Vloerverwarming - Radiator verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 7sem10
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb een huis gekocht waar ik de 26e de sleutels van krijg. In het huis ligt vloerverwarming onder plavuizen. Daarnaast staat er een radiator in de woonkamer (30m2), maar ik weet niet of de vloerverwarming later gelegd is en de radiator nooit weg is gehaald.

Gezien de plavuizen niet mijn smaak zijn, ga ik in de eerste week een PVC vloer over de plavuizen laten leggen.

Echter vroeg ik me af of de vloerverwarming de hoofdverwarming kan zijn en ik de radiator kan verwijderen voordat ze een nieuwe vloer komen leggen.

De huidige bewoonster kon me niet vertellen of de verwarming als hoofdverwarming kon dienen. Wel heeft ze me een foto gestuurd van de verwarmingsunit waaruit lijkt dat er 3 buizen (zie foto) de grond in gaan (klinkt wat weinig, maar het is wel voor maar 30m2).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4kiYhdv_MT3c9HeNABvdclX0H4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjfEZLJNQ6mPDpv1dK5P9x4a.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik me af of er een goede manier is om uit te vinden of de radiator weg zou mogen. Echter: ik heb maar 2 dagen voordat ze de vloer komen egaliseren, waardoor de verwarming niet uitbundig getest kan worden (vloerverwarming moet een tijdje uitstaan alvorens egaliseren).

Ik heb er zelf weinig verstand van, dus hoop dat er hier iemand is die me kan adviseren 😎

Alle reacties

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Tja: vloerverwarming als hoofd- of bijverwarming hangt met name af van hoeveel ruimte tussen de buizen. Volgens mij is het hart op hart 10cm bij hoofdverwarming. Voor 30 m² zou dat dus 300 m leiding zijn, dit kan best nog met 3 circuits. Aan de ander kant: weet je zeker dat het alleen voor de woonkamer is? Zo nee, dan zal het oppervlak groter zijn en dan wordt het heel snel niet meer zo logisch (en ligt het waarschijnlijk op meer dan 10 cm).

Wat veel belangrijker is, weet de huidige bewoner ook niet of ze de radiator aan of uit heeft staan? Als ze die aan heeft, zal het waarschijnlijk bijverwarming zijn (of een kou-kleum).

Daarnaast: hoe modern is het huis, bij hoge isolatie klasse volstaat een bijverwarming vaak gewoon. En als het een appartement is: wellicht helpen je onderburen ook nog wat ;).

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
Om te kijken of vloerverwarming als hoofverwarming gebruikt kan worden, dien je een paar dingen te weten:
- afgifte vermogen, hoe dicht liggen de buizen bij elkaar (10cm vs 15 cm tussen de buizen), hoe dik zijn de buizen, hoe warm ga je stoken en hoeveel isoleert je afwerkvloer
- warmtevraag van je huis, dus hoe goed is het geïsoleerd

Realiseer je wel dat door de extra egaline laag en pvc je vloerverwarming net wat minder capaciteit gaat hebben dan de plavuizen die er nu liggen.

In mijn woning hebben we er voor gekozen om een “loze leiding” voor de verwarming te leggen. Zit nu geen radiator, maar mochten we het toch nodig hebben Dan kan die daar geplaatst worden.

• 7sem10
Bedankt voor jullie reacties!
brokenp schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:53:
Om te kijken of vloerverwarming als hoofverwarming gebruikt kan worden, dien je een paar dingen te weten:
- afgifte vermogen, hoe dicht liggen de buizen bij elkaar (10cm vs 15 cm tussen de buizen), hoe dik zijn de buizen, hoe warm ga je stoken en hoeveel isoleert je afwerkvloer
- warmtevraag van je huis, dus hoe goed is het geïsoleerd

Realiseer je wel dat door de extra egaline laag en pvc je vloerverwarming net wat minder capaciteit gaat hebben dan de plavuizen die er nu liggen.

In mijn woning hebben we er voor gekozen om een “loze leiding” voor de verwarming te leggen. Zit nu geen radiator, maar mochten we het toch nodig hebben Dan kan die daar geplaatst worden.
Joe dicht de buizen bij elkaar liggen weet ik dus helaas niet. Ik kon ook geen manier bekenden/vinden om dit te bepalen zonder de verwarming aan te zetten en een warmtecamera oid te gebruiken.

De woning is op zich redelijk modern (1997, B-label) en goed geïsoleerd (vloer/muur/dak).
Jake schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:50:
Tja: vloerverwarming als hoofd- of bijverwarming hangt met name af van hoeveel ruimte tussen de buizen. Volgens mij is het hart op hart 10cm bij hoofdverwarming. Voor 30 m² zou dat dus 300 m leiding zijn, dit kan best nog met 3 circuits. Aan de ander kant: weet je zeker dat het alleen voor de woonkamer is? Zo nee, dan zal het oppervlak groter zijn en dan wordt het heel snel niet meer zo logisch (en ligt het waarschijnlijk op meer dan 10 cm).

