Werkt mijn vloerverwarming goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-01 20:41
Ik vraag me af of de vloerverwarming van mijn woning goed functioneert. In mijn woonkamer (van 3,5 bij 8 meter) wordt één stuk van 1,5 meter aan het uiteinde van de kamer voelbaar warm, maar twee meter naar het midden is de vloer gewoon koud. Ook als ik in de ruimte kom waar de (gasgestookte) CV ketel staat dan is deze ruimte erg warm, en ook de vloer is daar weer merkbaar warm.

Ik weet dat je in een goed geisoleerde woning geen stralend warme vloerverwarming hebt, maar het voelt een beetje alsof de CV ketel veel moeite moet doen om mijn hele woonkamer te verwarmen met een klein stukje. De woonkamer komt verder wel gewoon op temperatuur, maar ik vraag me af of dit normaal is?

Enkele feiten:
- Het is een huurwoning van 2 jaar oud.
- De vloerverwarming is de enige verwarming.
- Er ligt vinyl op de vloer.
- De badkamer met tegels wordt wel gewoon gelijkmatig warm zonder hotspots.

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:36
lijkt op te weinig water door het systeem, of gewoon slecht afgesteld systeem. staan de kraantjes van de groepen richting woonkamer wel helemaal open?
Warmtebeeldcamera kan duidelijkheid brengen. Andere optie een ir-temp metertje voor een paar tientjes.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 23:21

JdM

Humbled

Je zou moeten weten hoe de vloerverwarming is gelegd. Is het in een slakkenhuismotief gelegd, of in hotspot ivm voorkomen van koudeval onder (hoge) ramen? Logischerwijs warmen beide legmethoden de vloer anders op.

[ Voor 8% gewijzigd door JdM op 17-10-2020 14:57 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je een foto van het leidingwerk onder/bij de ketel en een foto van de verdeler?

Move naar Wonen & Verbouwen overigens, dit heeft niet zo veel te maken met duurzame energie of domotica

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2020 15:07 ]

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-01 20:41
@Tens Druk staat op 1.6 bar en het systeem is ontlucht. Dus dat lijkt me in orde. Kraantjes staan naar mijn weten gewoon goed open.

IR temperatuur heb ik, wat wil je dat ik meet?

@JdM Ik heb geen foto's van de woonkamer kunnen vinden, maar de badkamer en de kleinere slaapkamer zijn in slakkenhuismotief gelegd.

@ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xHVxs1D/IMG-20201017-163253064.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x5HL0gD/IMG-20201017-163239208.jpg

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:03
Worden alle uitgaande leidingen warm?

Als er uitgaande leidingen zijn die onderaan bij de vloer aanmerkelijk kouder zijn dan de andere uitgaande leidingen, dan is er voor die groepen (bijna) geen doorstroming van water.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 17-10-2020 16:58 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:36
Alle temperaturen in en uit.
just checking: je bent niet nu net begonnen met stoken toch?
Dan duurt het best wel even voordat elk deel van een circuit volledig verwarmd is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08
Temperatuurverschil van de vloer komt naar ik vermoed door dat men de legafstand aan het einde van de kamer kleiner heeft gemaakt dan de rest van de ruimte, in verband met koudeval van een groot raam.

Ik ga er van uit dat de verdeler in de ketelruimte hangt. Dat het hier warm is, is niet vreemd. Alle leidingen lopen daar in een klein stukje vloer. Plus is het leidingwerk tussen verdeler en ketel wel goed geïsoleerd?
Pagina: 1