Uitgetekende opstelling ok? Mesh wired VS Ubiquiti

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 10:48
Hey mede Corona gedupeerden,

Binnen 2 weken verhuis ik naar m'n nieuwbouw, waar ik er aan denk om volgende opstelling toe te passen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cp4qUSg.png

Een beetje verduidelijking:
Er ligt CAT6 en er komt Fiber, eerst via Proximus voor 6 maanden (promo van bouwpromotor) en dan zien we wel of EDPNet in de plaats komt.

Qua Wifi dacht ik aan een Deco M9 Plus. Dit met ethernet backhaul en dus de eerste deco als router ipv de bbox. Bbox zou dan wel rechtstreeks met de Proximus decoder verbonden blijven want dit kan blijkbaar soms problemen geven.
De keuze voor Deco M9 ipv aparte AP's zoals Ubiquiti is eenvoud, goedkopere prijs + geen handoff door de bedrade backhaul. Bij aparte AP's is de handoff wel een veel voorkomend probleem of alleszins moeilijker in te stellen. Ook bevat de Deco Zigbee, wat me handig lijkt voor HUE lampen in oa. onze tuin.

Aan de TV zijn er 4 x UTP CAT6, op de 1v zijn er 3 (in in elke kamer) en op de 2v zijn er 2 in de slaapkamer.

Ik zou dus werken met enkele aparte switchen (een aan de tv en 1 in de bureau). Ik weet dat dit niet ideaal is, maar het was moeilijk te bepalen hoeveel aansluitingen ik exact nodig had. De kleine switch (1+4) van de bureau is het enige dat reeds aangekocht is

Voorlopig lijkt het niet de bedoeling om camera's te installeren. Deurbel op wifi.

Is dit een beetje 'ok' installatie, wat zou je veranderen?
Is het een goed idee om een klein rack + patchpaneel hiervoor te hangen in de garage? Of beter gewoon de switch aan de muur hangen en kabels proper wegwerken?

Ben niet van plan serieuze instellingen aan te passen in m'n hele netwerk. Enkel wil ik nog uitzoeken of een pihole iets is...
Een kabel voor een AP in de tuin is waarschijnlijk nog iets dat zal gebeuren.

Bedankt om het eens te bekijken en jullie ervaringen, ideeën te delen. :beerchug:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Lijkt me prima, 1 puntje
“geen handoff door de bedrade backhaul”
Klopt niet. Je hebt altijd handoff maar dat doet een unifi net zo goed als een deco

Deco m9 heeft voordeel van zigbee maar ik heb geen idee hoe goed hue op een third party box werkt

Bekabeld is een deco m4 ongeveer net zo goed (je mist de zigbee) als een m9 of een unifi set. Unifi geeft je extra features als vlans etc, m4 is vooral goedkoop maar prima

Als je iptv hebt, let dan op dat je switches koopt die met igmp snooping om kunnen gaan

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 17-10-2020 21:42 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Bedankt voor je reply Laurens.
Ubiquiti lijkt me super, maar een stuk ingewikkelder en duurder. Wel pak meer uitbreidingsmogelijkheden...
Werkt dit zeker minstens evengoed bij handoff en is dit speciaal in te stellen?
Het was me ook onduidelijk of ik nu een USG of ERX nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Handoff doet de client, de ap heeft daar een minimale rol in
Ik heb losse aps, unifi en deco m4 gehad en allemaal roamen ze goed. Het enige verschil is dat de unifi en deco m4 het out of the box doen.
Unifi is een factor ongeveer 2.5 x zo duur dan een m4 maar wel een stuk professioneler/flexibeler en vooral leuk om te tweaken. Boeit het je niet, is een m4 prima voor 100 euro bij ziggo

Je router zou ik niet vervangen, gewoon van provider gebruiken. Helemaal als je iptv gebruikt :)

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 17-10-2020 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Ik zou zelf voor een edgeroutergaan aangezien deze in mijn ogen makkelijkere in te stellen is dan USG. USG heeft wel het voordeel dat het samen met unifi AP in 1 controller zit dus je beheerd alles vanuit is pagina.

