Auto gekocht, verborgen gebreken. Wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beu
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-05-2023
Ik heb sinds 4 dagen een volkswagen passat station van het jaar 2011 met 120.000 op de teller gekocht. Nu ben ik met de auto naar de garage geweest en zij hebben de olie nagekeken. Nu blijken er allemaal metaaldeeltjes in de olie te zitten. Als ik de autodealer opbel waar ik deze auto gekocht heb zegt hij alleen dat ik nog een autotrust garantie kan afsluiten. Welke rechten heb ik? Want neem aan dat het niet normaal is als er metaaldeeltjes in de olie zit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

tsja, als je het carter er afhaal zul je altijd metaaldeeltjes vinden ben ik bang. Om hoeveel gaat het (plaatje?) en wie zegt dat het veel is? De garage is iets anders dan de verkopende partij denk ik? IS de garage ook handelaar?, dan is hij mogelijk sacherijnig omdat je niet bij hem gekocht hebt en probeert wat te verdienen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEYfb4sUVnzP9aOw-4Aa2auyq9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/of5fuZF9ASr71W0KhME7WN1s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beu
Hier zie je de metaaldeeltjes. Desbetreffende garage is een vriend van me en zou me nooit belazeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beu schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:39:
Ik heb sinds 4 dagen een volkswagen passat station van het jaar 2011 met 120.000 op de teller gekocht. Nu ben ik met de auto naar de garage geweest en zij hebben de olie nagekeken. Nu blijken er allemaal metaaldeeltjes in de olie te zitten. Als ik de autodealer opbel waar ik deze auto gekocht heb zegt hij alleen dat ik nog een autotrust garantie kan afsluiten. Welke rechten heb ik? Want neem aan dat het niet normaal is als er metaaldeeltjes in de olie zit?

...

...
Waarom controleer je dat bij een bijna tien jaar oude auto pas na vier dagen? Lijkt me wel iets wat je checkt voor aankoop.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Waarom heb je die vriend niet meegenomen toen je de auto ging kopen en waarop wil je nu precies aanspraak gaan maken? Ik zie namelijk geen verborgen gebrek zoals je claimt. Er kan best iets met de motor aan de hand zijn, maar mogelijk valt het mee en kun je niet echt spreken van een verborgen gebrek (bijvoorbeeld een kettinggeleider die wel vervangen zou moeten worden, met als bewijs die metaaldeeltjes). Zonder schade lijkt mij niets te claimen. Ook stop je beter met zelf te onderzoeken en ga je terug naar de garage waar je hem gekocht hebt, het klinkt als zeer coulant dat je nog een aanbod krijgt om een garantie af te sluiten.

[ Voor 68% gewijzigd door JdM op 17-10-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoewel de intentie duidelijk is, kan je dit op een veel betere manier vertellen.

[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 17-10-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Goed, veel vragen,

maar antwoord op jevraag:
heb je garanties afgesloten, of enkel de auto gekocht?
Enkel auto gekocht: garantie tot de deur, dus je hebt geen rechten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beu schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:39:

...

...
Voor je een (2e hands) auto gaat kopen ga je een aantal dingen na.
Of de km-stand logisch is
Of de prijs vergelijkbaar is met andere aanbieders van hetzelfde voertuig
Of je garantie hebt, en welke.

Wat is je beloofd en wat is er afgesproken.
A.P.K. zijn er problemen bekend. etc.

Ook bij een auto heb je te maken met conformiteit (wettelijke garantie).

Een gekocht goed beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van het gekochte en de mededelingen die de verkoper erover heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat het gekochte goed de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Bij een garage heb je meer 'garantie' dan bij particulieren onderling.

Wat is de klacht, hoe groot zijn de metaaldeeltjes ?
Normaal zie je dat niet in de olie, pas bij verwijderen van de carterpan. of is de olie afgetapt en onderzocht, wat was de reden daarvoor ??

