Om te beginnen, geen idee hoe het zit met autotrust garantie, ik heb er nooit van gehoord, maar ik neem aan dat die garantievoorwaarden wel online te vinden zullen zijn.
theHoff schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:01:
[...]
In hoeverre heb je een aankoopkeuring laten plaatsvinden of zelf in de olie gekeken? Ik begrijp dat je niet de olieplug eraf zult hebben gedraaid maar even op de peilstok kijken had wellicht al wat getoond?
Als je een auto koopt met afleverbeurt, ga je niet de olie aftappen. Ik heb dat bij mijn 10 jaar oude occasion in ieder geval niet gedaan en ook niet bij mijn BMW jaren terug. Metaal-resten ga je doorgaans ook niet terugzien op de peilstok, daarvoor moet je echt eerst de tapplug eruit draaien.
Zonder te weten wat de reputatie van de handelaar is, is het koffiedik kijken of je vooraf huiverig moet zijn of niet.
MLLL schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:44:
[...]
Of het een vooroordeel is of niet daar kun je over twisten, maar feit blijft dat het wel vaak voorkomt bij VAG-mobielen uit dat tijdperk.
Er zijn zoveel leukere en betere auto's dan een Passat, de aangehaalde Mazda 6 is daar zeker eentje van. Die heeft geen turbo en zal gevoelsmatig wat langzamer aanvoelen, maar de kans die heel blijft is aanzienlijk groter.
Kijk alsjeblieft uit met het opleggen van persoonlijke voorkeuren, dat jij een Passat niks vindt, wil niet zeggen dat iemand anders dat een prima auto vind. Daarnaast zijn de genoemde Mazda's bijv. ook absoluut niet heilig. Misschien gemiddeld genomen motorisch beter dan een VAG uit die tijd, maar Mazda's rotten ongeveer onder je kont weg na een jaar of 10.
kendo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:30:
[...]
een rammel lijkt me een prima reden om eens verder te zoeken.
En dit soort metaaldelen aantreffen in motorolie "normaal" noemen......Hell no!!! Bij catastrofale motorschade, misschien.
Nog nooit heb ik dit soort grote delen in mijn olie aangetroffen, zelfs niet bij een motor met uitgelopen drijfstanglagers.
@
Beu is oliedruk al gecontroleerd?
Een rammeltje kan werkelijk van alles zijn en op basis van dat er een rammeltje hoorbaar was, kan ik in ieder geval niet afleiden of dat een mogelijk fataal defect zou zijn of niet. Het kan ook prima een hitteschild zijn geweest dat iets los zit of een ander stukje onschuldig blik. Maar het kan ook veel serieuzer zijn als een versleten koppeling of iets intern in de motor. Zonder meer te weten dan dat er "ergens een rammeltje zat", kan je niet op voorhand al concluderen dat er dus iets grondig mis moet zijn geweest en je dus beter verder kon kijken.
Nu kijk je met de kennis dat de motor mogelijk fatale schade heeft en is het makkelijk oordelen.
Ik had in het verleden ook een auto die bij een specifiek toerental en warme motor een duidelijke rammel had, dat was het hitteschild van de katalysator die op dat moment zover uitgezet was dat hij kon gaan rammelen. Storend? Ja. Zorgelijk? Nee, totaal niet.
@
Beu
De hoeveelheid en grootte van het metaal is wel verdacht, als dat echt uit de motor komt, dan is die afgeschreven. Normaal is een metallic glinstering in de olie al genoeg om die conclusie te trekken, zichtbare delen is 100% alarmbellen is doorgaans niet meer economisch te repareren zonder de gehele motor te vervangen. Niet alleen is het onderdeel waar het metaal vanaf komt defect (oliepomp, nokkenas, etc), maar die deeltjes hebben zich door de motor verspreidt en kunnen ook op andere plaatsen inmiddels schade hebben veroorzaakt. Alleen door de de motor helemaal uit elkaar te halen, kan je met zekerheid zeggen of dat het geval is of niet, maar dan ben je in arbeid de kosten van een andere motor al lang overstegen.
Ik ga er even vanuit dat je in Nederland woont en de handelaar ook een Nederlands bedrijf is (mede vanwege de Autotrust garantie). Dan geldt, ook buiten de garantie om, dat een professionele handelaar garantie moet geven op defecten die je niet redelijkerwijze had kunnen constateren met een aankoopinspectie en proefrit. Defecten die pas zichtbaar worden door olie af te tappen, vallen daar o.a. onder. Er wordt van een particuliere koper niet verwacht dat hij/zij voor aankoop de olie aftapt.
Vraag is alleen wel, of je tijdens de proefrit al had kunnen weten dat er mogelijk iets niet goed was, bijvoorbeeld geluiden, trillingen, afwijkende motorprestaties, etc.
Als laatste, één vraag kan ik eenvoudig beantwoorden, nee, (zichtbare) metaaldelen in de olie zijn zeker niet normaal en zeker niet goed.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier