Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd plaatsing en offertes zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Schasbeele
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-03 20:44
Hi Tweakers, graag jullie advies op het volgende. Wij hebben besloten om zonnepanelen op ons dak te plaatsen, maar de offertes lopen nogal uiteen. Met name de verschillende plaatsing van de zonnepanelen en het wel of niet gebruiken van parallelgeschakelde omvormers valt mij op. Door de bomen zien ik het bos niet meer en ik heb er vooral geen verstand van. Als er hier mensen met kennis zo aardig zouden willen zijn om ons van advies te voorzien, zouden we dat erg op prijs stellen :)

Overkoepelend zijn onze vragen:
- Wat is jullie mening van de plaatsing van de zonnenpanelen? Het dak op het zuiden "volgooien" lijkt mij ook een voor de hand liggende optie, maar de andere panelen op het oosten of het westen plaatsen?
- Zijn in onze situatie parallelgeschakelde omvormers verstandig?
- Welke offerte zien jullie als meest aantrekkelijke?
- Zijn deze prijzen marktconform/is er onderhandelingsruimte?

Onderstaand wat foto's van de situatie. Ons vebruik is ca. 5.300 kWh p/j. Er zijn geen bomen of andere obstakels die een schaduw werpen op het dak. En verder is het nog wel relevant dat wij leien dakpannen hebben.

Google Earth "foto"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3si5nE0GZ6cyRY9oNuh1dzgw_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kvLDu10SU9gzr7yY4R4yFxf.png?f=fotoalbum_large

Zijaanzicht situatie Zuid en Oost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51JhVJr9eBcU13jHFdGnkDVu0DE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xfpN1FSZSb4FMVlVkAsKlYJC.png?f=user_large

Situatie oost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsy-bQ35dj0lil_q-M6nI7qmoY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/13g7slp764moKSDHT5ipLL1Y.png?f=user_large

Situatie zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ErOxbLnMKMNYxxg8CyQJjLTUfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O92RwLzpLilcljlUstMwJMpY.png?f=user_large

Situatie west
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hd785_hhOo-e3eHvQiqeWw5Uc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k3cpxQkICdcKvt3SkWOw0JDb.png?f=user_large

Offerte 1:
18x Suntech 360Wp Full Black
GoodWe GW5K-DT G2 Wifi
Installatie
€ 8.591,- incl. BTW

Verwachte productie van 5.510 kWh
Gemiddelde van 306 kWh per paneel
Gemiddeld € 477,- per paneel

Legplan offerte 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVRlYoTUXJa0t9581Quhgh-qJSU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LyrvbGuP7VFnIFOdh0tqBHTt.png?f=user_large

Offerte 2
17x Sunpower 325 Wp All Black P3
17x SolarEdge 5K omvormers
Installatie
€ 9.680,-

Verwachte productie van 5,273 kWh
Gemiddelde van 310 per paneel
Gemiddeld € 569,- per paneel

Legplan offerte 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lAYjf66SS10A8KwOsQ-viu-Pa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6qjWmWKFUhmjr00TN8KzeyKw.png?f=user_large

Offerte 3
20x DMEGC monokristallijn black 330Wp zonnepanelen
20x P370 optimizers
Installatie
€ 8.577

Verwachte productie van 5.620 kWh
Gemiddelde van 281 kWh per paneel
Gemidddeld € 429,- per paneel

Legplan offerte 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0FjSkrzBiODv5EbMmCs4xxsUuc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r4u6nrsy4kHn6h8TnwT0cL3G.png?f=user_large

Alvast heel veel dank! _/-\o_

Alle reacties

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Geen schaduw dus SolarEdge is overbodig. String omvormer met twee trackers is genoeg. Aan te raden is om het dan wel goed te verdelen over twee dagvlakken zodat iedere tracker genoeg panelen heeft.

