijker dan het budget maar ergens tussen de €500 en €700 zou fijn zijn.

Ik heb hieronder nog een schema gezet om de situatie nog wat toe te lichten. Wat kunnen we doen om dit voor eens en altijd op de juiste wijze op te lossen? Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN7A_4-wrqdgtWEK6-OgS8WNMHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HxHtrGuyfA3Y4hZutRmY3IeB.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:04
Welkom bij Tweakers :)

Mooie en goed gevulde openingspost! Echter, om goed advies te kunnen geven zou ik graag iets meer willen weten.

- Hoe oud is de woning en van welke materialen zijn de (dragende) muren gemaakt? Als blijkt dat de muren slecht signaal doorlaten dan zul je minder plezier hebben met draadloze satellieten.
- draadloos videoconferenties houden/volgen vergt een bijzonder stabiele verbinding. Ten minste, als je geen haperingen wilt. Wil je dit overal in huis kunnen doen of is er één ruimte waar dit altijd plaats vindt?
- Je hebt je huiswerk gedaan qua meten van wifi snelheden, top :). Zou je ook kunnen testen hoe stabiel de verbinding is? Een technische manier van testen staat hier, of anders hier. Voor een goede verbinding wil je zo laag mogelijke ping.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
Duidelijk schema!

Ik heb jarenlang een goed wifi netwerk gehad met een Airport Extreme AC, een Airport Extreme N en een Airport Express N, onderling verbonden met ethernet, en de Airports zelf de frequenties laten bepalen. Ik had al een mesh netwerk voordat de term was uitgevonden! Het Ziggo modem heb ik in de brugmodus laten zetten.

Toen de oude Extreme (N-versie) kapot ging was er een gat in het wifi bereik, en ben ik voor een Velop setup gegaan. Het is een mesh systeem, maar ik gebruik wel ethernet om de nodes met elkaar te verbinden. Er zijn verschillende merken die AX (wifi-6) mesh systemen aanbieden.

Even inzoomen op jouw huidige situatie:
- staat je Ziggo modem in de brugmodus, dat maakt je netwerk vele malen stabieler
- hoe druk zijn de frequenties waar je gebruik van maakt
- gebruik je zowel 2,4 als 5GHz
- staan er stoorzenders in huis, zoals magnetron, babyfoon, ...
- heb je veel barrières, zoals gewapend beton, vloerverwarming, HR glas, ...

Beetje oud, maar wel informatief:
HW Info mesh test