Wat veel belangrijker is, weet de huidige bewoner ook niet of ze de radiator aan of uit heeft staan? Als ze die aan heeft, zal het waarschijnlijk bijverwarming zijn (of een kou-kleum).

Daarnaast: hoe modern is het huis, bij hoge isolatie klasse volstaat een bijverwarming vaak gewoon. En als het een appartement is: wellicht helpen je onderburen ook nog wat ;).
Dat ga ik nog even navragen. Als de hal ook meeverwarmt wordt zou het ongeveer 37m betrekken.

Ik had al wel gevraagd aan de huidige bewoner hoe ze de verwarming gebruikte. Ze zei dat ze eigenlijk nooit geprobeerd had om de radiator uit te zetten en alleen op de vloer te verwarmen. Wel zei ze dat "de vloer heerlijk warm wordt".

"Helaas" geen onderburen 😋 Het betreft een rijtjeshuis/tussenwoning.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
ik doe het altijd andersom. ik kijk eerst naar de groote van de radiator.
hoeveel watt is deze. en hoeveel watt heeft je woning nodig ?
en dan komt er meestal wel uit welke vloer erin zit.
uw woningkamer is 30 m2 plafondhoogte 2 20 ? = 66m3. x 70 watt = 4620. (of maal 65 watt 4300.)

uw vloer levert:
uitgaande van hoofd verwarming. 100 m2 uw vloer is 30 m2 oftewel 3000 watt.
uitgaande van basis verwarming. 84 watt m2 uw vloer is 30 m2 ofewel 2520
uitgaande van bijverwarming. 73 watt per m2 x 30 = 2190 oftewel 2200 watt.

wat ik vaker zie in dergelijke woning is de basisklasse. of bij verwarming.
en de rest wordt aangevuldt met een radiator. maar ham vraag is wat is de groote van je radiator.
vermoedelijk is deze 1800/2100 watt. of we zitten op 2300/2600 watt.
zegt mijn glazen bol. (rekenmachnine) en dan kan hij niet weg.

je gang telt niet mee. voor de woonkamer ook al lopen er wel slangen door heen.
ze kunnen die 7 m2 eenvoudig opwarmen zonder echt inteleveren op warmte.
en daarom heb ik hem niet meegerekendt. gezien de bewoner zegt de vloer is altijd warm
is het vermoedelijk basis verwarming of hoofdverwarming. bijverwarming wordt minder intensief ervaren.
en hoofdt met een radiator is zeldzaam. dus blijft basis verwarming eigenlijk als enige over.

vraag even een foto van de radiator vanaf de bovenzijde en de afmetingen.
dan kan je opzoek hoeveel watt hij afgeeft.

oftopic. bron: snelsellectie tabellen vloerverwarming warmte service.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 18-10-2020 20:38 ]

• 7sem10
Ik heb de afmetingen van de radiator opgevraagd. Hoop dat ze nog antwoorden voor de verhuizing a.s. maandag :)

Als ik de data heb zal ik het laten weten.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:01
Als je radiator vanuit de kruipruimte wordt gevoed zou ik die gewoon daar afkoppelen. Mocht het ooit te koud worden dan kun je altijd nog de bestaande gaten in de vloer ook door het pvc boren en een radiator ophangen. Zo hebben wij het hier ook gedaan.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Formaat van de radiator kun je toch ook wel zien op de foto's? Maar waar staat die radiator? Onder een forse partij dubbel glas uit 1997? Houdt er rekening mee dat woningen uit die tijd vaak uitgaan van hoge temperatuurverwarming en radiatoren die er staat dus ook echt allemaal nodig zijn. Als er een partij glas met matige U waarde boven zit kan die radiator handig zijn om de koudeval te compenseren. Waarschijnlijk zitten er dan ook nog roosters tbv type C ventilatie boven; ook dan is een radiator er onder fijn.
7sem10 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:59:
De woning is op zich redelijk modern (1997, B-label) en goed geïsoleerd (vloer/muur/dak).
Labels zijn nikszeggend in de zin dat ze vaak niet kloppen of een totaalplaatje geven wat niks zegt over het deel wat je wilt weten. Standaard bouw 1997 is rondom Rc 2,5; dat is niet veranderd tussen 1992 en 2012 en voor huidige standaard eigenlijk matig.

Eigenlijk precies wat je verwacht op basis van het betalen van 10 euro aan iemand die op afstand een label voor je maakt..

• 7sem10
Nog bedankt voor jullie heldere informatie. Op basis hiervan toch maar besloten de radiator te laten zitten.
Pagina: 1