Trage website & downloads

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelKen
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-10-2023
Hi Tweakers,

Mijn vriendin heeft het volgende aan de hand:
De website van haar school (toledo.kuleuven.be) waar alle documenten op worden geplaatst en online lessen gevolgd kunnen worden, download enorm traag op haar laptop. De lessen streamen met stuk en brok en haar powerpoints en dergelijke downloaden aan 50kbps. Niet zo handig in tijden van corona en bestanden van soms 100MB.

Mijn laptop op hetzelfde netwerk laadt wel alles perfect en download dezelfde content tegen 5mbps.

Ze zit al een jaar met dit probleem. Ik heb al vanalles geprobeerd (format, reinstall netwerk driver, andere browers, andere netwerken, ...) maar steeds hetzelfde probleem. Het wil maar niet laden op haar laptop.

Kunnen jullie helpen?

Bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door RoelKen op 17-10-2020 15:28 . Reden: toevoeging website ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:15

g0tanks

Moderator CSA
Wat zegt een speedtest? Kan ze daar wel een goede snelheid halen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelKen
g0tanks schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:30:
Wat zegt een speedtest? Kan ze daar wel een goede snelheid halen?
Een speedtest geeft hetzelfde resultaat als mijn laptop en andere apparaten: we halen ongeveer 70mbps op een 100mbps netwerk van Orange. Andere websites gaan wél goed. Youtube laadt vlot, downloads via wetransfer gaan snel, een bijlage via facebook ontvangen van bv 25MB laadt ook op enkele seconden, ... Het is enkel de website van haar school die enorm traag streamt en download.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24

BCC

Misschien een inkoppertje maar is toledo.kuleuven.be niet gewoon flink overbelast door alle studenten die thuiswerken? Als je het eens probeert op niet studentikoze tijden? 6 uur s ochtends bijvoorbeeld ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En wat als je eens een andere DNS instelt? 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (Cloudflare) doen het vaak goed, beter dan menig DNS-server van een ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelKen
BCC schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:41:
Misschien een inkoppertje maar is toledo.kuleuven.be niet gewoon flink overbelast door alle studenten die thuiswerken? Als je het eens probeert op niet studentikoze tijden? 6 uur s ochtends bijvoorbeeld ?
Zou zeker kunnen, maar is niet het geval. De servers zijn niet overbelast. Ik heb net met verschillende toestellen dezelfde content proberen te laden en alles werkt zeer vlot. Ook heeft geen enkele vriendin van haar hetzelfde probleem. Ze heeft dit probleem ook al van voor maart 2020.

[ Voor 4% gewijzigd door RoelKen op 17-10-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelKen
sypie schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:44:
En wat als je eens een andere DNS instelt? 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (Cloudflare) doen het vaak goed, beter dan menig DNS-server van een ISP.
Net geprobeerd, maar geen succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

RoelKen schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:27:
...download enorm traag op haar laptop. De lessen streamen met stuk en brok en haar powerpoints en dergelijke downloaden aan 50kbps. Niet zo handig in tijden van corona en bestanden van soms 100MB.

Mijn laptop op hetzelfde netwerk laadt wel alles perfect en download dezelfde content tegen 5mbps...
Er van uitgaande dat je 5Mbps bedoelt, is het nog steeds geen feest, natuurlijk.
Halen de collega's van je vriendin betere getallen?

Maar je troubleshooting is onvoldoende: is die 50kbps via wifi of bedraad?
Heeft ze op andere download sites dezelfde resultaten?

En een quick fix is natuurlijk om de laptops te switchen: jij die van je vriendin en je vriendin die van jou ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:24

lier

MikroTik nerd

Is deze traagheid via Wifi of ook als de laptop bekabeld aangesloten is?
Kan je wat meer info geven over de laptop?
(denk aan merk/model/leeftijd/OS/bijgewerkt?/Wifi adapter/NIC adapter/CPU/geheugen/HD/etc.)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelKen
lier schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:38:
Is deze traagheid via Wifi of ook als de laptop bekabeld aangesloten is?
Kan je wat meer info geven over de laptop?
(denk aan merk/model/leeftijd/OS/bijgewerkt?/Wifi adapter/NIC adapter/CPU/geheugen/HD/etc.)
Ik heb hem net even aangesloten aan de kabel en het probleem was direct opgelost. Het ligt dus aan de netwerkadapter. We hebben helaas geen kabel lopen naar de bureauruimte

Het betreft een HP Elitebook 850 G3, 256GB SSD, 16GB ram, i5 6200, Windows 10 versie 1903, Wifi adapter Intel AC 8260 (vandaag nog geupdatet naar de laatse versie.

Ze heeft dit probleem bij ons thuis, bij haar ouders thuis, op school, ... Het ligt dus niet aan ons draadloze netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door RoelKen op 17-10-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:24

lier

MikroTik nerd

Heb je de HP drivers of de update tool van Intel gebruikt? Ben je met 2.4G of 5G verbonden? Met welke snelheid is de laptop verbonden via Wifi?

Misschien goed om een keer de kaart te verwijderen uiot device management en deze opnieuw te installeren. Zeker omdat het probleem niet voorbehouden is aan de thuissituatie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:56
Voor 20 euro wifi kaart upgrade doen. pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
RoelKen schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Ik heb hem net even aangesloten aan de kabel en het probleem was direct opgelost. Het ligt dus aan de netwerkadapter. We hebben helaas geen kabel lopen naar de bureauruimte

Het betreft een HP Elitebook 850 G3, 256GB SSD, 16GB ram, i5 6200, Windows 10 versie 1903, Wifi adapter Intel AC 8260 (vandaag nog geupdatet naar de laatse versie.

Ze heeft dit probleem bij ons thuis, bij haar ouders thuis, op school, ... Het ligt dus niet aan ons draadloze netwerk.
Het is wel raar dat je goede snelheden op speedtest haalt. De AC8260 is trouwens een prima adapter. Deze hoort toch wel tot de high-end.

Kun je anders eens proberen om in veilige modus het een en ander te testen? Dan weet je zeker dat vage programma's en achtergrondservices uit staan. Probeer ook andere drivers. Daar kon ik zelf nog eens winst mee halen. Als je technisch genoeg bent, kun je ook eens een andere HDD of SSD installeren en kijken of het probleem opgelost is met een schone installatie van W10.

Het beste is toch om zoveel mogelijk apparaten bedraad te verbinden. Je kunt altijd even een lange kabel via het trapgat oid trekken. Als je online les moet volgen is dat vaak ook stabieler. Ik moest via discord een project doen en ben heel snel teruggekomen van WiFi via een brakke router op de benedenverdieping. Ik heb later ook eens teams gebruikt en een simpele AP die ik naast mijn slaapkamer heb hangen (bedraad uiteraard), veroorzaakte ook wat haperingen, waardoor ik maar de kabel van de AP terug in mijn laptop heb gestopt.

Ik merk nu ook weer dat heel veel studenten, maar ook docenten op WiFi zitten. Die haperen gewoon continu. Zeker bij docenten heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
In principe is er niks mis met de AC8260. Ik heb hem ook. Haal gewoon 200Mbit/s+ op school (WiFi AC). Zelfs op een brakke router thuis haal ik nog 40Mbit/s (andere apparaten ongeveer hetzelfde).

Ik denk dat er eerder softwarematig iets fout gaat. Het zou natuurlijk een hardwarematig defect kunnen zijn, maar ik zou eerst nog wat beter naar de software kijken.
Pagina: 1