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beu
Sorry ik heb er ook niet alles bijgezet. Wij zijn gaan kijken voor die auto. Toen maakte hij een rammelend geluid bij 1800 toeren. Dit hebben we aangegeven en hij zou dit oplossen met de apk die nog moest gebeuren. Later op de dag belt hij op dat ze niets kunnen vinden wat het geluid maakt en dat ze het zelf niet meer hoorde. 2 dagen later komt hij de auto rijdend naar me toe brengen en geeft zelf aan dat hij inderdaad een rammelend geluid hoort bij 1800 toeren. Dit was alleen als de motor warm was. Hij zegt tegen mij dat ik dit kan laten maken bij een garage op zijn kosten (Staat zwart op wit). Nu kwam ik dus bij de garage en kreeg k dit probleem met de olie te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Onderzoeksplicht
Een koper heeft een onderzoeksplicht. Controleer daarom het voertuig dat je wilt kopen en doe een proefrit. De kilometerstand kun je controleren via de website van de RDW. Daarvoor heb je alleen het kenteken nodig. Laat eventueel een aankoopkeuring doen.
In hoeverre heb je een aankoopkeuring laten plaatsvinden of zelf in de olie gekeken? Ik begrijp dat je niet de olieplug eraf zult hebben gedraaid maar even op de peilstok kijken had wellicht al wat getoond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beu schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:00:
Sorry ik heb er ook niet alles bijgezet. Wij zijn gaan kijken voor die auto. Toen maakte hij een rammelend geluid bij 1800 toeren. Dit hebben we aangegeven en hij zou dit oplossen met de apk die nog moest gebeuren. Later op de dag belt hij op dat ze niets kunnen vinden wat het geluid maakt en dat ze het zelf niet meer hoorde. 2 dagen later komt hij de auto rijdend naar me toe brengen en geeft zelf aan dat hij inderdaad een rammelend geluid hoort bij 1800 toeren. Dit was alleen als de motor warm was. Hij zegt tegen mij dat ik dit kan laten maken bij een garage op zijn kosten (Staat zwart op wit). Nu kwam ik dus bij de garage en kreeg k dit probleem met de olie te horen.
En dan gaat er geen alarmbel bij je rinkelen ?

Als de verkoper zegt dat hij het gaat maken, is het toch goed ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

hm, een tweedehands autohandelaar zegt toe om na verkoop een reparatie te betalen waarvan hij geen idee heeft wat de kosten zijn..........

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Waarom vraag je je dan hier nog af welke rechten je hebt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 19:29
Dit lijkt me nogal wat om als verkopende partij te beloven. Een rammelend onderdeeltje of het begin van een in elkaar lopende motor, wie zal het zeggen. Maar goed als de metaalsplinters gerelateerd zijn als het ''rammeltje'' in principe niets aan de hand toch, de verkoper betaalt toch...

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beu
@JdM omdat als ik hem bel, hij zegt dat het geluid niet aan de motor kon liggen. En dat het normaal is dat er zo nu en dan eens metaaldeeltjes in de olie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beu
En mijn vraag is. Is het slim om nu nog een autotrust garantie af te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Beu schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:13:
@JdM omdat als ik hem bel, hij zegt dat het geluid niet aan de motor kon liggen. En dat het normaal is dat er zo nu en dan eens metaaldeeltjes in de olie zit.
is ook vrij normaal bij oudere auto's, over de hoeveelheid zou je een discussie kunnen voeren. Maar de toezegging voor de reparatie heb je toch zwart op wit?

edit:
Ben bang dat die autotrust tegelijk met de verkoop afgesloten moet worden.
Bent u zojuist trotse eigenaar geworden van een occasion en bijbehorende Autotrust Garantie?

[ Voor 18% gewijzigd door Tens op 17-10-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Beu schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:15:
Volgens mij kan je Autotrust alleen voor een auto jonger dan 8 jaar afsluiten. Aangezien de auto uit 2011 komt zal die nu 9 jaar oud zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:49
En jouw vriend kan het rammelend geluid herleiden of niet?
Zou eerst maar dat geluid laten repareren door verkoper en dan weer verder kijken...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-05 22:31

MLLL

Palm Treo 650

Een VW kopen van 9 jaar oud is sowieso living on the edge.
Gaat om een 1,4tsi?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
De bekende vooroordelen van de tweakers komen ook weer bovendrijven. Misschien een idee dat mensen ook hun antwoorden onderbouwen in plaats van simpele one-liners eruit te gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

DoeEensGek schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:24:
De bekende vooroordelen van de tweakers komen ook weer bovendrijven. Misschien een idee dat mensen ook hun antwoorden onderbouwen in plaats van simpele one-liners eruit te gooien.
Die simpele oneliner is gebaseerd op waarheid. Kun je leuk vinden kun je niet leuk vinden , het is zo.
Bij een Honda Accord of een Mazda 6 vind je geen metaalslijpsel in de olie.