Persoonlijk vind ik de Unifi lijn producten met de controller niet zo ingewikkeld zolang je maar weet wat je wilt bereiken en ff moet weten waar je op moet klikken.
De learning curve bij Unifi is niet zo moeilijk en je hebt vele mogelijkheden voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even mier neuken:

"Mesh wired" bestaat niet. Mesh *is* draadloze backhaul oftewel repeaten. Bedraad aangesloten is het geen mesh meer - en dat is altijd beter voor stabiliteit en performance.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
laurens0619 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:10:

Unifi is een factor ongeveer 2.5 x zo duur dan een m4 maar wel een stuk professioneler/flexibeler en vooral leuk om te tweaken. Boeit het je niet, is een m4 prima voor 100 euro bij ziggo

Je router zou ik niet vervangen, gewoon van provider gebruiken. Helemaal als je iptv gebruikt :)
Hou wel rekening mee dat je de voordeel van "professioneler/flexibeler" van Unifi eruit haalt wanneer je geen router bij koopt die ook zo is ipv het gebruiken van de dicht getimmerd ISP router.

Als je de deco koopt en je wil later toch iets meer professionele wil aanpakken zit je met het feit dat je alsnog de router moet vervangen en nieuwe AP's moet kopen.
De Unifi AP kan je praktisch "dom" laten bij aanschaf en eventueel later slimmer maken en decos zullen nooit slimmer worden.
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 01:45:
Even mier neuken:

"Mesh wired" bestaat niet. Mesh *is* draadloze backhaul oftewel repeaten. Bedraad aangesloten is het geen mesh meer - en dat is altijd beter voor stabiliteit en performance.
Ik denk zelf dat het een grotere probleem is dat mensen Mesh sets kopen onder de verkeerde aannames omdat ze Mesh en Roaming als het zelfde zien.
Mesh sets worden veel verkocht onder het nom van dat clienten beter gaan roamen terwijl dit niet helemaal klopt en ook vergeten wordt dat het juist plaatsen van en het afstellen vele malen belangrijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
De eerste router is die van Proximus in dit geval. De 2de is die in de Deco M9 zelf.
Ik zou de eerste eigenlijk doorlussen zodat deze eigenlijk alleen de proximus tv decoder voorziet. De router in de Deco zou ik houden omdat ik dan via de deco app alles kan regelen + ze zo reageren als 1 systeem met de dedicated backhaul.
De bbox kan perfect als router dienen, maar dan reageren de 3 Deco's als aparte AP's en kan ik beter iets anders kopen denk ik. Alles instellingen lijken me dan ook via de bbox te moeten gebeuren, terwijl het via de deco app net makkelijk is om een gastnetwerk aan te maken bijvoorbeeld. Ook zijn er beperkingen op een bbox of telenet router qua instellingen, statisch ip te kiezen etc om bijvoorbeeld een pihole makkelijk op aan te sluiten met vast IP. Corrigeer me als ik fout ben he, maar dat lees ik toch overal.

Ik wil een deftig systeem, maar zonder teveel poespas. Ubiquiti lijkt me te duur voor wat ik ermee wil doen.
Door de router aan de tv te zetten (gezien deze wifi uitzendt) verlies ik een UTP aansluiting daar gezien deze terug moet naar de grotere switch. Hier had ik op zich geen rekening mee gehouden bij het doorgeven aan de elektricien. Ook is er een soundbar bijgekomen. Ik zou de tv + soundbar ook op wifi kunnen zetten mocht dit nodig zijn, maar natuurlijk heb ik het liefst alles bekabeld.
Aan de bureau is er, door de corona, ook veranderd dat er daar een laptop + printer bij moet door thuiswerk. Ook hier was nog geen sprake van bij het doorgeven aan de electricien.