Legplan van offerte 1 bij Solar Bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfZvVy5i7ZnceuVtgk6WDAknl-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4wunbiFXlzjzHb9UHkWTBaSd.png?f=fotoalbum_large
Panelen zijn even groot als de panelen uit de offerte, zouden dus moeten passen. Ik heb geen ervaring met leien dakpannen en wat voor montage daarvoor benodigd is, dus ben hier uitgegaan van normale dakpannen. Ik ga er echter niet vanuit dat dat €3500 gaat schelen. Er is dus zeker nog wel wat ruimte in de kosten.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Alles met optimizers wegstrepen. Geen schaduw = geen optimizers.

Let wel dat installatie op leiendak wat anders / duurder kan uitpakken. Is dat meegenomen in de offertes?

@PeeVv ; drie dakvlakken, drie trackers.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 15:09 ]

• PeeVv
  • Nu online
Drie dakvlakken? Ik, en alle offertes, gaan uit van 2 dakvlakken die gebruikt worden, dus 1 dakvlak blijft ongebruikt, dus 2 trackers.

• kabeltjekabel
PeeVv schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Drie dakvlakken? Ik, en alle offertes, gaan uit van 2 dakvlakken die gebruikt worden, dus 1 dakvlak blijft ongebruikt, dus 2 trackers.
Met het schrappen van de onnodige optimizers kan hij het 3e vlak ook volleggen. :)

2 van de 3 offertes slaan toch al nergens op. Neem de 2e;
"17x SolarEdge 5K omvormers" :')

Of kijk naar de 3e; als de eerste foto gewoon het noorden bovenin heeft, heeft die zich laten leiden door de stand van de zon op het moment van de foto. Wie gaat er nu een ONO dak gebruiken ipv een WZW dak?

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de exacte afmetingen van die dakvlakken; lijkt er een beetje op alsof alledrie de offertes dit iets anders ingeschat hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 15:22 ]

• PeeVv
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Met het schrappen van de onnodige optimizers kan hij het 3e vlak ook volleggen. :)
Dat is zeker waar! Indien je het budget hebt kan je inderdaad voor een relatief kleine meerprijs extra panelen laten leggen. Omvormers met drie trackers zijn echter schaars, dan zou je voor twee omvormers moeten gaan of oost en west op dezelfde tracker zetten. Met dat laatste heb ik echter geen ervaring.

• kabeltjekabel
PeeVv schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Dat is zeker waar! Indien je het budget hebt kan je inderdaad voor een relatief kleine meerprijs extra panelen laten leggen. Omvormers met drie trackers zijn echter schaars, dan zou je voor twee omvormers moeten gaan of oost en west op dezelfde tracker zetten. Met dat laatste heb ik echter geen ervaring.
Parallel op 1 tracker kan volgens mij alleen als de strings evenlang zijn, en hier passen door de afwezigheid van dakramen op de ONO kant veel meer panelen.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11 21:26

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Zijn de bedrijven wel langs geweest?
Hebben ze het dak wel ingemeten?
Dit lijkt op willekeur!

Veel bedrijven monteren helemaal niet op dit soort daken.

[ Voor 24% gewijzigd door ApC_IcE op 17-10-2020 16:17 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Persoonlijke mening:

Ik vind zonnepanelen op piramidedaken doorgaans lelijk.
1 rij panelen op ieder dakvlak vlak boven de dakgoot (waar het zin heeft) vind ik nog wel te verteren.

Dan kom je in dit geval in buurt van 17 panelen in portrait. Nog wel de moeite waard dus.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• kabeltjekabel
FD2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:31:
Persoonlijke mening:

Ik vind zonnepanelen op piramidedaken doorgaans lelijk.
1 rij panelen op ieder dakvlak vlak boven de dakgoot (waar het zin heeft) vind ik nog wel te verteren.

Dan kom je in dit geval in buurt van 17 panelen in portrait. Nog wel de moeite waard dus.
Gelukkig is het jouw dak niet :)

Maar op piramidedaken is het wel meer zaak de boel netjes op gelijke afstanden uit de kant te leggen. Als dat maar gedaan wordt kan het best mooi worden. Maar er zijn ook installaties die er inderdaad niet uit zien.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 23:47
Heb je krachtstroom thuis?
3 x 25 A of toch 1 x 40 A?
Bij twijfel deel even een foto van de onderkant van de meterkast.

