Warmte pomp beginnen te gebruiken in de winter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghagen32
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-10-2020
Mijn vraag
Ik krijg mijn nieuwbouwhuis opgeleverd midden in de winter.
De bron heeft dus geen warmte kunnen opslaan tijdens de zomer.
Werkt de warmtepomp dan wel naar behoren?
Of gaat de eerste winter veel extra kosten omdat de warmtepomp extra elektriciteit moet gebruiken om voldoende te kunnen verwarmen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk dat ook meespeelt, of ze de bron niet te krap hebben gedimensioneerd.
@jacovn Heb jij ervaringen ermee?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Warmte opslaan is niet echt waar zover als ik heb kunnen vinden.

In de grond stroom water langzaam ergens heen, dat is wel op te zoeken op een website.
Dus energie uit een bron zorgt voor tijdelijk afkoelen, en een bron in tot tijdelijk opwarmen in de zomer.
Dat wordt door de water stroming weer wat opgeheven, maar de stroming is erg langzaam.

De bron koelt dus wel af naar einde winter (en ging zelfs naar nul graden bij ons) Maar dan blijft het nog steeds werken alleen is de delta kleiner en kost het meer energie.
In de zomer warmt een te kleine bron ook op, hier tot 18 graden.

De verwarming staat een week aan en de bron is als de wp vol draait voor sws opwarmen op 6.1 graden minimaal vandaag.

Ik zal alvast de meetingen maar weer op gaan slaan en weer aan mijn excel grafiek toevoegen. Gaan we weer op zoek naar de nul..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Bekijk dit filmpje eens voor de werking van een warmtepomp en je ziet dat er niet echt een bron wordt gebruikt zoals jij het denkt.

https://youtu.be/yMGB4y4glpQ

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

DutchKel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:16:
Bekijk dit filmpje eens voor de werking van een warmtepomp en je ziet dat er niet echt een bron wordt gebruikt zoals jij het denkt.

https://youtu.be/yMGB4y4glpQ
Dat geldt voor een lucht/water warmtepomp. Bij een water/water warmtepomp is iets anders dan lucht de bron, dat kan de bodem zijn.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
bartvl schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:23:
[...]

Dat geldt voor een lucht/water warmtepomp. Bij een water/water warmtepomp is iets anders dan lucht de bron, dat kan de bodem zijn.
Het filmpje laat inderdaad een lucht/water warmtepomp zien, echter een water/water warmtepomp werkt volgens hetzelfde principe, maar je hebt daarbij een slang met vloeistof die op en neer de grond in gaat.

Tenminste dat is het meest gangbare heb ik begrepen. Er zijn ook andere systemen die echt met een bron werken waarbij je onder de grond dan een opslag hebt van warm en koud water maar dat systeem wordt voor huishoudens normaal niet gebruikt.

Deze laat ee verschillende systemen beter zien: YouTube: Hoe werkt een warmtepomp? - Nathan

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 17-10-2020 22:31 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ah op die manier, het was me niet duidelijk dat je dat bedoelde. Een doublet systeem wordt voor woningen niet (veel) gebruikt nee. Bij woningen is het grote voordeel inderdaad dat de bron in de winter warmer is dan buitenlucht en warmte overdracht van de bodem eenvoudiger is. In de zomer is de bodem koel genoeg voor zeer efficiente koeling.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
De grond rond de bron warmt dus wel op als je koelt in de zomer en koelt af als verwarmt in de winter. Het is geen accu die je in de zomer genoeg moet opwarmen om in de winter te kunnen verwarmen

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1