Als je bij de proefrit al een rammelend geluid hoor laat je de auto toch gewoon staan?
Er staan honderden andere Passats te koop in Nederland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:38
MLLL schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:39:
[...]

Die simpele oneliner is gebaseerd op waarheid. Kun je leuk vinden kun je niet leuk vinden , het is zo.
Natuurlijk kan dat wel, dat kun je ook vinden bij een Lexus of een Subaru. Als er maar iets afbreekt in het olie kanaal, van een messing filtertje, je lagersc halen tot de schoepen van je turbo, het zorgt allemaal voor metaal in je carter en kan bij elk blok voorkomen als ze maar keihard mishandeld worden.

Het feit dat jij je vooroordeel over de VAG ketting en olie schraapveren klaar hebt liggen op basis van metaaldeeltjes in het carter zegt best veel. ;)

Dat de TS die passat gewoon had moeten staan ben ik dan wel met je eens. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

KillaZ schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:23:
[...]

Natuurlijk kan dat wel, dat kun je ook vinden bij een Lexus of een Subaru. Als er maar iets afbreekt in het olie kanaal, van een messing filtertje, je lagersc halen tot de schoepen van je turbo, het zorgt allemaal voor metaal in je carter en kan bij elk blok voorkomen als ze maar keihard mishandeld worden.

Het feit dat jij je vooroordeel over de VAG ketting en olie schraapveren klaar hebt liggen op basis van metaaldeeltjes in het carter zegt best veel. ;)

Dat de TS die passat gewoon had moeten staan ben ik dan wel met je eens. :)
Of het een vooroordeel is of niet daar kun je over twisten, maar feit blijft dat het wel vaak voorkomt bij VAG-mobielen uit dat tijdperk.

Er zijn zoveel leukere en betere auto's dan een Passat, de aangehaalde Mazda 6 is daar zeker eentje van. Die heeft geen turbo en zal gevoelsmatig wat langzamer aanvoelen, maar de kans die heel blijft is aanzienlijk groter.

Ik zelf rijd nu ook een auto dat een moneypit blijkt te zijn, van te voren wel bekend bij mij, maar dat het zo uit te klauwen zou lopen niet. Sometimes you win sometimes you loose.

Factuurtje betalen aan de garage en weer door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DoeEensGek schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:24:
Mooiste is dat IEDEREEN hier ook ineens automonteur is én zo'n auto vervolgens gewoon tot de grond toe af durft te branden :*)

Wat ik persoonlijk een beetje vreemd vind in dezen: Waarom gaat de de TS met een auto welke 'ie nét aangeschaft heeft naar een andere (bevriende) garage zonder dat er überhaupt een door hem geconstateerd probleem is?

Voor die melder (TS) (@Beu ) als je een willekeurige wagen tijdens z'n éérste beurt bekijkt dan zit er vaak nog wel wat meer metaalslijpsel op die magneet. Waarschijnlijk is bij deze auto de aftapplug nog nooit los geweest doordat de olie er tegenwoordig uit gezogen wordt via de peilstok opening en niet meer, zoals vroeger, middels de aftapplug uit loopt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Kijk in het boekje waar de auto onderhouden is.
Bel vervolgens deze garage en vraag of er al problemen waren met deze auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:54
In hoe verre is dit een verborgen gebrek? Je wist dat de auto wat mankeerde, de verkopende partij gaf aan dat je dit mag laten fixen op zijn kosten (...lijkt me raar, maar goed). Tijdens het onderzoek kwam naar boven dat er metaaldeeltjes in de olie zitten (klinkt niet heel ongewoon, mede daarvoor heb je een filter?). Is dit ook de oorzaak van het gerammel?

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 17-10-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Ligt er aan. Als er op de factuur staat gekocht zoals gezien en bereden heb je geen poot om op te staan. Anders heb je gewoon garantie van uitgaande dat je meer dan €4500 betaald hebt.

Ijzer in je olie is nooit goed, ook niet als de olie al lang niet vervangen is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:01
@Beu Ik denk dat de hamvraag hier is of het ijzer in de olie (rechtstreeks of onrechtstreeks) iets te maken heeft met het gerammel. Wat zegt de bevriende garagist hier over?
- Indien ja: vraag dat hij het goed onderbouwt, leg dit voor aan de verkoper en vraag dat hij de herstelling betaalt
- Indien nee: als het mogelijk zeker die garantie afsluiten en hopen dat ze hier niet meelezen (iets met verzekeringsfraude...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Ik denk niet dat je hier makkelijk achter gaat komen zonder het blok uit elkaar te trekken...
Dus gewoon doorrijden tot het mis gaat? (Met verse olie).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:01:
[...]