Als de installateurs gerekend hebben op dakpannen komen ze bedrogen uit. Als het huis op streetview staat heb je kans dat ze het opgemerkt hebben. Maar dan staat er wel iets over in de offerte.

Het legplan van offerte 1 vind ik logisch qua verdeling van de panelen over de daken. Wel vrij duur als je het vergelijkt met een pannendak zoals @PeeVv doet. @PeeVv heeft overigens panelen die niet full black zijn, als je dat wel wilt kan het ook voor hetzelfde geld maar dan krijg je 350 Wp.

Offerte 2 snel vergeten. 4 panelen op west bij 3 fase SolarEdge gaat slecht werken aan het eind van de dag.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:45:
[...]
Offerte 2 snel vergeten. 4 panelen op west bij 3 fase SolarEdge gaat slecht werken aan het eind van de dag.
"17x SolarEdge 5K omvormers"

Die kosten bij elkaar al 17.000 euro. Gewoon materiaal laten aanleveren en afzien van de installatie :+

Overtollige 17 stuks SolarEdge 5K omvormers op Marktplaats slingeren :>

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 19:59 ]

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Voor het leien dak wordt waarschijnlijk ESDEC Clickfit Basic gebruikt, ik moet even nakijken of de EVO het eventueel ook kan maar volgens mij kan die dat niet.

Ik denk dat het gewoon dak haken worden met de basic, qua kosten zal het iets duurder zijn dan een EVO dakpannen serie en qua montage tijd wellicht wat langer.

[ Voor 32% gewijzigd door HSA.Solar op 17-10-2020 22:15 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Schasbeele
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-03 20:44
Dank iedereen voor de moeite en uitgebreide reacties! _/-\o_ Ik zal proberen hier zo goed mogelijk op in te gaan.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:09:
Alles met optimizers wegstrepen. Geen schaduw = geen optimizers.

Let wel dat installatie op leiendak wat anders / duurder kan uitpakken. Is dat meegenomen in de offertes?
Goed om te weten! Na wat Googlewerk leek het mij ook overbodig om optimizers te gebruiken. En alle drie de partijen zijn op de hoogte van de leien dakpannen (dit zit ook in de offertes verwerkt).
ApC_IcE schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:16:
Zijn de bedrijven wel langs geweest?
Hebben ze het dak wel ingemeten?
Dit lijkt op willekeur!
Van de drie partijen is er slechts een langsgeweest. Ik heb een aantal offertes opgevraagd via grotere spelers, maar die hadden beide het strikte beleid niet langs te komen (enkel offertes op afstand). Maar ook degene die langs is geweest heeft niet het dak opgemeten.
busscherski schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:45:
Heb je krachtstroom thuis?
3 x 25 A of toch 1 x 40 A?
Bij twijfel deel even een foto van de onderkant van de meterkast.
We hebben onze aansluiting recent (ivm koken met inductie) laten verzwaren naar 3 x 25A.
PeeVv schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Interessant ook de gedachte om de drie daken vol te leggen. In eerste instantie heb ik begrepen dat het aan te raden is om het aantal zonnepanelen af te stemmen op jouw verwachtte verbruik, en daar zijn de drie partijen vanuit gegaan in hun offertes. Dus een derde dakdeel erbij nemen zou betekenen dat wij gaan "overproduceren". Is dit financieel aantrekkelijk, ook met de afbouw van de salderingsregeling in het vooruitzicht? Nu kan het wel zijn dat wij in de toekomst een warmtepomp nemen en evt. een hybride of elektrische auto, en is het natuurlijk wel een prettig idee dat je daar voldoende energie voor hebt :)