Zowel laptop als printer kunnen ook op wifi natuurlijk, en dan zijn die 2 extra switchen niet nodig. Zouden jullie een installatie met 1 enkele switch en deze toestellen (laptop, printer, soundbar, ...) op wifi opteren boven een installatie met 3 switchen in ster opstelling, maar dan alles bekabeld?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p6dt1eE.png

Bedoeling is ook om na 6 maanden over te schakelen op EDPNet, tenzij de proximus me enorm bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
ik raad je een managed switch aan ...

percentueel niet veel duurder ,maar je hebt later wel mogelijkheid om prive netwerk / gast netwerk / proximus iptv netwerk apart door te sturen naar de kamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-10 22:28
Ik heb hier zelf nu een maand of 6 de Deco M9 draaien. Setje doet het goed (2x wired, 1x mesh) maar enkele aandachtspunten:
- Zigbee werkt alleen met enkele platformen. Ik had me vantevoren niet goed genoeg ingelezen en mijn Xiaomi zigbee apparatuur werkt er niet mee
- Indien je een groot smarthome netwerk hebt: beperkt aantal dedicated interne ip adressen.
- netwerk bereik doet het goed, let op dat je het juiste merk switches haalt (weet zo niet welk merk maar er is een merk switches waar de Deco’s gek van worden, even googelen)

Heb vorige week bij mijn ouders een Asus Lyra Trio (2x wired, 1x mesh) geïnstalleerd, was stuk goedkoper en lijkt het net zo goed te doen.
Heb je andere opties qua mesh netwerk setjes al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Als je kabels hebt gewoon niet aan mesh beginnen.
Mesh systemen zijn gewoon repeaters met een eigen router en een hoop marketing.

Ik heb hier al mensen gezien die een ISP router hadden een eigen router en een mesh systeem.
Dan hangt alles achter dat mesh systeem achter driedubbel Nat en maar klagen dat de verschillende devices elkaar niet kunnen bereiken en dat port forwarding niet werkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
The_Zohan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:00:
Ik heb hier zelf nu een maand of 6 de Deco M9 draaien. Setje doet het goed (2x wired, 1x mesh) maar enkele aandachtspunten:
- Zigbee werkt alleen met enkele platformen. Ik had me vantevoren niet goed genoeg ingelezen en mijn Xiaomi zigbee apparatuur werkt er niet mee
- Indien je een groot smarthome netwerk hebt: beperkt aantal dedicated interne ip adressen.
- netwerk bereik doet het goed, let op dat je het juiste merk switches haalt (weet zo niet welk merk maar er is een merk switches waar de Deco’s gek van worden, even googelen)

Heb vorige week bij mijn ouders een Asus Lyra Trio (2x wired, 1x mesh) geïnstalleerd, was stuk goedkoper en lijkt het net zo goed te doen.
Heb je andere opties qua mesh netwerk setjes al bekeken?
Heb je de eerste deco m9 als router staan en wat heb je exact ingesteld met je provider router?
DLink zou niet goed werken met de Deco's. Heb het ook al gezien :-) Ik zou opteren voor TPLink.
Andere opties van Mesh heb ik ook bekeken. Ik wil de snelste, maar AX is me net nog te duur en heb nog geen wifi6 toestellen in huis. Dan bleven voor mij de Orbi's + Deco M9 over. Asus Zenwifi is ook AX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Ben(V) schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:17:
Als je kabels hebt gewoon niet aan mesh beginnen.
Mesh systemen zijn gewoon repeaters met een eigen router en een hoop marketing.

Ik heb hier al mensen gezien die een ISP router hadden een eigen router en een mesh systeem.
Dan hangt alles achter dat mesh systeem achter driedubbel Nat en maar klagen dat de verschillende devices elkaar niet kunnen bereiken en dat port forwarding niet werkt.
Hey Ben,

Wat raad je dan aan om te doen? De ISP geeft een router mee die moet gebruikt worden als je normaal digitaal en interactief tv wil zien, maar ze beperken de opties hierin om bvb een statisch ip te maken.
Zo kom je met nog een router erachter waar je dan wel alles kan + gastnetwerk kan maken toch?

Qua kabels komt alles toe in de garage. Met 4 UTP's naar de TV (glv), 3 UTP's naar 1v (1 op elke kamer), 2 UTP's naar de kamer op het 2v.