Mooiste is dat IEDEREEN hier ook ineens automonteur is én zo'n auto vervolgens gewoon tot de grond toe af durft te branden :*)

Wat ik persoonlijk een beetje vreemd vind in dezen: Waarom gaat de de TS met een auto welke 'ie nét aangeschaft heeft naar een andere (bevriende) garage zonder dat er überhaupt een door hem geconstateerd probleem is?

Voor die melder (TS) (@Beu ) als je een willekeurige wagen tijdens z'n éérste beurt bekijkt dan zit er vaak nog wel wat meer metaalslijpsel op die magneet. Waarschijnlijk is bij deze auto de aftapplug nog nooit los geweest doordat de olie er tegenwoordig uit gezogen wordt via de peilstok opening en niet meer, zoals vroeger, middels de aftapplug uit loopt.
een rammel lijkt me een prima reden om eens verder te zoeken.

En dit soort metaaldelen aantreffen in motorolie "normaal" noemen......Hell no!!! Bij catastrofale motorschade, misschien.

Nog nooit heb ik dit soort grote delen in mijn olie aangetroffen, zelfs niet bij een motor met uitgelopen drijfstanglagers.

@Beu is oliedruk al gecontroleerd?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@kendo Ik zou 'm meteen even laten controleren of de carterontluchting nog wel intact is. Als je een afwijking qua oliedruk wilt maskeren dan is dát de manier.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
MLLL schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:14:
Een VW kopen van 9 jaar oud is sowieso living on the edge.
Gaat om een 1,4tsi?
Dat is ook weer een beetje een fabeltje hé...
Ik rij zeer tevreden rond met mijn 13 jaar oude VW.
[...]

Bij mijn 13 jaar oude Golf GTI ga je, geloof me, niets, maar dan ook niets vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 17-10-2020 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 12:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

[...]

Als je bij de proefrit al een rammelend geluid hoor laat je de auto toch gewoon staan?
Ook oneliners zou je kunnen onderbouwen, hier schiet de TS natuurlijk vrij weinig mee op ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:57
[...]

Tot je de carterpan en het oliezeefje eens loshaalt en inspecteert, je zal altijd wat metaaldeeltjes gaan vinden. Die kans wordt vaak groter bij een turbo auto en hoeft niet perse iets slechts te betekenen (althans, daar ga ik vanuit op basis van een oude A3 met 350k km die ik heb gehad).
Maar goed, het is altijd makkelijk zulke uitspraken te doen want 'Japanse auto's zijn onverwoestbaar' aldus een maat van mij die inmiddels meer aan preventief onderhoud aan zijn snelle corolla heeft uitgegeven dan ik aan m'n oude A3.

Wat betreft je tweede deel, volledig mee eens. Gerammel horen en dan toch de auto kopen is niet slim, afhankelijk van waar het vandaan kwam natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Om te beginnen, geen idee hoe het zit met autotrust garantie, ik heb er nooit van gehoord, maar ik neem aan dat die garantievoorwaarden wel online te vinden zullen zijn.
Boudewijn schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

Waarom controleer je dat bij een bijna tien jaar oude auto pas na vier dagen? Lijkt me wel iets wat je checkt voor aankoop.
theHoff schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

In hoeverre heb je een aankoopkeuring laten plaatsvinden of zelf in de olie gekeken? Ik begrijp dat je niet de olieplug eraf zult hebben gedraaid maar even op de peilstok kijken had wellicht al wat getoond?
Als je een auto koopt met afleverbeurt, ga je niet de olie aftappen. Ik heb dat bij mijn 10 jaar oude occasion in ieder geval niet gedaan en ook niet bij mijn BMW jaren terug. Metaal-resten ga je doorgaans ook niet terugzien op de peilstok, daarvoor moet je echt eerst de tapplug eruit draaien.

Zonder te weten wat de reputatie van de handelaar is, is het koffiedik kijken of je vooraf huiverig moet zijn of niet.
MLLL schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Of het een vooroordeel is of niet daar kun je over twisten, maar feit blijft dat het wel vaak voorkomt bij VAG-mobielen uit dat tijdperk.

