Help me herinneren: jaren tachtig strip, vloek van wajangpop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25
Hola!

Echt, het zit op't puntje van m'n tong... of brein... Of nou ja :D Help me herinneren, alsjeblieft!

Ik weet zeker dat ik in de jaren tachtig eens een kort stripverhaal heb gelezen over de vloek van een wajanpoppen-stel dat uiteen was gehaald en verenigd moest worden. Niet in een cartoony stijl, maar meer in de stijl van "Van Nul Tot Nu" of van Dick Matena's verhalen die ook in de Donald Duck stonden.

Kijk, we hebben natuurlijk Het wajangpoppen mysterie van de Donald Duck zelf. Voor zover ik me herinner is die 't niet, want de tekenstijl matcht natuurlijk niet...

Maar wat't dan wel was? Iemand een idee?

Helaas zijn d'r wel meer strips uit die tijd onvindbaar verdwenen, zoals Julsing en Steeman's Witte's Dagboek. Dat was me een stukje scifi die ik nog wel'ns wil lezen :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Suske en Wiske 147: De poppenpakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
sypie schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:54:
Suske en Wiske 147: De poppenpakker?
Interessante theorie... Ik denk 't niet, want ik was nooit echt van S&W... Hoewel ik uit gewoonte wel hele stapels heb weg gelezen bij een vriendje thuis.

Ik herinner me dat de laatste pagina van't verhaal het verenigde wajang-koppel in een koffer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:03
Liegebeest schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:32:

Helaas zijn d'r wel meer strips uit die tijd onvindbaar verdwenen, zoals Julsing en Steeman's Witte's Dagboek. Dat was me een stukje scifi die ik nog wel'ns wil lezen :)
Deze strips hebben in de Donald Duck gestaan, ik moet ze nog wel ergens hebben liggen :) kan er alleen helaas niet bij momenteel.

Ik moest bij je vraag ook gelijk aan de strip in de DD denken, vraag me toch af of je die niet in gedachten had.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
GreatDictator schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Deze strips hebben in de Donald Duck gestaan, ik moet ze nog wel ergens hebben liggen :) kan er alleen helaas niet bij momenteel.

Ik moest bij je vraag ook gelijk aan de strip in de DD denken, vraag me toch af of je die niet in gedachten had.
Ik zit inderdaad hard te twijfelen of het niet "Het wajangpoppen mysterie" is :D De enige manier om d'r achter te komen is om die ene heruitgave uit 2019 op te sporen; dat moet nog te doen zijn.

Het beeld dat ik echter voor ogen heb is veel realistischer, van een wajangpop die op een kastje in de woonkamer omineus staat te zijn. Dat zou dan zo'n strip van achterin de Duck zijn geweest. Ik vraag me af ik het me niet verkeerd herinner en dat het beeld dat ik heb niet een still is uit een TV film uit die tijd :D Eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Als iemand een idee heeft welk jaar Donald Duck kan ik eens kijken, 1952-heden staat hier in de kast :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Volgens de INDUCKS site 1987, nummer 34.

https://inducks.org/story.php?c=H+86231

Wat een super-website is dat. Dankzij hen heb ik ook gevonden: "Ach en wee ben ik de klos! Met mijn boog schoot ik een albatros!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 19:13
Liegebeest schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

Ik zit inderdaad hard te twijfelen of het niet "Het wajangpoppen mysterie" is :D De enige manier om d'r achter te komen is om die ene heruitgave uit 2019 op te sporen; dat moet nog te doen zijn.
https://www.donaldduck.nl...al-260926-mp-21802-55-art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:56

LankHoar

Langharig tuig

Oh heerlijk dit. Ik zie daar ook een goudzoekers special staan, met verhalen over Klondike. Daar heb ik destijds echt enorm van genoten. Volgens mij ligt er ergens bij mijn ouders op zolder nog een stapel dubbel pockets te verstoffen, waar deze verhalen wellicht ook in staan.

De tekst op de site suggereert dat dit tijdelijke aanbiedingen zijn, klopt dat?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 19:13
LankHoar schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Oh heerlijk dit. Ik zie daar ook een goudzoekers special staan, met verhalen over Klondike. Daar heb ik destijds echt enorm van genoten. Volgens mij ligt er ergens bij mijn ouders op zolder nog een stapel dubbel pockets te verstoffen, waar deze verhalen wellicht ook in staan.

De tekst op de site suggereert dat dit tijdelijke aanbiedingen zijn, klopt dat?
Ik denk eerder dat het op=op is, want dit is een special uit 2019. Lijkt me gewoon een restvoorraad van edities die niet uitverkocht raakten in de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:00
Een beetje off-topic, maar wel erg jammer dat deze verhalen langzaam verdwijnen. De meest succesvolle en bekende reeksen krijgen uiteindelijk wel een heruitgave, maar veel stripverhalen zullen verloren gaan.

Volgens mij zijn er wel een aantal groepen bezig om oude strips te digitaliseren, maar dat is natuurlijk niet helemaal legaal (ook al weet waarschijnlijk niemand waar de rechten liggen en zal het nooit meer worden gepubliceerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Je hebt gelijk, het is heel vervelend. Aan de andere kant kan je dat beschouwen als de schoonheid van de vergankelijkheid... In Japan hebben ze d'r zelfs een term voor: "mono no aware"...

Pagina: 1