[ Voor 7% gewijzigd door Cappuccino op 18-10-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-10 22:28
Cappuccino schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Heb je de eerste deco m9 als router staan en wat heb je exact ingesteld met je provider router?
De eerste Deco M9 staat inderdaad als router.
Ik heb via mijn provider Ziggo op het modem/router-kastje de router functie volledig laten uitzetten. Nu functioneert dat kastje puur nog als modem waarbij de eerste Deco M9 alle interne netwerkzaken voor zijn rekening neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
The_Zohan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

De eerste Deco M9 staat inderdaad als router.
Ik heb via mijn provider Ziggo op het modem/router-kastje de router functie volledig laten uitzetten. Nu functioneert dat kastje puur nog als modem waarbij de eerste Deco M9 alle interne netwerkzaken voor zijn rekening neemt
Dit is dus wat ik ook zou doen natuurlijk, maar blijkbaar is dit niet ideaal?

[ Voor 4% gewijzigd door Cappuccino op 18-10-2020 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Hoezo vind je een ubiquiti te duur maar overweg wel je wel een netgear orbi of m9?
Een ubiquiti is 80 euro per ap dus 240 voor 3. Een netgear orbi 489 voor 3 en een m9 290 voor 3

Wifi 6 zou ik laten vallen en ik zou je niet blindstaren op de theoretische snelheid. Het voordeel van bv een m9 heb je pas als je client vele antennes heeft (zoals een macbook pro).

Ik zou gewoon voor 100 euro een Deco m4 kopen en een aparte hue bridge. Die m4 kun je in router modus of AP modus draaien, dat is aan jou. Ik heb hem nu thuis en bedraad heb ik overal dik 400mbit. Dat is echt heel netjes.

Dus van goedkoop naar duur:
- Deco m4 (100 euro)
- Deco m9 (290 euro)
- 3x unifi ap (240) + eventueel edgerouter X (50 euro)
- Netgear orbi 489

Een netgear orbi en m9 zou ik echt alleen overwegen als je ze draadloos gaat verbinden. Bedraad heeft het echt geen meerwaarde.

De ingebouwde router van een deco is beperkt maar afhankelijk van je eisen genoeg (je kunt iptv over vlan gooien, dhcp static clients, guest wifi (ook zonder vlans)). Ik denk echter dat je fritzbox afdoende is en ik zou die router laten vallen.

Het gaat met IPTV zoveel geknutsel worden als je een aparte router neerzet, geloof me daar heb je echt geen zin in.
Ik zou kiezen tussen de deco m4 in ap mode of 3x unifi ap

[ Voor 58% gewijzigd door laurens0619 op 18-10-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik heb geen idee wat proximus allemaal afschermt, maar normaal gesproken kun je prima static ip adressen uitdelen vanuit ISP routers.
Eigen router aanschaffen moet je enkel doen als je zeker weet dat er hoog benodigde functionaliteit ontbreekt, maar mijn ervaring is dat het vaak zonder zinnige reden gekocht wordt.

Mij advies zou zijn gebruik gewoon de router van je ISP, want zeker zo'n Fritzbox is een prima router.
En koop gewoon accesspoints waarbij Ubiquiti een prima keuze is maar er zijn voldoende alternatieven.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 18-10-2020 12:34 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
laurens0619 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:28:
Hoezo vind je een ubiquiti te duur maar overweg wel je wel een netgear orbi of m9?
Een ubiquiti is 80 euro per ap dus 240 voor 3. Een netgear orbi 489 voor 3 en een m9 290 voor 3

Wifi 6 zou ik laten vallen en ik zou je niet blindstaren op de snelheid. Het voordeel van bv een m9 heb je pas als je client vele antennes heeft (zoals een macbook pro).

Ik zou gewoon voor 100 euro een Deco m4 kopen en een aparte hue bridge. Die m4 kun je in router modus of AP modus draaien, dat is aan jou. Ik heb hem nu thuis en bedraad heb ik overal dik 400mbit. Dat is echt heel netjes.