Als we het hebben over "relatief kleine meerprijs" vind ik het wel interessant om een nieuwe berekening van de offerte te zien met een extra (derde) dakdeel en zonder optimizer.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de exacte afmetingen van die dakvlakken; lijkt er een beetje op alsof alledrie de offertes dit iets anders ingeschat hebben.
Ik heb een bouwtekening gevonden en heb geprobeerd met een liniaal de benodigde maten in te schatten, zie ook foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cENu5X5c9RdBQehNs0HJTujw6KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfhG0IwrnjJu7GvmxYtmgzYG.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik in SketchUp geprobeerd de situatie na te tekenen en alle daken voor zover mogelijk "vol te leggen". Ik ben hierin uitgegaan van panelen van 1756 x 1039, maar ik kan me voorstellen dat dit efficiënter gedaan kan worden als er ook andere maten gebruikt kunnen worden (of is bovenstaande maat het meest gebruikelijke?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5OWy5YyWJdZTpFtwaAA9ncQzdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBL8g74RswGiT0kcHlt5iSZL.png?f=fotoalbum_large

Op bovenstaande tekening is het noorden boven

Ik denk dat ik jullie reactie nog even afwacht en aanbieder 1 en 3 vraag hun offerte te herzien. Ik denk dat het ook wel zinvol is om de maten door te sturen - met daarbij wel de opmerking dat ik graag heb dat ze het even nameten. Maar als een van jullie op basis van bovenstaande een mooi voorstel heeft voor een opstelling van de drie daken, hoor ik het ook graag :)

• busscherski
Je hebt vrij grote dakgoten maar misschien toch beter iets verder er vandaan blijven als je wilt dat al het regenwater in de dakgoot stroomt.

De strategie van sommige verkopers is dat ze pas gaan meten na de acceptatie van de offerte. En vervolgens de offerte aanpassen.
Soms past er dan ineens minder en stijgt de prijs in euro/Wp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• HSA.Solar
Als je 3 kanten gaat leggen, houdt er dan ook rekening mee dat je (in geval van 1 omvormer) rekening houdt met een omvormer die minimaal 3 strings aan kan.

• kabeltjekabel
HSA.Solar schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:21:
Als je 3 kanten gaat leggen, houdt er dan ook rekening mee dat je (in geval van 1 omvormer) rekening houdt met een omvormer die minimaal 3 strings aan kan.
O-W kan bij SMA met nihil verlies op zelfde MPPT, mits strings evenlang en de input het aankan natuurlijk.

• HSA.Solar
kabeltjekabel schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:43:
[...]

O-W kan bij SMA met nihil verlies op zelfde MPPT, mits strings evenlang en de input het aankan natuurlijk.
Dat zou ongetwijfeld kunnen, ik heb zelf geen ervaring met SMA omvormers maar in ieder geval handig om te weten.
Krijg er ook eigenlijk nooit vragen naar, meestal betreft het Growatt en SolarEdge in mijn geval met her en der eens een GoodWe.

Denk dat de O-W optie van SMA weinig uit gaat maken voor Schasbeele met zijn laatste layout, gezien Oost/West niet hetzelfde aantal panelen heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door HSA.Solar op 18-10-2020 23:49 ]

• kabeltjekabel
Extra panelen aan ene kant op een QS1 kan natuurlijk ook.

• busscherski
Ik denk dat 2 enkelfase omvormers het best is als het precies dit legplan wordt. Heb je ook alle logging in 1 app

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Out of the box nog een optie.

Oost aanvullen met 3 panelen op het lagere dakje en die samen met zuid op 1 mppt zetten. Platte dakje zuid 5 panelen plaatsen en die samen met de 5 op west op de andere mppt.

Nadeel is dat je dan nog een best grote omvormer nodig hebt en je aansluiting is 3x25A dus misschien slimmer om dat in te delen in 2 stuks enkel fase en ieder hun eigen fase.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• pjcobra9t7
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2021
Schasbeele. Hebben jullie het laten plaatsen? Welke installateur? Tevreden? Wij hebben een leien dak en ondervinden wat problemen met vinden van iemand.
Pagina: 1