Er zijn zoveel leukere en betere auto's dan een Passat, de aangehaalde Mazda 6 is daar zeker eentje van. Die heeft geen turbo en zal gevoelsmatig wat langzamer aanvoelen, maar de kans die heel blijft is aanzienlijk groter.
Kijk alsjeblieft uit met het opleggen van persoonlijke voorkeuren, dat jij een Passat niks vindt, wil niet zeggen dat iemand anders dat een prima auto vind. Daarnaast zijn de genoemde Mazda's bijv. ook absoluut niet heilig. Misschien gemiddeld genomen motorisch beter dan een VAG uit die tijd, maar Mazda's rotten ongeveer onder je kont weg na een jaar of 10.
kendo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:30:
[...]
een rammel lijkt me een prima reden om eens verder te zoeken.

En dit soort metaaldelen aantreffen in motorolie "normaal" noemen......Hell no!!! Bij catastrofale motorschade, misschien.

Nog nooit heb ik dit soort grote delen in mijn olie aangetroffen, zelfs niet bij een motor met uitgelopen drijfstanglagers.

@Beu is oliedruk al gecontroleerd?
Een rammeltje kan werkelijk van alles zijn en op basis van dat er een rammeltje hoorbaar was, kan ik in ieder geval niet afleiden of dat een mogelijk fataal defect zou zijn of niet. Het kan ook prima een hitteschild zijn geweest dat iets los zit of een ander stukje onschuldig blik. Maar het kan ook veel serieuzer zijn als een versleten koppeling of iets intern in de motor. Zonder meer te weten dan dat er "ergens een rammeltje zat", kan je niet op voorhand al concluderen dat er dus iets grondig mis moet zijn geweest en je dus beter verder kon kijken.
Nu kijk je met de kennis dat de motor mogelijk fatale schade heeft en is het makkelijk oordelen.

Ik had in het verleden ook een auto die bij een specifiek toerental en warme motor een duidelijke rammel had, dat was het hitteschild van de katalysator die op dat moment zover uitgezet was dat hij kon gaan rammelen. Storend? Ja. Zorgelijk? Nee, totaal niet.

@Beu
De hoeveelheid en grootte van het metaal is wel verdacht, als dat echt uit de motor komt, dan is die afgeschreven. Normaal is een metallic glinstering in de olie al genoeg om die conclusie te trekken, zichtbare delen is 100% alarmbellen is doorgaans niet meer economisch te repareren zonder de gehele motor te vervangen. Niet alleen is het onderdeel waar het metaal vanaf komt defect (oliepomp, nokkenas, etc), maar die deeltjes hebben zich door de motor verspreidt en kunnen ook op andere plaatsen inmiddels schade hebben veroorzaakt. Alleen door de de motor helemaal uit elkaar te halen, kan je met zekerheid zeggen of dat het geval is of niet, maar dan ben je in arbeid de kosten van een andere motor al lang overstegen.

Ik ga er even vanuit dat je in Nederland woont en de handelaar ook een Nederlands bedrijf is (mede vanwege de Autotrust garantie). Dan geldt, ook buiten de garantie om, dat een professionele handelaar garantie moet geven op defecten die je niet redelijkerwijze had kunnen constateren met een aankoopinspectie en proefrit. Defecten die pas zichtbaar worden door olie af te tappen, vallen daar o.a. onder. Er wordt van een particuliere koper niet verwacht dat hij/zij voor aankoop de olie aftapt.
Vraag is alleen wel, of je tijdens de proefrit al had kunnen weten dat er mogelijk iets niet goed was, bijvoorbeeld geluiden, trillingen, afwijkende motorprestaties, etc.

Als laatste, één vraag kan ik eenvoudig beantwoorden, nee, (zichtbare) metaaldelen in de olie zijn zeker niet normaal en zeker niet goed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:29

Denko

|{ing Øf ßlitz

234FaTaLiTy schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:54:
[...]

Dat is ook weer een beetje een fabeltje hé...
Ik rij zeer tevreden rond met mijn 13 jaar oude VW.

[...]

Bij mijn 13 jaar oude Golf GTI ga je, geloof me, niets, maar dan ook niets vinden.
Klopt ook wel, VW heeft wat drama motoren uitgebracht tussen 2009-2015. 1.2 TSI, 1.4TSI (meerdere varianten), 1.8 en 2.0TSI hebben allemaal ernstige gebreken waarbij echt bizar veel moeite vanuit vw/pon is gedaan om mensen te overtuigen dat het niet structureel is. Het zijn leuke auto's om in te rijden, maar hou in hemelsnaam een paar duizend euro achter de hand om een revisie te doen.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
m0h4life schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:44:
[...]

