Ik ben zelf aan het kijken naar een PV installatie en ging zodoende met mijn ouders meekijken naar de prestaies van hun 1,5 jaar oude PV installatie. Ze hebben een nieuw huis (oplevering ~ januari 2019) en daar direct bij oplevering 16 zonnepanelen van ~300 Wp op laten plaatsen met een Fronius Primo 4.0-1 omvormer.
Exacte merk en type zonnepanelen is op dit moment onbekend. De panelen liggen op een plat dak, hoek onbekend, ongeveer 10 graden van het zuiden richting zuid-zuid-oost gericht.
Deze 16 panelen produceren op jaarbasis zon ~2200 KWh. Een productie die naar mijn mening vrij mager is voor 16 panelen.
Hieronder staan twee grafieken uit de online omgeving van Fronius
/f/image/q1qYNMt63tbSkLwMSvS38425.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WgZDF13PLzMm1p2jwKkeBkX6.png?f=fotoalbum_large)
Helaas staat het huis nog niet op Google Maps. Ben nog op zoek naar een foto van de installatie en de woning. Zal deze zsm toevoegen.
Wat mij zelf verbaast is de spanning op beide MPPT kanalen - deze loopt gerust op naar 440 - 480 volt. Voor zover ik weet zitten er geen optimizers tussen. Dit zou dus een spanning van 60volt per paneel betekenen.
Weet een van jullie wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
Exacte merk en type zonnepanelen is op dit moment onbekend. De panelen liggen op een plat dak, hoek onbekend, ongeveer 10 graden van het zuiden richting zuid-zuid-oost gericht.
Deze 16 panelen produceren op jaarbasis zon ~2200 KWh. Een productie die naar mijn mening vrij mager is voor 16 panelen.
Hieronder staan twee grafieken uit de online omgeving van Fronius
/f/image/q1qYNMt63tbSkLwMSvS38425.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WgZDF13PLzMm1p2jwKkeBkX6.png?f=fotoalbum_large)
Helaas staat het huis nog niet op Google Maps. Ben nog op zoek naar een foto van de installatie en de woning. Zal deze zsm toevoegen.
Wat mij zelf verbaast is de spanning op beide MPPT kanalen - deze loopt gerust op naar 440 - 480 volt. Voor zover ik weet zitten er geen optimizers tussen. Dit zou dus een spanning van 60volt per paneel betekenen.
Weet een van jullie wat hier aan de hand zou kunnen zijn?