Ik heb altijd unifi gehad en ook al heb ik minder features, ik gebruikte ze niet en mijn netwerk is er alleen maar op vooruit gegaan (vooral omdat ik meerdere nodes heb dus geen eerlijke vergelijking met de unifi:))
Een Ubiquiti AP (dual band 1167) van €80 lijkt me niet hetzelfde te kunnen als een M9 met AC2200 en om iets deftig te kunnen instellen (bvb gastnetwerk) met Ubiquiti moet je ook een router en switch hebben van dit merk of heb ik dit verkeerd? Ik keek naar AP's zoals de LR of de Pro, die dezelfde specs hebben als de M9. Ik mag me inderdaad niet blindstaren op snelheid, dat is waar want in de praktijk kan het anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Ben(V) schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:32:
Ik heb geen idee wat proximus allemaal afschermt, maar normaal gesproken kun je prima static ip adressen uitdelen vanuit ISP routers.
Eigen router aanschaffen moet je enkel doen als je zeker weet dat er hoog benodigde functionaliteit ontbreekt, maar mijn ervaring is dat het vaak zonder zinnige reden gekocht wordt.

Mij advies zou zijn gebruik gewoon de router van je ISP, want zeker zo'n Fritzbox is een prima router.
En koop gewoon accesspoints waarbij Ubiquiti een prima keuze is maar er zijn voldoende alternatieven.
Die router zit gewoon mee in de eerste node van de M9. Is geen aparte router op zich...
Als ik 2 of 3 Ubiquiti AP's aansluit op een fritz of bbox, zou ik dan ook makkelijk een gastnetwerk kunnen maken en eventueel pihole? Dacht dat ik dan altijd een controller moest aankopen, router etc van Ubiquiti zelf, wat de prijs natuurlijk laat omhoog schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Of die router nu ergens in zit of niet maakt natuurlijk niets uit, het blijft een extra overbodige router.
Bedenk wel dat die ingebouwde router bedoelt is om je wifi mesh te bedienen en veel extra functionaliteit zal daar niet inzitten.
Als je al denkt dat de router van je ISP niet voldoende functionaliteit bied, dan verwacht ik niet dat die Deco router dat wel heeft.
Ondersteund die router bijvoorbeeld ipgmp snooping?

Je heb ook voor Ubiquiti geen extra controller nodig.
Je kunt gewoon een gratis applicatie downloaden waar je de configuratie mee doet.
Wat zo'n controller kan doen is statistieken en loggings bijhouden, dat kan die applicatie ook maar dan moet je de host waar die applicatie op draait altijd laten draaien.

Maar er zijn nog voldoende ander leveranciers en als prijs voor jouw een issue is dan heeft tp-link ook prima spul voor wat lagere prijzen.
Maar persoonlijk zou dat voor mij een zinloze toevoeging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Zover ik gevonden heb heeft de Deco M9 wel IGMP Snooping in AP mode, niet als router.
Qua prijs dacht ik aan een €400-500 in totaal, maar daar zal dan een kleine patchkast etc moeten inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Cappuccino schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Een Ubiquiti AP (dual band 1167) van €80 lijkt me niet hetzelfde te kunnen als een M9 met AC2200 en om iets deftig te kunnen instellen (bvb gastnetwerk) met Ubiquiti moet je ook een router en switch hebben van dit merk of heb ik dit verkeerd? Ik keek naar AP's zoals de LR of de Pro, die dezelfde specs hebben als de M9. Ik mag me inderdaad niet blindstaren op snelheid, dat is waar want in de praktijk kan het anders zijn.
Je hebt het verkeerd ;) Je moet echt stoppen met kijken naar de specs, of tenminste als je dat doet weten waar je naar moet kijken.
Mbt guest network dat kan een unifi prima zonder router. Hij draait dan alleen in restricted subnet mode ipv vlan (maar dat doet de deco denk ik ook in AP mode). Is niets mis mee, firewalling werkt net zo prima.