Tot je de carterpan en het oliezeefje eens loshaalt en inspecteert, je zal altijd wat metaaldeeltjes gaan vinden. Die kans wordt vaak groter bij een turbo auto en hoeft niet perse iets slechts te betekenen (althans, daar ga ik vanuit op basis van een oude A3 met 350k km die ik heb gehad).
Meh, ook niet waar. Heb een Golf GTI uit '07 met 210.000 km, vorige maand preventief bij de beurt oliezeefje laten vervangen en carterpan schoon laten maken, niets gevonden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 23:04

Tomatoman

Fulltime prutser

Beu schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:15:
Nee.
  1. Garantie is geen liefdadigheid. Waar je het over hebt is waarschijnlijk ook geen garantie (want die zou de verkoper moeten geven), maar een garantieverzekering. Dat is een verzekering die (een percentage van) de reparatiekosten vergoedt in het geval van defecten die ontstaan nadat de garantieverzekering in werking is getreden. Geen enkele partij zal een uitkering doen voor een mankement dat al bekend was voordat de verzekering werd afgesloten. Dat geldt voor Autotrust (nog nooit van gehoord) en voor iedere andere garantieverzekering.
  2. Je geeft aan dat verkoper in de koopovereenkomst zwart op wit gezet dat de reparatiekosten voor hem zijn. Je moet dus bij hem zijn en nergens anders. Dat hij daar nu liever onderuit wil komen is een ander verhaal...

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 23:04

Tomatoman

Fulltime prutser

Overigens is er geen sprake van een verborgen gebrek, tenzij er meer aan de hand is, de verkoper dat wist én je onomstotelijk kunt aantonen dat de verkoper die informatie moedwillig voor je heeft achtergehouden. Jullie hebben uitgebreid gesproken over het rammelende geluid, dus jullie wisten al voor de aankoop dat er iets aan de hand was. Aangezien het een 9 jaar oude auto is kan dat allerlei oorzaken hebben. Zelfs als je geen enkel verstand hebt van auto’s, weet je dat dat in het slechtste geval iets duurs kan zijn.

Het is heel goed mogelijk dat de verkoper oprecht niet weet wat er aan de hand is, er hoeft absoluut geen sprake te zijn van kwade opzet. Een klein beetje ijzervijlsel in een motor die al flink wat kilometers heeft gemaakt is niet ongewoon en duidt niet noodzakelijkerwijs op iets ernstigs. Slijtage is nu eenmaal onontkoombaar. De meeste autofabrikanten plaatsen in de fabriek een magneet onder in de carterpan, wat het laagste punt is waar de motorolie kan komen. De magneet is bedoeld om kleine stukjes ijzervijlsel te vangen, zodat die niet meer door de motorolie worden rondgepompt en nieuwe schade kunnen veroorzaken. Of de slijtage bij jou normaal is of buitensporig, is niet eenvoudig vast te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 23-10-2020 14:02 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
uit 2015:
Garantieverzekeraar weigert claims voor olieslurpende VAG-motor

Garantieverzekeraar Autotrust heeft besloten de reparatie van een aantal varianten van de TFSI- en de 2-liter TDI motor van de Volkswagen Groep niet meer te vergoeden. Dat blijkt uit een brief die de verzekeraar naar zijn klanten heeft gestuurd en die in handen is van Automotive.
https://automotive-online...lieslurpende_vwmotor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Tomatoman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Nee.
  1. Garantie is geen liefdadigheid. Waar je het over hebt is waarschijnlijk ook geen garantie (want die zou de verkoper moeten geven), maar een garantieverzekering. Dat is een verzekering die (een percentage van) de reparatiekosten vergoedt in het geval van defecten die ontstaan nadat de garantieverzekering in werking is getreden. Geen enkele partij zal een uitkering doen voor een mankement dat al bekend was voordat de verzekering werd afgesloten. Dat geldt voor Autotrust (nog nooit van gehoord) en voor iedere andere garantieverzekering.
  2. Je geeft aan dat verkoper in de koopovereenkomst zwart op wit gezet dat de reparatiekosten voor hem zijn. Je moet dus bij hem zijn en nergens anders. Dat hij daar nu liever onderuit wil komen is een ander verhaal...
Het gaat nog verder sommige tsi's worden sowieso uitgesloten. https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5431321
Pagina: 1