Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederbord start alleen op zonder 12v cpu kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• handpels
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-10 19:50
Mijn vraag
Waarom start mijn nieuwe custom build pc alleen op wanneer ik de 12v kabel uit mijn moederbord haal?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Cooler Master MWE Bronze 450W V2
- AMD RYzen 5 2600 wraith
- Asus Prime A320M-K
- MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC
- Fractal design Focus G mini
- G Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de best buy guide werd de Cooler Master MWE 450 230V - V2 aangeraden in plaats van de MWE Bronze die ik nu gebruik, kan daar een probleem inzitten?
Wanneer ik de 12v cpu stekker in het moederbord laat zitten starten de front fans heel even op, maar gaan daarna weer uit. De moederbord leds blijven wel de hele tijd aan. Wanneer ik de 12v stekker eruit haal kan de pc wel aan, cpu fans gaan aan, gpu gaat aan, power button licht aan. Maar er komt geen beeld.
Ik las dat het aan kapotte VRM kan liggen of iets met de psu kabels?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:49
Aan de voeding ligt het niet.

Misschien een oude biosversie op het bord die de 2600 niet ondersteunt. Het lijkt mij sterk hoor, maar onmogelijk is het niet.

Ander denkbaar probleem is het geheugen. Aegis 3000 MT/s is niet goed compatibel met Ryzen. Door de 12v cpu eruit te trekken schakel je ook de geheugencontroller uit.

Montagefout kan ook nog maar om dat te beoordelen zijn een paar foto's van de binnenkant van het systeem nodig.

• handpels
Zijn overigens, behalve kast, tweedehands onderdelen via marktplaats gekocht. Maar de bet buy guides een beetje aangehouden. Ik las inderdaad wel iets over dit moederbord en dat de bios up to date moest zijn, staat wel op dat het amd 2000 en 3000 ready is. Geheugen wordt ook in heel veel guides juist aangeraden met de Ryzen...

• handpels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rfverd_RuYLDRQdwxd5KwFf_lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X92nNLPswMXVAMcAZ1rR2P8L.jpg?f=fotoalbum_large

• Uszka
Waarmee heb je het moederbord vastgezet in de behuizing? Ik zie geen enkele schroef zitten!

• handpels
Heb alles er even ingelegd voor de foto. Had het eruit gelegd om op stuk karton te leggen en te testen, qua of er kortsluiting was. Zelfde voor grafische kaart zit nu geen stekker in omdat ik los en vast heb geprobeerd. Ook geprobeerd in elk slot 1 ram. Misschien dat er iets met bios van moederbord is.

''Wel zijn er een paar - niet-onoverkombare - nadelen die gepaard gaan met deze lage prijs: het moederbord heeft slechts twee werkgeheugenslots, door de chipset kun je de processor niet overklokken en het moederbord heeft een recente bios nodig om te werken. Ondertussen zijn bij veel winkels de versies met nieuwe bios-versie te verkrijgen, maar het loont om op voorhand navraag te doen als het niet duidelijk is aangegeven.''

• Uszka
Als het systeem buiten de behuizing ook niet post met één rammodule en zonder opslag aangesloten dan ga ik denken aan het moederbord. Niet de juiste biosversie of defect.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

BIOS is het niet. Een niet ondersteunde processor start het bord zelf prima mee, alleen geen POST. Als je met de 12v CPU power aangesloten geen enkele respons krijgt, dus ook geen ventilatoren, dan is je processor stuk of je bord.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• handpels
nelizmastr schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:59:
BIOS is het niet. Een niet ondersteunde processor start het bord zelf prima mee, alleen geen POST. Als je met de 12v CPU power aangesloten geen enkele respons krijgt, dus ook geen ventilatoren, dan is je processor stuk of je bord.
Krijg geen biepje nee. Met de 12v CPU aangesloten zijn er wel leds op de moederbord zichtbaar. Als ik dan power button druk start heel even de front fan, die licht op, halve seconde en dan niks. Als ik daarna op power button druk gebeurd er niks meer. Leds op moederbord blijven branden.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

handpels schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

Krijg geen biepje nee. Met de 12v CPU aangesloten zijn er wel leds op de moederbord zichtbaar. Als ik dan power button druk start heel even de front fan, die licht op, halve seconde en dan niks. Als ik daarna op power button druk gebeurd er niks meer. Leds op moederbord blijven branden.
Dat is kortsluiting, kapot bord of kapotte CPU. Je kan sowieso niet in de kast testen zonder afstandsbusjes en schroeven.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• handpels
Heb ook getest met het moederbord uit de kast en op karton, ook zelfde reactie.

[ Voor 14% gewijzigd door handpels op 17-10-2020 22:09 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:52

MsG

Forumzwerver

Heb je wel een speaker aangesloten op het mobo voor de biepjes?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1