Weetje waarom die Deco m9 AC2200 heet? Omdat ze de draadloze verbindingen bij elkaar optellen om tot een getal te komen
De M9 Plus is een zogenaamd AC2200 wifi-systeem en gebruikt drie aparte draadloze banden voor een gecombineerde snelheid van maximaal 2134 Mbps. Een 400 Mbps 2,4 GHz-band dient daarbij voor onder andere het internetten en muziek streamen, terwijl de 867 Mbps 5 GHz-band bedoeld is voor lag-vrij 4K-films streamen en gamen. Ook beschikt het systeem over een 867 Mbps 5 GHz-band als wifi backhaul
Ze tellen dus de 2.4 band (400) + 5ghz backhaul (867) + 5ghz normaal (867) bij elkaar op.
Klinkt dus heel mooi op papier maar eigenlijk is het slechts een 2x2 MIMO setje. Het 5ghz traffic kanaal van 867 is namelijk het enige wat telt voor je maximale snelheid aangezien je geen wifi backhaul gebruikt:
1×1 MIMO yields 433 Mbps
2×2 MIMO yields 866 Mbps (most wireless clients are 2×2)
3×3 MIMO yields 1300 Mbps
4×4 MIMO yields 1733 Mbps (most new Wi-Fi 5 routers are 4×4)
8×8 MIMO yields 3466 Mbps
Kijk je naar de andere accesspoints en focus je alleen op de 5ghz verbinding tussen AP en client dan:
- Unifi AC Lite - 2x2/866
- Unifi AC Pro - 3x3/1300
- Netgear Orbi - 4x4/1733
- Deco m4 - 2x2/866
- Deco m9 2x2/866

Laat ik het dus ander stellen: In de netwerkplaat die je hebt getekend gaat een deco m4 of een unifi ac lite exact zo snel als een m9. Voordeel van de unifi AC lite is dat die DFS kanalen kan en je de accesspoints op verschillende kanalen kunt zetten. Een Deco kan dat niet en zal alle accesspoints dus op hetzelfde kanaal hebben draaien in 80mhz.

Echter je client moet wel die MIMO snelheden aankunnen.
Wil je het hoogst haalbare qua snelheid halen dan moet je dus 4x4 MIMO accesspoints zoeken die iig DFS ondersteunen.

Maar is die 400mbit praktijksnelheid van eens standaard 2x2 MIMO (ac lite en Deco m4) echt niet voldoende? De meeste clients zitten daar toch op.

Dus de vraag is: wat wil je precies :)
- Welke snelheid moeten de clients minimaal halen
- Welke features (vlan, guest wifi, parental controls/dpi, static ip, vpn)
- Wat is je budget

Edit:
Ik sluit mij volledig aan mij @Arthion-nl hieronder met de enige voetnoot dat bedraad je voor het geld beter een m4 kan kopen dan m9. Je verliest alleen zigbee maar is wel stukken goedkoper

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 18-10-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
@Cappuccino

We kunnen hier lang en breed gaan discussiëren over wat beter is en wat niet maar in mijn ogen is jou vraag veel te simpel te beantwoorden.

Uit jou verhaal haal ik dat jij een simpel plug en play systeem wil en hier past elke mesh systeem, omdat de fabrikanten hiervan deze systemen zoveel mogelijk plug en play maken voor de consument.

Een Deco m9 geeft wel meer plug en play tov elk Unifi setup maar qua kosten liggen ze wel gelijk.
De Unifi setup is wel meer toekomstgerichter qua prestatie/mogelijkeheden en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn eerste vraag is vooral waarom voldoet de modem/router van je provider niet. Het gros van de meer mogelijkheden zal je niet benutten of nodig hebben. Dat veel Tweakers het doen heeft vaak vooral ook als reden, omdat het kan. Hou het vooral simpel zodat je zelf begrijpt wat je hebt en hoe het werkt. Als het je hobby niet is hou het dan simpel zodat je bij problemen het ook zelf kan oplossen. In dit kader is het handig om alles van een merk te houden ter voorkoming van eventuele conflicten (komt soms voor).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arthion-nl schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Hou wel rekening mee dat je de voordeel van "professioneler/flexibeler" van Unifi eruit haalt wanneer je geen router bij koopt die ook zo is ipv het gebruiken van de dicht getimmerd ISP router.
Valt heel erg mee. De WiFi van UniFi is volkomen onafhankelijk van welke router je ook gebruikt. Je krijgt alle instelmogelijkheden, alle uniforme configuratie en rapportage/troubleshooting info.

Enige wat je mist met alleen UniFi APs vs ook een UniFi router+switch erbij is opties voor dingen als VLANs, guest networks, captive portals etc. Allemaal leuk, maar niet echt een gemis als je die dingen
[...]

Ik denk zelf dat het een grotere probleem is dat mensen Mesh sets kopen onder de verkeerde aannames omdat ze Mesh en Roaming als het zelfde zien.
Mesh sets worden veel verkocht onder het nom van dat clienten beter gaan roamen terwijl dit niet helemaal klopt en ook vergeten wordt dat het juist plaatsen van en het afstellen vele malen belangrijker is.
Dat ja.
Frogmen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:17:
Mijn eerste vraag is vooral waarom voldoet de modem/router van je provider niet. Het gros van de meer mogelijkheden zal je niet benutten of nodig hebben. Dat veel Tweakers het doen heeft vaak vooral ook als reden, omdat het kan. Hou het vooral simpel zodat je zelf begrijpt wat je hebt en hoe het werkt. Als het je hobby niet is hou het dan simpel zodat je bij problemen het ook zelf kan oplossen. In dit kader is het handig om alles van een merk te houden ter voorkoming van eventuele conflicten (komt soms voor).
Dat is een verstandige insteek. Sowieso wil je alle WiFi van zelfde vendor hebben, want twee managementsystemen kunnen nadrukkelijk niet samenwerken.

Mbt routers, inderdaad: keep it simple. Ik heb een erg uitgebreide Mikrotik router. Goedkoop, stabiel, performant - maar ik ga het nadrukkelijk niet aan iemand in een topic als dit aanraden want steile learning curve en de toegevoegde waarde zit op vlak waar je als 'gewone gebruiker' nooit iets doet. Voor 95% van toepassingen is de ISP router ruim voldoende. Dat is ook waar die dingen op gericht zijn: idiot-proof zijn voor 95% van mensen.

Dat gezegd een non-geek reden om toch eigen router te willen: gebruik van de router van je provider bindt je ook aan je provider, maakt dat je je hele netwerk overhoop moet gooien als je ooit van provider wilt veranderen, of zelfs als je provider ooit een andere modemrouter levert. Dat is ongeacht kennisniveau irritant. Bedenk echter wel dat met name combinatie eigen router + IPTV van provider technisch behoorlijk complex kan zijn. Bezint eer ge begint op dat vlak.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Valt heel erg mee. De WiFi van UniFi is volkomen onafhankelijk van welke router je ook gebruikt. Je krijgt alle instelmogelijkheden, alle uniforme configuratie en rapportage/troubleshooting info.

Enige wat je mist met alleen UniFi APs vs ook een UniFi router+switch erbij is opties voor dingen als VLANs, guest networks, captive portals etc. Allemaal leuk, maar niet echt een gemis als je die dingen
De meeste wordt wel geregeld door de unifi controller en niet door de hardware. In principe kan je elke merk/hardware kopen die o.a. vlans ondersteund en je bent al een heel eind. Zelf gebruik ik een edgerouter bij mijn unfi switch/ap/ipcamera en het werk prima… Of je het nodig hebt is een andere discussie..
Mbt routers, inderdaad: keep it simple. Ik heb een erg uitgebreide Mikrotik router. Goedkoop, stabiel, performant - maar ik ga het nadrukkelijk niet aan iemand in een topic als dit aanraden want steile learning curve en de toegevoegde waarde zit op vlak waar je als 'gewone gebruiker' nooit iets doet. Voor 95% van toepassingen is de ISP router ruim voldoende. Dat is ook waar die dingen op gericht zijn: idiot-proof zijn voor 95% van mensen.
Op zich kan ik wel leven met wat hierboven staat de maar met de toekomst van dat wij steeds meer IoT devices gaan aansluiten aan onze netwerk, is het nog niet zo heel slechte idee om eigen hardware te gebruiken.
De gemiddelde consument mag graag zo hashibashi IoT apparaat kopen bij Ali Express waarbij je kan afvragen of zij hun beveiliging in order hebben.
Chris van Crosstalk solutions maak hier best wel een valide redenen om de beveiliging in eigen handen te nemen.
Pagina: 1